Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Ortodoncie je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zubní technik pro ortodoncii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Ortodoncie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zubního technika dle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Ortodoncie je:
zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
absolvování teoretické výuky,
absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výrobcích v rámci celé odborné praxe. Počet výrobků uvedených v kapitole 3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné, seznam výrobků je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul ZM
|
Organizace a řízení zubní laboratoře
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl
|
Vybavit účastníka znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení zubní laboratoře.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Andragogika, didaktika a edukace
|
Úvod do problematiky. Metodika osvojování vědomostí a dovedností, didaktické principy výuky, efektivní dosahování cílů výuky v praktickém vyučování, význam celoživotního vzdělávání, motivace a zásady vzdělávání dospělých, výukové metody v andragogice.
|
5
|
Ekonomika zubních laboratoří
|
Manažerské a ekonomické rozhodování v konkurenčním prostředí, vedení daňové evidence pro potřeby kalkulací, cenové kalkulace a ceník, optimalizace daní, systémy odměňování zaměstnanců, pořizování, odpisy a inventarizace majetku.
|
8
|
Psychologie
|
Pravidla pro vyjednávání, interpersonální vztahy v léčebném týmu a na pracovišti, zásady efektivní komunikace, řešení konfliktních situací, zvládání náročných pracovních situací, zvládání stresu, prevence syndromu vyhoření.
|
4
|
Základy výzkumu
|
Charakteristika vědeckého výzkumu, volba a způsob vyhledávání vhodných témat, kvalitativní a kvantitativní výzkum, význam výzkumu a aplikace poznatků do praxe v zubním lékařství.
|
3
|
Právní problematika
|
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
4
|
Epidemiologie, mikrobiologie
|
Mikrobiologie, vztah mezi ústní mikroflorou a tvorbou zubního kazu. Epidemiologie - vznik infekčního onemocnění obecně, původci nejčastějších infekčních nákaz na stomatologických pracovištích, režimová opatření zabraňující vzniku a šíření infekčních nákaz, provozní řády, metody dezinfekce otisků, ploch, rukou, ošetřování nástrojů, sterilizace, imunizace, platná legislativa.
|
2
|
Zdravotnické prostředky
|
Autorizace, certifikace, požadavky na zdravotnické prostředky, vedení dokumentace, standardy pracovních postupů.
|
2
|
Management
|
Plánování cílů, podstata a smysl plánování, efektivní organizování a organizační kultura, personální a kontrolní činnosti, způsoby vedení pracovních týmů.
|
3
|
Hygiena pracovního prostředí
|
Rizikové fyzikální, chemické a biologické faktory pracovního prostředí a pracovních podmínek, primární prevence, ochrana zdraví při práci a ochranné pomůcky.
|
2
|
První pomoc
|
Vybrané kapitoly z první pomoci, kardiopulmonální resuscitace.
|
4
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
vede zubní laboratoř z hlediska kvality zhotovování zubních náhrad a ortodontických pomůcek,
řídí zubní laboratoř po stránce ekonomické,
zná ekonomické ukazatele pro tvorbu kalkulací,
uplatňuje základní principy managementu zubní laboratoře,
zná platnou legislativu a právní souvislosti týkající se výkonu povolání,
dbá na bezpečné pracovní prostředí, ergonomii a ekologii,
dodržuje epidemiologické zásady,
komunikuje správně v léčebném týmu,
používá základy didaktiky v praxí a při výuce studentů,
poskytuje první pomoc při náhlém postižení zdraví,
dodržuje požadavky na zdravotnické prostředky,
zná úkoly krizového managementu a zdravotnického zařízení za mimořádných událostí,
chápe význam výzkumu,
orientuje se v metodice výzkumu a principech výzkumné práce.
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).
|
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
organizovat, metodicky řídit a poskytovat zdravotní péči zaměřenou na zhotovování a opravování zubních náhrad, ortodontických pomůcek a dalších stomatologických výrobků,
hodnotit kvalitu zhotovovaných výrobků,
dodržovat správné technologické postupy a návody předepsaných výrobcem při zpracování stomatologických materiálů,
podílet se ve spolupráci se specializovanými zubními lékaři na výzkumu, zejména v oblasti nových typů ortodontických aparátů, materiálů a přístrojů,
identifikovat činnosti vyžadující změnu v postupu,
provádět výzkum zaměřený na odhalení příčin nedostatků při poskytování zdravotní péče v oblasti své způsobilosti,
vytvářet podmínky pro aplikací výsledků výzkumů do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,
zavádět nové metody do rutinního provozu.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Ortodoncie a ortodontické pomůcky
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
20 dnů odborné praxe, tj. 160 hodin
|
|
Počet kreditů
|
40 (20 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část)
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Anatomie
|
Anatomické útvary orofacíální soustavy, fyziologie žvýkání, čelistní kloub, vztah mezi anatomickou stavbou a funkcí kostí, svalů a čelistního kloubu a ortodontickými anomáliemi.
|
3
|
Ortodoncie a ortodontické pomůcky
|
Příčiny vzniku ortodontických anomálií, vyšetřovací metody a diagnostické metody užívané v čelistní ortopedii a jejich význam pro stanovení diagnózy, vyšetření pacienta, anamnéza, modely chrupu, intraorální snímky chrupu, dálkové RTG snímky lebky, fotografie.
|
4
|
Morfologické a anatomické znaky jednotlivých zubů dočasného a stálého chrupu, požadavky kladené na dokumentační ortodontický model chrupu a jeho správné zhotovení.
|
2
|
|
Principy klasifikace ortodontických anomálií (Angleova klasifikace, skeletální klasifikace), základní ortodontické názvosloví, vývoj orofacíální soustavy a jeho poruchy, vývoj chrupu a jeho poruchy.
|
2
|
|
Charakteristické znaky základních typů anomálií, možnosti a význam úpravy ortodontických anomálií, estetické a funkční hledisko, vliv vad na stav chrupu.
|
2
|
|
Základní principy prevence ortodontických anomálií, možnosti léčby anomálií u dětí a mládeže, možnosti terapie dospělých, ekonomická hlediska ortodontické terapie.
|
2
|
|
Základní principy ortodontické terapie, ortodontická síla, přestavba tkání, význam růstu pro vývoj vad a jejich terapii, svaly, recidiva, přehled terapeutických metod v ortodoncii.
|
4
|
|
Přehled základních ortognátních chirurgických metod pro úpravu ortodontických anomálií, ortodontické extrakce.
|
2
|
|
Základní principy fixní ortodontické léčby a její indikace, základní součásti fixních ortodontických aparátů, možnosti užití prefabrikátů nebo individuální zhotovení přídavných zařízení v laboratoří, základní typy oblouků, elastických tahů a přídavných zařízení.
|
4
|
|
Zásady ošetření dočasného, smíšeného a stálého chrupu u dětí a jeho význam, zásady protetického ošetření dětí a mladistvých.
|
2
|
|
Spolupráce ortodoncie s ostatními stomatologickými obory, dětská stomatologie, parodontologie, protetika, chirurgie, spolupráce ortodoncie s některými obory všeobecného lékařství.
|
1
|
|
Využití implantátů v ortodoncii, miniimplantáty, linguální technika a teorie laboratorního zhotovení nosičů, možnosti fixní léčby.
|
2
|
|
Technologie
|
Základní rozdělení protetických materiálů, pomocné protetické materiály, otiskovací hmoty, modelové materiály, modelovací materiály, formovací hmoty, izolační prostředky, brusné a leštící prostředky, materiály nezařazené do skupin.
|
4
|
Hlavní protetické materiály, dentální kovy a kovové slitiny, dentální plastické hmoty, materiály používané v ortodontii, materiály používané v dentální implantologii, miniimplantáty a jejich využití v ortodoncii, pájení a bodování v ortodoncii.
|
4
|
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
získá teoretické znalosti a nové vědomosti pro zhotovení snímatelných deskových přístrojů a pomůcek,
získá teoretické vědomosti z oboru ortodoncie,
má přehled o materiálech v zubní laboratoří.
|
|
Seznam výrobků
|
Počet výkonů
|
|
Zhotovení jednoduchého ortodontického aparátu
|
10
|
|
Retenční deska
|
10
|
|
Přestavba modelů diagnostická
|
3
|
|
Studijní a dokumentační modely (z toho 1x leštěné)
|
10
|
|
Palatinální třmen (z toho 1x pájený na kroužky)
|
5
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).
|
3.3 Učební osnovy odborných modulů - povinně volitelné
3.3.1 Učební osnova odborného modulu OM 2a
Odborný modul - OM 2a
|
Snímatelné přístroje a pomůcky
|
|
Typ modulu
|
Povinně volitelný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
10 dnů, tj. 80 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
30 (20 kreditů za teoretickou část, 10 kreditů za praktickou část)
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Snímatelné přístroje a pomůcky
|
Jednotlivé konstrukční prvky jednoduchých deskových snímatelných přístrojů.
|
4
|
Jednotlivé konstrukční prvky složitých deskových snímatelných přístrojů, dvojdesky.
|
4
|
|
Užití speciálních šroubů (Hyrax, vČjířový Hyrax, Beutelspacher, Bertoniho šroub, Schanengův šroub s elastickým tahem, lingvální Hyrax).
|
4
|
|
Retence a retenční desky.
|
4
|
|
Přídavná zařízení k fixním aparátům.
|
2
|
|
Dlahy.
|
2
|
|
Zásady zhotovení dětských protézek a mezerníků.
|
2
|
|
Preventivní aparáty.
|
2
|
|
Positíoner.
|
1
|
|
Aparátky po rozštěpových vadách.
|
2
|
|
Sportovní chrániče.
|
1
|
|
Speciální aparáty. FixnČ kotvené aparáty působící bez spolupráce pacienta. Aparát Twin Block, distalizátory, Jet systémy, Distal Jet, Spring Jet, Aparát Pendulum, TPO, Herbstův aparát.
|
10
|
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
zná funkci jednotlivých prvků a částí snímatelných deskových přístrojů a umístění jednotlivých druhů šroubů, mechanismus jejich působení, směr rozříznutí báze přístroje,
zná vhodné materiály a jejich vlastnosti používané nejen v ortodoncii,
zná schematické znázornění jednotlivých prvků na nákresu,
zhotoví různé druhy snímatelných deskových přístrojů,
dbá na přesné zpracování používaných materiálů,
tvaruje konstrukční prvky z drátu podle jejich funkce a umístění,
dodržuje pracovní postup, aby snímatelný deskový přístroj byl zhotoven v požadované kvalitě.
|
|
Seznam výrobků
|
Počet výrobků
|
|
Retenční deska s obloukem dle Van der Lindena
|
6
|
|
Složitý deskový aparát (více než 1 šroub, nákusy, pelota pro zkřížený skus)
|
10
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).
|
3.3.2 Učební osnova odborného modulu OM 2b
Odborný modul - OM 2b
|
Funkční přístroje
|
|
Typ modulu
|
Povinně volitelný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
10 dnů, tj. 80 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
30 (20 kreditů za teoretickou část, 10 kreditů za praktickou část)
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Funkční přístroje
|
Možnosti řešení pro jednotlivé indikace.
|
10
|
Konstrukční prvky, jejich tvarování, průběh, umístění a funkce jednotlivých prvků.
|
8
|
|
Zhotovení skusové šablony pro konstrukční skus, význam konstrukčních skusů.
|
1
|
|
Zásady zhotovení funkčních přístrojů v konstrukčním skusu a průběh a tvar jednotlivých bází.
|
8
|
|
Funkční přístroje s prvky určenými pro terapii určité anomálie.
|
8
|
|
Umístění kanyly v přístrojích pro extraorální tah.
|
1
|
|
Léčebné pomůcky.
|
2
|
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
2
|
Výsledky vzdělávání
|
Absolvent/ka:
dbá na přesné zpracování používaných materiálů,
tvaruje a zhotovuje konstrukční prvky dle indikace a příslušné anomálie, aby byla zaručena správná funkce přístroje,
dodržuje pracovní postup, aby funkční přístroj byl zhotoven v požadované kvalitě,
zhotovuje přístroje ve fixátoru nebo artikulátoru.
|
|
Seznam výrobků
|
Počet výrobků
|
|
Bimaxilární aktivátor a jeho modifikace, retenční typ
|
3
|
|
Klammtův elastický otevřený aktivátor
|
2
|
|
Baltersův bionátor
|
2
|
|
Způsob ukončení modulu
|
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).
|
3.3.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
Odborný modul - OM 3
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
10 dnů, tj. 80 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
30
|
|
Cíl
|
Po získání teoretických znalostí připravit zubního technika pro praktické zvládnutí zhotovování ortodontických přístrojů a pomůcek v požadované kvalitě.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Počet
|
Seznam výrobků
|
Nákusná deska k fixním aparátům
|
1
|
Nancyho deska
|
1
|
|
Dětská protézka na zkoušku ve vosku
|
1
|
|
Lehmanův aktivátor
|
1
|
|
Maxilátor
|
1
|
|
Fränkelův aparát
|
1
|
|
Ortodontické přístroje typu Lehmanův aktivátor, Maxilátor a Fränkelův aparát budou prezentovány a slovně obhájeny před komisí u praktické části atestační zkoušky.
|
3.4 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
zhotovit ortodontické přístroje, pomůcky a foliové výrobky,
tvarovat drátěné prvky v souladu s požadavky na jejich působení a průběh,
zhotovovat báze ortodontických pomůcek s využitím barevných a dalších efektů,
opravovat ortodontické přístroje,
provádět specializované postupy při zhotovování ortodontických pomůcek a dalších stomatologických výrobků,
dodržovat pracovní postup, aby ortodontické přístroje a pomůcky byly zhotoveny v požadované kvalitě.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje zhotovené výrobky.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a výrobků obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Ortodoncie bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializované a vysoce specializované postupy při laboratorním zhotovování ortodontických přístrojů a pomůcek. Je oprávněn na základě
vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní zhotovování ortodontických přístrojů a pomůcek v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Zubní technik se specializovanou způsobilostí v oboru Ortodoncie je připraven/a:
organizovat, koordinovat a metodicky řídit laboratorní zhotovování
ortodontických přístrojů a pomůcek,
zhotovovat a opravovat všechny druhy ortodontických přístrojů a pomůcek zhotovených v zubní laboratoří,
používat k tomu určené přístroje,
dodržovat přesné zpracování všech používaných materiálů,
komunikovat s lékařem při složitých pracovních fázích z důvodu eliminace chyb,
hodnotit kvalitu zhotovených ortodontických pomůcek,
zpracovat standardy pracovních postupů,
identifikovat činnosti vyžadující změnu v pracovním postupu,
podílet se ve spolupráci s lékaři na výzkumu,
vytvářet podmínky pro aplikací výsledků výzkumu i v rámci celého oboru,
školit a předávat zkušenosti z vlastní praxe,
podílet se a odborně vést teoretickou i praktickou výuku specializačního vzdělávání v oboru ortodoncie.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání*.
Školitelem může být pouze zubní technik, který má nejméně 10 let výkonu povolání od dosažení odborné způsobilosti a 5 let specializovanou způsobilost v oboru specializace a je držitelem Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
Lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
Lektorem může být i jiný zdravotnický pracovník - zubní lékař.
Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. apod.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management organizace a řízení, atd.)
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti, o délce odborné praxe.
Materiální a technické vybavení
Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR včetně grafického záznamu.
Zubní laboratoř musí být vybavena 3 samostatnými pracovními místy.
Modely musí být zhotovené podle otisků situací v ústech pacientů.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru
|
||||
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizace a řízení zubní laboratoře
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Ortodoncie a ortodontické pomůcky
|
1 týden T - 40 hodin
4 týdny Pr - 160 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
|
OM 2a
|
PV
|
Snímatelné přístroje a pomůcky
|
1 týden T - 40 hodin
2 týdny Pr - 80 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
10 (á 1 kredit/den)
|
OM 2b
|
PV
|
Funkční přístroje
|
1 týden T - 40 hodin
2 týdny Pr - 80 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
10 (á 1 kredit/den)
|
OM 3
|
Pr
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
|
2 týdny Pr - 80 hodin
AZ
|
30 (á 3 kredity/den)
|
|
|
T - teorie Σ 160
Pr - praxe Σ 320
P - AZ Σ 80 hodin
|
|
|
Celkem 560 hodin
|
150 kreditů
|
Vysvětlivky: P - povinné, PV - povinně volitelné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
ANDRIK, P. Čelustná ortopedia. Martin: Osveta, 1976. 344 s.
ANDRIK, P., BACHRATÝ, A., DIBELKA, F., KAMÍNEK, M. Čelustná ortopedia. Martin: Osveta, 1981. 221 s.
ANTUŠÁK, E., KOPECKÝ, Z. Úvod do teorie krizového managementu. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Economica, 2003. 98 s. ISBN 80-245-0548-7.
BÁRTLOVÁ, S. a kol. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přeprac. a dopl. Brno: NCO NZO, 2008. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BASTL, P. a kol. Zdravotník lektorem. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1997. 122 s. ISBN 80-7013-251-5.
BĚLOHLÁVEK, F., KOŠTAN, P., ŠULEŘ, O. Management. Olomouc: Rubico, 2001. 619 s. ISBN 80-85839-45-8.
BITTNER, J. Protetická technologie. Brno: IDV SZP,učební text, 1989. 148 s.
BITTNER, J., SEDLÁýEK, J. Technologie pro zubní laboranty. Praha: Avicenum, 1979. 274 s.
BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. 2. přepracované vyd. Praha: Grada, 2006. 76 s. ISBN 80-247-0680-6.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
GÖPFERTOVÁ, J., PAZDIORA, P., DÁŇOVÁ, J.Epidemiologie infekčních onemocnění. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0452-3.
GREGOR, O. Žít se stresem to je kumšt. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85467-51-8.
HERBS, D. První pomoc - stručný průvodce pro každého. 1. vyd. Brno: CERM, 2000. 38 s. ISBN 80-7204-154-1.
HLAVÁČKOVÁ, D., ŠTOREK, J., FIŠER, V., NEKLAPILOVÁ, V., VRASPÍROVÁ, H. Krizová připravenost zdravotnictví. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7013-452-8.
HOLČÍK, J. a kol. systém péče ve zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8.
HUBÁLKOVÁ, H., KRŇOULOVÁ J. Materiály a technologie v protetickém zubním lékařství. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 301 s. ISBN 978-80-7262-581-9.
IVANOVÁ, K. Základ etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 240 s. ISBN 80-7013-442-9.
JEDLIČKOVÁ, O. Snímací ortodontické přístroje - desky. Brno: IDV SZP, 1991, učební text. 126 s. ISBN 80-7013-098-9.
JEDLIČKOVÁ, O., RASZKA, M. Vybrané kapitoly z ortodoncie a dentoalveolární chirurgie. Brno: IDV SZP, 1990, učební text. 115 s. ISBN 80-7013-041-5.
KALUŽOVÁ, Š. Vestibulární clona a Baltersův bionátor, Quintessenz 11 roč., 2002, s. 15-17.
KAMÍNEK, M., ŠTEFKOVÁ, M. Ortodoncie I. Praha: SPN, 1988.76 s.
KAMÍNEK, M., ŠTEFKOVÁ, M. Ortodoncie II. Olomouc: Scriptum 1991, Univerzita Palackého. 68 s. ISBN 80-7067-996-4.
KOMRSKA, J. Materiály pro protetickou technologii. Brno: IDV PZ, 1991. 120 s. ISBN 80-7013-100-4.
KOŤOVÁ, M. Snímací ortodontické přístroje. Praha: Grada Publishing, 1999. 68 s. ISBN 80-7169-822-9.
KOMÍNEK, J., TOMAN, J., ROZKOVCOVÁ, E. Dětská stomatologie. Praha: Avicenum, 1988. 326 s.
MELICHERČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 1998. 112 s. ISBN 80-7169-442-8.
MELICHERČÍKOVÁ, V. PRAUS, M. Dezinfekce, hygienická a pracovně bezpečnostní opatření v zubních laboratořích. Quintessenz Zubní laboratoř, 5. ročnIk, řIjen 2001.
MINIBERGEROVÁ, L. a kol. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2010. 78 s. ISBN 978-80-7013-513-6.
PODSTATOVÁ, H., PODSTATA, J. Hygiena ve stomatologické praxí. Praha: Avicenum. 1987.
PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světČ. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-290-4.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. Brno: NCO NZO, 2009. ISBN 978-80-7013-498-6.
SCHEINAROVÁ, A. První pomoc. 2. přep. dopl. vyd., Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 81 s. ISBN 80-244-0467-2.
VALÁŠKOVÁ, E. Modelovací materiály. Zubní technik, 2000, č. 1, s. 11-20.
VELÍŠKOVÁ, E. Diagnostika ortodontických anomálií. Brno: učební text IDV SZP, Brno 1985. 134 s.
VELÍŠKOVÁ, E. Vybrané kapitoly z ortodoncie. Brno: učební text IDV SZP, 1983.106 s.
VELKOVÁ, A. Problematika dětské stomatologie pro potřeby SZP. Brno: učební text SZP, 1982, 114 s.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2005. 320s. ISBN 80-7178-998-4.
WEBEROVÁ, Z. RAMANATHAN, Ch. Učebnice ortodoncie pro studenty zubního lékařství. Hradec Králové: Nukleus HK, 2008. 77s. ISBN 978-80-87009-49-9.
ZLÁMAL, J., BELLOVÁ, I. Ekonomika zdravotnictví. 1.vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.
ZLÁMAL, J. Marketing zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 150 s. ISBN 80-7013-441-0.
Platná legislativa vztahující se k jednotlivým tématům.
Odborné časopisy v zubní lékařstvím a pro zubní techniky.
* Školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem