Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Odborný fyzioterapeut ve vnitřním lékařství osvojením si potřebných teoretických znalostí v oblasti komplexní rehabilitační péče o pacienty s vnitřními onemocněními všech věkových kategorií, rozšíření nových praktických dovedností vedoucích k samostatné činnosti specialisty v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství v souladu s §114 vyhlášky č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání fyzioterapeuta dle §24 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů:
§24 odst. 1, písm. b) absolvováním akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru, se získanou specializovanou způsobilostí k výkonu specializovaných činností odborného fyzioterapeuta (§112 vyhlášky č. 424/2004 Sb.) v oboru „Aplikovaná fyzioterapie“ (Nařízení vlády č. 31/2010 Sb.),
§24 odst. 1, písm. c) absolvováním tříletého studia v oboru diplomovaný fyzioterapeut na vyšších zdravotnických školách, se získanou specializovanou způsobilostí k výkonu specializovaných činností odborného fyzioterapeuta (§112 vyhlášky č. 424/2004 Sb.) v oboru „Aplikovaná fyzioterapie“ (viz. Nařízení vlády č. 31/2010 Sb.),
§24 odst. 1, písm. d) absolvováním střední zdravotnické školy v oboru fyzioterapeut nebo v oboru rehabilitační pracovník se specializací Léčebná tělesná výchova,
předložit doklad o absolvování dlouhodobého certifikovaného kurzu v rozsahu nejméně 160 hodin.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu povolání formou:
a) celodenní průpravy, při které účastník specializačního vzdělávání věnuje této praktické a teoretické výuce čas v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní doby, nebo
b) externí průpravy, která se liší od celodenní průpravy pouze tím, že doba určená na praktické zdravotnické činnosti může být zkrácena nejvýše na polovinu doby stanovené pro celodenní průpravu. Úroveň této průpravy nesmí být nižší než u celodenní průpravy. Za kvalitu a dodržení celkové délky externí průpravy odpovídá akreditované zařízení.
Vzdělávací program stanoví počet kreditů získaných splněním studijních podmínek za 1 rok specializačního vzdělávání, celkovou délku přípravy, rozsah a obsah přípravy, zejména délku povinné praxe v oboru a výuková pracoviště, na kterých praxe probíhá. Dále stanoví požadavky na teoretické znalosti a praktické dovednosti, absolvování vzdělávacích akcí, kurzů, seminářů, stáží a další požadavky pro získání specializované způsobilosti.
Celková délka specializačního vzdělávání je 18 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. Celková délka přípravy je 360 hodin teoretického vzdělávání a povinné praxe v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství. Povinná praxe tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje základní kmen a specializovaný výcvik se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno ověřením znalostí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství je zařazení do oboru specializačního vzdělávání, dle §24 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů:
výkon praxe v příslušném oboru specializace minimálně 3 roky z období 6-ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby od data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování odborné praxe v oboru v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem a splnění počtu výkonů ve stanoveném rozsahu,
doložení dokladů o absolvování povinných kurzů,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
absolventům vysokých škol bude započtena všeobecná část (základní kmen)
na základě žádosti a doloženého studia,
úspěšné složení atestační zkoušky.
Celková délka specializačního vzdělávání je minimálně 18 měsíců.
2.1 Základní kmen - povinný
2.1.1 Role fyzioterapeuta specialisty - teoretická výuka
Celková doba - 5 dnů, tj. 40 hodin
|
Počet kreditů
|
Právní problematika ve zdravotnictví
|
20 (á 4 kredity/den)
|
Moderní management fyzioterapeutické péče
|
|
Kvalita a bezpečí fyzioterapeutické péče
|
|
Interpersonální dovednosti fyzioterapeuta specialisty
|
|
Edukace
|
|
Pedagogika, andragogika
|
|
Průzkumné a výzkumné šetření ve fyzioterapii
|
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
|
Financování zdravotní péče
|
Teoretické znalosti
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
Management a role manažera.
Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Firemní kultura.
Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
Strategické řízení kvality fyzioterapeutické péče. Indikátory kvality fyzioterapeutické péče a jejich sledování.
Standardy fyzioterapeutické péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů.
Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Indikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních matriálů. Zásady moderní prezentace.
Nové pojetí integrace a socializace handicapovaných osob v rámci pedagogické rehabilitace. Edukace pacientů a jiných osob, tvorba informačních materiálů, zásady moderní prezentace.
Charakteristika, specifika a význam fyzioterapeutického výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
Zdraví, jeho měření, determinanty péče o zdraví a její základní metody, návaznost na stav a cíle zdravotní politiky, rozvojové priority péče o zdraví.
Radiační ochrana - ionizující záření, druhy zdrojů ionizujícího záření, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení). Ekonomické aspekty fyzioterapeutické péče.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - povinný
2.2.1 Rehabilitační diagnostika a zásady terapie ve vnitřním lékařství - teoretická část, praktická část
Teoretická část
Celková doba - 5 dnů, tj. 40 hodin
|
Počet kreditů
|
Obecná a speciální symptomatologie ve vnitřním lékařství.
|
20 (á 4 kredity/den)
|
Fyzioterapeutické metody, postupy.
|
Teoretické znalosti
Praktická část
Celková doba - 10 dnů, tj. 80 hodin
|
Počet kreditů
|
Praktická část proběhne na Klinikách rehabilitačního lékařství fakultních nemocnic.
|
40 (á 4 kredity/den)
|
3 Rozsah teoretických znalostí a teoretických dovedností a seznam výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) v rámci celé odborné praxe. Seznam výkonů a jejich četnost je stanovena jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonů prokazatelných na konci základního kmene a vlastního specializovaného výcviku
Cílem společného základu je získat:
základní praktické dovednosti a teoretické znalosti ve zvoleném oboru,
teoretické znalosti společné s jinými klinickými obory,
teoretické podklady pro efektivní komunikací s ostatními klinickými obory,
obecné povědomí o odborných zdravotnických zařízeních.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
popsat, vysvětlit a efektivně poskytovat specifickou fyzioterapeutickou léčbu v neodkladné péči vnitřního lékařství,
zhodnotit funkční stav nemocných s interním onemocněním,
vyhodnotit stavy (potíže) pacientů s interními onemocněními, které mohou ovlivnit jejich další pohybovou aktivitu,
popsat koncepty a vysvětlit význam dodržování stanovených zásad ve fyzioterapii u interních onemocnění,
stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program u jednotlivých interních onemocnění,
vyhodnotit odezvy organizmu na aplikované fyzioterapeutické postupy u pacientů ve vnitřním lékařství,
zvolit vhodný psychologický přístup k pacientům ve vnitřním lékařství se zřetelem na jejich diagnózu, stav a věk,
orientovat se v nových možnostech fyzioterapeutické péče u pacientů s interním onemocněním,
edukovat vhodným způsobem pacienty a jejich blízké na základě jejich potřeb,
naplánovat strategii fyzioterapie u pacientů, kde hrozí reálné selhání životních funkcí,
funkční testování.
4 Odborná praxe
Celková doba - 5 týdnů, tj. 200 hodin
|
Počet kreditů
|
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
75 (á 3 kredity/den)
|
|
Počet týdnů a hodin
|
||
z toho
|
na lůžkovém interním oddělení
|
1 týden
|
JIP - kardiologická
|
1 týden
|
|
JIP - metabolická
|
1 týden
|
|
na anesteziologicko-resuscitačním oddělení
|
1 týden
|
|
v ambulantní části rehabilitačního oddělení (u pacientů v rekonvalescenci)
|
1 týden
|
Seminární práce
|
Celkový počet
|
V průběhu praxe:
|
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů u pacientů s onemocněním kardiovaskulárního systému (schválené školitelem odborné praxe).
|
1
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů u pacientů dle vlastního výběru (např.: s revmatickým onemocněním), krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program a edukací pacienta (schválené školitelem odborné praxe).
|
1
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů u pacientů s inkontinencí, krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program a edukací pacienta (schválené školitelem odborné praxe).
|
1
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů u pacientů s respiračním deficitem (např.: s CHOPN, apod.), krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program a edukací pacienta (schválené školitelem odborné praxe).
|
1
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů u pacientů po kardiochirurgickém výkonu, krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program a edukací pacienta (schválené školitelem odborné praxe).
|
1
|
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel vypracovává studijní plán včetně praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost k výkonu povolání a osvědčení k výkonu činností bez odborného dohledu.
V průběhu specializačního studia musí účastník prokázat absolvování:
minimálně 3 krátkodobých kurzů zaměřených na problematiku vnitřního lékařství na akreditovaném pracovišti nebo kurzů, které mají souhlasné stanovisko profesní organizace k udělení kreditů (dle vyhlášky č. 423/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů), kterou se stanoví kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu zdravotnických pracovníků), event. doložit jejich absolvování.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení základního kmene, specializovaného výcviku a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušce:
absolvování odborné praxe a její zhodnocení v průkazu odbornosti,
absolvování odborných vzdělávacích akcí - záznam v průkazu odbornosti,
předložení seznamu výkonů v průkazu odbornosti potvrzené školitelem,
získání stanoveného počtu kreditů za celou dobu specializačního vzdělávání.
c) Vlastní atestační zkouška - probíhá dle §6 - §7 vyhlášky č. 189/2009 Sb.
část praktická (probíhá na akreditovaném pracovišti),
část teoretická (probíhá na akreditovaném pracovišti).
6 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství bude schopen provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou péči v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s vyhláškou č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, zabezpečovat níže uvedené činnosti v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené uvedenou vyhláškou.
6.1 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství získává specializovanou způsobilost k výkonu odborné analytické činnosti a je oprávněn vykonávat činnosti, které jsou uvedeny v §112 a §114 vyhlášky č. 424/2004 Sb.
Odborný fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru Fyzioterapie ve vnitřním lékařství je připraven:
hodnotit funkční stav pacienta s interním onemocněním, včetně vitálních funkcí,
vyhodnotit závažnost potíží, které mohou ovlivnit volbu další pohybové léčby,
provádět diagnostiku svalových dysbalancí,
využívat moderní postupy a zásady respirační fyzioterapie v neodkladné péči,
vést fyzioterapeutickou léčbu pacienta, stanovit krátkodobý a dlouhodobý léčebný plán,
ovládat a uplatňovat zásady edukace u pacientů a osob blízkých, volit vhodný psychologický přístup k pacientovi,
připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,
vést specializační vzdělávání v oboru své specializace,
vědecko-výzkumné, metodologické a pedagogické činnosti v oboru své specializace.
7 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
7.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.1
Školitelem může být pouze fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“. Pro výkon činnosti školitele však musí splnit podmínky, které jsou stanoveny příslušným vzdělávacím programem.
Lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i lékař s atestací v příslušném oboru.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing., apod.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika, financování, právní problematika, krizový management apod.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Personální a přístrojové vybavení pracoviště dle vyhlášky č. 472/2009 Sb., seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem s možností přístupu k internetu.
Organizační a provozní požadavky
Poskytování zdravotní péče (dle příslušného oboru).
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
8 Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví, 6., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2005.
DYLEVSKÝ, I. Speciální kineziologie. Praha: Grada, 2009.
JELÍNKOVÁ, J., KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009.
KOLÁŘ, P. a kol. Rehabilitace v klinické praxí. Praha: Galén, 2009.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, 2009.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Nerurorehabilitace. Praha: Galén, 2005.
PFEIFFER, J. Neurologie v rehabilitací. Praha: Grada, 2006.
PREISS, M., KUČEROVÁ, H. a kol. Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada, 2006.
PREISS, M., KUČEROVÁ, H. a kol. Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada, 2006.
TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA. J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2005.
VAŇÁSKOVÁ, E. Testování v rehabilitační praxí - Cévní mozkové příhody. Brno: NCO NZO, 2004.
WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: Grada, 2009.
FÖLSCH, U.; R., KOCHSIEK, K.; SCHMIDT, R. F. Patologická fyziologie. Praha: Grada, 2003. 588 s. ISBN 80-247-0319-X.
GANGALE, D. C. Rehabilitace orofacíální oblasti. Praha: Grada, 2004. 232 s. ISBN 80-247-0534-6.
GILBERTOVÁ, S.; MATOUŠEK, O. Ergonomie. Praha: Grada, 2002. 240 s. ISBN 80-247-0226-6.
HÁTLOVÁ, B.; SUCHÁ, J. Kinezioterapie demencí. Praha: Triton, 2005. 108 s. ISBN 80-7254-564-7.
CHALOUPKA, V.; ELBL, L. Zátěžové testy v kardiologii. Praha: Grada, 2003. 293 s. ISBN 80-247-0327-0.
CHROBÁK, L. a kol. Propedeutika vnitřního lékařství. Praha: Grada, 2003. 200 s. ISBN 80-247-0609-1.
KLUSOŇOVÁ, E.; PITNEROVÁ, J. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: IDV PZ, 2000. 117 s. ISBN 80-7013-319-8.
KALVACH, Z.; ZADÁK, Z.; JIRÁK, R. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80-247-0548-6.
KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxí. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. 200 s. ISBN 80-247-0179-0.
LEWIT, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika, 2003. 411 s. ISBN 80-86645-04-5.
MAREK, J. Syndrom kostrče a pánevního dna. 2. vyd. Praha: Triton, 2005. 117 s. ISBN 80-7254-638-4.
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 2002. ISBN 80-7204-266-1.
PLACHETA, Z. Zátěžové vyšetření a pohybová léčba ve vnitřním lékařství. Brno: MU, 2001. 179 s. ISBN 80-210-2614-6.
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. 148 s. ISBN 80-247-0858-2.
POKORNÝ, V. Traumatologie. Praha: Triton, 2002. 307 s. ISBN 80-725-4277-X.
Rehabilitace po cévní mozkové příhodě. Praha: Grada, 2004.200 s. ISBN 80-247-0592-3.
SILBERNAGL, S.; DESPOPOULOS, A. Atlas fyziologie člověka. 3. čes. vyd. Praha: Grada, 2004. 448 s. ISBN 80-247-0630-X.
ŠIMEK, J.; ŠPALEK, V. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada, 2003. 112 s. ISBN 80-247-0440-4.
ŠKRLA, P. Především neublížit. Brno: NCO NZO, 2005. 162 s. ISBN 80-7013-419-4.
ŠTILEC, M. Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Univerzita Karlova, 2004. 94 s. ISBN 80-246-0788-3.
TATE, P. Příručka komunikace pro lékaře. Praha: Grada, 2005. 164 s. ISBN 80-247-0911-2.
TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton, 2000. 94 s. ISBN 80-725-4022-X.
TRÁVNÍČKOVÁ-KITTLEROVÁ, O.; HRADÍL, V.; VACEK, J. Rehabilitace pacientů s onkologickou diagnózou. Praha: Triton, 2004. 87 s. ISBN 80-725-4485-3.
TROJAN, S.; Druga, R.; Pfeiffer, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 2. vyd. Praha: Grada, 2001. 228 s. ISBN 80-2470-031-X.
TŘEŠKA, V. Propedeutika vybraných klinických oborů. Praha: Grada, 2003. 460 s. ISBN 80-247-0239-8.
Literatura bude průběžně aktualizována a účastníkům studia při zahájení doporučena.
1 Školitelem může být i mentor, který splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem