Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Odborný fyzioterapeut pro neonatologii a pediatrii, osvojením si potřebných teoretických znalostí v oblasti komplexní rehabilitační péče o pacienty v neonatologii a pediatrii, rozšíření nových praktických dovedností vedoucích k samostatné činnosti specialisty v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii v souladu s §116 vyhlášky č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání fyzioterapeuta dle §24 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů:
§24 odst. 1, písm. a) absolvováním akreditovaného zdravotnického magisterského studijního oboru,
§24 odst. 1, písm. b) absolvováním akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru, se získanou specializovanou způsobilostí k výkonu specializovaných činností odborného fyzioterapeuta (§112 vyhlášky č. 424/2004 Sb.) v oboru „Aplikovaná fyzioterapie“ (Nařízení vlády č. 31/2010 Sb.),
§24 odst. 1, písm. c) absolvováním tříletého studia v oboru diplomovaný fyzioterapeut na vyšších zdravotnických školách, se získanou specializovanou způsobilostí k výkonu specializovaných činností odborného fyzioterapeuta (§112 vyhlášky č. 424/2004 Sb.) v oboru „Aplikovaná fyzioterapie“ (Nařízení vlády č. 31/2010 Sb.),
§24 odst. 1, písm. d) absolvováním střední zdravotnické školy v oboru fyzioterapeut nebo v oboru rehabilitační pracovník se specializací Léčebná tělesná výchova,
předložení dokladu o absolvování dlouhodobého certifikovaného kurzu určeného pro ošetřování dítěte od nejnižších věkových skupin (Vojta nebo Bobath) v rozsahu nejméně 320 hodin.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu povolání formou:
a) celodenní průpravy, při které účastník specializačního vzdělávání věnuje této praktické a teoretické výuce čas v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní době, nebo
b) externí průpravy, která se liší od celodenní průpravy pouze tím, že doba určená na praktické zdravotnické činnosti může být zkrácena nejvýše na polovinu doby stanovené pro celodenní průpravu. Úroveň této průpravy nesmí být nižší než u celodenní průpravy. Za kvalitu a dodržení celkové délky externí průpravy odpovídá akreditované zařízení.
Vzdělávací program stanoví počet kreditů získaných splněním studijních podmínek za 1 rok specializačního vzdělávání, celkovou délku přípravy, rozsah a obsah přípravy, zejména délku povinné praxe v oboru, a výuková pracoviště, na kterých praxe probíhá. Dále stanoví požadavky na teoretické znalosti a praktické dovednosti, absolvování vzdělávacích akcí, kurzů, seminářů, stáží a další požadavky pro získání specializované způsobilosti.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. Celková délka přípravy je celkem 400 hodin teoretického vzdělávání a odborné praxe v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii. Odborná praxe tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje základní kmen a vlastní specializovaný výcvik se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každé části je realizováno ověřením znalostí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii je zařazení do oboru specializačního vzdělávání dle §24 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů:
výkon praxe v příslušném oboru specializace minimálně 3 roky z období 6-ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 4 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby od data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování odborné praxe v oboru v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem a splnění výkonů ve stanoveném rozsahu
doložení potvrzení o účasti na kurzech,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
absolventům vysokých škol bude započtena všeobecná část (základní kmen)
na základě žádosti a doloženého studia,
úspěšné složení atestační zkoušky.
Celková délka specializačního vzdělávání je minimálně 24 měsíců.
2.1 Základní kmen - povinný
2.1.1 Role fyzioterapeuta specialisty - teoretická výuka
Celková doba - 5 dnů, tj. 40 hodin
|
Počet kreditů
|
Právní problematika ve zdravotnictví
|
20 (á 4 kredity/den)
|
Moderní management fyzioterapeutické péče
|
|
Kvalita a bezpečí fyzioterapeutické péče
|
|
Interpersonální dovednosti fyzioterapeuta specialisty
|
|
Edukace
|
|
Pedagogika, andragogika
|
|
Průzkumné a výzkumné šetření ve fyzioterapii
|
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
|
Financování zdravotní péče
|
Teoretické znalosti
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Firemní kultura.
Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
Strategické řízení kvality fyzioterapeutické péče. Indikátory kvality fyzioterapeutické péče a jejich sledování. Standardy fyzioterapeutické péče, správné vedení zdravotnické dokumentace.
Řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů.
Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Indikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních matriálů. Zásady moderní prezentace.
Nové pojetí integrace a socializace handicapovaných osob v rámci pedagogické rehabilitace. Edukace pacientů a jiných osob, tvorba informačních materiálů, zásady moderní prezentace.
Charakteristika, specifika a význam fyzioterapeutického výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
Zdraví, jeho měření a determinanty péče o zdraví a její základní metody, návaznost na stav a cíle zdravotní politiky, rozvojové priority péče o zdraví.
Radiační ochrana - ionizující záření, druhy zdrojů ionizujícího záření, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení. domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení).
Ekonomické aspekty fyzioterapeutické péče.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - povinný
2.2.1 Rehabilitační diagnostika hybné poruchy dítěte a zásady vedení terapie v neonatologii a pediatrii - teoretická část, praktická část.
Teoretická část
Celková doba - 5 dnů, tj. 40 hodin
|
Počet kreditů
|
Celková doba - speciální kapitoly - 5 dnů, tj. 40 hodin
|
|
Obecná a speciální symptomatologie v neonatologii a pediatrii.
|
20 (á 4 kredity/den)
|
Fyzioterapeutické metody, postupy.
|
|
Speciální kapitoly úzce související s fyzioterapií dítěte.
|
20 (á 4 kredity/den)
|
Teoretické znalosti
Maturace nervového systému (NS) aspektem motoriky, neuro-biologické procesy zrání CNS, teorie vývoje motoriky, vývojová reflexologie.
Problematika kojence s nízkou porodní hmotností.
Problematika vývoje a růstu z pohledu interního a muskuloskeletálního (MTB kostí), centrálního a psychologického (srdce, plíce, problémy výživy, bolest u dítěte).
Vrozené ortopedické vady, skoliózy, vadné držení těla (VDT), (principy řešení).
Specifika dětského věku, vývojová kineziologie.
Diagnostické postupy v pediatrii.
Rychlost vývoje, retardační kvocient, jejich výpovědní hodnoty.
Dynamika a prognóza centrální koordinační poruchy.
Svalové onemocnění.
Parézy brachiálního plexu.
Zánětlivé onemocnění nervového systému.
Obezita dětského věku (důsledky na posturu, lokomoci, funkci), pohyb, inaktivita, jednostranná zátěž (důsledky, kompenzace).
Specifika fyzikální terapie u dětí.
Techniky respirační fyzioterapie u dětí.
Vývojová psychologie.
Komunikace s matkou, dítětem, rodiči, způsoby alternativní komunikace, asertivita, empatie, způsoby motivace apod.
Fyzioterapeutická léčba dětského věku, krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program.
Odezvy dětského organizmu na aplikované fyzioterapeutické postupy.
Psychologický přístup k dětským pacientům.
Edukace rodičů dítěte (dětského pacienta).
Speciální kapitoly v pediatrii (problematika dětí s DMO, skoliózy v různých věkových skupinách, bolest u dětí, respirační onemocnění, genetika, onkologie a hematologie a jejich problematika, revmatologie u dětí).
Lázeňská léčba u dětí, její očekávání, motorické spontánní aktivity až sportovní aktivity u neurologicky postižených pacientů (např. plavání, hipoterapie apod.).
Praktická část
Celková doba - 10 dnů, tj. 80 hodin
|
Počet kreditů
|
Praktická část proběhne na Klinikách rehabilitačního lékařství fakultních nemocnic.
|
40 (á 4 kredity/den)
|
3 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) v rámci celé odborné praxe. Seznam výkonů a jejich četnost je stanovena jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonů prokazatelných na konci základního kmene a vlastního specializovaného výcviku
Cílem společného základu je získat:
základní praktické dovednosti a teoretické znalosti ve zvoleném oboru,
teoretické znalosti společné s jinými klinickými obory,
teoretické podklady pro efektivní komunikací s ostatními klinickými obory,
obecné podvědomí o odborných zdravotnických zařízeních.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
uvědomovat si odlišnosti (specifika) dětského věku a poskytovat dětem rehabilitační péči s ohledem na tyto odlišnosti (specifika),
odlišit fyziologický vývoj dítěte od patologického vývoje z hlediska kineziologie v provokované a spontánní hybnosti a stanovit hlavní kineziologický deficit (problém) dětského pacienta,
vyhodnotit kvantitu hybné poruchy a její možnosti, rozpoznat příčinu ve smyslu centrální a periferní poruchy, stanovit ohrožení dítěte,
stanovit a zdůvodnit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program, který je specifický pro dětský věk,
vyhodnotit rychlost vývoje dítěte, retardační kvocient, dle výpočtu určit rámcově
hranice dítěte a jeho možnosti ve vztahu k budoucnosti,
adekvátně edukovat rodiče dětského pacienta a vést techniku jejich domácí terapie,
vést fyzioterapeutickou léčbu dětského pacienta ve spolupráci s ošetřujícím lékařem,
vyhodnotit odezvy dětského organizmu na aplikované fyzioterapeutické postupy,
zohledňovat zvláštnosti psychologického přístupu k dětskému pacientovi při poskytování fyzioterapeutické péče,
zvolit vhodnou techniku respirační fyzioterapie u dětí,
následně edukovat další fyzioterapeuty.
4 Odborná praxe
Celková doba - 5 týdnů - 200 hod
|
Počet kreditů
|
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
75 (á 3 kredity/den)
|
|
Počet týdnů a hodin
|
||
z toho
|
řízená praxe na výukovém pracovišti
|
3 týdny - 120 hodin
|
na lůžkovém pediatrickém oddělení včetně neonatologie
|
1 týden - 40 hodin
1 týden - 40 hodin
|
Seminární práce
|
Celkový počet
|
V průběhu praxe:
|
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů s ortopedickou diagnózou u různých věkových skupin (0 - 3 měsíce, 8 - 20 měsíců, 4 - 12 let), na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválenou školitelem odborné praxe).
|
3
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů s interní diagnózou u různých věkových skupin (0 - 3 měsíce, 8 - 20 měsíců, 4 - 12 let), na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválenou školitelem odborné praxe).
|
3
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů s neurologickou diagnózou u různých věkových skupin (0 - 3 měsíce, 8 - 20 měsíců, 4 - 12 let), na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválenou školitelem odborné praxe).
|
3
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů s diagnózou DMO, na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválené školitelem odborné praxe).
|
3
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů s VDT nebo skoliózou, na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválené školitelem odborné praxe).
|
3
|
Písemně vypracovat komplexní kineziologický rozbor včetně příslušných testů dětských pacientů na volné téma (svalová dystrofie, SMA, meningokély apod.), na základě rozboru stanovit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program s edukací pacienta a rodičů (schválené školitelem odborné praxe).
|
3
|
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel vypracovává studijní plán včetně praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost k výkonu povolání a osvědčení k výkonu činností bez odborného dohledu.
V průběhu specializačního studia musí účastník prokázat absolvování:
minimálně 3 krátkodobých kurzů související s dětskou problematikou na akreditovaném pracovišti nebo kurzů, které mají souhlasné stanovisko profesní organizace k udělení kreditů (dle vyhlášky č. 423/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, kterou se stanoví kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu zdravotnických pracovníků), event. doložit jejich absolvování.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklady pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování povinné praxe a její zhodnocení v průkazu odbornosti,
absolvování teoretické části,
absolvování odborných vzdělávacích akcí (3 krátkodobých kurzů) - záznam v průkazu odbornosti,
splnění výkonů potvrzené školitelem v průkazu odbornosti,
získání stanoveného počtu kreditů za celou dobu specializačního vzdělávání.
c) Vlastní atestační zkouška - probíhá dle §6 - §7 vyhlášky č. 189/2009 Sb.
část praktická (probíhá na akreditovaném pracovišti),
část teoretická (probíhá na akreditovaném pracovišti).
6 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii bude schopen provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou fyzioterapeutickou péči v oboru fyzioterapie. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí zabezpečovat fyzioterapeutickou péči v rozsahu své specializované způsobilosti stanovenou vyhláškou č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
6.1 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii získává specializovanou způsobilost k výkonu odborné analytické činnosti a je oprávněn vykonávat činnosti, které jsou uvedeny v §112 a §116 vyhlášky č. 424/2004 Sb.
Odborný fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru Fyzioterapie v neonatologii a pediatrii je připraven:
hodnotit výbavnost základních novorozeneckých reflexů,
používat, ovládat a aplikovat vývojovou kineziologii, stanovit kvalitu a kvantitu ontogenetického motorického vývoje dítěte,
používat reflexní lokomoci dle Vojty nebo terapii dle Bobath konceptu (NDT), stanovit hlavní kineziologický deficit pacienta,
hodnotit dynamiku a prognózu centrální koordinační poruchy,
vést domácího terapeuta, vést léčbu dítěte, stanovit a zdůvodnit krátkodobý a dlouhodobý fyzioterapeutický program,
podílet se na prevenci a léčbě svalových dysbalancí, organizovat preventivní fyzioterapeutickou péči u vertebrogenních poruch dětí,
aplikovat techniky respirační fyzioterapie,
edukovat rodiče dítěte,
připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti, je připraven se vzdělávat a rozvíjet k vedení specializačního vzdělávání v oboru své specializace.
7 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
7.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.1
Školitelem může být pouze fyzioterapeut se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“. Pro výkon činnosti školitele však musí splnit podmínky, které jsou stanoveny příslušným vzdělávacím programem.
Lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i lékař s atestací v příslušném oboru.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing., apod.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika, financování, právní problematika, krizový management apod.).
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Personálního a přístrojové vybavení pracoviště dle vyhlášky č. 472/2009 Sb., seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem s možností přístupu k internetu.
Organizační a provozní požadavky
Poskytování zdravotní péče (dle příslušného oboru).
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení vsouvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
8 Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví, 6., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2005.
ČÁPOVÁ, J. Terapeutický konce: Bazální programy a podprogramy. Ostrava: Repronis, 2008. 119 s. ISBN 978-80-7329-180-8.
ČECHOVÁ, V. Psychologie a pedagogika II. Praha: Informatorium, 2004. 160 s. ISBN 80-7333-028-8.
DUNGL, P. Ortopedie. Praha: Grada, 2005. 1273 s. ISBN 80-247-0550-8.
DYLEVSKÝ, I. Speciální kineziologie. Praha: Grada, 2009.
FENEIS, H.; DAUBER, W. Anatomický obrazový slovník. 2.přeprac.a rozšíř. vyd. Praha: Grada, 1996. 455 s. ISBN 80-7169-197-6.
FÖLSCH, U. R.; KOCHSIEK, K.; - SCHMIDT, R. F. Patologická fyziologie. Praha: Grada, 2003. 588 s. ISBN 80-247-0319-X.
HNÍZDIL, J. Léčebné rehabilitační postupy Ludmily Mojžíšové. Praha: Grada, 1996. 213 s. ISBN 80-7169-187-9.
HRODEK, O.; VAVŘINEC, J. Pediatrie. Praha: Galén, 2002. 767 s. ISBN 80-7262-178-5.
KAŇOVSKÝ, P.; HEKERLOVÁ, R. Cervikální dystonie a její léčba. Praha: Maxdorf, 1996. 84 s. ISBN 80-85800-36-5.
KLUSOŇOVÁ, E.; PITNEROVÁ, J. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: IDV PZ, 2000. 107 s. ISBN 80-7013-319-8.
KOLÁŘ, P. Rehabilitace v klinické praxí. Praha: Galén, 2009. 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KIEDROŇOVÁ, E. Něžná náruč rodičů. Praha: Grada 2004. 299 s. ISBN 80-247-1210-5.
KOMÁREK, V.; ZUMROVÁ, A. Dětská neurologie. 2. vyd. Praha: Galén, 2008. 195 s. ISBN 978-80-7262-492-8.
KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, 2004. 348 s. ISBN 80-247-1018-8.
KŘEN, J.; ROSENBERG, J.; JANÍČEK, P. Biomechanika. Plzeň: Vydavatelství Západočeská univerzita, 1997. 380 s. ISBN 80-7082-365-8.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. 200 s. ISBN 80-247-0179-0.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
LEWIT, K. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha: Sdělovací technika, 2003. 411 s. ISBN 80-86645-04-5.
LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Neurorehabilitace. Praha: Galén, 2005. 350 s. ISBN 80-7262-317-6.
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005. 182 s. ISBN 80-247-0870-1.
NIESSEN, H. Pediatrie. Praha: Scientia Medica, 1996. 602 s. ISBN 80-85526-29-8.
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. Brno: CERM, 2002. 239 s. ISBN 80-7204-266-1.
ORTH, H. Dítě ve Vojtově terapii. České Budějovíce: KOPP, 2009. 216 s. ISBN 978-80-7232-378-4.
PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada, 2005. 148 s. ISBN 80-247-0858-2.
POUTHAS, V.;JOUEN, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada, 2000. 288 s. ISBN 80-7169-960-8.
SEIDL, Z.; OBENBERGER, J. Neurologie pro studium a praxí. Praha: Grada, 2004. 364 s. ISBN 80-247-0623-7.
ŠIMEK, J.; ŠPALEK, V. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada, 2003. 112 s. ISBN 80-247-0440-4.
ŠKRLA, P. Především neublížit. Brno: NCO NZO, 2005. 162 s. ISBN 80-7013-419-4.
ŠNAJDAUF, J.; CVACHOVEC, K.; TRČ, T. Dětská traumatologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2004. 180 s. ISBN 80-7262-152-1.
TATE, P. Příručka komunikace pro lékaře. Praha: Grada, 2005. 164 s. ISBN 80-247-0911-2.
WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Praha: Grada, 2009.
Literatura bude průběžně aktualizována a účastníkům studia při zahájení doporučena.
1 Školitelem může být i mentor, který splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem