Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Sestra pro péči v psychiatrii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry dle zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Účastník vzdělávání musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2
Učební osnovy odborných modulů - seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul ZM
|
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl:
|
Vybavit všeobecnou sestru znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení ošetřovatelské péče.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Vzdělávání dospělých
|
Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
|
4
|
Právní problematika ve zdravotnictví
|
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
3
|
Moderní management v ošetřovatelské péči
|
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
|
3
|
Kvalita a bezpečí zdravotní péče
|
Strategické řízení kvality zdravotní péče. Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
|
4
|
Interpersonální dovednosti specialistky v ošetřovatelské péči
|
Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikací s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
|
4
|
Edukace
|
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace.
|
4
|
Průzkumné a výzkumné šetření v ošetřovatelské péči
|
Charakteristika, specifika a význam ošetřovatelského výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
|
5
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.
|
2
|
Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
|
2
|
|
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (dále jen NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
|
2
|
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání).
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
4
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná zásady vzdělávání dospělých,
umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky,
zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědom/a právní odpovědnosti ve zdravotnictví,
umí vysvětlit význam pojmu management, řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam,
chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje,
umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin,
uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce,
zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxí,
zná vybranou problematiku edukace pacientů,
navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně
rodinných příslušníků a jiných osob,
postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech,
zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany,
zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)
|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
provádět průzkumná a výzkumná šetření,
navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Specializovaná ošetřovatelská péče v psychiatrii
|
|
Typ modulu
Rozsah modulu
|
povinný
15 dnů, tj. 120 hodin teoretické výuky
20 dnů, tj. 160 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti (doporučení k realizací: 5 dnů na psychiatrické ambulanci;
5 dní krizové centrum, denní stacionář, chráněné bydlení; 5 dnů na psychiatrickém nemocničním oddělení; 5 dnů v psychiatrické léčebně)
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
|
Počet kreditů
|
95 (60 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část,
15 kreditů za praktickou část na akreditovaném pracovišti)
|
|
Cíl OM 1
|
Připravit všeobecnou sestru pro specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči o pacienty s duševním onemocněním.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Psychiatrická péče v ČR
|
Úvod do problematiky modulu. Organizace a struktura psychiatrické péče v ČR, síť služeb a jejich provázanost. Prolínání zdravotní a sociální péče o duševně nemocné. Komunitní péče o duševně nemocné. Právní problematika v psychiatrii (nedobrovolná hospitalizace, omezování způsobilosti k právním úkonům, ochranné léčení, zabezpečovací detence).
|
7
|
Psychiatrická vyšetření a pomocné vyšetřovací metody
|
Rodinná anamnéza. Osobní anamnéza. Současný psychický stav. Diagnostika a diferenciální diagnostika, laboratorní vyšetření, psychologická vyšetření, zobrazovací metody. Objektivní anamnéza (tzn. objektivizace anamnestických údajů od pacienta). Obecná specifika ošetřovatelské péče o pacienty s psychickým onemocněním. Možnosti využití hodnotících a měřících technik (ADL, IADL, MMS, test kreslení hodin, stupnice hodnocení psychického zdraví a další škály).
|
5
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchami psychických funkcí
|
Poruchy vědomí, vnímání, myšlení, chování, afektivity, intelektu, pozornosti, pudů. Psychopatologické symptomy a syndromy. Klasifikace psychických poruch. Etiologie, klinický obraz, diagnostika a diferenciální diagnostika. Výskyt, průběh, prognóza.
|
5
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s psychopatologickými symptomy a syndromy: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace.
|
1
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se schizofrenní poruchou (MKN: F 20 - F 29)
|
Schizofrenní poruchy. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Výskyt, průběh, prognóza. Somatická komorbidita, mortalita. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup, psychosociální intervence, program pro dobré zdraví.
|
5
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se schizofrenní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenská činnost, spolupráce s podpůrnými organizacemi. Rehabilitace, resocializace.
|
1
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou osobnosti a chování u dospělých (MKN: F 60 - F 69)
|
Specifické poruchy osobnosti. Smíšené a jiné poruchy osobnosti. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup, psychosociální intervence.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou osobnosti a chování: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenská činnost, spolupráce s podpůrnými organizacemi.
|
1
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s afektivními poruchami (MKN: F 30 - F 39)
|
Poruchy nálady (afektivní poruchy). Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Suicidalita. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Farmakologická profylaxe. Psychoterapeutický přístup.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s afektivními poruchami: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů, zejména zhodnocení rizika suicidia a zvládání suicidálních pacientů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace.
|
1
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s organickou duševní poruchou včetně symptomatických (MKN: F 00 - F 09)
|
Organické duševní poruchy včetně symptomatických. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Posuzovací stupnice. Hodnotící a měřící techniky - MMSE, test kreslení hodin, test základních všedních činností, test instrumentálních všedních činností a další škály. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapeutický přístup.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s organickou duševní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Spolupráce s rodinou a její edukace. Poradenská činnost. Spolupráce s podpůrnými organizacemi.
|
4
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s neurotickou poruchou, poruchou vyvolanou stresem a somatoformní poruchou (MKN: F 40 - F 49)
|
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s neurotickou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace.
|
2
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s duševní poruchou a poruchou chování vyvolanou účinkem psychoaktivních látek (MKN: F 10 - F 19)
|
Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané účinkem psychoaktivních látek. Klasifikace. Klinický obraz. Vymezení pojmu „psychoaktivní látka“. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Screčningové dotazníky. Toxikologická vyšetření. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza, prevence.
|
3
|
Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie. Psychoterapie, psychoterapeutický přístup.
|
3
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s duševní poruchou a poruchou chování vyvolanou účinkem psychoaktivních látek: fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a psychoterapeutických intervencí. Plán ošetřovatelské péče. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost.
|
3
|
|
Preventivní a poradenská činnost v primární prevenci, zaměřená na snížení škody způsobené tabákem, alkoholem a psychoaktivními látkami. Účast na psychosociálních intervencích, spolupráce s nezdravotnickými organizacemi. Strategické preventivní programy.
|
3
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se sexuální poruchou
|
Sexuální poruchy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie, léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, prevence, dobrovolná a soudem nařízená léčba. Poradenská činnost.
|
3
|
(MKN: F 52, F 64, F 65)
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se sexuální poruchou: fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a psychoterapeutických intervencí, plán ošetřovatelské péče. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost.
|
1
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou příjmu potravy (MKN: F 50)
|
Poruchy příjmu potravy. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou příjmu potravy: fyzikální vyšetření sestrou s využitím měřících technik a hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na režimová a stravovací opatření. Edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost. Spolupráce s nezdravotnickými organizacemi.
|
2
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou spánku (MKN: F 51)
|
Neorganické poruchy spánku. Klasifikace. Klinický obraz. Diagnostika a diferenciální diagnostika. Etiologie. Výskyt, průběh, prognóza. Léčebné možnosti, účinnost a nežádoucí účinky terapie, psychoterapie, psychoterapeutický přístup.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s poruchou spánku: fyzikální vyšetření sestrou s využitím pozorování a rozhovoru. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí se zaměřením na spánkovou hygienu a monitoring spánku. Plán edukace a možnosti realizace. Poradenská činnost.
|
1
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče na jednotkách intenzivní psychiatrické péče
|
Nejčastější akutní stavy v psychiatrii - suicidální krize, psychomotorický neklid, agresivní chování, delirantní syndrom, afektivní poruchy v akutní fázi, schizofrenní poruchy v akutní fázi. Sledování a vyhodnocení somatických a psychických rizik. Postupy při diagnostice a léčbě u pacientů s akutní duševní poruchou. Léčebné možnosti. Fyzické omezení pacienta.
|
5
|
Vysoce specializovaná péče o pacienta při selhání základních životních funkcí. Základní podpora života, indikace, aktivace záchranného řetězce, základní postupy, praktická cvičení kardiopulmonální resuscitace.
|
5
|
|
Krizové stavy spojené s násilím u psychicky nemocných
|
Agresivita, agresivní chování, sebepoškozování, suicidální jednání. Sebevražda - definice, rizikové faktory, klinické vyšetření a opatření v případě sebevražedného jednání či zvýšeného rizika sebevraždy. Etiologie vzniku násilí a agrese, interní a externí rizikové vlastnosti. Funkce krizových center a linek naděje.
|
3
|
Komunikace jako prostředek zvládání obtížných situací při jednání s agresivním pacientem. Používání omezovacích prostředků dle platné legislativy k zajištění bezpečnosti pacienta a jeho okolí.
