Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 10/2010

Vzdělávací program

specializačního vzdělávání v oboru

DĚTSKÁ KLINICKÁ PSYCHOLOGIE

2.1 Požadavky na povinnou praxi v oboru a doporučenou praxi
2.2 Účast na vzdělávacích aktivitách (povinné a doporučené)
5.1 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6.1 Požadavky pro udělování akreditace k uskutečňování praktické části vzdělávacího programu
6.2 Požadavky pro udělení akreditace k uskutečňování teoreticko-praktické části vzdělávacího programu
6.3 Požadavky pro udělování akreditace k uskutečňování teoretické části vzdělávacího programu
7.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit

1 Cíl specializačního vzdělávání

Specializační vzdělávání v oboru Dětská klinická psychologie je určeno pro klinické psychology. Jeho cílem je získání specializované způsobilosti osvojením specifických teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky a terapie dětí, umožňující samostatnou činnost specialisty - Dětského klinického psychologa v ambulantní a lůžkové péči.

Za výkon povolání se považuje psychologická diagnostika, psychoterapie, rehabilitace psychických funkcí a systematická psychologická péče o děti všech věkových skupin se zdravotními nebo psychickými poruchami a riziky, školení ostatních zdravotnických pracovníků v oblasti klinické psychologie dětí a metodické řízení a organizace psychologické péče o děti.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru je získání specializované způsobilosti v oboru klinická psychologie.

Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu povolání:

a) formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní doby podle ustanovení vyplývajícího ze zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.) pod odborným dohledem klinického psychologa, školitele, formou celodenní průpravy.

b) nebo formou externí průpravy, která se liší od celodenní průpravy, že doba určená na praktické zdravotnické činnosti může být zkrácena nejvýše na polovinu doby stanovené pro celodenní průpravu. Úroveň této průpravy nesmí být nižší než u celodenní průpravy. Za kvalitu a dodržení celkové délky externí průpravy, která nemůže být kratší než u celodenní průpravy, odpovídá akreditované zařízení.

2.1 Požadavky na povinnou praxi v oboru a doporučenou praxi

a) povinná praxe v oboru

 
Celková doba
 
Počet měsíců
 
Dětská klinická psychologie - 24 měsíců na specializovaném dětském klinicko-psychologickém pracovišti, z toho nejméně 2 měsíce na akreditovaném pracovišti.
 
24 měsíců
 
z toho
 
na dětském lůžkovém oddělení, event. jiném lůžkovém nebo stacionárním oddělení poskytujícím péči o děti
 
min. 3 měsíce
 
na psychologickém pracovišti pro péči o děti v ambulantní praxi
 
min. 3 měsíce

Povinnou praxi na akreditovaném pracovišti lze vykonat ve kterékoli fázi specializačního vzdělávání též formou odborných stáží.

b) doporučenou doplňkovou praxi

 
Pracoviště
 
Délka trvání
 
na psychologickém pracovišti pro děti, které poskytuje své služby pacientům dětské psychiatrie (v rámci lůžkových pedopsychiatrických oddělení nebo ambulancí dětské psychiatrie)
 
3 měsíce
 
na psychologickém pracovišti pro děti, které poskytuje své služby pacientům jiných lékařských oborů (pediatrie, praktičtí lékaři pro děti a dorost, dětská neurologie)
 
3 měsíce

Doplňkovou praxi lze vykonat ve kterékoli fázi specializačního vzdělávání též formou odborných stáží, praxe se započítává do doby celkové praxe.

2.2 Účast na vzdělávacích aktivitách (povinné a doporučené)

Účast na vzdělávacích aktivitách

 
Kurzy, semináře
 
Počet dní
 
povinný specializační kurz před atestační zkouškou
 
3 dny (6 kreditů)
 
minimálně 1x za semestr povinná účast na teoretickém kasuisticky orientovaném semináři pořádaném akreditovaným pracovištěm
 
1 den (2 kredity za každou účast)
 
minimálně 6x ročně povinná účast na supervizním semináři pořádaném akreditovaným pracovištěm - skupinová forma práce (otevřená skupina s minim. počtem míst 10 osob)
 
min. 6 seminářů za 1 rok studia (celkem 12 hodin - 12 kreditů)
 
certifikovaný kurz v psychologické vývojové diagnostice
 
dle vzdělávacího programu
 
certifikované kurzy v psychologických diagnostických metodách (např. užití Rorschachovy metody, Wechslerovy soubory) a další certifikované kurzy v dílčích oblastech klinické psychologie zařazení do psychoterapeutického vzdělávacího programu akreditovaného pro zdravotnictví
 
dle vyhlášky
 
další odborné akce poGádané IPVZ, AKP, ýeskomoravskou psychologickou společností, ČSL JEP a jiných odborných společností.
 
dle vyhlášky

Účastník specializačního vzdělávání musí získat celkem minimálně 25 kreditů, které mu umožní přistoupit k atestační zkoušce.

3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonů

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) v rámci celé odborné praxe. Seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po praktické stránce.

Specializační vzdělávání v dětské klinické psychologii navazuje na základní vzdělávání v klinické psychologii, účastník má tedy již osvojeny znalosti a dovednosti klinického psychologa, opravňující k samostatné práci ve zdravotnictví. Základní kmen proto není ve specializačním vzdělávání obsažen.

a) Teoretické znalosti:

Vedle znalostí a dovedností, získaných během základního specializačního vzdělávání v klinické psychologii, musí klinický psycholog rozšířit a prohloubit, případně nově získat, tyto teoretické znalosti:

Z oboru dětské klinické psychologie

Psychologická diagnostika

- Detailní znalost konstrukce a interpretace vývojových škál N. Bayleyové a A.Gesella a dalších speciálních testů pro novorozenecký a kojenecký věk (NBAS; Faganovy testy; Piagetovské škály).

- Podrobná znalost konstrukce, psychometrických charakteristik a interpretačních možností hlavních výkonových testů určených pro dětský věk (různé verze SB testu, WISC-III, SON a další komplexní inteligenční soubory; testy specifických schopností a didaktické testy).

- Neuropsychologické metody a soubory pro dětský věk; pojetí současné vývojové neuropsychologie, aplikace neuropsychologických postupů v rané vývojové diagnostice; specifika diagnostiky dětí s kombinovaným postižením.

- Podrobná znalost klinických dotazníků a projektivních metod pro děti všech věkových skupin - principy konstrukce, psychometrické parametry a specifika interpretace těchto metod u dětí v závislosti na věku (zejména Rorschachův test, varianty TAT určené pro dětský věk, kresebné projektivní zkoušky, scénotest a test světa). Vývojová a projektivní interpretace dětské hry, kresby a scénických technik.

- Rodinná diagnostika - klinické a testové metody, analýza interakce, vedení rodinného rozhovoru. Metodologické aspekty rodinné diagnostiky.

Klinická vývojová psychologie:

- Podrobná znalost vývojových teorií a jejich pojetí vývojové psychopatologie.

- Vývojové odchylky a poruchy - etiologické hypotézy, vztah normálního a patologického vývoje; specifika kognitivního, emočního a sociálního vývoje dětí s různými zdravotními problémy nebo tělesným a smyslovým postižením.

- Agresivita a násilí v dětství.

- Vývoj pojetí nemoci a smrti u dětí, dětská suicidalita.

Psychopatologie:

- Symptomatologie, syndromologie a nosologie psychických poruch u dětí, se zvláštním zřetelem k pojetí vývojové psychopatologie v různých teoretických směrech.

- Klinický obraz duševních poruch u dětí v závislosti na věku a vývojové úrovni, diferenciální diagnostika (pervazivní vývojové poruchy, specifické vývojové poruchy řeči, učení, motoriky a chování, úzkostné a emoční poruchy, poruchy chování; dětské psychózy; disharmonický vývoj osobnosti).

- Rodinná interakce a duševní zdraví, následky dysfunkční rodinné interakce, dětských traumat a zátěží.

Psychoterapie:

- Teoretická znalost hlavních psychoterapeutických směrů - specifika uplatnění u dětí a dospívajících.

- Individuální psychoterapie dětí v kojeneckém, batolecím, školním věku a v období dospívání (v rámci psychodynamických, behaviorálních, kognitivně behaviorálních a humanistických směrů). Techniky individuální psychoterapie dětí.

- Skupinová psychoterapie dětí (věková omezení, indikace a limity; teoretické přístupy, techniky).

- Rodinná terapie dětí a dospívajících (historický vývoj teorií rodinné terapie, současné směry; indikace a omezení).

- Metody krizové intervence při práci s dětmi a jejich rodinami.

Psychologická problematika somatických onemocnění:

- Psychické následky somatických onemocnění u dětí - zvláště onemocnění chronických a infaustních, vlivy individuální - vývojové, rodinné. Psychologické aspekty tělesných a smyslových defektů, charakteristiky vývoje dětí s tělesným nebo smyslovým postižením. Vnímání a diagnostika bolesti u dětí od kojeneckého věku, psychologie bolesti. Psychologické aspekty medicínských výkonů, možnosti psychologické přípravy na bolestivé zákroky a náročné lékařské výkony. Psychosomaticky založená onemocnění.

Etické otázky klinické psychologie:

- Etické otázky psychodiagnostiky, psychoterapie a psychologického poradenství u dětí; problematika rodinného práva. Mlčenlivost v dětské klinické psychologické praxi, specifické problémy práv dětí a dospívajících, informovaný souhlas rodiny a dítěte.

Pedagogika a duševní hygiena:

- Výchova dětí v rodině a mimo ní; náhradní rodinná péče a ústavní výchova, současná právní úprava. Děti ohrožené prostředím: týrané, zneužívané a deprivované dítě - diagnostické přístupy, možnosti prevence a terapie následků špatného zacházení s dítětem. Münchhausenův syndrom v zastoupení. Problematika posttraumatických stavů a následků katastrof v podmínkách rodiny a ústavní péče. Krizová centra, linky důvěry.

- Výchova a vzdělávání dětí nemocných a dětí s postižením. Problematika integrace dětí s postižením do škol a společnosti; příprava na přechod do dospělosti.

- Psychologické a pedagogické problémy hospitalizovaných dětí a dospívajících.

- Negativní sociální jevy v populaci dětí a dospívajících (závislosti na psychoaktivních látkách, patologické hráčství; delinkvence mládeže - možnosti primární prevence, práce s rizikovými skupinami).

Z ostatních oborů

Základní znalost dětské psychofarmakologie

Somatologie:

- Znalost základních fyziologických hodnot, norem tělesného růstu a pohlavního zrání. Podrobná znalost vývoje fyziologie a patofyziologie CNS a smyslových orgánů.

Orientace v klinických oborech medicíny:

- Znalost základních koncepcí klinických oborů, pediatrie, dětské neurologie a dětské psychiatrie.

b) Odborné praktické znalosti a dovednosti:

Psychodiagnostika:

- Schopnost samostatné volby specifických diagnostických nástrojů a určení strategie vyšetření, dovednost administrace a interpretace psychodiagnostických technik určených pro děti a dospívající. Dovednost vedení diagnostického rozhovoru a pozorování s dětmi různých věkových skupin a jejich rodinami. Schopnost analyzovat diagnostický problém; řešit náročné diferenciálně diagnostické problémy, formulovat psychologický nález a navrhnout terapeutický a rehabilitační plán.

Vývojová diagnostika:

- Diagnostika dětí s vývojovým postižením a kombinovanými vadami, s těžkými poruchami řeči, s autismem a poruchami psychotického okruhu; u dětí s vývojovou úrovní do 3 let věku. Diferenciální diagnostika dětí s vážnými vývojovými nebo psychickými poruchami

Neuropsychologická diagnostika dětí a dospívajících:

- Použití speciálních neuropsychologických metod a baterií; neuropsychologický rozbor výsledků vývojových škál a dalších klinických diagnostických metod.

Psychoterapie:

- Praktická znalost psychoterapeutického vedení dětí všech věkových skupin. Schopnost navázat kontakt s dětmi a jejich rodiči v krizových situacích, poskytnout jim oporu a nabídnout možnosti další odborné péče. Schopnost provádět systematickou léčebnou péči a dlouhodobé psychologické vedení dětských pacientů, včetně individuální a skupinové psychoterapie, pro níž získal kvalifikaci speciálním vzděláváním.

Klinicko-psychologické poradenství:

- Schopnost posoudit z psychologického hlediska sociální, školní a výchovnou problematiku a poskytnout poradenskou péči v návaznosti na činnost dalších pracovníků ve zdravotnictví.

Rehabilitace:

- Schopnost realizovat metody rehabilitace psychických funkcí u dětí, resp. celkové psychologické rehabilitace nemocných dětí a dětí s různými typy postižení. Schopnost zvolit optimální strategii, vytvořit komplexní plán a realizovat neuropsychologickou rehabilitaci dětí a dospívajících.

Reedukace:

- Schopnost podílet se, případně vést reedukační činnost dětí od ranného věku až do dospívání.

c) všeobecné požadavky:

Právní problematika ve zdravotnictví:

- Správní problematika, organizace systému zdravotní péče. Zdravotnická legislativa, základní právní předpisy vztahující se k posudkové činnosti.

Základní sociálně-právní normy a školská legislativa:

- Znalost organizace základního i speciálního školství. Sociální péče o děti v ČR, zákon o rodině. Ochrana práv dítěte.

Organizace a řízení:

- Je schopen organizačně vést a plánovat provoz některého typu klinicko- psychologického zařízení pro děti nebo dětského centra a koordinovat jeho práci s ostatními zdravotnickými pracovišti a poskytovat jim konsiliární služby. Zvládá spolupráci se školami, pedopsychologickými poradnami, orgány sociální péče a veřejnými institucemi. Má osvojeny základní pedagogické dovednosti a dokáže se aktivně podílet na výuce klinických psychologů, lékařů a ošetřovatelského personálu a školit klinické psychology v oboru dětská klinická psychologie.

d) seznam požadovaných výkonů (logbook):

Uchazeč o atestační zkoušku z oboru dětská klinická psychologie musí předložit seznam pacientů, u nichž byly provedeny tyto výkony:

 
Výkony
 
Počet vyšetření
 
Psychopatologický nález - popis pacienta ve věku 0-18 let: jeho vzezření a chování, popis jeho rozumových funkcí, emotivity, motoriky, vůle apod., terminologií obecné psychopatologie
 
5
 
Klinické či výzkumné posouzení spontánní nebo strukturované hry dítěte nebo posouzení kvality rodinné interakce
 
5
 
Komplexní vyšetření dítěte od 0 do 3 let věku, obsaženo musí být posouzení vývojové úrovně a hodnocení vývojového profilu (Gesell, Bayleyová); hodnocení rodinných vztahů na základě přímého pozorování interakce; hodnocení osobnostních / temperamentových charakteristik dítěte
 
5
(alespoň 1 vyšetření musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináři)
 
Komplexní vyšetření dítěte od 3 do 6 let věku, obsaženo musí být posouzení vývojové úrovně nebo vyšetření inteligence u dětí do 6 let věku s využitím globální vývojové škály (Gesell, Bayleyová, Mnichovská vývojová diagnostika) nebo globálního inteligenčního souboru pro předškolní věk (SB-IV, TM-SB, K-ABC, McCarthy, SON-R ap.); hodnocení rodinných vztahů na základě přímého pozorování interakce a/nebo alespoň 2 klinických metod (kresebné metody, scénotest, projektivní rozhovor, varianty TAT, event. Bene- Anthony); hodnocení osobnostních charakteristik dítěte
 
5
(alespoň 1 vyšetření musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináři)
 
Komplexní vyšetření dětí školního věku (7-13 let) obsahující hodnocení schopností (s využitím globální individuální intelektové baterie a testů či škál speciálních schopností), osobnosti a rodinných vztahů (včetně diagnostického rozhovoru/hry s dítětem a rozhovoru s rodiči), k diagnostice osobnosti musí být použit ROR, scénotest nebo varianta TAT a projektivní rozhovor
 
5
(alespoň 1 vyšetření musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináři)
 
Komplexní vyšetření dospívajících (13-18 let) obsahující kompletní vyšetření kognitivních schopností (s využitím Wechslerových souborů a testů speciálních schopností) a osobnosti (včetně diagnostického rozhovoru, projektivních metod a alespoň jedné metody dotazníkové)
 
5
 
(alespoň 1 vyšetření musí být prezentováno a obhájeno na supervizním semináři)
 
 
Komplexní vyšetření (psychické funkce, intelekt. paměť, pozornost, osobnost, rodinné vztahy atd.) v rámci diferenciální diagnostiky. Věk 0-18 let
 
20
 
Psychoterapie individuální, event. krizová intervence nebo individuální klinické poradenství (věk 0-18 let) nejméně v rozsahu 5 hodin v rozmezí minimálně 3 měsíců
 
20 pacientů
 
Návrh komplexního léčebného nebo rehabilitačního programu, včetně návrhu školního zařazení či speciálně pedagogické péče
 
20 pacientů
 
Rodinné klinicko-psychologické poradenské vedení nebo rodinná
 
terapie 20 sezení

4 Hodnocení specializačního vzdělávání

a) průběžné hodnocení školitelem:

  • do průkazu odbornosti průběžné dokumentování praxe během přípravy a záznam všech absolvovaných školicích akcí, zejména povinných; záznamy a hodnocení školitelem jsou prováděny pravidelně v šestiměsíčních intervalech

b) předpoklad přístupu k atestační zkoušce:

  • absolvování povinných školicích akcí - záznam v průkazu odbornosti,
  • splnění požadovaných výkonů (logbook potvrzený školitelem), obhájení předepsaných diagnostických případů,
  • vypracování kazuistiky
  • získání minimálně 25 kreditů za celou dobu specializačního vzdělávání

c) vlastní atestační zkouška - probíhá dle §6 - §7 vyhlášky č. 189/2009 Sb.

- část teoretická - 3 odborné otázky:

- speciální metody psychodiagnostiky dětí a dospívajících

- psychopatologie a psychodiagnostika dětí a dospívajících

- psychoterapie

- část praktická - obhajoba písemně vypracované kazuistiky.

5 Profil absolventa

Dětský klinický psycholog po absolvování specializačního vzdělávání má odborné schopnosti, znalosti a dovednosti, které jej opravňují poskytovat specializovanou psychologickou péči dětem všech věkových kategorií ve všech typech zdravotnických zařízení, ve státním i nestátním sektoru. Pracuje na samostatném pracovišti klinické psychologie nebo ve zdravotnickém týmu určitého lékařského oboru, je připraven organizačně řídit a plánovat provoz klinicko-psychologického zařízení. Je seznámen se zásadami poskytování zdravotní péče. Ve své činnosti vychází ze svých odborných znalostí a dovedností a z etických zásad psychologické péče.

5.1 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost

Kromě odborných činností klinického psychologa s dětmi i dospělými (podle §22 zákona č. 96/2004 Sb., resp. §109 vyhlášky č. 424/2004 Sb.) je způsobilý samostatně poskytovat i specializované klinicko-psychologické výkony ve zdravotní péči o děti, zejména:

  • specializovanou klinickou psychologickou diagnostiku dětí a dospívajících, včetně dětí do 3 let věku a dětí s těžkým vývojovým nebo kombinovaným postižením a dětí s vážnými psychickými poruchami (infantilní autismus, pervazivní vývojové poruchy a poruchy psychotického okruhu);
  • diferenciální diagnostiku dětí s vážnými psychickými nebo vývojovými poruchami v rámci klinické praxe a činnosti posudkové;
  • specializované psychoterapeutické vedení a základní psychoterapeutickou péči o děti všech věkových skupin; případně systematickou psychoterapii na základě získané specifické psychoterapeutické kvalifikace;
  • systematické dlouhodobé psychologické vedení dětí a dospívajících se zdravotním ohrožením, vývojovými poruchami, poruchami adaptace i dalšími psychopatologickými syndromy;
  • neodkladnou specializovanou péči v případě psychických krizí a traumat u dětí a dospívajících;
  • specializované dětské klinické poradenství, popřípadě rehabilitační či reedukační psychologické postupy v rámci zdravotní péče o děti a dospívající;
  • konsiliární, dispenzární a posudkovou činnost (zejména v oborech pediatrie, dětské neurologie, rehabilitace, dětské psychiatrie; logopedie);
  • prevenci, zejména v rámci výchovy a osvěty, včetně prevence psychologických problémů zdravotnických pracovníků a prevence negativních sociálních jevů ohrožujících zdravý vývoj dítěte;
  • metodické řízení a organizace psychologické péče o děti, samostatné vedení a organizace práce specializovaných klinicko-psychologických pracovišť pro děti a dětských center;
  • vzdělávání ostatních zdravotnických pracovníků v oboru dětské klinické psychologie.

Do doby získání specializované způsobilosti (atestační zkoušky) vykonává klinický psycholog uvedené specializované činnosti pouze pod odborným dohledem školitele.

Dále je oprávněn k provádění činností zdravotnického pracovníka v souladu s §3, odst. 1, 2 a §22 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

6 Charakteristika akreditovaných zařízení

Vzdělávací instituce a zdravotnická zařízení zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditováno dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

6.1 Požadavky pro udělování akreditace k uskutečňování praktické části vzdělávacího programu

Personální požadavky

Odborná kvalifikace školitele:

Specializace v oboru dětská klinická psychologie

Registrace (osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu)

(doklady o odborné a specializované způsobilosti)

Minimální pracovní úvazek školitele na pracovišti, kde bude poskytována praktická výuka činí 0,2

Personální zajištění:

Pokud je na pracovišti zaměstnán pouze 1 psycholog ve funkci školitele, uvede pracoviště v žádosti jméno osoby, která přebírá funkci školitele a vykonává odborný dohled po dobu nepřítomnosti školitele na pracovišti, přesáhne-li tato doba 1 měsíc.

Materiální a technické vybavení

Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomůckami, které umožňují kvalifikované a současným požadavkům odpovídající provádění zdravotnické činnosti dětského klinického psychologa.

Prostorové podmínky splňují běžné požadavky na psychologickou ambulanci

Organizační a provozní požadavky

Charakter pracoviště:

Klinicko-psychologické pracoviště pro péči o děti (samostatné ZZ nebo jako součást většího lůžkového nebo ambulantního zdravotnického zařízení).

- Poskytování zdravotní péče v oboru dětská klinická psychologie.

Bezpečnost a ochrana zdraví

Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.

Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

6.2 Požadavky pro udělení akreditace k uskutečňování teoreticko- praktické části vzdělávacího programu

Personální požadavky

Odborná kvalifikace školitele:

Specializace v oboru dětská klinická psychologie - specializovaná způsobilost v příslušném oboru

Nejméně 5 let praxe na klinicko-psychologickém pracovišti pro děti

Registrace - osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu

Personální zajištění:

Na pracovišti musí být zaměstnáni aspoň 2 dětští kliničtí psychologové s registrací a nejméně pětiletou klinickou praxí. Alespoň jeden z nich musí být zaměstnán na akreditovaném pracovišti na plný úvazek.

- Doklady o odborné a specializované způsobilosti.

Materiální a technické vybavení

Vybavení základními diagnostickými metodami a dalšími pomůckami, které umožňují kvalifikované a současným požadavkům odpovídající provádění zdravotnické činnosti dětského klinického psychologa.

K dispozici je učebna nebo prostor, který může být využit jako seminární místnost s kapacitou nejméně 10 osob.

Na pracovišti je dostupná základní současná odborná literatura (povinná literatura uvedená ve vzdělávacím programu).

Vybavení počítačovou technikou (s možností komunikace přes Internet).

Organizační a provozní požadavky

Poskytování zdravotní péče (dle příslušného oboru)

Bezpečnost a ochrana zdraví

Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.

Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

6.3 Požadavky pro udělování akreditace k uskutečňování teoretické části vzdělávacího programu

Personální požadavky

Odborná kvalifikace školitele:

Specializace v oboru dětská klinická psychologie

Nejméně 10 let praxe na dětském klinicko-psychologickém pracovišti

Publikační a pedagogická činnost v oboru

Zajištěná spolupráce s dalšími odborníky v oboru (v rámci pracoviště nebo smluvně zajištěná dohoda o spolupráci s dalšími dětskými klinickými psychology, kteří splňují požadavky na odbornost školitele).

- Osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu.

- Doklady o odborné a specializované způsobilosti.

Materiální a technické vybavení

Pracoviště disponuje prostorovým i organizačním zázemím pro pořádání kurzů, má k dispozici učebny a seminární místnosti. Musí být vybaveno počítačem, výukovými pomůckami (dataprojektor apod.) a musí mít přístup na internet.

K dispozici je základní současná odborná literatura.

Bezpečnost a ochrana zdraví

Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.

Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Programy povinných kurzů a seminářů

7.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit

7.1.1 Program specializačního kurzu dětské v klinické psychologii

 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Teoretická východiska, principy administrace a interpretace vývojových škál
 
2
 
Teoretická východiska, principy administrace a interpretace výkonových a projektivních testů určených pro dětský věk
 
2
 
Diferenciální diagnostika pervazivních vývojových poruch (autistické spektrum) a psychotické poruchy u dětí (klinický obraz, možnosti psychoterapeutické intervence)
 
2
 
Dětská neuropsychologie, diagnostika a psychologická péče o děti s vývojovými poruchami
 
2
 
Dítě ohrožené prostředím - problematika dětí týraných, zanedbávaných a zneužívaných v klinicko psychologické praxi
 
2
 
Agrese a násilí v dětství, posttraumatická stresová porucha u dětí, disociativní projevy
 
2
 
Psychosomatické poruchy u dětí
 
2
 
Pojetí nemoci a smrti u dětí, psychologická péče o děti s vážným somatickým onemocněním.
 
2
 
Psychoterapeutické postupy a metody; specifické problémy psychoterapie dětí a dospívajících
 
1
 
Vývojová psychopatologie (klinický obraz duševních poruch u dětí v závislosti na věku a vývojové úrovni, možnosti terapie)
 
2
 
Rodinná diagnostika a terapie
 
2
 
Celkem
 
21

7.1.2 Personální a technické zabezpečení kurzu

Personální zabezpečení

Lektoři - zkušení odborníci v oblasti dětské klinické psychologie, s minimálně 5 lety praxe v oboru

Technické zabezpečení

Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů

Program specializačních seminářů v dětské klinické psychologii

 
Předmět
 
Minimální počet hodin
 
Rozbor kasuistických příkladů s důrazem na diferenciální diagnostiku, přehled souvisejících teoretických aspektů
 
3
 
Aktuální téma z oblasti dětské klinické psychologie
 
3
 
Celkem
 
6

7.1.3 Personální a technické zabezpečení kurzu

Personální zabezpečení

Lektoři - zkušení odborníci v oblasti dětské klinické psychologie, s minimálně 5 lety praxe v oboru

Technické zabezpečení

Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů

8 Seznam doporučené literatury

Doporučená literatura

BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN,P.: Základy klinické psychologie. Portál, Praha, 2003.

DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z., MATĚJČEK, Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada, Praha, 1995.

Duševní poruchy a poruchy chování: diagnostická kritéria pro výzkum: mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize (MKN-10). PCP Praha, 1996.

HORT, V., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha, 2008.

HÖSCHL, C., LIBIGER, J., ŠVESTKA, J.: Psychiatrie, Tigis, Praha, 2004

KRATOCHVÍL, S.: Základy psychoterapie. Portál, Praha, 2006.

LANGMEIER, J., BALCAR K., ŠPITZ J.: Dětská psychoterapie. Portál, Praha, 2000.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha, 2.ed., 2006.

Manuály psychodiagnostických metod

MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha, 1991.

MKN 10 Duševní poruchy a poruchy chování. SZO Ženeva, Psychiatrické centrum Praha, 1992.

PIAGET., J., INHELDEROVÁ, B.: Psychologie dítěte. Portál, Praha, 2000.

PREISS, M.: Klinická neuropsychologie. Portál, Praha, 1998.

ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D.: Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Grada, Praha, 2006.

ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J.: K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava, 1987.

SMOLÍK, P.: Duševní a behaviorální poruchy: Průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika. Max Maxdorf, Praha, 2002.

SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H.: Psychopatologie a psychiatrie. Portál, Praha, 2006.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha, 2001.

VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000.

VANÍČKOVÁ, E., PROVAZNÍK, K., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., SPILKOVÁ, J.: Sexuální násilí na dětech. Portál, Praha, 2000.

VODÁČKOVÁ, D.: Krizová intervence. Portál, Praha, 2008.

Testové psychodiagnostické metody

Za základní jsou považovány originální manuály, resp. další relevantní prameny k jednotlivým metodám.

Rorschachova metoda

TAT a odvozené techniky

SON-R

WISC-III (2002)

SB - test (varianty)

Časopisy

Československá psychologie

Psychologia a patopsychologia diežaža

Česká a slovenská psychiatrie