Věstník MZd ČR, částka 10/2010
Vzdělávací program
specializačního vzdělávání v oboru
PERIOPERAČNÍ PÉČE V GYNEKOLOGII
A PORODNICTVÍ
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Porodní asistentka pro perioperační péči, a to osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené vyhláškou č. 424/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru „Perioperační péče v gynekologii a porodnictví“ je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání porodní asistentky dle §58, odst. (1) zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).
Účastník vzdělávání musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru „Perioperační péče v gynekologii a porodnictví“ je:
- zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
- výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6 ti let v rozsahu minimálně ˝ stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
- absolvování teoretické výuky,
- absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
- získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
- úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2. a 3.3. Učební osnova odborného modulu OM 1 a OM 2 - seznam výkonů a jejich počet je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul - ZM
|
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl
|
Vybavit porodní asistentku znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení ošetřovatelské péče.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Vzdělávání dospělých
|
Úvod do problematiky. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
|
4
|
Právní problematika dospělých
|
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
3
|
Moderní management v ošetřovatelské péči
|
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
|
3
|
Kvalita a bezpečí zdravotní péče
|
Strategické Řízení kvality zdravotní péče. Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
|
4
|
Interpersonální dovednosti specialistky v ošetřovatelské péči
|
Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
|
4
|
Edukace
|
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace.
|
4
|
Průzkumné a výzkumné šetření v ošetřovatelské péči
|
Charakteristika, specifika a význam ošetřovatelského výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
|
5
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.
|
2
|
Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
|
2
|
|
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (dále jen NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
|
2
|
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového Řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání).
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba
|
4
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná zásady vzdělávání dospělých,
umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky,
zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědom/a právní odpovědnosti ve zdravotnictví,
umí vysvětlit význam pojmu management, Řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam,
chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje,
umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin,
uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce,
zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxi,
zná vybranou problematiku edukace pacientů,
navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně
rodinných příslušníků a jiných osob,
postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech,
zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany,
zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)
|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
- podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
- hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
- identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
- provádět průzkumná a výzkumná šetření,
- navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
- připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Základy perioperační péče
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
15 dnů teorie, tj. 120 hodin
10 dnů odborná praxe, tj. 80 hodin (40 hodin na centrální sterilizaci a 40 hodin na úseku anestézie)
|
|
Počet kreditů
|
70 (60 kreditů za teoretickou část, 10 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl
|
Vybavit porodní asistentku základními vědomostmi a dovednostmi pro poskytování ošetřovatelské perioperační péče.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Role porodní asistentky v perioperační péči
|
Úvod do problematiky. Kategorie zdravotnických pracovníků v perioperační péči, chirurgický tým. Vzdělání, kompetence a role porodní asistentky v perioperační péči.
|
9
|
Organizačně provozní problematika operačního traktu
|
Umístění, prostorové uspořádání, stavebně technické, a technologické vybavení operačních traktů, CS a přísálových sterilizací. Organizace a Řízení operačního traktu - organizační struktura, náplně práce a harmonogramy práce operačního traktu. Efektivita provozu operačního traktu - rozpočet, využití jednotlivých operačních sálů, přístrojů, náklady na spotřební materiál. Zdrav a bezpečí pacienta a personálu - rizika perioperačního prostředí, provozu a perioperačního procesu a jejich prevence. Dokumentace v perioperační péči a její význam.
|
17
|
Hygiena , mikrobiologie a epidemiologie v perioperační péči
|
Zákonné normy ve vztahu k hygienickým požadavkům na provoz zdravotnických zařízení. Nemocnice jako ekologický systém. Manipulace s odpadem a jeho likvidace. „Čisté prostory“ ve zdravotnictví a v rámci operačního traktu - požadavky na pracoviště podle tříd čistoty a hygienicko-epidemiologických rizik.
|
5
|
Nozokomiální nákazy a bariérové ošetřovací techniky jako prevence nozokomiálních nákaz v perioperačním prostředí. Profesionální nákazy v perioperačním prostředí a prevence profesionálních nákaz. Vybraná infekční onemocnění se závažným průběhem. Klasifikace chirurgických ran (operačních výkonů) dle míry mikrobiální kontaminace. Odběry biologického materiálu v perioperačním prostředí.
|
12
|
|
Transport kontaminovaných zdravotnických prostředků (dále jen ZP), dezinfekce a čištění ZP, setování ZP a obaly a obalové systémy v předsterilizační přípravě. Vyšší stupeň dezinfekce. Sterilizace ZP, transport a uložení sterilních ZP. Mikrobiologické a epidemiologické aspekty u jednorázových a opakovaně používaných ZP.
|
12
|
|
Základy anesteziologie v perioperační péči
|
Základy anesteziologie. Farmakologie související s anestézií, kardiopulmonální resuscitací (dále jen KPR), manipulace s léky, skladování a jejich likvidace. Metody zmírnění bolesti.
|
5
|
Perioperační proces anesteziologické péče - anesteziologický přístroj, včetně příslušenství a jeho obsluha a údržba, příprava pacienta na anestezii, zajištění průchodnosti dýchacích cest, udržování anestezie, ukončení anestezie. Péče na „dospávacím pokoji“. Pooperační péče a prevence pooperačních komplikací. Dokumentace a hlášení v anesteziologii.
|
8
|
|
Šok. KPR při selhání základních životních funkcí u pacienta v perioperačním prostředí.
|
6
|
|
Základy ošetřovatelské perioperační péče
|
Universální instrumentarium, základní přístrojové vybavení, šicí materiál, chirurgické jehly, implantáty, rouškovací systémy, ochranný oděv (nesterilní, sterilní) a další ZP, materiály a pomůcky v perioperačním procesu.
|
13
|
Pacient v perioperačním procesu - edukace pacienta v perioperační péči, příjem pacienta na operační sál (dále jen OS), polohování a fixace pacienta, antisepse operačního pole, zarouškování pacienta, péče o operační ránu a drenáže bezprostředně po operačním výkonu, předávání pacienta na oddělení.
|
9
|
|
Personál v perioperačním procesu - průchod filtrem, hygienické zabezpečení rukou v perioperační péči, včetně chirurgické dezinfekce rukou, oblékání operačních pláštů a operačních rukavic.
|
10
|
|
Perioperační péče (zásady a činnosti) v roli instrumentářky, v roli cirkulující (obíhající) a sterilizační (nástrojové) porodní asistentky.
|
4
|
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
10
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
se orientuje v legislativě, činnostech a kompetencích porodní asistentky pro perioperační péči,
umí vysvětlit význam týmové spolupráce v perioperační péči a své postavení v chirurgickém týmu,
popíše a zdůvodní základní hygienické, stavebně technické a bezpečnostní požadavky na výstavbu a provoz operačního traktu a centrální sterilizace,
popíše možnosti řízení operačního traktu a centrální sterilizace, uvede náplně práce v perioperačním prostředí z různých hledisek, popíše a vysvětlí funkci náplně práce a harmonogramu práce,
orientuje se v požadavcích na efektivitu práce v perioperační péči,
vyjmenuje a zdůvodní bezpečnostní rizika perioperačního prostředí, provozu a perioperačního procesu a zároveň uvede preventivní opatření na ochranu a bezpečnost pacienta a všech přítomných v perioperačním prostředí,
vyjmenuje používanou dokumentaci v perioperační péči, charakterizuje dokumentaci perioperačního ošetřovatelského procesu a uvede a zdůvodní pro koho a pro jaké oblasti má dokumentace v perioperační péči význam,
vyjmenuje, orientuje se a vyhledá potřebné informace v zákonných normách, které se vztahují k předcházení vzniku a šíření nozokomiálních nákaz a k hygienickým požadavkům na perioperační prostředí,
definuje nozokomiální nákazy, popíše podmínky jejich šíření v perioperačním prostředí a uvede a zdůvodní způsoby vytváření a udržování aseptického prostředí (bariérové ošetřovací techniky),
orientuje se ve vybraných infekčních onemocněních a uvědomuje si důležitost bariérových ošetřovacích technik a dalších preventivních opatření v prevenci nozokomiálních a profesionálních nákaz,
klasifikuje chirurgické rány podle mikrobiální kontaminace, uvede jejich charakteristiku a vysvětlí význam členění chirurgických ran pro perioperační péči o pacienta v perioperačním prostředí,
vyjmenuje nejčastější odběry biologického materiálu v perioperačním prostředí, uvede a zdůvodní zásady a nejčastější chyby při odběru, manipulaci a transportu biologického materiálu,
volí, řídí a podílí se na procesu předsterilizační přípravy a sterilizace ZP dle stanovených zásad a provozního řádu,
orientuje se v základech anesteziologické ošetřovatelské péče,
popíše KPR při selhání základních životních funkcí u pacienta v perioperačním prostředí z hlediska kompetencí jednotlivých členů týmu,
vyjmenuje základní přístrojové vybavení operačního traktu, zásady zacházení s nimi, popíše údržbu a bezpečnostní opatření při jejich použití, vysvětlí pojem atest a uvede jeho význam v perioperační péči,
vyjmenuje základní požadavky na operační stoly, přídatná zařízení, včetně zásad zacházení s nimi, popíše údržbu a bezpečnostní opatření při jejich použití,
vyjmenuje a zdůvodní požadované vlastnosti na instrumentarium, uvede materiály, ze kterých je vyrobeno, druhy možných korozí, včetně příčin a preventivních opatření, pojmenuje a kategorizuje jednotlivé nástroje z různých hledisek a uvede jejich vhodné použití,
vyjmenuje a zdůvodní požadované vlastnosti na šicí materiály a chirurgické jehly, včetně jejich kategorizace z různých hledisek a uvede jejich vhodné použití,
uvede součásti ochranného oděvu (nesterilního, sterilního) určeného pro operační trakt, požadované vlastnosti a jejich význam, včetně používaných materiálů ve zdravotnické praxi, jejich výhody a nevýhody,
vyjmenuje a popíše fáze perioperační péče o pacienta v perioperačním prostředí, včetně stanovených zásad a zdůvodní dodržování stanovených zásad v jednotlivých fázích perioperační péče,
vyjmenuje a popíše fáze přípravy operačního týmu k operačnímu výkonu, včetně obecně uznávaných zásad a zdůvodní dodržování obecně uznávaných zásad v jednotlivých fázích přípravy,
popíše a vysvětlí problematiku základů ošetřovatelské perioperační péče poskytované pacientovi bezprostředně před, v průběhu a bezprostředně po operačním výkonu v roli instrumentářřky a zdůvodní dodržování bezpečnostních opatření a zásad asepse při jejím poskytování,
popíše a vysvětlí problematiku základů ošetřovatelské perioperační péče poskytované pacientovi bezprostředně před, v průběhu a bezprostředně po operačním výkonu v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky a zdůvodní dodržování bezpečnostních opatření a zásad asepse při jejím poskytování,
popíše a vysvětlí problematiku základů specifické ošetřovatelské perioperační péče poskytované pacientovi bezprostředně před, v průběhu a bezprostředně po operačním výkonu v roli sterilizační (nástrojové) porodní asistentky a zdůvodní dodržování bezpečnostních opatření a zásad asepse při jejím poskytování.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Transport a příjem kontaminovaných ZP na CS
|
5
|
|
Ruční dezinfekce a mechanická očista
|
5
|
|
Obsluha mycího a dezinfekčního automatu
|
5
|
|
Obsluha ultrazvukového přístroje k dočišťování instrumentaria
|
5
|
|
Kontrola, setování a balení ZP
|
5
|
|
Obsluha parního sterilizačního přístroje, včetně kontroly, vyhodnocení a vedení dokumentace sterilizačního procesu
|
5
|
|
Obsluha formaldehydového sterilizačního přístroje, včetně kontroly, vyhodnocení a vedení dokumentace sterilizačního procesu
|
5
|
|
Distribuce, transport a předávání sterilních ZP, včetně kontroly a vedení patřičné dokumentace
|
5
|
|
Edukace pacienta před operačním výkonem v rámci kompetencí porodní asistentky
|
5
|
|
Příprava a kontrola anesteziologického přístroje před operačním výkonem
|
3
|
|
Příjem pacienta na operační oddělení
|
3
|
|
Příprava pacienta k celkové anestézii
|
3
|
|
Příprava ZP, potřebného zdravotnického materiálu a pomůcek a asistence u endotracheální intubace
|
3
|
|
Péče o pacienta po celkové anestézii
|
3
|
|
Příprava ZP, potřebného zdravotnického materiálu a pomHcek a asistence u epidurální anestézie
|
3
|
|
Péče o pacienta po epidurální anestézii
|
3
|
|
Předání pacienta z operačního oddělení na lůžkové oddělení
|
3
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1.
|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
Odborný modul - OM 2
|
Perioperační péče o pacientku v gynekologii a porodnictví
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
6 dnů, tj. 48 hodin teoretické výuky
19 dnů, tj. 152 hodin odborné praxe (152 hodin na gynekologicko-porodnickém operačním sále)
|
|
Počet kreditů
|
43 (24 kreditů za teoretickou část, 19 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl
|
Vybavit porodní asistentku specifickými vědomostmi a dovednostmi a připravit ji tak pro poskytování základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské perioperační péče u pacientky podstupující operační léčbu nebo vyšetření v gynekologii a porodnictví
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Úvod do gynekologie a porodnictví
|
Úvod do problematiky. Vymezení oboru gynekologie a porodnictví a interdisciplinární spolupráce. Současnost a trendy v gynekologii a porodnictví, operační taktiky, techniky, technické principy.
|
6
|
Specifika anestezie v gynekologii a porodnictví
|
Specifika anestezie - volba anesteziologického postupu, specifika anestezie u malých operačních výkonů, u abdominálních a vaginálních operačních výkonů, u minimálně invazivních operačních výkonů - vliv kapnoperitonea a polohy na hemodynamiku a ventilaci, specifika anestezie u porodnických operačních výkonů.
|
2
|
Specifika předoperační přípravy a pooperační péče v gynekologii a porodnictví
|
Specifika předoperační somatické přípravy, psychologické přípravy, informovaný souhlas a specifika pooperační péče u pacientky v gynekologii a porodnictví.
|
2
|
Specifika perioperační péče v gynekologii a porodnictví
|
Přístrojová technika, klasické a miniinvazivní instrumentarium, šicí materiál, implantáty a další zdravotnické prostředky a pomůcky používané v perioperační péči oboru gynekologie a porodnictví.
|
2
|
Specifika polohování pacientky k operačním výkonům, přípravy operačního pole a rouškování pacientky, včetně specifik bezprostřední pooperační péče u vybraných operačních výkonů a nejčastější odběry biologického materiálu na operačních sálech oboru gynekologie a porodnictví.
|
2
|
|
Operační výkony v gynekologii a porodnictví
|
Topografická anatomie a funkce orgánů operovaných v gynekologii a porodnictví. Patofyziologické stavy, jejich diagnostika a indikace k operační léčbě v gynekologii a porodnictví. Názvosloví a charakteristika základních typů operačních výkonů a přehled a charakteristika operačních přístupů a techniky v gynekologii a porodnictví.
|
5
|
Operační výkony a specifické aspekty jednotlivých operačních výkonů v gynekologii a porodnictví - operační výkon, indikace, poloha pacientky, přístup, postup, komplikace, přístrojová technika, specifické instrumentarium, implantáty, léčiva a další zdravotnické prostředky, materiály a pomůcky:
|
21
|
|
Hysteroskopie:
- diagnostická,
- terapeutická. Laparoskopie v gynekologii a porodnictví:
- laparoskopické operace na adnexech,
- laparoskopické operace na děloze,
- laparoskopické operace pánevního dna a v onkologii.
Malé operace vaginální:
- abraze,
- revize,
- konizace čípku,
- extirpace cyst,
- incize Bartholiniho žlázy,
- resutury.
Operace abdominální:
- operace na adnexech,
- operace na děloze,
- abdominální hysterektomie.
Operace vaginální:
- vaginální hysterektomie,
- operace poklesu rodidel,
- operace na vulvě.
Laparoskopicky asistovaná vaginální hysterektomie
Náhlé příhody břišní v gynekologii a porodnictví:
- diferenciální diagnostika gynekologické příhody břišní,
- mimoděložní těhotenství,
- ruptura ovariální cysty, torze adnex,
- pelvalgie jiné etiologie.
Porodnické operace:
- episiotomie a ošetření porodních poranění,
- císařský řez,
- manuální lýza a instrumentální revize dutiny,
- porodnické kleště a vakuumextraktor.
Operace v urogynekologii:
- chirurgická léčba močové inkontinence,
- rekonstrukční operace pánevního dna.
Operace v dětské gynekologii:
- specifika a indikace k operaci u dětské pacientky,
- specifika operativy v dětském věku,
- nejčastější operace (vrozené vývojové vady, cysty…),
- spolupráce dětského gynekologa a chirurga.
Operace v léčbě neplodnosti a asistované reprodukci:
- odběry ovocytů, transfery, punkce cyst,
- refertilizační operace u tubární neplodnosti,
- operace vrozených vývojových vad.
Konzervativní a radikální operativa v onkologické gynekologii a senologii:
- operace při karcinomu vulvy a vaginy,
- operace při karcinomu děložního čípku,
- operace při karcinomu děložního těla,
- operace při karcinomu ovária,
- senologické operace.
|
|
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
8
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
se orientuje v organizaci, struktuře a provozu operačního traktu,
využívá znalosti kompetencí porodní asistentky pro perioperační péči při poskytování ošetřovatelské periopeační péče jako člen chirurgického týmu,
uvědomuje si rizika perioperačního prostředí, provozu a perioperačního procesu a zajišťuje dle stanovených zásad ochranu a bezpečnost pacientky a všech přítomných v perioperačním prostředí ve spolupráci s víceoborovým týmem,
dokumentuje ošetřovatelskou perioperační péči v gynekologii a porodnictví dle uznávané struktury a uvědomuje si význam dokumentace v perioperační péči,
poskytuje KPR při selhání základních životních funkcí u pacientky v perioperačním prostředí jako člen resuscitačního týmu v rámci svých kompetencí,
orientuje se v přístrojovém vybavení, instrumentariu, implantátech a dalších ZP, materiálech a pomůckách používaných na operačních sálech gynekologie a porodnictví a systematicky je zajišťuje, volí a připravuje k operačnímu výkonu dle potřeb operačního týmu, zásad asepse a ve vztahu k bezpečnosti a ochraně zdraví,
poskytuje ošetřovatelskou perioperační péči pacientce v gynekologii a porodnictví, a to efektivně, dle zásad asepse a zásad perioperační péče v roli instrumentářky, cirkulující (obíhající) a sterilizační (nástrojové) porodní asistentky,
orientuje se v anatomii a funkci orgánů a orgánových systémů operovaných v gynekologii a porodnictví a tyto znalosti dokáže využít při poskytování perioperační péče v roli instrumentářky,
zná patofyziologické stavy a orientuje se v diagnostických metodách, které se vztahují k jednotlivým patofyziologickým stavům v gynekologii a porodnictví,
má přehled o operačních výkonech a specifických aspektech
konkrétních operačních výkonů v gynekologii a porodnictví a využívá tyto znalosti při poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky, cirkulující (obíhající) a sterilizační (nástrojové) porodní asistentky.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u méně náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u středně náročného až vysoce náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u méně náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u středně náročného až vysoce náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u méně náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u středně náročného až vysoce náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u méně náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u středně náročného až vysoce náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
3
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2.
|
Odborný modul - OM 3
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zdravotnického zařízení na gynekologicko-porodnických sálech
|
|
Typ modulu
|
Povinný
|
|
Rozsah modulu
|
15 dnů, tj. 120 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
45
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u méně náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u středně až vysoce náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u méně náročného mininvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli cirkulující (obíhající) porodní asistentky u středně až vysoce náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u méně náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u středně až vysoce náročného operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u méně náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
|
Poskytování ošetřovatelské perioperační péče pacientce v roli instrumentářky u středně až vysoce náročného miniinvazivního operačního výkonu v gynekologii a porodnictví
|
2
|
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
- zajišťovat předsterilizační přípravu a sterilizaci ZP základními a specifickými způsoby a metodami,
- rozhodovat o způsobu vytváření a udržování asepse v perioperačním prostředí ve spolupráci s orgány ochrany veřejného zdraví,
- zajišťovat stálou pohotovost pracoviště, základních a speciálních přístrojů, instrumentaria, implantátů a dalších ZP, potřebného materiálu a pomůcek k plánovaným a neodkladným operačním výkonům v oboru gynekologie a porodnictví,
- zajišťovat, připravovat a doplňovat instrumentarium, implantáty a další ZP, materiál a pomůcky bezprostředně před, v průběhu a bezprostředně po operačním výkonu dle potřeb operačního týmu v oboru gynekologie a porodnictví,
- zajišťovat přípravu, manipulaci a obsluhu operačních stolů, přístrojů a tlakových nádob v oboru gynekologie a porodnictví,
- polohovat nebo zajišťovat základní polohy a fixaci pacientek na operačním stole, včetně prevence komplikací z imobilizace v oboru gynekologie a porodnictví,
- podílet se na specifickém polohování a fixaci pacientek na operačním stole pod odborným dohledem a přímým vedením lékaře v oboru gynekologie a porodnictví,
- přikládat nebo zajišťovat přiložení inaktivní elektrody při použití monopolární koagulace u pacientky v gynekologii a porodnictví,
- provádět antisepsi operačního pole u pacientky v gynekologii a porodnictví,
- podílet se na rouškování pacientky v gynekologii a porodnictví,
- instrumentovat při operačních výkonech v gynekologii a porodnictví,
- provádět ve spolupráci s chirurgickým týmem početní kontrolu nástrojů, břišních roušek a dalších použitých ZP bezprostředně před, dle potřeb v průběhu a bezprostředně po operačním výkonu v gynekologii a porodnictví,
- asistovat u méně náročných operačních výkonů v gynekologii a porodnictví.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti, dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splněné výkony a provádí písemný záznam výsledného hodnocení odborné praxe účastníka studia.
Průběžné hodnocení školitelem:
- školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
- absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
- získání příslušného počtu kreditů.
Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent/ka specializačního vzdělávání v oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví bude připraven/a provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou vysoce specializovanou a specifickou ošetřovatelskou perioperační péči v oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví. Je oprávněn/na na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat činnosti v rozsahu své specializované způsobilosti, ke kterým je připraven/na na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Porodní asistentka se specializovanou způsobilostí v oboru Perioperační péče v gynekologii a porodnictví je připraven/a:
- poskytovat ošetřovatelskou perioperační péči v gynekologii a porodnictví založenou na individuálním a holistickém přístupu k pacientce a na ošetřovatelském procesu,
- provádět ošetřovatelskou perioperační péči v gynekologii a porodnictví v souladu s etickými a právními aspekty ošetřovatelské péče,
- efektivně komunikovat s pacientkami a jejich rodinami a dalšími pracovníky podílejícími se na ošetřovatelské perioperační péči v gynekologii a porodnictví,
- zvládat multikulturní odlišnosti v ošetřování pacientek na vlastním pracovišti v rámci své specializace,
- odborně vést méně zkušené pracovníky svého oboru, personál způsobilý k výkonu povolání pod odborným dohledem nebo pod přímým vedením a účastníky studia specializačního vzdělávání oboru „Perioperační péče v gynekologii a porodnictví“ v roli školitele,
- navrhovat a vypracovávat plány edukace pro pacientku v oboru gynekologie a porodnictví, případně jiné osoby,
- systematicky plánovat, řídit, realizovat a vyhodnocovat ošetřovatelskou perioperační péči v gynekologii a porodnictví,
- efektivně využívat lidské, materiální a finanční zdroje při řízení a poskytování ošetřovatelské perioperační péče v oboru gynekologie a porodnictví,
- uplatňovat manažerské funkce, jejichž cílem je zvyšování kvality ošetřovatelské perioperační péče v gynekologii a porodnictví a minimalizace pochybení v ošetřovatelské praxi,
- podílet se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek,
- orientovat se při řízení a poskytování ošetřovatelské perioperační péče v oboru gynekologie a porodnictví na podporu a udržování zdraví, na prevenci, rehabilitaci, včetně ohledu na životní prostředí,
- zajišťovat a poskytovat aseptickou a bezpečnou ošetřovatelskou perioperační péči pacientce, včetně zajištění bezpečí personálu v perioperačním prostředí oboru gynekologie a porodnictví, a to ve spolupráci s víceoborovým týmem,
- podporovat a zvládat týmový přístup v ošetřovatelské perioperační péči o pacientku v perioperačním prostředí oboru gynekologie a porodnictví,
- prokázat dovednosti porodní asistentky v roli instrumentářky, cirkulující (obíhající) a sterilizační (nástrojové) porodní asistentky,
- využít oblast informatiky, coby zdroje aktuálních informací pro ošetřovatelskou perioperační péči v gynekologii a porodnictví,
- vzdělávat se, zvládat metody výzkumu, realizovat výzkumnou činnost a získané poznatky založené na výsledcích výzkumu uplatňovat v ošetřovatelské perioperační péči oboru gynekologie a porodnictví,
- přispívat k rozvíjení a dodržování vysoké úrovně profesionální ošetřovatelské perioperační péče v gynekologii a porodnictví.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.* (* Školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem.)
Školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Perioperační péče v gynekologii a porodnictví nebo Perioperační péče (dříve Instrumentování na operačním sále), který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ v oboru Porodní asistentka nebo v oboru Všeobecná sestra a pracuje v oboru specializace minimálně 5 let.
Lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být:
- zdravotnický pracovník (nelékařský zdravotnický pracovník, lékař, zubní lékař, farmaceut atd.) jehož kvalifikace odpovídá zaměření vzdělávacího programu a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“,
- další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení atd.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované eventuelně pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Materiální a technické vybavení akreditovaných zdravotnických zařízení musí odpovídat standardům a platné legislativě.
Učebny se standardním vybavením (tabule, nástěnka, flichpart, školní nábytek atd.) a moderní audiovizuální technikou.
Učební pomůcky (volné listy, pracovní sešity, plakáty, výukové karty, psací potřeby, fixy, křídy, popisovače, laserové ukazovátko, lepící pásky, nůžky, fólie, učebnice atd.) a datové nosiče (CD ROM, USB, videokazety atd.), včetně zabezpečení údržby veškerého technického a didaktického vybavení pro výuku.
Učebny pro klasickou výuku.
Učebny pro práci ve skupinách.
Odborná učebna pro praktickou výuku se speciálními pomůckami pro obor Perioperační péče (instrumentační a pomocný stolek, základní instrumentarium, obalové systémy, rouškovací systémy, operační pláště, operační rukavice, ústenky a čepice, indikátory a další spotřební materiál potřebný k výuce).
Odborná učebna s modely a simulátory k výuce KPR u dospělých a dětí, které signalizují správnost postupu KPR, modely a simulátory k zajišťování dýchacích cest apod.
Přístup k odborné literatuře, včetně elektronických databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Základy perioperační péče
|
3 týdny T - 120 hodin
2 týdny Pr - 80 hodin
|
60 (á 4 kredity/den)
10 (á 1 kredit/den)
|
OM 2
|
P
|
Perioperační péče o pacientku v gynekologii a porodnictví
|
6 dnů T - 48 hodin
19 dnů Pr - 152 hodin
|
24 (á 4 kredity/den)
19 (á 1 kredit/den)
|
OM 3
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zdravotnického zařízení na gynekologicko-porodnických sálech
|
3 týdny Pr - 120 hodin
|
45 (á 3 kredit/den)
|
T - teorie Σ 208
Pr - praxe Σ 232
Pr - AZ Σ 120 hodin
|
|
|||
Celkem 560 hodin
|
178 kreditů
|
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ZM - Organizační a metodické vedení specializované ošetřovatelské péče
ANTUŠÁK, E.; KOPECKÝ, Z. Úvod do teorie krizového managementu I. 2. vyd. Praha:VŠE Economica, 2003. 98 s. ISBN 80-245-0548-7.
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing, 2002. 856 s. ISBN 80-247- 0469-2.
BÁRTLOVÁ, S.; HNILICOVÁ, H. Vybrané metody a techniky výzkumu. Brno: IDVPZ, 2000. 118 s. ISBN 80-7013-311-2.
BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: NCO NZO, 2006 86 s. ISBN 80-7013-439-9.
BENEŠ, M. Andragogika, filosofie - věda. 1.vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. 122 s. ISBN 80- 86432-03-3.
BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1997, 129 s. ISBN 80-7184-381-4.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 94. publ. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
GLADKIJ, I.; HEGER, L.; STRNAD, L. Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. Brno: IDVPZ, 1999. 183 s. ISBN 80-7013-272-8.
GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví. Praha: Computer Press 2003. ISBN 80-7172-841- 1.GROHAR-MURRAY, M. E.; DICROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. Praha: Grada Publishing, 2003. 330 s. ISBN 80-247-0267-3.
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie, nauka o umírání a smrti. 1. vyd. Praha: Galén, 2000. 191 s. ISBN 80-7262-034-7.
HOLOUŠOVÁ, D. a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000. 110 s. ISBN 80-7067-841-0.
HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 117 s. ISBN 80-244-0458-3.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Universita Palackého, Pedagogická fakulta, 2003. 199 s. ISBN 80-244-0765-5.
IVANOVÁ, K. a kol. Multikulturní ošetřovatelství I. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1.
IVANOVÁ, K.; JURÍČKOVÁ, L. Písemné práce na vysokých školách se zdravotnickým zaměřením. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 100 s. ISBN 978- 80-244-1832-2.
John Commission International. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice.
Komentovaný oficiální překlad. Praha: Grada Publishing, 2004. 288 s. ISBN 80-247-0629-6.
Kolektiv autorů. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN. Brno: NCO NZO, 2003. 57 s. ISBN 80-7013-392-9.
KŘIVOHLAVÝ, J.; PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 80 s. ISBN 80-247-0784-5.
KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. 1.vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3.
MAŘÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-39-5.
MATOUŠEK, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. 309 s. ISBN 80-71-78-473-7.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2.
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. 1.vyd. Praha: Codex BOHEMIA, 1998. 271 s. ISBN 80-85963- 52-3.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. 115 s. ISBN 80-7178-197-5.
PAYNE, J. a kol. Kvalita života a zdraví. 1.vyd. Praha: Nakladatelství TRITON, 2005. 629 s. ISBN 80-7254-657-0.
PRUDIL, L. Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. doplněné vydání. Brno: NCO NZO, 2006. 77 s. ISBN 80-7013-433-X.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. přepracované vyd. Praha: Portál, 2002. 488 s. ISBN 80-7178- 631-4.
ŠIMEK, D.; KUBÁTOVÁ, H. Od abstraktu do závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000. 52 s. ISBN 80-244-0097-9.
ŠIMEK, J.; ŠPALEK, V. Filozofické základy lékařské etiky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 113 s. ISBN 80-247-0440-4.
ŠKRLA, P.; ŠKRLOVÁ, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 80-7072-841-1.
ŠKRLA, P. Především neublížit. Brno: NCO NZO, 2005, 162 s. ISBN 80-7013-419-4.
ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X.
VENGLÁŘOVÁ, M.; MÁHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. Praha: Galén, 2006. 30 s. ISBN 80-7262-392-3.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 68 s. ISBN 80-247-0705-5.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 320 s. ISBN 80-7178-998-4.
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Vrútky: NADAS, 2002. 95 s. ISBN 80-8063-108-5.
ZLÁMAL, J.; BELLOVÁ, J. Ekonomika zdravotnictví. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.
OM 1 - Role porodní asistentky v perioperační péči
ČAPOV, I. a kol. Drény a drenážní systémy v chirurgii. Brno: IDV PZ, 1998. 83 s. ISBN 80-7013- 269-8.
DUDA, M. a spol. Práce sestry na operačním sále. Praha: Grada, 2000. 392 s. ISBN 80-7169-642- 0.
ERTLOVÁ, F.; MUCHA, J. a kol. Přednemocniční neodkladná péče. 2. přepracované vydání. Brno: NCO NZO, 2003. 368 s. ISBN 80-7013-379-1.
GÖPFERTOVÁ, D.; JANOVSKÁ, D.; DOHNAL, K.; MELICHERýÍKOVÁ, V. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. 3. dopl. vyd. Praha: Triton, 2002. 142 s. ISBN 80-7254-223-0.
MELICHERČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 112 s. ISBN 80-7169-442-8.
MELICHERČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce v prevenci nozokomiálních nákaz. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. 57 s. ISBN 978-80-7262-468-3.
ŠRÁMOVÁ, H. a kol. Nozokomiální nákazy II. Praha: Maxdorf, 2001. 303 s. ISBN 80-85912-25-2.
ZEMANOVÁ, J. Základy anesteziologie 1. 2. přeprac.vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 206 s. ISBN 978-80-7013-505-1.
ZEMANOVÁ, J. Základy anesteziologie 2. 1. vydání. Brno: NCO NZO, 2005. 163 s. ISBN 80- 7013-430-5.
Doplňkový studijní materiál
Sestra - odborný časopis pro zdravotní sestry. Praha: Mladá fronta a.s. ISSN 1210-0404.
Florence - časopis moderního ošetřovatelství. Praha: Galén. ISSN 1801 - 464X.
Jak správně pečovat o nástroje. HYPOKRAMED, spol. s r.o.
JIRKŮ, J.; PAZDZIORA, E. Vlastnosti chirurgických a stomatologických nástrojů. Nové Město na Moravě: Medin.
Katalogy chirurgických nástrojů a dezinfekčních programů - například od firem Aeskulap, Medin, Martin …
Péče o nástroje. Český překlad. Praha: B. Braun Medical s.r.o
OM 2 - Perioperační péče v gynekologii a porodnictví
CITTERBART, K. Gynekologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2001. 277 s. ISBN 80-7262-094-0.
ČECH, E. Porodnictví. Praha: Grada, 1999. 432 s. ISBN 80-7169-355-3.
DUDA, M. a kol. Práce sestry na operačním sále. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 392 s. ISBN 80- 7169-642-0.
DYLEVSKÝ, I. Somatologie. 2. přeprac. vyd. Olomouc: Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5.
DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 544 s. ISBN 978-80-247-3240-4.
HALAŠKA, M. a kol. Urogynekologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2004. 256 s. ISBN 80-7262-272-2.
HOLUB, Z.; KUŽEL, D. a kol. Minimálně invazivní operace v gynekologii. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 232 s. ISBN 80-247-0834-5.
KOBILKOVÁ, J. a kol. Základy gynekologie a porodnictví. 1. vyd. Praha: Galén, 2005. 368 s. ISBN 80-7262-315-X.
KOBILKOVÁ, J.; ŽIVNÝ, J.; BOCHMAN, J. Technika gynekologických abdominálních operací. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 283 s. ISBN 80-7169-494-0.
MACKŮ, F. Kompendium gynekologických operací. 1. vyd. Praha: Grada, 1995. 599 s. ISBN 80- 7169-154-2.
PAŘÍZEK, A. a kol. Porodnická analgezie a anestezie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002. 535 s. ISBN 80- 7169-969-1.
ROB, L.; MARTAN, A.; CITTERBART, K. Gynekologie. 2. dopl. a pGeprac. vyd. Praha: Galén, 2008. 319 s. ISBN 978-80-7262-501-7.
ROZTOČIL, A. a kol. Moderní porodnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 405 s. ISBN 978-80-247- 1941-2.
ZWINGER, A. a kol. Porodnictví. 1. vyd. Praha: Galén, 2004. 532 s. ISBN 80-246-0822-7.