|
4
|
|
Praktický nácvik zvládání agresivního pacienta. Nácvik omezovacích technik u pacienta sedícího, stojícího a ležícího. Nácvik vyprošťovacích technik - obrana proti úchopu, držení za zápěstí, škrcení, držení za vlasy. Nácviky znehybňujících technik - držení kolem hlavy s paží, držení napříč. Nácviky úhybných manévrů - proti útokům předměty. Nácvik s použitím páky s vnitřní rotací k sebeobraně.
|
8
|
|
Psychoterapie
|
Vymezení pojmu psychoterapie, základní směry v psychoterapii, koncepce psychoterapeutického přístupu k psychiatrickým pacientům a jejich blízkým, psychosociální intervence. Podíl sestry na psychoterapii.
|
2
|
Praktický nácvik zaměřený na komunikační dovednosti a vedení motivačních rozhovorů, psychoterapeutický přístup, práce v psychoterapeutické skupině.
|
4
|
|
Farmakologická a nefarmakologická léčba
|
Rozdělení psychofarmak: antipsychotika, antidepresiva, anxiolytika, thymoprofylaktika, hypnotika, psychostimulancia, kognitiva, nežádoucí účinky psychofarmakologické léčby, interakce léků navzájem, interakce s potravinami. Adherence k léčbě. Jiná biologická léčba: elektrokonvulzivní terapie, transkraniální magnetická stimulace, stimulace nervus vagus, fototerapie, spánková deprivace, psychochirurgie, fytoterapie. Cíle léčby: redukce symptomů a prevence relapsů, zlepšení sociálních funkcí, osobní spokojenost. Termíny zlepšení, zhoršení, remise onemocnění.
|
4
|
Komunitní péče o pacienty s psychickou poruchou
|
Základní elementy komunitního systému ve vztahu ke zdravotnímu systému. Sociálně - zdravotní problematika včetně ošetřovatelských intervencí u klientů s psychickým onemocněním. Možnosti resocializace klientů do vlastního sociálního prostředí. Postavení všeobecné sestry jako člena multioborového týmu v procesu resocializace. Služby poskytované v komunitní péči. Stanovení rehabilitačního a krizového plánu u pacienta v domácím prostředí. Individuální psychiatrická rehabilitace. Terénní krizová intervence. Formy podpory. Case management. Svépomocné organizace.
|
|
Edukační programy v psychiatrii
|
Tvorba edukačního plánu a edukačních jednotek. Možnosti individuálního přístupu ve vzdělávání pacientů, jejich blízkých nebo pečujících v psychiatrii. Praktické nácviky tvorby edukačních plánů u vybraných psychických poruch.
|
4
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
6
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná prevenci, diagnostiku, léčbu, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s duševní poruchou,
zná zvládání náhlých příhod, krizových situací s použitím technik managementu komplikací, zásady komunikace a základní psychoterapeutické postupy u pacientů s duševní poruchou,
zná plánování a postupy pro poskytování komplexní specializované ošetřovatelské péče na základě odborného zhodnocení stavu u pacientů s duševní poruchou,
zná předpisy související s poskytováním specializované ošetřovatelské péče na psychiatrii,
umí edukovat pacienty a jejich blízké se zaměřením na specifika života pacientů s duševní poruchou ve vlastním sociálním prostředí,
umí edukovat v prevenci vzniku komplikací pacienty s duševní poruchou, jejich blízké a širokou veřejnost,
zná základní vyšetřovací metody v oboru psychiatrie,
má praktické dovednosti v oblasti diagnostiky, terapie, rehabilitace a prevence duševních poruch a onemocnění,
zná způsoby a možnosti léčby u pacientů s duševní poruchou,
zná psychofarmakoterapii i problematiku výskytu nežádoucích účinků při léčbě psychofarmaky,
má přehled o způsobech nefarmakologické léčby,
zná problematiku přístupu k pacientům s duševní poruchou,
umí navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, případně rodiny,
umí postupovat dle moderních a vědecky ověřených metod, podílet se na výzkumných šetřeních a projektech.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Zhodnocení fyziologických funkcí (TK, puls, dech, TT) a tělesného stavu (stav kůže, poranění, vpichy) u pacienta s duševní poruchou s možností využití hodnotících škál
|
10
|
|
Vyšetření základních psychických funkcí u pacienta s duševní poruchou (vědomí, vnímání, emoce, orientace, nálada, spánek) s možností využití hodnotících škál
|
10
|
|
Příprava pacienta s duševní poruchou na psychiatrická a pomocná vyšetření
|
10
|
|
Asistence při elektrokonvulzivní terapii
|
2
|
|
Vyhodnocení somatických a psychických rizik u pacientů s duševní poruchou
|
10
|
|
Vyhodnocení stavu výživy (včetně hmotnosti, BMI) a hydratace u pacienta s duševní chorobou
|
5
|
|
Zhodnocení soběstačnosti pacienta s duševní poruchou s využitím hodnotících technik a měřících škál (ADL, IADL apod.)
|
2
|
|
Monitoring nežádoucích účinků při léčbě psychofarmaky
|
10
|
|
Vyhodnocení stupně agresivity u pacienta s duševní poruchou
|
10
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s rizikem sebepoškozování a rizikem suicidálního jednání
|
2
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta se schizofrenní poruchou
|
1
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s paranoidní poruchou
|
1
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s afektivní poruchou (depresivní a manickou fází)
|
1
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s organickou duševní poruchou
|
4
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s neurotickou poruchou
|
2
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta se syndromem závislosti
|
4
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s poruchou příjmu potravy
|
2
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s poruchou spánku
|
2
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u pacienta s duševní poruchou v akutním stavu
|
1
|
|
Vyhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u agresivního pacienta
|
1
|
|
Vyhotovení plánu edukace u pacienta s organickou duševní poruchou
|
4
|
|
Edukace u pacienta s organickou duševní poruchou
|
2
|
|
Vyhotovení plánu edukace u pacienta s vybranou duševní poruchou
|
4
|
|
Edukace u pacienta s vybranou duševní poruchou
|
2
|
|
Sestavení plánu denních aktivizačních činností u pacienta s vybranou duševní poruchou
|
4
|
|
Nácvik denních činností u pacienta s vybranou duševní poruchou
|
4
|
|
Psychoterapeutický rozhovor u pacienta s vybranou duševní poruchou
|
5
|
|
Vytvoření plánu edukace v ošetřovatelské péči pro pečující a jeho blízké o pacienta s vybranou duševní poruchou ve vlastním prostředí
|
2
|
|
Edukace pečujících při propuštění pacienta do domácího prostředí
|
2
|
|
Edukační jednotka v režimových opatřeních a změně životního stylu u pacientů se syndromem závislosti
|
2
|
|
Edukace pacienta se syndromem závislosti
|
2
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1.
|
Odborný modul - OM 1
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
Počet kreditů
|
15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
Zhodnocení fyziologických funkcí pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Vyšetření základních psychických funkcí pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Vyhodnocení somatických a psychických rizik u pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Vyhodnocení stavu výživy a hydratace u pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Zhodnocení soběstačnosti pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Vyhotovení a vyhodnocení plánu ošetřovatelské péče u pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Psychoterapeutický rozhovor u pacienta s duševní poruchou
|
2
|
Vytvoření plánu edukace pro osoby pečující o pacienta s duševní poruchou ve vlastním prostředí
|
2
|
Edukace pečujících při propuštění pacienta do domácího prostředí
|
2
|
Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem)
|
|
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
Odborný modul - OM 2
|
Speciální ošetřovatelská péče v gerontopsychiatrii
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti
|
|
Počet kreditů
|
25 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl OM 2
|
Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče seniorům s duševní poruchou
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Komplexní hodnocení gerontopsychiatrického pacienta
|
Úvod do problematiky modulu. Vymezení komplexního psychiatrického a geriatrického hodnocení a jeho součástí. Klinické vyšetření gerontopsychiatrického pacienta. Vybrané specializované části komplexního psychiatricko- geriatrického vyšetření: hodnocení kognitivních funkcí, hodnocení afektivních funkcí, testy soběstačnosti a sebeobsluhy, riziko vzniku dekubitů. Vyhodnocení rizika pádu, měření intenzity bolesti, hodnocení stavu výživy a hydratace. Hodnocení komunikačních schopností. Hodnocení agresivity. Využití hodnotících technik a měřících škál.
|
6
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s demencí
|
Etiologie, klasifikace, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, testy kognitivních funkcí, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese nemoci. Možnost vzniku poruch nekognitivních funkcí - poruchy chování, emotivity, cyklus spánek-bdění (behaviorální a psychologické příznaky demence - BPSD) .
|
5
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s demencí: fyzikální vyšetření sestrou s využitím hodnotících škál, pozorováním, rozhovorem. Posouzení potřeb pacienta, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na režimová a stravovací opatření a s cílem udržení kvality života. Edukace. Poradenská činnost. Spolupráce s nezdravotnickými organizacemi.
|
2
|
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s úzkostnými stavy a depresí
|
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese stavu. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí s důrazem na zabezpečení optimálního prostředí. Škála deprese pro geriatrické pacienty. Edukace především pečujících.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s deliriem
|
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace léčby, prevence progrese stavu. Psychoterapeutický přístup. Plán ošetřovatelských intervencí. Škála pro hodnocení deliria (CAM). Edukace.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta s Parkinsonovou chorobou
|
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence rizikových faktorů. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí, edukace.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o gerontopsychiatrického pacienta s poruchou spánku
|
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, diferenciální diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence progrese nemoci. Psychoterapeutický přístup, plán ošetřovatelských intervencí a edukace se zaměřením na spánkovou hygienu. Monitorování a záznam spánku.
|
3
|
Farmakoterapie ve stáří, její zvláštnosti
|
Změny farmakokinetiky a farmakodynamiky ve stáří. Absorpce, distribuce, biotrasformace a eliminace léků. Interakce léčiv ve stáří. Problémové oblasti medikace: léčba kognitivy a psychofarmaky ve stáří a jejich nežádoucí účinky. Léčba bolesti. Zásady terapie ve stáří.
|
4
|
Edukace pro pečující o gerontopsychiatrického pacienta v jeho vlastním prostředí
|
Aktivity k uchování stavu soběstačnosti a návyků u nemocného, zajištění bezpečného a přehledného domácího prostředí. Podpora fyzického zdraví, life review, motivační prostředky vhodné pro gerontopsychiatrického pacienta ve vlastním prostředí. Identifikace symptomů zhoršení.
|
3
|
Praktický nácvik ošetřování gerontopsychiatrického pacienta v domácím prostředí zaměřený na nutriční péči, hydratací, vylučování moče a stolice, pohybovou aktivitu, hygienickou péči, bolest s cílem zajištění bezpečné péče a zachování kvality života.
|
3
|
|
Zdravotní a sociální služby pro gerontopsychiatrické pacienty
|
Systém komunitní zdravotní péče - domácí péče, pečovatelská služba, respitní péče. Systém sociální péče - poradenství, služby, příspěvky na péči.
|
1
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
4
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná prevenci, diagnostiku, léčbu, vyhledávání potřeb a jejich ovlivnění ve vztahu k aktivitám denního života u pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním,
zná plánování a postupy pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče na základě odborného zhodnocení stavu u pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním,
umí edukovat pacienty a jejich pečovatele se zaměřením na specifika života pacientů s gerontopsychiatrickým onemocněním ve vlastním sociálním prostředí,
zná problematiku a zvláštnosti farmakoterapie u gerontopsychiatrických pacientů,
zná psychoterapeutický přístup ke gerontopsychiatrickým pacientům,
zná způsob hodnocení pomocí funkčních testů u gerontopsychiatrických pacientů.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Zhodnocení rizika pádu u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Zhodnocení rizika vzniku dekubitů u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Zhodnocení rizika vzniku malnutrice u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Zhodnocení rizika vzniku dehydratace u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Zhodnocení soběstačnosti gerontopsychiatrického pacienta pomocí hodnotících technik a měřících škál (ADL, IADL apod.)
|
5
|
|
Zhodnocení kognitivních funkcí pomocí hodnotících technik a měřících škál (MMSE, test kreslení hodin apod.)
|
5
|
|
Zhodnocení kvality spánku u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Vyhodnocení rizikových faktorů ovlivňující progresi stavu u gerontopsychiatrických pacientů
|
2
|
|
Plán ošetřovatelské péče a jeho realizace u nesoběstačného pacienta
|
2
|
|
Monitoring nežádoucích účinků při farmakologické terapii
|
2
|
|
Monitoring intenzity bolesti u gerontopsychiatrického pacienta
|
4
|
|
Nácvik denních činností u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Trénink kognitivních funkcí
|
5
|
|
Psychoterapeutický rozhovor u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Vytvoření plánu edukace pro pečující o gerontopsychiatrického pacienta
|
1
|
|
Edukace pečujících o gerontopsychiatrického pacienta
|
1
|
|
Hodnocení stupně agresivity u gerontopsychiatrického pacienta
|
5
|
|
Zhotovení plánu ošetřovatelské péče a jeho realizace u agresivního pacienta
|
1
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2.
|
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
Odborný modul - OM 3
|
Specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
|
Počet kreditů
|
40 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část,15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení)
|
|
Cíl OM 3
|
Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované a vysoce specializované ošetřovatelské péče dětem a adolescentům s psychickým onemocněním
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Duševní poruchy v dětském věku
|
Úvod do problematiky modulu. Normální vývoj dítěte a adolescenta. Vývojová období dětství a dospívání. Pedopsychiatrická propedeutika - psychiatrická vyšetření, specifika rozhovoru s dítětem, adolescentem a rodinou, posuzovací škály a dotazníky. Objektivní vyšetřovací metody. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy.
|
5
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s vývojovou poruchou
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných vývojových poruch v dětském věku (mentální retardace, dětský autismus a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s vývojovou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Spolupráce se svépomocnými skupinami.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s psychotickou poruchou
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných psychotických poruch v dětském věku (schizofrenie a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s psychotickou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s afektivní poruchou
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných afektivních poruch v dětském věku (bipolární porucha, deprese, trvalé afektivní poruchy). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s afektivní poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s neurotickou a úzkostnou poruchou
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných neurotických a úzkostných poruch v dětském věku (např. panická porucha, generalizovaná úzkostná porucha, fobie, posttraumatická stresová porucha, poruchy přizpůsobení a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s neurotickou a úzkostnou poruchou: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou chování a emocí
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných poruch chování a emocí v dětském věku (např. hyperkinetické poruchy, poruchy chování a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s poruchou chování a emocí: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství.
|
4
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s psychickou poruchou se somatickými projevy
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných psychických poruch se somatickými projevy v dětském věku (např. tikové poruchy, poruchy spánku, enuréza, enkopréza, a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dětí s psychickou poruchou se somatickými projevy: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou příjmu potravy
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence poruch příjmu potravy v dětském věku (mentální anorexie, mentální bulimie a jiné). Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě s poruchou příjmu potravy: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Spolupráce se svépomocnými skupinami.
|
3
|
Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě se závislostí na návykové látce
|
Etiologie, příznaky, diagnostika, terapie a prevence vybraných návykových rizik v dětském věku. Specializovaná ošetřovatelská péče o dítě se závislostí na návykové látce: Specifické otázky dětské psychiatrie fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí a edukace. Poradenství. Rodinná terapie s rodiči.
|
3
|
Specifické otázky dětské psychiatrie
|
Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Charakteristiky týrajících a týraných. Znalecké posuzování. Právní důsledky. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku. Specializovaná ošetřovatelská péče o týrané dítě: fyzikální vyšetření sestrou, hodnotící techniky, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí.
|
3
|
Terapie v dětské a dorostové psychiatrii
|
Psychofarmaka: nootropika, psychostimulancia, hypnotika, antidepresiva, anxiolytika, tymoprofylaktika, neuroleptika. Nežádoucí účinky psychofarmakologické léčby, interakce léků navzájem, interakce s potravinami. Adherence k léčbě. Biologické léčebné metody: např. elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí. Rozdíly v psychoterapii dětských a dospělých pacientů.
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování ošetřovatelské péče, právní a etické normy,
zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny,
zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie,
zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii,
umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí,
umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem,
umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče,
umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách,
umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, umí zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk atd. a použít restrikce.
|
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
|
Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou
|
2
|
|
Vypracování, realizace a hodnocení plánu ošetřovatelské péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným psychickým onemocněním
|
2
|
|
Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace
|
2
|
|
Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony
|
2
|
|
Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí
|
2
|
|
Sledování a posuzování změny zdravotního stavu dítěte s vybraným psychickým onemocněním
|
2
|
|
Vedení dětí ke zvládání aktivit denního života
|
2
|
|
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí
|
2
|
|
Vytvoření a realizace plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze
|
2
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3.
|
Odborný modul - OM 3
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
Počet kreditů
|
15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
|
Seznam výkonů
|
Počet výkonů
|
Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou
|
2
|
Vypracování, realizace a hodnocení plánu ošetřovatelské péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným psychickým onemocněním
|
2
|
Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace
|
2
|
Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony
|
2
|
Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí
|
2
|
Vedení dítěte ke zvládání aktivit denního života
|
2
|
Sledování a posuzování změny zdravotního stavu dítěte s vybraným psychickým onemocněním
|
2
|
Vytvoření a realizace plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze
|
2
|
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí
|
2
|
Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem)
|
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
provádět poradenskou činnost v oblasti prevence poruch duševního zdraví a v oblasti resocializace,
koordinovat spolupráci mezi lůžkovým zařízením a terénními službami, aktivně pracovat s osobami určenými pacientem, společně vytvářet podmínky pro návrat pacientů do vlastního prostředí,
sledovat chování pacientů z hlediska včasného zachycení nastupující krize,
napomáhat adaptací pacientů na změněné životní podmínky a podporovat zachování fyzických, kognitivních a psychických funkcí prostřednictvím cílených aktivit,
provádět psychoterapeutickou podporu,
podílet se na začlenění pacientů s duševní poruchou a mentální retardací do vlastního sociálního prostředí.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů a provádí písemný záznam výsledného hodnocení odborné praxe účastníka studia.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky, včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem,
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent/ka specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii bude připraven/a provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Je oprávněn/a na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat ošetřovatelskou péči v psychiatrii v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven/a na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii je připraven/a:
podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu v oblasti ošetřovatelské péče o pacienty s duševní poruchou,
edukovat pacienty s duševní poruchou, případně blízké osoby ve specializovaných ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály,
sledovat a vyhodnocovat stav pacientů s duševní poruchou z hlediska možnosti vzniku komplikací, náhlých příhod a podílet se na jejich řešení,
plánovat a zajišťovat specializovanou i vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči u pacientů s duševní poruchou,
identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
edukovat pečující osoby v zajištění péče o pacienty s duševní poruchou,
provádět průzkumná šetření za účelem identifikace oblastí pro zlepšení
kvality poskytované ošetřovatelské péče,
podílet se a vést teoretickou i praktickou výuku účastníků specializačního vzdělávání v oboru „Ošetřovatelská péče v psychiatrii“,
provádět poradenskou činnost zaměřenou na problematiku ošetřování pacientů s duševní poruchou.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.*
Školitelem odborné praxe může být nelékařský zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče v psychiatrii, Ošetřovatelská péče o duševní zdraví, Ošetřovatelská péče v anesteziologii, resuscitací a intenzivní péči, Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky.
Školitelem odborné praxe může být i všeobecná sestra pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let.
Školitelem odborné praxe může být i lékař s atestací v příslušném oboru, pracující na specializovaném psychiatrickém pracovišti.
Lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být nelékařský zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče v psychiatrii, Ošetřovatelská péče o duševní zdraví, Ošetřovatelská péče v anesteziologii, resuscitací a intenzivní péči a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky.
Lektorem může být i jiný zdravotnický pracovník, včetně lékaře, zubního lékaře, farmaceuta.
Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, atd.).
Lektorem pro teoretickou výuku může být i všeobecná sestra pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let.
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované, event. pedagogické způsobilosti.
Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
Materiální a technické vybavení
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR u dospělých a dětí, které signalizují správnost postupu KPR, modely a simulátory k zajišťování dýchacích cest, k zajištění cévních vstupů, aktivizací pacientů, apod.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení), možnosti podpory teoretické výuky pomocí e-learningu.
Pracoviště pro výuku odborné praxe na akreditovaném pracovišti je vybaveno dle platných standardů personálního a přístrojového vybavení.
Akreditovaným pracovištěm na odbornou praxí mohou být psychiatrická oddělení dětského a dospělého věku, pracoviště komunitní psychiatrické péče, psychiatrické léčebny.
Organizační a provozní požadavky
Pro praktickou část vzdělávacího programu je podmínkou poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro teoretickou část vzdělávacího programu je podmínkou smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Akreditované pracoviště na realizací vzdělávacího programu musí splňovat požadavky dané platnou legislativou a vést příslušnou dokumentací.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii
|
||||
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Specializovaná ošetřovatelská péče v psychiatrii
|
3 týdny T - 120 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
|
60 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
|
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
1 týden Pr,
AZ - 40 hodin
|
15 (á 3 kredity/den)
|
OM 2
|
P
|
Specializovaná ošetřovatelská péče v gerontopsychiatrii
|
1 týden T - 40 hodin
1 týden Pr - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
|
OM 3
|
P
|
Specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii
|
1 týden T - 40 hodin
1 týden Pr - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
|
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení poskytující péči v dětské psychiatrii
|
1 týden Pr,
AZ - 40 hodin
|
15 (á 3 kredity/den)
|
T - teorie Σ 240
Pr - praxe Σ 240
Pr - AZ Σ 80 hodin
|
|
|||
Celkem 560 hodin
|
Celkem 180 kreditů
|
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, AZ - akreditované zařízení
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ANTUŠÁK, E.; KOPECKÝ, Z. Krizový management: úvod do teorie. 1. vyd. Praha: Oeconomica, 2008. 97 s. ISBN 978-80-245-0951-8.
ARMSTRONG, M. Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 252 s. ISBN 978-80-7254-955-9.
BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přepracované a doplněné vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BEER, D. M.; PEREIRA, S. M.; PATON, C. Intenzivní péče v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 296 s. ISBN 80-247-0363-7.
BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČEŠKOVÁ, E.; SVOBODA, M.; KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 317 s. ISBN 80-7367-154-9.
DUŠEK, K.; VEČEŘOVÁ - PROCHÁZKOVÁ, A. První pomoc v psychiatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 176 s. ISBN 80-247-0197-9.
HERMAN, E.; PRAŠKO, J.; SEIFERTOVÁ, D. Konziliární psychiatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2007. 604 s. ISBN 978-80-7262-498-0.
HORT, V. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 492 s. ISBN 978-80-7367-404-5.
IVANOVÁ, K.; ŠPIRUDOVÁ, L; KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1.
JIRÁK, R.; HOLMEROVÁ, I.; BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2009. 164 s. ISBN 978-80-247-2454-6.
Joint Commission International. Mezinárodní akreditační standardy pro nemocnice. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 312 s. ISBN 978-80-247-2436-2.
JOHNSON, S. M. Charakterové typy člověka: terapeutická léčba raných poruch. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 268 s. ISBN 978-80-251-1521-3.
JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2.
KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 336 s. ISBN978-80-247-2490-4.
KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 350 s. ISBN 978-80-247-1930-9.
KRAMÁŘOVÁ, N.; TUČEK, J. Gerontopsychiatrie. 2. vyd. ýeské BudČjovíce: Jihočeská univerzita - ZSF, 2005. 57 s. ISBN 80-7040-829-4.
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.
KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 978-80-7367-684-1.
KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 175 s. ISBN 978-80-247-2713-4.
MARKOVÁ E.; VENGLÁŘOVÁ M.; BABIAKOVÁ M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 352 s. ISBN 80-247-1151-6.
MATĚJOVSKÁ - KUBEŠOVÁ, H. Akutní stavy v geriatrii. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 233 s. ISBN 978-80-7262-620-5.
MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 309 s. ISBN 978-80-7367-331-4.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 159 s. ISBN 80-7367-174-3.
PIDRMAN, V.; KOLIBÁŠ, E. Změny jednání seniorů. 1. vyd. Praha: Galén, 2005. 189 s. ISBN 80-7262-363-X.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4. aktualizované a doplněné vyd. Praha: Portál, 2009. 488 s. ISBN 978-80-7367-503-5.
RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Klinická psychiatrie v denní praxí. 1. vyd. Praha: Galén , 2008. 158 s. ISBN 978-80-7262-586-4.
RÖHR, H. P.; KONEČNÝ, A. Hraniční porucha osobnosti: vznik poruchy, průběh a možnosti jejího překonání. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 117 s. ISBN 978-80-7367-637-7.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.
SVOBODOVÁ, J. Psychiatrie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - ZSF, 2007. 77 s. ISBN 978-80-7368-235-4.
ŠKRLA, P.; ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 199 s. ISBN 978-80-247-2616-8.
ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X.
VENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory: přIručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2170-5.
VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 144 s. ISBN 80-247-1262-8.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 30 s. ISBN 80-7262-392-3.
VONDRÁČEK, L.; WIRTHOVÁ, V. Právní minimum pro sestry: přIručka pro praxí. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. 95 s. ISBN 978-80-247-3132-2.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 542 s. ISBN 978-80-247-2844-5.
ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateĺstve. 2. přepracované a doplněné vyd. Martin: Osveta, 2005. 117 s. ISBN 80-8063-193-X.
ZLÁMAL, J., BELLOVÁ, J. Ekonomika zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.
* Školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem