Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíle certifikovaného kurzu
1.1 Cíle vzdělávacího programu
Certifikovaný kurz připravuje jednotlivce k získání zvláštní odborné způsobilosti1 mentora klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence v oblasti kvalifikační přípravy, specializačního vzdělávání zdravotnických nelékařských pracovníků a v adaptačním procesu nově nastupujících zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.
1.2 Cíle vzdělávání
Absolvent/ka je schopen/a:
aktivně vést studenty odborné praxe v souladu se vzdělávacím programem studia,
předávat své zkušenosti, dovednosti a poznatky v souladu s nejnovějšími poznatky z oboru ošetřovatelství,
vytvářet optimální podmínky v rámci multidisciplinárního týmu,
efektivně organizovat a přidělovat studentům takové činnosti u pacientů/klientů, které jsou v souladu s náplněmi činností dané akreditovaným vzdělávacím programem v daném ročníku příslušného oboru vzdělání,
průběžně hodnotit dosahované znalosti a praktické dovednosti studentů, provádět průběžná písemná hodnocení studentů/účastníků studia do záznamníku odborné praxe,
udržovat pozitivní postoje při plnění činností studentů/účastníků vzdělávání, motivovat je, řešit nežádoucí situace a napomáhat k dalšímu zvyšování praktických dovedností a znalostí v oblasti studia,
provádět výstupní evaluací studentů/účastníků studia;
vést efektivní komunikací se studenty/účastníky vzdělávání a ostatními členy multidisciplinárního týmu,
spolupracovat s příslušnými pracovníky fakulty, katedry, ústavu ošetřovatelství vysoké školy nebo odborným zástupcem vyšší odborné školy, event. odborným zástupcem akreditovaného zařízení a ostatními účastníky vzdělávacího procesu,
v souvislosti s adaptačním procesem nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence organizovat, řídit, vést nového zaměstnance, předávat mu zkušenosti, dovednosti a poznatky, vytvářet vhodné podmínky na pracovišti a napomáhat v rozvoji jeho profesních dovedností a znalostí,
soustavně se vzdělávat ve svém oboru, získávat další znalosti teoretické i praktické v rámci oboru ošetřovatelství, klinické praxe i pedagogice.
1.3 Organizace vzdělávání
Vzdělávání probíhá dle schváleného vzdělávacího programu certifikovaného kurzu, který realizuje akreditované zařízení2.
2 Profil absolventa
2.1 Profil absolventa
Absolvent certifikovaného kurzu Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence bude připraven na vedení studentů odborné praxe, účastníků specializačního studia a v adaptačním procesu nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.
2.2 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka certifikovaného kurzu získal/a zvláštní odbornou způsobilost
Mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence provádí zejména:
organizuje a řídí odbornou praxí studentů/účastníků vzdělávání,
organizuje a řídí konkrétní vykonávané činnosti, které budou v rámci odborné praxe studenti/účastníci vzdělávání vykonávat pod jeho vedením a které odpovídají akreditovanému oboru a ročníku daného studia a jsou v souladu s náplněmi činností studentů/účastníků,
organizuje efektivní rozdělení studentů do režimu směn, které akceptuje a vyhovuje oddělení, kde odborná výuka probíhá a je v souladu s platnými vnitřními předpisy zdravotnického zařízení a Zákoníkem práce,
průběžně hodnotí znalosti a dovednosti studentů/účastníků, které zaznamenává do Záznamníku odborné praxe nebo Indexu,
vypracovává závěrečné písemné hodnocení studentů/účastníků vzdělávání, úzce spolupracuje a účastní se evaluace s odbornými zástupci školy nebo odpovědnými zaměstnanci akreditovaného zařízení,
vede evidence/docházky o absolvování odborné praxe u studentů/účastníků odborné praxe, zajišťuje náhradní termín při omluvené absenci studentů/účastníků vzdělávání.
3 Určení kurzu
Pro všeobecné sestry nebo porodní asistentky;
4 Vstupní a další požadavky
4.1 Vstupní podmínky
Odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecné sestry nebo porodní asistentky3;
osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu v příslušném oboru;
minimálně 2 roky výkonu povolání v příslušném oboru v plném úvazku;
specializovaná způsobilost v příslušném oboru pouze pro uchazeče, kteří jsou školiteli teoretické nebo praktické výuky v rámci specializačního vzdělávání4;
v aktivním zaměstnaneckém poměru v příslušném oboru.
4.2 Průběžné podmínky
Absolvování výuky v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, do celkového počtu hodin akreditované zařízení započte nejvýše 15% omluvené absence.
5 Celková délka vzdělávacího programu
Nejméně 6 měsíců vzdělávání, dle alternativy časového rozvržení v celkovém počtu nejméně 100 hodin výuky z toho:
teoretická výuka včetně výuky teoreticko-praktické v celkovém počtu 60 hodin zahrnuje přednášky, panelové diskuse, konzultace, odborné semináře, skupinové práce, projektování, praktická cvičení samostatné a týmové práce, prezentace aj.;
odborná praxe v celkovém počtu 40 hodin zahrnuje pedagogickou praxí uskutečňovanou formou:
náslechů (návštěva vyučovací jednotky s cílem poznání stavu a úrovně vzdělávací práce) a reflexe výukové činnosti, v celkovém rozsahu 20 hodin;
samostatného pedagogického výstupu se sebereflexí pedagogické činnosti v rozsahu 20 hodin, z toho16 hodin vedení praktické výuky pod supervizí školitele a 4 hodiny sebereflexe.
6 Počet účastníků
Doplní žadatel o certifikovaný kurz.
7 Počet kreditů
Doplní žadatel o certifikovaný kurz.
8 Rozsah a obsah kurzu
8.1 Rozsah - počet hodin teoretické a praktické výuky - minimální délka stanovena v bodě 4
8.2 Charakteristika obsahových složek
Vzdělávací program zahrnuje výuku teoretickou, teoreticko-praktickou a praktickou v rozsahu, který umožní absolventům vhodnou formou prezentovat učivo, zvládat pedagogickou komunikací, využívat zásady moderní pedagogiky k efektivnímu a motivačnímu vedení studentů/účastníků vzdělávání a objektivně zhodnotit výsledky své práce.
Výuka poskytuje účastníkům kurzu ucelený soubor znalostí (vědomostí a dovedností) a návyků nezbytných pro uplatnění mentora/školitele klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence. Účastníci kurzu získávají základní poznatky z pedagogiky a andragogiky, didaktiky a pedagogické psychologie potřebné při pedagogické činnosti. Účastníci si postupně vytváří komplexní soubor znalostí (vědomostí a dovedností), schopností a s nimi souvisejících postojů a hodnot, které jsou obecně uplatnitelné při vedení studentů/účastníků odborné praxe nebo specializačního studia a v adaptačním procesu nových zaměstnanců v oboru ošetřovatelství a porodní asistence.
9 Učební plán
Části vzdělávacího programu
|
Minimální počet hodin
|
Teorie ošetřovatelství - repetitorium ošetřovatelství
|
4
|
Vybrané kapitoly z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky
|
16
|
Pedagogická psychologie
|
10
|
Didaktika ošetřovatelství a odborné praxe
|
30
|
Odborná praxe
|
40
|
Celkem
|
100
|
9.1 Učební osnovy
1. Tematický celek
|
Teorie ošetřovatelství
|
Rozsah
|
4 hodiny
|
Metody výuky
|
teoretická část (přednášky)
|
Požadavky na účastníky
|
85% účasti ve výuce
|
Anotace tematického celku
|
Tématický celek zahrnuje repetitorium ošetřovatelství, jehož hlavní význam tkví v prohloubení znalostí z teorie ošetřovatelství a pochopení důležitosti implementace těchto znalostí do výuky.
Účastníci kurzu se seznámí se strategií vzdělávání v oblasti ošetřovatelské teorie a budou tak schopní vést studenty k jejich praktické aplikací v ošetřovatelské praxí.
|
Název studijního předmětu
|
Repetitorium teorie ošetřovatelství
|
Rozsah předmětu
|
4 hodiny
|
Cíle
|
Prohloubením znalostí z teorie ošetřovatelství zvládat filozofii ošetřovatelství, možnosti a vzdělávání v ošetřovatelství.
Znát vybrané teoretické koncepce a modely ošetřovatelské praxe a umět je aplikovat v pedagogické praxí.
|
Obsahové zaměření
|
Současná koncepce ošetřovatelství a porodní asistence. Ošetřovatelský proces v praxí.
Funkční organizační systémy ošetřovatelské péče.
Vybrané teoretické koncepce a modely ošetřovatelství a jejich uplatnění v praxí.
Implementace znalostí do obsahu učiva a definování cílů výuky v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence.
|
2. Tematický celek
|
Vybrané kapitoly z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky
|
Rozsah
|
16 hodin
|
Metody výuky
|
teoretická část (např. přednášky, semináře, konzultace aj.);
teoreticko-praktická část (např., demonstrační, názorné, cvičení, hraní rolí, aj.);
|
Požadavky na účastníky
|
85% účasti na teoretickém vyučování, absolvování pedagogických výstupů v rámci teoreticko-praktické výuky v plném rozsahu
|
Anotace tematického celku
|
Těžiště předmětu je v teoretické výuce. Poskytuje účastníkům kurzu základní informace z pedagogiky, andragogiky a obecné didaktiky, které napomáhají pochopit vzdělávací proces jako systém vzájemně uspořádaných a závislých prvků. Na předmět obecné didaktiky úzce navazuje předmět didaktika ošetřovatelství a odborné praxe, ve kterém se účastníci budou učit teoretické vědomosti aplikovat do pedagogické praxe.
|
Název studijního předmětu
|
Obecná pedagogika
|
Rozsah předmětu
|
1 hodina
|
Cíle
|
Vysvětlit definici pedagogiky.
Vymezit předmět pedagogiky a její funkce.
Pochopit vztah pedagogické teorie a praxe.
Reprodukovat a vysvětlit definici výchovy.
Vysvětlit vztah mezi výchovou a sebevýchovou.
Vysvětlit a srovnat pojetí vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení, pochopit a vysvětlit jejich vzájemné vztahy.
Charakterizovat vzdělavatele dospělých.
|
Obsahové zaměření
|
Obecné základy pedagogiky - definice pedagogiky, společenská funkce výchovy, cíle výchovy, základní pedagogické pojmy (vzdělání, vzdělávání, vyučování, učení), osobnost učitele dospělých.
|
Název studijního předmětu
|
Andragogika
|
Rozsah předmětu
|
3 hodiny
|
Cíle
|
Vysvětlit definici andragogiky.
Charakterizovat pojem vzdělávání dospělých.
Specifikovat způsoby vzdělávání dospělých, popsat jeho fáze a vyjmenovat bariéry ovlivňující vzdělávání dospělého.
Vyjmenovat kategorie vzdělavatelů dospělých.
Analyzovat předpoklady ovlivňující úlohu vzdělavatele dospělých. Konkretizovat aspekty podílející se na úspěchu vzdělávací práce s dospělými.
Analyzovat složky profesionální kvalifikace a jejich vzájemné propojení.
Popsat činnost vzdělavatele dospělých.
Uvědomit si nutnost neustálého profesního růstu. Charakterizovat pojem „forma vzdělávání dospělých“.
Popsat různé klasifikace forem vzdělávání dospělých.
|
Obsahové zaměření
|
Definice andragogiky.
Vztah andragogiky a pedagogiky - vztah výchovy a vzdělávání.
Dospělý jako objekt vzdělávání - způsoby a fáze učení dospělého, předpoklady úspěšného učení u dospělých, bariéry v učení a vzdělávání dospělých, motivace ve vzdělávání dospělých.
Vzdělavatel dospělých - učitel dospělých, lektor, mentor, školitel aj., činnosti vzdělavatele a požadavky na jeho způsobilost (odborné, morální, etické, legislativní).
Formy vzdělávání dospělých.
|
Název studijního předmětu
|
Obecná didaktika
|
Rozsah předmětu
|
12 hodin
|
Cíle
|
Definovat základní pojmy obecné didaktiky.
Definovat obsah pojmu „učivo“ a popsat jeho strukturu. Vysvětlit funkci didaktických zásad ve výuce dospělých.
Prezentovat základní didaktické zásady ve vzdělávání dospělých s jejich stručnou charakteristikou.
Charakterizovat činitele výuky.
Popsat základní organizační formy výuky.
Popsat fáze výuky z hlediska efektivity výukového procesu.
Charakterizovat pojem „učební - výukový cíl“ a umět si stanovit výukové cíle pro konkrétní realizací výuky.
Vysvětlit pojem „interakce“ a zdůvodnit vzájemné vztahy vzdělavatele a vzdělávaných ve výukovém procesu.
Definovat pedagogickou komunikací a analyzovat komunikační pravidla pro jednotlivé formy výuky.
Pochopit, proč mají komunikativní dovednosti vliv na pracovní klima ve výuce.
Charakterizovat výukové prostředí a vysvětlit nutnost uspořádání učebny (výukového prostředí).
Vysvětlit pojmy „vyučovací hodina“, „vyučovací jednotka“. Charakterizovat pojem „metoda“.
Konkretizovat typy nejčastějších používaných metod vzdělávání dospělých.
Analyzovat vybrané metody a objasnit aspekty ovlivňující výběr vhodných metod.
Vysvětlit zásady práce s učebními pomůckami a posoudit vhodnost konkrétních materiálních didaktických prostředků z různých hledisek jejich využití.
Charakterizovat pedagogický management a vysvětlit, proč je vzdělavatel manažerem.
Zdůvodnit potřebu přípravy vzdělavatele na výuku.
Popsat možné typy hodnocení a vysvětlit funkci hodnocení.
Vysvětlit pojmy „sebereflexe pedagogické činnosti“, „hodnocení (evaluace)“ a zdůvodnit jejich potřebu pro pedagogickou práci.
|
Obsahové zaměření
|
Vymezení (definice) didaktiky.
Efektivita vzdělávacího procesu - didaktické zásady, principy ve vzdělávání dospělých.
Činitelé výuky - vzdělávaný (žák, student, účastník vzdělávání), vzdělavatel dospělých (učitel, lektor, školitel, mentor.
Organizační formy výuky a uspořádání učebny.
Fáze výuky - motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace. Učební cíle - charakteristika, typy učebních cílů, požadavky na formulací učebních cílů.
Interakce a komunikace ve výuce - prostředí, klima, atmosféra, komunikace v praxí učitele dospělých, verbální a neverbální komunikace.
Metody vzdělávání dospělých - slovní, názorně demonstrační, práce s učebnicí, metody praktické, aktivizující.
Materiální didaktické prostředky - učební pomůcky, technické výukové prostředky, výukový prostor, moderní prezentace učiva, zásady práce s učebními pomůckami.
Pedagogický management (plánování, organizování, operativní řízení, kontrola), projektování výuky (didaktická analýza učiva, příprava na vyučovací jednotku).
Diagnostika úrovně vzdělávání - metody ústního zkoušení, didaktický test.
Hodnocení výsledků výuky (evaluace) - funkce hodnocení, typy hodnocení, sebereflexe v pedagogické činnosti.
|
3. Tematický celek
|
Pedagogická psychologie
|
Rozsah
|
10 hodin
|
Metody výuky
|
teoretická část (např. přednášky, přednášky s diskuzí, konzultace aj.);
teoreticko-praktická část (např., cvičení, hraní rolí, aj.);
|
Požadavky na účastníky
|
85% účasti ve výuce
|
Anotace tematického celku
|
Těžiště předmětu je v teoretické výuce Podat doplňující informace k orientací v problematice osobnosti vychovávaného jedince, vysvětlit základní psychologické pojmy k pochopení rozmanitosti individuálních zvláštností osobnosti v procesu vzdělávání a důležitost pro jejich respektování.
|
Název studijního předmětu
|
Pedagogicko-psychologická charakteristika dospělého
|
Rozsah předmětu
|
7 hodin
|
Cíle
|
Charakterizovat strukturu osobnosti.
Charakterizovat osobnost dospělého jedince v jednotlivých fázích života z hlediska metod pro posuzování a hodnocení.
Pochopit aspekty emocionálních vztahů a stavů z hlediska výuky a učení.
Vysvětlit pojmy „sociální pozice“, „role“ a uvést příklady.
|
Obsahové zaměření
|
Metody pro posuzování a hodnocení osobnosti vzdělávaného (dospělého žáka, studenta, účastníka vzdělávání). Struktura osobnosti - typologie, vlastnosti, schopnosti.
Formativní vlivy působící na vývoj osobnosti - biologické, přírodní, sociální.
Chování, postoje, prožívání (složka kognitivní, emotivní, konativní).
Kognitivní procesy ve výuce - pozornost, vnímání, paměť, představivost, myšlení.
Emocionální vztahy a stavy (emoce, city) v procesu výuky a učení, podíl emotivní a racionální složky.
Sociální pozice a role.
|
Název studijního předmětu
|
Psychologie vyučování
|
Rozsah předmětu
|
3 hodiny
|
Cíle
|
Zdůvodnit význam pedagogické psychologie.
Vysvětlit vymezení motivace a popsat základní formy motivace. Vyjmenovat faktory ovlivňující motivací a jejich funkci pro ovlivnění motivace.
Vysvětlit regulační funkce sebepojetí v procesu vzdělávání.
Popsat a zdůvodnit psychologickou podstatu práce vzdělavatele pro optimalizací procesu učení v souladu s potřebami vlastní seberealizace (v roli činitele motivačního, řídícího, v roli poradce, modelu, organizátora, aj.).
|
Obsahové zaměření
|
Motivace v pedagogickém procesu - pozitivní, negativní (význam potřeb, zájmů, …), faktory ovlivňující motivací.
Sebesystém (jáství, sebepojetí) a jeho regulační funkce v procesu vzdělávání.
Psychologické aspekty vedení vzdělávaných (žáků, studentů, účastníků vzdělávání).
|
4. Tematický celek
|
Didaktika ošetřovatelství a odborné praxe
|
Rozsah
|
30 hodin
|
Metody výuky
|
teoreticko-praktická část (např., projektování, práce ve skupinách, individuální praktická cvičení, samostatný pedagogický výstup před skupinou, sebereflexe)
|
Požadavky na účastníky
|
85% účasti na teoreticko-praktickém vyučování, absolvování pedagogického výstupu v plném rozsahu
|
Anotace tématického celku
|
Tématický celek je koncipován jako teoreticko-praktický. Je zaměřen na získání základních vědomostí z oborové didaktiky a jejich využití v práci mentora. Rozšiřuje poznatky z předmětu obecné didaktiky a učí účastníky aplikovat tyto poznatky do pedagogické praxe.
|
Cíle
|
Umět použít poznatky z obecné a oborové didaktiky, v rámci skupiny i samostatně, v podmínkách výuky pod vedením lektora či formou domácí přípravy, procvičovat a prakticky provádět jednotlivá cvičení se zaměřením na:
|
Obsahové zaměření praktických cvičení
|
Formulace a stanovení konkrétních výukových cílů a stanovení učebního plánu.
Stanovení organizačních forem.
Organizací pedagogického prostředí.
Použití výukových metod a didaktických prostředků - zdůvodnění, příprava, práce s nimi.
Tvorbu názorného materiálu k výuce, tvorbu portfolia a prezentací učiva.
Průběh výukového procesu - příprava na aktivní osvojování učiva (motivace, klima, rozdělení dílčích úkolů apod.), seznamování s učivem (prezentace informací učitelem, konstrukce učebních úloh na reprodukování poznatků, uvědomování), upevňování osvojeného učiva (opakování, procvičování, nácviky činností = fixace znalostí).
Pedagogickou diagnostiku (aplikace metod zjišťování výchozího stavu vzdělávaných, způsoby a metody hodnocení dosahování cílů, tvorba dotazníku, didaktického testu, hodnotícího archu, škálování).
Evaluací výsledků výuky (hodnocení výsledků vzdělávání).
Sebereflexi.
Nácviky verbální a neverbální komunikace.
|
Odborná praxe
|
40 hodin
|
||
Rozsah a náplň odborné praxe
|
z toho
|
náslechy (návštěva vyučovací jednotky s cílem poznání stavu a úrovně vzdělávací práce) a reflexe výukové činnosti
|
20 hodin
|
samostatné vedení praktické výuky pod dohledem supervizora a 4 hodiny sebereflexe
|
16 hodin
|
||
sebereflexe
|
4 hodiny
|
||
Požadavky na účastníky
|
100% účasti na odborné praxí
|
||
Anotace tematického celku
|
Odborná praxe je koncipována jako praktický předmět a uskutečňuje se podle plánu odborné praxe. Umožňuje účastníkům kurzu aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali v rámci teoretické a teoreticko-praktické přípravy v učebnách akreditovaných zařízení realizujících teoretickou výuku a na školských pracovištích. Poskytuje prostor pro zdokonalování dovedností a návyků, učí účastníky samostatnosti a odpovědnosti za výsledky své pedagogické práce. Uskutečňuje se formou náslechů a samostatných pedagogických výstupů pod supervizí školitele s pedagogickou praxí. Školitel potvrdí absolvovanou praxí do Záznamu odborné praxe, který vyhotoví akreditované zařízení realizující vzdělávací program. Praktické výuce (odborné praxí) předchází odpovídající výuka teoretických předmětů.
|
||
Cíle
|
Vytvoření praktických pedagogických dovedností.
|
9.2 Výkony a jejich četnost
Seznam výkonů
|
Počet
|
Písemná příprava na vyučovací jednotku praktické výuky (didaktická příprava učitele na vyučovací jednotku)
|
1
|
Realizace vyučovací jednotky praktické výuky dle vlastní přípravy včetně praktických nácviků (implementace znalostí do obsahu učiva a definování cílů výuky ošetřovatelství nebo porodní asistence)
|
1
|
Realizace vyučovací jednotky praktické nebo teoretické výuky v odborné učebně (prezentace učiva dle vlastního názorného materiálu k výuce)
|
1
|
10 Způsob ukončení
10.1 Výstupní podmínky, ukončení kurzu
Splnění předepsaných studijních povinností daných vzdělávacím programem;
obhajoba závěrečné práce před zkušební komisí (Didaktické zpracování přípravy na vzdělávací proces);
absolvent obdrží certifikát, kterým získá zvláštní odbornou způsobilost pro mentora klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence.
11 Činnosti, ke kterým bude získána zvláštní odborná způsobilost
11.1 Činnosti, k nimž získá zvláštní odbornou způsobilost5
Mentor vykonává pedagogické činnosti v rozsahu samostatného vedení, koordinace a hodnocení praktického vyučování a odborné praxe v oblasti ošetřovatelství nebo porodní asistence studentů středních, vyšších odborných a vysokých škol nebo specializačního vzdělávání v oboru své specializace nebo v souvislosti s adaptačním procesem nově nastupujících zaměstnanců, přitom zejména:
vytváří optimální podmínky pro kvalitní a efektivní výuku odborné praxe;
organizuje a řídí výukový proces v souvislosti s odbornou praxí;
koordinuje a reguluje praktické činnosti a výkony vzdělávaných;
průběžně hodnotí dosahované znalostí (vědomostí a dovedností);
provádí výstupní evaluací vzdělávacího procesu a zpracovává závěrečné hodnocení účastníků vzdělávacího procesu.
12 Uplatnění absolventa
Absolvent vzdělávacího programu certifikovaného kurzu získá zvláštní odbornou způsobilost k přímému vedení, koordinací a hodnocení odborné praxe studentů střední, vyšší nebo vysoké školy zdravotnických oborů ošetřovatelství nebo porodní asistence, k přímému vedení odborné praxe účastníků specializačního studia v oboru své specializované způsobilosti a k vedení zaměstnanců v rámci adaptačního procesu.
13 Organizační a pedagogické zajištění
Personální požadavky
Lektorem a školitelem může být zdravotnický pracovník, který získal: kvalifikací dle zákona č. 96/2004 Sb. a má Osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu a je zaměstnancem příslušného zdravotnického zařízení/ v aktivním zaměstnaneckém poměru.
S praxí minimálně 3 roky na lůžkovém oddělení.
Se specializovanou způsobilostí v souvisejícím s oboru.
Lektorem a školitelem může být i jiný nelékařský pracovník nebo jiný zdravotnický pracovník, jehož odbornost se vztahuje k příslušné problematice.
Má pedagogickou praxí nebo pedagogické vzdělání.
Materiální a technické vybavení
Materiální a přístrojové vybavení pracoviště splňující požadavky na výkon činností daného vzdělávacího programu.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databáze.
Technické a didaktické multimediální vybavení učeben.
Zajištění dle možností vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení.
Organizační a provozní požadavky
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků certifikovaného kurzu získalo rozhodnutí o udělení akreditace6, tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování certifikovaného kurzu dle vzdělávacího programu.
Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
Garant
Odborná a specializovaná způsobilost v oboru ošetřovatelství nebo porodní asistence.
Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
S praxí minimálně 5 let na lůžkovém oddělení ve zdravotnickém zařízení.
Pedagogická praxe nebo pedagogické vzdělání.
14 Seznam doporučené studijní literatury
Doporučená studijní literatura
ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. 1. vyd. Hradec Králové: Nucleus HK, 2003. 104 s. ISBN 80-86225-33-X.
ARCHALOUSOVÁ, A.; SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vyd. Hradec Králové: Nucleus HK, 2005. 107 s. ISBN 80-86225-63-1.
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Kapitoly z andragogiky 1, 2. Olomouc: UP, 2006, 77s + 80 s. ISBN 80-244-1355-8.
BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
EGER, L. Technologie vzdělávání dospělých. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, 2005. 172 s. ISBN 80-7043-347-7.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxí. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 384 s. ISBN 80-7178-626-8.
GESCHWINDER, J.; RŮŽIČKA, E.; RŮŽIČKOVÁ, B. Technické prostředky ve výuce. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství UP, 1995. 57 s. ISBN 80-7067-584-5.
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ,E., Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 2002.231 s. ISBN 80-85783-20-7
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 80-8578-328-2.
HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
JANIŠ, K. Organizační formy výuky. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. 52 s. ISBN 80-7041-365-4.
KALHOUS, Z.; OBST, O. A KOL Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Olomouc UP: 1998. 178s. ISBN 80-7067-920-4.
KOHOUTEK, R. Základy užité psychologie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. 544 s. ISBN 80-214-2203-3.
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie., Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. 184 s. ISBN 80-85867-94-X.
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie A, Olomouc: UP. 2001, 150 s. ISBN 80-244-0293-9.
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie B, Olomouc: UP. 2002, 234 s. ISBN 80-244-0294-7.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 3. vyd. Praha: Portál, 2008. 155 s. ISBN 978-80-7367-434-2.
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. 1. vyd. Praha: Codex Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3.
MUŽÍK, J. Androdidaktika. 2. přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2004. 143s. ISBN 80-7357-045-9.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
NELEŠOVSKÁ, A., Pedagogická komunikace v teorii a praxí, Praha: Grada, 2005, 172 s. ISBN 80-247-0738-1.
PALÁN, Z. Základy andragogiky Praha: Vysoká škola J. A. Komenského, 2002.
PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
PEASE, A.; PEASE, B. Řeč těla. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 359 s. ISBN 978- 80-7367-449-6.
PETTY, G. Moderní vyučování. 5.vyd. Praha: Portál, 2008. 308s. ISBN 978-80-7367-427-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník, 6. vydání, Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
SILBERMAN, M.; LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. 1. vyd. Praha: ASPI, 2005. 136 s. ISBN 80-7357-072-6.
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2004.ISBN 80-246-0841-3.
Další odborná literatura doporučená lektory jednotlivých předmětů.
1 §61 zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání
4 §59 odst. 2 a 3) zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů
5 Činnosti, které budou uvedeny na certifikátu
6 Hlava IV, akreditace, zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání