Věstník MZd ČR, částka 4/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializační přípravy je vychovat vzdělaného, samostatně pracujícího všeobecného praktického lékaře, schopného postavit se ke každému pacientem předloženému problému, a to nejen v oblasti prevence, diagnostiky a terapie, ale také v problematice psychosociální a kontinuální péče, která je specifickým rysem oboru a určuje jeho svébytnost.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro přijetí do specializačního vzdělávání v oboru všeobecné praktické lékařství je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství na lékařské fakultě.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Stáže v základním kmeni všeobecné praktické lékařství nebo základním interním kmeni mohou být absolvovány v libovolném pořadí. K zajištění výchovně vzdělávacích cílů přípravy si pracoviště, které není schopno zajistit podmínky k naplnění některého z nich, zajistí poskytnutí části přípravy na jiném specializovaném pracovišti.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru všeobecné praktické lékařství je zařazení do oboru, absolvování základního kmene všeobecné praktické lékařství (24 měsíců) nebo základního interního kmene (24 měsíců), specializovaného výcviku (Pro absolventy kmene všeobecné praktické lékařství a lékaře se specializací I. nebo II. st. v oboru vnitřní lékařství nebo specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství v délce 12 měsíců. Pro absolventy základního interního kmene s 6 měsíční stáží v oboru všeobecné praktické lékařství v délce 14 měsíců nebo v délce 20 měsíců bez této stáže. Pro lékaře s diplomem o specializaci v oboru urgentní medicína v délce 18 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky. Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 3 roky, z toho
2.1 Základní kmen všeobecné praktické lékařství nebo interní kmen
2.1.1 Základní kmen všeobecné praktické lékařství - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
8
|
|
2
|
|
8
|
|
1
|
|
1
|
|
4
|
V průběhu praxe musí být lékař po celou dobu přípravy v pravidelném kontaktu (nejméně 1x měsíčně) se svým školitelem (akreditovaný všeobecný praktický lékař), který vede jeho přípravu po stránce odborné.
2.1.2 Základní interní kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
2
|
|
2
|
|
2
|
b) povinná praxe v oboru kmene
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
12
|
|
6
|
Výcvik probíhá na standardních interních pracovištích, resp. klinikách s nepřetržitým a neselektovaným příjmem nemocných a dostatečně velkým spádovým územím, která získala akreditaci nejméně pro interní kmen. Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 12 měsíců
Pro lékaře, kteří absolvovali základní kmen všeobecné praktické lékařství Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního kmene všeobecné praktické lékařství.
Praxe v ordinaci akreditovaného všeobecného praktického lékaře-školitele je základní částí přípravy, umožňující školenci pochopit filozofii oboru a poznat jeho praktické požadavky v ostatních medicínských oborech, které do všeobecného praktického lékařství zasahují.
Část II.
b) povinná praxe
2.3 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 14 měsíců
Pro lékaře, kteří absolvovali základní interní kmen
Postup do specializovaného výcviku v délce 14 měsíců je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního interního kmene s absolvováním 6 měsíční stáže na akreditovaném pracovišti všeobecného praktického lékařství (včetně úspěšného absolvování povinného kurzu po základním interním kmeni). Pokud je v rámci interního kmene zvolena 6 měsíční praxe v jiném oboru než všeobecné praktické lékařství, výcvik se prodlužuje o 6 měsíců na akreditovaném pracovišti všeobecného praktického lékařství na celkovou délku specializovaného výcviku 20 měsíců.
Tato praxe v ordinaci akreditovaného všeobecného praktického lékaře-školitele a dalších v interním kmeni neabsolvovaných stážích je základní částí přípravy umožňující školenci pochopit filozofii oboru a poznat jeho praktické požadavky v ostatních medicínských oborech, které do všeobecného praktického lékařství zasahují.
Část II.
c) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
12
|
|
1
|
|
1
|
2.4 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 12 měsíců
Pro lékaře se specializací I. st. nebo se specializací II. st. v oboru interní lékařství nebo lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství Lékař si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru všeobecné praktické lékařství v následujícím rozsahu:
Část II.
d) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
9
|
|
1
|
|
1
|
|
1
|
2.5 Vlastní specializovaný výcvik zkrácený - v délce minimálně 18 měsíců
Pro lékaře s diplomem o specializaci v oboru urgentní medicína
Lékař si doplní odbornou praxi podle vzdělávacího programu v oboru všeobecné praktické lékařství v následujícím rozsahu:
Část II.
e) povinná praxe
2.6 Teoretická část vzdělávacího programu
Část III.
f) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná pro všechny základní obory
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 10)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 11)
|
1
|
g) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná pro obor všeobecné praktické lékařství
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Paliativní péče 12)
|
2
|
kurz Hygiena a epidemiologie 12)
|
2
|
kurz Psychoterapie 12)
|
2
|
kurz Novinky ze všeobecného praktického lékařství 12)
|
1 × ročně
|
kurz Novinky z vnitřního lékařství 10) - pouze pro absolventy interního kmene
|
5
|
h) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Vybrané kapitoly ze všeobecného praktického lékařství
|
2 × 5
|
kurz Diabetologie pro praktické lékaře
|
5
|
kurz EKG pro praktické lékaře
|
2
|
kurz Lékařská první pomoc
|
3
|
kurz Základy lékařské etiky, komunikace, managementu a legislativy
|
2
|
kurz Pracovní lékařství
|
2
|
Pokud školenec absolvuje tytéž kurzy v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí je absolvovat a započítají se.
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů na doporučeném pracovišti, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního kmene všeobecné praktické lékařství
Všeobecné praktické lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Schopnost rychlého posouzení závažnosti a naléhavosti stavu v terénních podmínkách, potřeby a stupně naléhavosti hospitalizace, konzultace, dalších odborných a pomocných vyšetření, terapie, kontrol.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Komplexní hodnocení subjektivních i objektivních příznaků různých orgánových systémů z hlediska správné dg. a dif. dg., polymorbidit, vlivů léčby.
Znalost dalších faktorů ovlivňujících zdravotní stav pacientů - psychické, pracovní, sociální a možností VPL při jejich řešení.
Znalost nežádoucích účinků léčiv, lékové interakce, kontraindikace.
Péče o staré, tělesně postižené a chronicky nemocné pacienty.
Zásady preventivní a dispenzární péče, očkování.
Znalost doporučených vyšetřovacích a diagnostických postupů ve VPL.
Zásady vedení a organizace práce ordinace všeobecného praktického lékaře.
Spolupráce se zdravotní sestrou, agenturami domácí péče, ambulantními i lůžkovými ZZ jiných odborností a dalšími institucemi v rámci komunitní péče o pacienta.
Praktické dovednosti
Odebírání anamnézy a provedení klinického vyšetření včetně posouzení závažnosti stavu a základní dif. dg. úvahy ve specifických podmínkách primární péče v ordinaci a terénu.
Poskytnutí neodkladné péče v ordinaci a terénu.
Navržení dalšího dg./th. postupu.
Provedení jednoduchých diagnostických a léčebných výkonů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vyšetření EKG.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., infuzí.
Provedení odběru biologického materiálu a rychlé diagnostiky v ordinaci VPL (např. INR, CRP, OK, glykémie a další metody dle přístrojového vybavení).
Vedení zdravotnické dokumentace a další administrativní činnosti v ord. VPL.
Jednoduché léčebné výkony - ošetření ran, převazy, incise, futura.
Základní farmakoterapie.
Šetření na pracovišti.
Provedení vybraných indikovaných výkonů při návštěvní službě.
Psychiatrie
V oboru psychiatrie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Rozpoznat základní psychiatrické příznaky a psychiatrické syndromy:
- organických a symptomatických duševních poruch,
- poruch chování a duševních poruch způsobených psychoaktivními látkami,
- schizoafektivních poruch,
- poruch neurotických a v souvislosti se stresem,
- poruch osobnosti a chování v dospělosti (psychopatie, poruchy sexuální identity, při laktaci, klimakteriu, v seniu),
- poruch fyziologických funkcí souvisejících s duševními poruchami (psychosomatické poruchy): poruchy spánku, příjmu potravy, sexuální dysfunkce,
- mentální retardace,
- poruch psychického vývoje (dyslexie, agrafie aj.),
- poruch chování a nálad v dětství a adolescenci.
Znát indikace, kontraindikace, nežádoucí účinky a dávkování psychofarmak užívaných v praxi praktického lékaře, zejména anxiolytik, hypnotik, neuroleptik a antidepresiv.
Znát předpisy vztahující se na nemocné s duševními poruchami, zejména hospitalizace bez souhlasu nemocného (detence), omezení svobody pohybu a způsobilosti k právním úkonům.
Posudková činnost u psychiatrických onemocnění.
Praktické dovednosti
Poskytnout neodkladnou pomoc při akutních stavech v psychiatrii; indikovaně a včas odeslat na psychiatrické oddělení.
Zvládnout správný psychologický přístup k pacientovi a znát zásady psychoterapie v léčbě psychických poruch.
Zajišťovat udržovací farmakoterapii a kontinuální sledování pacientů v remisi.
Zhodnotit vliv konkrétního sociálního a pracovního prostředí na průběh duševní poruchy pacienta a snažit se toto prostředí ovlivnit.
Rozlišit jednotlivé poruchy základních psychických funkcí (myšlení, vědomí, emotivita apod.) a na tomto základě stanovit syndromologickou diagnózu (např. syndrom amentní, anxiózní, depresivní, paranoidní a další).
Rozlišit nejdůležitější skupiny psychiatrických onemocnění (psychopatie, neurózy, psychózy, organický psychosyndrom).
Umět diagnostikovat závislosti, znát organizaci a způsoby léčení závislostí a úlohu lékaře v této problematice.
Dermatovenerologie
Z oboru dermatovenerologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častěji se vyskytujících kožních onemocnění: scabies, pediculosis, trombidiosis, mykotická onemocnění, pyodermatózy, erysipel, acne vulgaris, verrucae, condylomata accuminata, herpes simplex a zoster, molluscum contagiosum, ekzémy, psoriasis vulgaris, lékové exantémy, kontaktní dermatitidy.
Diagnostika a diferenciální diagnostika névů, prekanceróz a kožních nádorů (basaliom, spinaliom, hemangiom, pigmentové nádory).
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie pohlavně přenosných chorob, včetně poradenství, depistáže a hlášení.
Posudkovou činnost u dermatovenerologických onemocnění.
Praktické dovednosti
Neodkladná péče při generalizovaných alergických kožních projevech.
Odběr biologického materiálu u osob nemocných nebo podezřelých z onemocnění venerickými chorobami.
Terapeutické a ošetřovací techniky u bércového vředu (ulcus cruris), varikózního syndromu a u dermatomykóz.
Technika okluzivního obvazu a způsoby aplikace kožních extern.
Terapie condylomata accuminata, veruky, tylomů a drobných fibromů snesením, leptáním, elektrokoagulací.
Provedení kožních testů epikutánních a intradermálních.
Oftalmologie
Z oboru oftalmologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diferenciální diagnostika zarudlého (červeného) a bolestivého oka.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie:
- zánětů víček, spojivek a rohovky,
- iritidy a iridocyklitidy,
- glaukomu,
- katarakty.
Nejčastější příčiny amblyopatií a amauróz, znát problematiku nevidomých.
Oční příznaky a nálezy u některých celkových onemocnění (hypertenze, diabetes mellitus, revmatická onemocnění).
Poruchy okohybných svalů - etiologie a terapie.
Hlavní skupiny léčiv užívaných v očním lékařství.
Posudkovou problematiku v očním lékařství.
Praktické dovednosti
Základní oční vyšetření: zrakové ostrosti (pomocí optotypů), vyšetření předního očního segmentu, vyšetření barvocitu a orientační vyšetření zorného pole.
Neodkladná péče při poranění a poleptání oka a při cizím tělese v oku.
Neodkladná péče při akutním záchvatu glaukomu.
Otorinolaryngologie
Z oboru otorinolaryngologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častěji se vyskytujících zánětů v oblasti otorinolaryngologie (ORL).
Diagnostika, diferenciální diagnostika akutních život ohrožujících stavů v ORL a jejich terapie.
Diferenciální diagnostika zvětšení mízních uzlin v ORL oblasti.
Prekancerózy a nádory ORL oblasti.
Traumatická postižení v ORL oblasti.
Poškození sluchu, převodní a percepční vady, etiologie, léčba, prevence; profesionální poruchy sluchu.
Posudková problematika v oboru ORL.
Praktické dovednosti
Základní ORL vyšetření s použitím nástrojů, orientační vyšetření sluchu, nepřímá laryngoskopie.
Provedení přední tamponády pro nosní epistaxi.
Výplach zevního zvukovodu.
Provedení Politzerovy sprchy.
Provedení koniopunkce (event. koniotomie).
Posouzení výsledku tónového audiometrického vyšetření.
Hygiena a epidemiologie (včetně hygieny obecné a komunální)
Z oboru hygiena a epidemiologie a hygiena obecná a komunální má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
Dokonale znát epidemiologii nákaz u nás běžných, znát příznaky i epidemiologii závažných infekčních a parazitárních onemocnění importovaných z tropických a epidemiologicky závažných oblastí (malárie, amébózy, leishmaniózy, závažné helmintózy); provést v rámci svých úkolů a kompetencí nezbytná opatření v ohnisku nákazy (hlášení protiepidemickému oddělení, izolaci, karanténu, lékařský dozor); znát způsoby dezinfekce, opatření při epidemii a bacilonosičství.
Znát a mít přehled o druzích, metodice, termínech a kontraindikacích povinného očkování obyvatelstva; udržovat si přehled o nových očkovacích látkách; ve svém obvodu znát stupeň proočkovanosti.
Znát a ovládat metodiku základních prohlídek závodu nebo pracoviště včetně zhodnocení hygienických podmínek práce; mít přehled o detenčních metodách, sestavování záznamů o prohlídce včetně závěrů; stanovit způsob projednání zjištěných závad, termíny dané k odstranění zjištěných závad a následné kontroly.
Znát význam cílené prohlídky zejména na rizikovém pracovišti včetně postupu při vyhlašování rizikového pracoviště, znát povinnosti vznikající z této skutečnosti pro závod a pro praktického lékaře.
Znát jednoduché fyziologické a psychologické metody k zhodnocení vlivu pracovních podmínek na pracovníka s ohledem na zátěž fyzickou, psychickou a sociální.
Znát vliv hlavních skupin rizikových prací na zdravotní stav pracovníků.
Znát fyziologii duševního a tělesného vývoje dorostu, znát fyziologii a hygienu práce žen, včetně znalostí o pracovním zařazení těhotných.
Mít orientační přehled o dosud platných nebo novelizovaných předpisech vztahujících se k problematice hygieny práce.
Mít orientační přehled o nejčastějších chorobách z povolání, způsobech a metodice přiznávání chorob z povolání.
Vnitřní lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Posuzování interních onemocnění, zejména chronických civilizačních chorob včetně posouzení dočasné a dlouhodobé pracovní neschopnosti.
Základní skupiny léčiv, včetně kortikoidů, antiarytmik, perorálních antidiabetik, nežádoucí účinky aktinoterapie a cytostatické léčby.
Rizikové faktory aterosklerózy, hypertenzní choroby, ischemické choroby srdeční a dolních končetin; umět znalosti využít v prevenci těchto onemocnění u rizikových skupin obyvatelstva; rizikové faktory onemocnění horních dýchacích cest a plic, nejčastěji se vyskytující onkologická onemocnění (plic, žaludku, střev, pankreatu, močového měchýře, gynekologické nádory).
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci u hypertenzní choroby, ischemické choroby srdeční a dolních končetin, aterosklerózy, poruch srdečního rytmu, základních získaných srdečních vad, myokarditid, srdeční a oběhové nedostatečnosti, akutních a chronických onemocnění periferních tepen a žil.
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci zánětů horních cest dýchacích, zánětů plic včetně alergických, astma bronchiale, chronické obstrukční choroby bronchopulmonální, bronchiektázií, abscesů plic, zánětů pohrudnice, embolie plícnice a jejích větví, nádorů průdušek a plic.
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci nejčastějších chorob žaludku (záněty, vředová choroba), střeva a konečníku, jater (akutní a chronické záněty, cirhózy, nádory), pankreatu (akutní, subakutní a chronické záněty).
Epidemiologie, etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika terapie a klasifikace tuberkulózy včetně zvláštností u dětí a u starých osob; znát zásady spolupráce s odborníkem v oboru pneumologie a ftizeologie.
Znát diferenciální diagnostiku interních symptomů např. zácpy, průjmu, nauzey, zvracení, ikter, dušnosti, kašle apod.
Zásady správné výživy a různé její poruchy, kalorickou potřebu podle věku, pohlaví a zaměstnání, biologickou a kalorickou hodnotu potravin, etiologii, diagnostiku, diferenciální diagnostiku a terapii otylosti.
Etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, typy, klasifikace, komplikace cukrovky, terapie dietou, inzulinem, perorálními antidiabetiky.
Etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika dysfunkce a terapie základních onemocnění štítné žlázy, znát diagnostiku a terapii základních onemocnění hypofýzy a nadledvin.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie glomerulonefritid, intersticiálních nefritid (zejména pyelonefritid), nádorů ledvin, znát příznaky selhání ledvin a jeho léčení včetně dietních opatření, znát zdravotní problémy dialyzovaných nemocných, znát diagnostiku, diferenciální diagnostiku a terapii infekcí cest močových včetně negonoroických uretritid, hypertrofie, nádorů a zánětů prostaty, urolitiázy, včetně indikací k chirurgické léčbě.
Diagnostika a diferenciální diagnostika hematurie, výtoku z uretry a bakteriurie včetně asymptomatické.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie anémií (sideropenická, perniciózní a ostatní megaloblastické a sekundární anémie), znát příznaky a diagnostiku základních nádorů krevních a lymfatické tkáně.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie zánětlivých a degenerativních onemocnění kloubů a páteře (revmatoidní artritidy, spondylartritidy, psoriatické artritidy, reaktivní artritidy, enteropatické artritidy, artritis urica a osteoartrózy).
Psychofyziologické zvláštnosti stáří, zásady životosprávy ve stáří, zvláštnosti farmakoterapie ve stáří.
Projevy základních poruch imunity a možnosti terapie.
Diagnostika, terapie a klasifikace alergických stavů.
Diagnostika, diferenciální diagnostika, etiologie průběhu, inkubačních dob, terapie a posuzování častěji se vyskytujících infekčních chorob včetně AIDS, borreliózy.
Posudková činnost u interních onemocnění.
Praktické dovednosti
Dokonalé zvládnutí fyzikálního diagnostického vyšetření a nemedikamentózních terapeutických výkonů v oboru vnitřní lékařství:
- umělé dýchání ručními křísícími přístroji,
- inhalační podávání O2 z tlakové lahve,
- defibrilace elektrickým výbojem,
- vyšetření per rectum,
- výplach žaludku,
- cévkování močového měchýře,
- kanylace periferní žíly flexibilní kanylou,
- vyšetření cévy dopplerovým přístrojem,
- spirometrie.
Zvládnout výkony neodkladné péče, při stavech ohrožujících život z oboru vnitřní lékařství.
Základní posouzení EKG křivky (základní poruchy rytmu, ischemie, nekróza, hypertrofie komor) včetně natočení EKG křivky (končetinové a hrudní svody).
Indikace a hodnocení laboratorních, rentgenových, endoskopických a ultrazvukových vyšetření.
Odběr a uchovávání materiálu na bakteriologické, virologické, sérologické, parazitologické a ostatní laboratorní vyšetření.
Neurologie
V oboru neurologie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnóza a diferenciální diagnóza vertebrogenních onemocnění a jejich terapie medikamentózní a nemedikamentózní.
Cévní onemocnění mozku akutní i chronické, hypertenze a následné projevy na mozku, metabolické postižení CNS při diabetu, jaterních a ledvinných onemocněních.
Diagnóza, diferenciální diagnóza a terapie demencí.
Nádorová onemocnění CNS (intrakraniální a v oblasti páteřního kanálu).
Zánětlivá onemocnění CNS (meningitidy, encefalitidy, myelitidy, vzteklina, herpes zoster, tetanus, neurolues atp.).
Trauma CNS (komoce, kontuze, mozkové komprese, sub- a epidurální hematom, conus occipitalis), následné stavy po kraniocerebrálních traumatech.
Epilepsie a další záchvatovitá onemocnění v neurologii (migrény, Meniérova choroba, meniérský syndrom).
Parkinsonova choroba.
Sclerosis multiplex a demyelizační onemocnění.
Nejzákladnější míšní a svalová onemocnění (syringomyelie, amyotrof. laterální skleróza, myopatie a myastenie).
Vasoneurózy.
Úžinové syndromy.
Toxická poškození CNS při otravách (oxid uhelnatý, etyl a metylalkohol, organofosfáty a další).
Neuralgie, neuropatie, nejčastější postižení mozkových a periferních nervů.
Praktické dovednosti
Základní neurologické vyšetření a interpretace výsledků, vyšetření páteře.
Funkční vyšetření páteře s důrazem na určení senzitivního a motorického postižení pleteně cervikobrachiální, lumbální, sakrální; rozlišení radikulárního a pseudoradikulárního postižení.
Poskytnout neodkladnou péči u záchvatových stavů a náhlých cévních mozkových příhod.
Znalost indikace a interpretace výsledků vyšetřovacích metod v neurologii:
RTG páteře a lebky, arteriografické vyšetření, CT vyšetření, MR a EMG.
Indikovat účelnou rehabilitační nebo lázeňskou péči u neurologických onemocnění.
Znalosti syndromů a lézí: periferní chabá obrna, centrální spastická obrna, postižení periferního nervu, transverzální léze míšní, mozkové nervy a jejich symptomy, syndrom podráždění mozkových a míšních, afázie motorická a senzorická.
Obstřik periferního nervu, kořenový obstřik.
Posudková problematika u neurologických onemocnění.
Anesteziologie a intenzivní medicína
Z oboru anesteziologie a intenzivní medicína má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a prognóza akutních stavů výše uvedených v rozsahu potřebném pro poskytnutí lékařské neodkladné péče.
Organizaci rychlé zdravotnické pomoci v regionu, obsah a význam traumatického plánu.
Zásady přepravy poraněných a nemocných v akutním stavu, v šoku, bezvědomí, při podezření na poranění páteře, břicha, pánve, hlavy.
Praktické dovednosti
Techniky resuscitace dýchání a oběhu.
Neodkladná péče při bezvědomí.
Neodkladná péče při popáleninách a definitivní ošetření popálenin.
Neodkladná péče při úrazech hlavy, hrudníku, břicha, pánve, páteře a končetin včetně polytraumat, crush syndromu, úrazu elektrickým proudem a bleskem.
Prevence a terapie šoku.
Neodkladná péče při perorálních a inhalačních akutních otravách, častěji se vyskytujících, výplach žaludku.
Neodkladnou péči při edému plic, embolii plicnice a jejích větví, akutním uzávěru končetinové tepny, pneumotoraxu, blast syndromu, tonutí, akutní dechové nedostatečnosti (cizí těleso), metabolickém rozvratu.
Postupy při vyprošťování a zajišťování přepravy poraněného (nemocného) - transportní polohy.
Dětské lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Kojení a kojeneckou výživu.
Závažné poruchy v psychomotorickém vývoji dítěte.
Diagnostika a terapie nejčastějších onemocnění (průjmových, kožních, infekcí dýchacích cest a močových cest).
Meningitis u kojence a většího dítěte.
Bolesti břicha u dětí
Uzlinový syndrom u dětí.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie dětských infekčních exantémových onemocnění (vč. inkubačních dob, epidemiologie, nutnosti izolace).
Systém povinného očkování dětí, způsoby aplikace, kontraindikace a komplikace.
Dávky nejčastěji užívaných léčiv u dětí v závislosti na věku a váze; léčiva kontraindikovaná v dětském věku.
Specifika fyziologie a patologie dorostového věku, začleňování dorostu do práce.
Praktické dovednosti
Neodkladnou péči v urgentních situacích v dětském věku: jde zejména o akutní dušnost, epiglotitis, bronchiolitis, laryngotracheitis, intoxikace, výplach žaludku, bezvědomí, hyperpyrexie a febrilní křeče, status asthmaticus a epilepticus, dehydratace kojence event. batolete, zvracení, diabetické kóma, NPB u dětí.
Techniku fyzikálního vyšetření novorozence, kojence a batolete.
Venepunkce novorozence, kojence, batolete a většího dítěte.
Kardiopulmonální resuscitace u dětí všech věkových skupin.
Gynekologie a porodnictví
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru gynekologie a porodnictví má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častějších gynekologických onemocnění a onemocnění prsů: poruchy menstruace, záněty, nádory, náhlé gynekologicko-porodnické příhody.
Diagnostika a diferenciální diagnostika fyziologického těhotenství a laktace a jeho patologických odchylek, včetně mimoděložního těhotenství.
Zásady životosprávy těhotné ženy, faktory vedoucí k rizikovému těhotenství, komplikace těhotenství.
Zásady a postupy kontracepce, indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky kontraceptiv.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie poruch klimakteria, Obecné zásady farmakoterapie v těhotenství a laktaci - při interkurentních a chronických onemocněních jako hypertenze, diabetes mellitus.
Časné příznaky rakoviny čípku a těla dělohy, adnex a prsů, znalost depistáže těchto nádorů.
Posudková činnost v oboru.
Praktické dovednosti
Poskytnout pomoc při mimoústavním porodu.
Provést orientační manuální porodnické vyšetření.
Provést manuální vyšetření prsu.
Umět poučit ženu o technice sebevyšetření prsů.
Provést základní gynekologické vyšetření (v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie) - ev. zásady odběru cytologie.
Ošetřit běžná onemocnění zevních rodidel.
Chirurgie
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru chirurgie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnostika a diferenciální diagnostika náhlých příhod břišních (NPB).
Diagnostika a indikace k operaci u nemocí žaludku a dvanáctníku, tenkého a tlustého střeva, žlučníku a žlučových cest a slinivky břišní; diagnostika a terapie nemocí konečníku a perianální krajiny (hemorrhoidy, fissury, periproktální abscesy a píštěle).
Diagnostika kýl (tříselné, pupeční, břišní, stehenní, brániční a jejich možných komplikací).
Diagnostika a terapie poranění lebky, mozku, obličeje (fraktury, komoce, kontuze, epidurální a subdurální hematomy), v závislosti na rozsahu zranění.
Diagnostika úrazů i onemocnění periferních tepen a žil a jejich chirurgická léčba.
Úrazové a zánětlivé změny svalů, aponeuróz, šlach a šlachových pochev a burz a jejich diagnostika a léčba.
Diagnostika a terapie onemocnění močové trubice, močového měchýře, močovodů, ledvin, prostaty a zevních pohlavních orgánů (záněty, konkrementy, striktury, funkční poruchy, nádory, úrazy).
Diagnostika vrozených deformit končetin a doporučení možnosti terapie (zejména kyčelního kloubu a dolních končetin).
Získané vady pletence pánevního a dolních končetin (coxa vara, valga, genu valgum, recurvatum, pedes plani, halux valgus, calcar calcanei).
Zkřivení páteře v rovině sagitální (kyfózy včetně kyfóz adolescentů, m. Scheuermann, hyperlordózy); zkřivení páteře v rovině frontální (skoliózy).
Osteoporóza, Sudekův algodystrofický syndrom.
Vertebrogenní syndromy - diferenciální diagnostika a léčba.
Základní skupiny ortopedických a protetických pomůcek, indikace a předepisování.
Úžinové syndromy.
Posudková činnost v oboru chirurgie
Praktické dovednosti
Výkony malé chirurgie: místní anestezie, ošetření malé rány (revize, egalizace, sutura), stavění povrchních krvácení opichem nebo peánem, odstranění stehů (sponek) po chirurgických výkonech, incize panaricia, paronychia, furunklu; abscesu, hematomu, fenestrace a ablace nehtu, exstirpace cizího tělesa z kůže i podkoží, definitivní ošetření popálenin do rozsahu 5% povrchu těla, ošetření omrzlin, prevence rané infekce, obstřiky bolestivých zón a kloubů, výplach žaludku; ošetření parafimózy a dekubitů, péče o atonie.
Odstranění malých lézí kůže.
Ostatní výkony: cévkování při akutní retenci moče, repozice kýl, diagnóza a první pomoc při ošetření fraktur, distorzí, vymknutí v pohybovém systému, ošetření úrazů hlavy, páteře, hrudníku, pánve a pánevního pletence dle rozsahu poranění, poskytnutí přednemocniční péče.
Všechny druhy jednoduchých obvazů - tlakové, krycí, fixační.
Zásady antisepse, asepse a sterilizace v ambulantní praxi; základní druhy desinfekčních prostředků v ambulantní praxi.
Urologie
Z oboru urologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Základní teoretické znalosti v oboru urologie.
Praktické dovednosti
Základní urologická anamnéza.
Základní fyzikální vyšetření urologicky nemocného.
Základní metody urologické diagnostiky.
Základní léčba akutních urologických onemocnění.
Péče o stomie a katetry; odběr moče na bakteriologické vyšetření, nekomplikované katetrizace ženy a muže, ošetřování neprůchodného uretrálního katetru.
Ortopedie
Z oboru ortopedie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Základní teoretické znalosti v oboru ortopedie.
Praktické dovednosti
Základní ortopedická anamnéza.
Základní fyzikální vyšetření ortopedicky nemocného.
Základní metody ortopedické diagnostiky, interpretace rentgenodiagnostických nálezů.
Základní léčba akutních a chronických ortopedických onemocnění.
Rehabilitační a fyzikální medicína
Z oboru rehabilitační a fyzikální medicína má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Základní teoretické znalosti v oboru rehabilitace a fyzikální medicína.
Základy fyzikální terapie, její druhy, mechanismy účinků, indikace a kontraindikace u hlavních skupin onemocnění (revmatická, zejména degenerativní, poúrazové stavy, interní, nervová a kožní onemocnění), nežádoucí účinky, taktiku postupů fyzikální terapie.
Základy léčebné rehabilitace (léčebný tělocvik), její indikace, taktiky postupů léčebné rehabilitace, využití ortopedických protetických pomůcek.
Základy balneoterapie, její indikace, rizika a kontraindikace.
Praktické dovednosti
Metody fyzikální terapie: elektroterapie, ultrazvuk, magnetoterapie, diatermie, komorové lázně, vanové koupele.
Základní metody klasické a reflexní masáže.
Metody nespecifické mobilizace.
Dokonale zvládnout funkční vyšetření páteře a kloubů.
Základy léčebné rehabilitace.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního kmene oboru všeobecné praktické lékařství
Na základě indikace klinická vyšetření pacientů a vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na indikaci dalších diagnostických a léčebných postupů.
Na základě indikace provádění vybraných výkonů v návštěvní službě.
Všeobecné vyšetření pacientů a základní vyšetření v oborech, které jsou v náplni kmene všeobecné praktické lékařství.
Provádění dalších vyšetření, činností a výkonů v ostatních specializacích absolvovaných v rámci kmene specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení přednemocniční neodkladné resuscitace.
Na základě indikace provádění odběrů biologického materiálu, výkonů rychlé diagnostiky.
Na základě indikace aplikace injekcí, infuzí, provádění převazů a jednoduchých chirurgických výkonů (sutura, incize, apod.).
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního interního kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 6 měsíců specializačního vzdělávání (všeobecná povinná praxe)
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestezií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestezie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestezii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Chirurgie - 2 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestezie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestezie a šití).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Akutní stavy ve vnitřním lékařství.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního interního vyšetření.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. a 2. rok specializačního vzdělávání (povinná praxe v oboru kmene)
Vnitřní lékařství - 12 měsíců praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Průběžné rozšiřování a prohlubování znalostí o klinice, diagnostice, léčbě a prevenci vnitřních nemocí s důrazem na:
- diferenciální diagnostiku a léčbu běžných infekcí, včetně zásad antibiotické politiky,
- specifika onemocnění vyššího věku,
- nejčastější choroby jednotlivých orgánů,
- poruchy vnitřního prostředí,
- polymorbidity a polymedikace,
- integrační a koordinační funkce vnitřního lékařství.
Praktické znalosti
Rozpoznávání a postupy u nejčastěji se vyskytujících vnitřních chorob, zejména u akutních interních příhod.
Základní hodnocení RTG hrudníku a EKG, výsledků laboratorních vyšetření, indikace, kontraindikace, nežádoucích účinků a dávkování nejčastěji používaných léčiv.
Praktické dovednosti
Komplexní interní vyšetření.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků, transfúzí krve a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru (10x), péče o centrální žilní katetr, měření CŽT.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Výplach žaludku.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Defibrilace.
Kardiopulmonální resuscitace.
Punkce hrudníku.
Punkce ascitu.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního interního kmene
Provedení vyšetření a příjem pacientů, vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na další diagnostický a léčebný postup.
Propouštění pacientů.
Vykonávání ústavní pohotovostní služby.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
3.3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku (absolvent kmene všeobecné praktické lékařství)
Všeobecné praktické lékařství
Po ukončení 12 měsíčního výcviku na akreditovaném pracovišti všeobecného praktického lékařství kromě teoretických znalostí a praktických dovedností absolvovaných v rámci kmene na akreditovaných odděleních nebo pod vedením lékařů se specializovanou způsobilostí má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
Poskytovat neodkladnou péči v ordinaci a terénu.
Umět se správně rozhodovat v časové tísni a za nedostatku informací a umět stanovit pořadí naléhavosti včetně případů s nevyjádřenými stádii nemoci.
Zvládat psychoterapeutický přístup k nemocnému a základní komunikační dovednosti praktického lékaře.
Poskytovat kontinuální péči obyvatelům od 15 let, v ordinaci i při návštěvní službě; provádět preventivní a dispenzární prohlídky.
Zařazení pacientů do dispenzární péče a její poskytování (LPP) v souladu s doporučenými postupy a platnými předpisy u pacientů s chronickými onemocnění (např. DM 2. typu, hypertenze, ICHS, ICHDK, poruchy lipidového metabolismu apod.).
Umět poradit pacientům v záležitostech zdravotních i sociálních.
Poskytovat dlouhodobou péči smyslově postiženým, invalidním i nemocným s infaustní prognózou a umírajícím; umět poskytnout potřebnou psychologickou podporu; znát všechny možnosti analgetické terapie.
Poskytovat dlouhodobou péči rizikovým skupinám obyvatel (osamělí, toxikomani, národnostní menšiny, náboženské komunity aj.).
Znát indikace a využití vyšetření POCT (point of care testing) metod včetně zásad sledování dlouhodobé antikoagulační léčby (INR) a možnosti rychlé diagnostiky v ordinaci všeobecného praktického lékaře (CRP, event. další ).
Umět racionálně indikovat farmakoterapii vhodnou v primární péči, zvážit případné vedlejší a nežádoucí účinky, vybrat vhodné formy léčiv, stanovit termíny kontrol a nutných vyšetření.
Umět vést přehlednou zdravotní dokumentaci včetně účtování zdravotnických služeb pro zdravotní pojišťovny.
Znát výkaznictví a povinná hlášení praktického lékaře.
Umět odebrat materiál na laboratorní vyšetření (krev, moč, stolice, sputum, sekrety).
Znát předpisy o prohlídce mrtvého, umět správně vyplnit list o prohlídce mrtvého, rozpoznat příznaky násilí nebo otravy na živém a mrtvém těle, určit přibližně dobu násilí otravy nebo smrti.
Umět posuzovat bolestné a odškodnění trvalých následků úrazů, otrav nemocí z povolání.
Znát zásady vedení a organizace práce ordinace všeobecného praktického lékaře včetně ekonomie.
Znát základní zdravotnické předpisy relevantní pro práci všeobecného praktického lékaře (Práva a povinnosti praktického lékaře).
Znát a umět aplikovat v praxi povinnosti a předpisy vztahující se k posuzování pracovní neschopnosti a k přechodu do invalidity.
Umět posuzovat zdravotní způsobilost k práci a vybraným činnostem (pracovní rizika, řízení motorových vozidel, zbrojní průkaz, dárce tkání, osvojení dítěte apod.), prakticky provést tyto prohlídky.
Umět posoudit pracovní neschopnost po běžných úrazech a operacích včetně posouzení bolestného a snížení společenského uplatnění; znát indikace při chronických nemocech.
Znát zásady prevence, depistáže a dispenzarizace chronických onemocnění.
Umět správně využívat výhod týmové spolupráce se zdravotnickými zařízeními sekundární péče, v oblasti primární péče spolupráce se zdravotní sestrou, agenturami domácí ošetřovatelské péče a dalšími a s ostatními ambulantními i lůžkovými specializovanými odděleními.
Využívat spolupráce s institucemi místní správy, event. s vedením závodů.
Znát předpisy pro spolupráci s hygienickou službou a umět je v praxi správně aplikovat (zejména v oblasti hygieny komunální a hygieny práce).
Znát zásady spolupráce se sociální službou a umět je pro pacienty vhodně použít.
Využívat spolupráce s dobrovolnými zdravotnickými a charitativními organizacemi.
Znát formy a metody zdravotní výchovy a její význam.
Zabezpečovat komplexní bio-psycho-sociální péči o pacienta.
3.4 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku (absolvent interního kmene a rekvalifikace)
Všeobecné praktické lékařství
Po ukončení předepsaného výcviku na akreditovaném pracovišti všeobecného praktického lékařství a dalších pracovištích podle příslušné části 2.3, nebo 2.4, nebo 2.5 kromě teoretických znalostí a praktických dovedností absolvovaných v rámci interního kmene nebo příslušné atestace musí absolvent na pracovištích splnit požadavky uvedené v části 3.3 a v oborech uvedených v části 2.3, nebo 2.4, nebo 2.5 v požadovaném rozsahu uvedeném v části 3.1
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
zná a řídí se základními etickými normami lékařského povolání,
má výše uvedené znalosti a dovednosti jak pro práci v ordinaci, tak v terénu s patřičným vybavením. Mezi významné povinnosti primární péče patří dále prevence a znalost jejího rozsahu, především u rizikových skupin obyvatelstva,
ovládá nejdůležitější právní předpisy týkající se posudkové činnosti, sociální problematiky, organizace zdravotnictví a provozu ordinace,
ovládá posudkovou činnost, řešenou ve spolupráci s posudkovým lékařem na základě platných právních předpisů,
zná základní tiskopisy, výkazy a posudky.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení budoucího všeobecného praktického lékaře probíhá u specialisty v jednotlivých úsecích přípravy a je zaznamenáváno do logbooku. Pravidelné hodnocení školence provádí školitel při konzultacích, a to v intervalu 6 měsíců během základního kmene a v intervalu 3 měsíců v době vlastního specializovaného výcviku. Významné je závěrečné hodnocení spolupráce v ordinaci školitele v průkazu odbornosti, které je rovněž součástí přihlášky k atestační zkoušce.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního interního kmene nebo kmene všeobecného praktického lékařství vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Novinky z vnitřního lékařství po základním interním kmeni (pouze v případě absolvování základního interního kmene).
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
d) Vlastní atestační zkouška
praktická část - zkoušku skládá školenec 1 měsíc před částí teoretickou v místě svého působiště před členy oborové atestační komise v souladu se zákonem č. 95/2004 Sb. Obsahem zkoušky je: vyšetření několika pacientů s diferenciálně diagnostickým závěrem, doporučením léčebné intervence a dalšího kontinuálního sledování; zhodnocení pacienta po stránce posudkové se schopností ujmout se návrhu na důchodové řízení.
teoretická část - 3 odborné otázky z různých oborů medicíny, se kterými se praktický lékař ve své praxi setkává, s důrazem na diferenciální diagnostiku a holistický přístup k nemocnému. Lékař musí prokázat také orientovanost v organizaci zdravotnictví a v legislativě.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Všeobecný praktický lékař poskytuje soustavnou zdravotní péči registrovaným pacientům a neodkladnou péči všem kategoriím obyvatelstva bez ohledu na trvalé bydliště, věk, pohlaví, rasu či vyznání, a to ve své ordinaci i v místě bydliště pacientů. Provádí základní vyšetření a ošetření, základní diferenciální diagnostiku, léčbu a posudkovou činnost. Podílí se na prevenci, diagnostice, léčení, rehabilitaci a posuzování všech chorob jak v iniciálním stádiu, tak v chronickém průběhu onemocnění. Nemocné, u nichž zjistil neodkladnou příhodu, odesílá do nemocniční péče. Určuje, která onemocnění může léčit sám, která vyžadují konziliární vyšetření specialistou a která je nutno hospitalizovat.
Jako smluvní nebo závodní lékař se podílí na péči o zaměstnance na smluvních pracovištích. Sám nebo ve spolupráci s hygienickou službou provádí základní opatření na úseku boje proti přenosným nemocem. Účastní se realizace protiepidemických a hygienických opatření. Podílí se na zdravotní výchově obyvatelstva a spolupracuje s orgány místní správy a službami sociální péče.
7 Charakteristika akreditovaného pracoviště (AP)
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Minimální kritéria AP jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
Akreditovaným pracovištěm je ordinace, poskytující léčebnou a preventivní péči registrovaným pacientům v plném rozsahu kompetencí všeobecného praktického lékaře.
7.1 Akreditované pracoviště
Personální požadavky
Vedoucí/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru všeobecné lékařství nebo specializovanou způsobilost v oboru praktické lékařství pro dospělé nebo všeobecné praktické lékařství a min. 5 let praxe od získání specializované způsobilosti v oboru v České republice v posledních 10 letech a s minimálním úvazkem 1,0.
Poměr školitel/školenec: 1:1 - 2.
Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Pokud školitel dané části vzdělávacího programu nezajišťuje v rámci svého zařízení, může požadavky vzdělávacího programu splnit i jejich zajištěním ve smluvním zařízení, které se bude podílet na přípravě specializačního vzdělávání v oboru všeobecné praktické lékařství.
Materiální a technické vybavení
Materiálně-technické zabezpečení odpovídající zajištění plné kompetence pracoviště všeobecného praktického lékaře podle podmínek registrace nestátního zdravotnického zařízení.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Minimální počet registrovaných pacientů v ambulanci všeobecného praktického lékaře ... 900.
Minimální počet návštěvních služeb v domácnostech ... 50/rok.
Výukové předpoklady
Prostorová způsobilost pracoviště k výuce.
Pedagogická způsobilost školitele zahrnuje vůli podílet se na výuce, dostupnost odborných periodických časopisů a literatury na pracovišti, účast na kontinuálním vzdělávání, případně ve vědecko-výzkumných projektech, projektech na podporu kvality. Pedagogická zkušenost je vítána.
Vazba na metodické centrum vzdělávání subjektů s akreditací na řízení programů specializační přípravy v oboru všeobecné praktické lékařství.
Souhlas s externí kontrolou pracoviště členy akreditační komise.
Výše uvedené skutečnosti se prokazují po uplynutí nejméně 3 let praxe žádajícího pracoviště (nikoli jednotlivých zaměstnanců pracoviště žádajícího o udělení akreditace s výjimkou změny právní formy u téhož subjektu).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu..
8.1.2 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientů pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č.11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně (Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)) pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializací v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
Program kurzu Novinky z vnitřního lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Novinky v diagnostice a léčbě kardiovaskulárních chorob, zejména: akutní koronární syndromy, arteriální hypertenze, plicní embolie, ischemická choroba dolních končetin, prevence kardiovaskulárních chorob.
|
6
|
Aktuální pohledy na neodkladnou resuscitaci. Požadavky anesteziologa na předoperační vyšetření.
|
3
|
Novinky v diagnostice a léčbě gastrointestinálních chorob, zejména: vředová choroba žaludku a duodena, krvácení do trávicí trubice, karcinom tračníku, idiopatické střevní záněty, choroby pankreatu, infekční hepatitidy, jaterní cirhóza.
|
4
|
Aktuální pohledy na diagnostiku a léčbu chirurgických náhlých příhod břišních, hrudních a cévních (pro internisty).
|
2
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu nejběžnějších plicních chorob, zejména: karcinom plic, bronchiální astma a obstrukční plicní nemoc, chronická respirační insuficience, tuberkulóza.
|
3
|
Choroby krevní: přehled s důrazem na novinky v oboru, zejména: anémie, krevní transfúze a krevní deriváty, poruchy koagulace, hematoonkologické malignity.
|
3
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu nejběžnějších nefrologických chorob.
|
2
|
Aktuální problémy v endokrinologii, se vztahem k chorobám sledovaným internistou.
|
2
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu diabetu (pro internisty).
|
2
|
Aktuality v přístupu k revmatologickým chorobám (pro internisty).
|
2
|
Aktuální problémy v diagnostice a léčbě geriatrických pacientů a jejich řešení.
|
2
|
Aktuality v neurologii, zejména přístup k cévním mozkovým příhodám.
|
2
|
Novinky v racionalizaci preskripce a nežádoucích účincích léků.
|
1
|
Pracovní lékařství a toxikologie: aktuální přehled pro internisty.
|
1
|
Celkem
|
35
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Novinky z vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí.
8.1.3 Program kurzu Paliativní péče
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Co je paliativní medicína. Základní pojmy a východiska, interdisciplinární pohled na nemocného, organizace a poskytování paliativní péče, péče o pacienty v pokročilých fázích onemocnění.
|
1
|
Léčba onkologické bolesti. Charakteristika onkologické bolesti, nefarmakologická a farmakologická intervence.
|
1
|
Praktická farmakologie v paliativní medicíně. Nejčastěji užívaná léčiva, způsob podání, vhodné kombinace.
|
1
|
Thanatologie z pohledu psychiatra.
|
2
|
Hospice. Struktura, charakteristika, rozsah péče.
|
2
|
Léčba neonkologické bolesti.
|
2
|
Etické aspekty umírání, charta umírajících.
|
2
|
Celkem
|
11
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Paliativní péče
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru paliativní medicína a léčba bolesti, specializovanou způsobilostí v oboru neurologie, geriatrie, se zkušeností v hospicové péči a 5 let praxe v oboru.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.1.4 Program kurzu Hygiena a epidemiologie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Základy hygieny a epidemiologie pro praktické lékaře pro dospělé.
|
11
|
Celkem
|
11
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Hygiena a epidemiologie
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru hygiena a epidemiologie, mikrobiologie, virologie a infekční lékařství s praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.1.5 Program kurzu Psychoterapie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Přehled psychoterapie I.
|
2
|
Psychoterapie v praxi praktického lékaře.
|
2
|
Balintovská skupina.
|
6
|
Komunikační dovednosti.
|
2
|
Psychologické aspekty stížností pacientů.
|
2
|
Asertivní trénink.
|
2
|
Relaxační techniky.
|
2
|
Celkem
|
18
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Psychoterapie
Personální zabezpečení
Lékař s nejvyšším dosaženým vzděláním v oboru psychiatrie nebo klinický psycholog se specializovanou způsobilostí a 5 let praxe a psychoterapeutickým výcvikem.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.1.6 Program kurzu Novinky ze všeobecného praktického lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
1. Realizace vzdělávacího programu všeobecné praktické lékařství, ekonomické otázky spojené s realizací vzdělávacího programu všeobecné praktické lékařství, metodika výuky, kontrola naplňování výuky podle vzdělávacího programu, koordinační otázky, kontrolní testy.
|
4
|
2. Odborná náplň - inovační programy a doporučené postupy ve všeobecném praktickém lékařství. Interdisciplinární inovační seminář ze styčných medicínských oborů (vnitřní lékařství, chirurgie, ortopedie, urologie, psychiatrie, neurologie).
|
2
|
3. Ekonomicko - právní problematika, regionální specifika, epidemiologická data, problematika návaznosti primární péče na péči specializovanou a nemocniční.
|
2
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Novinky ze všeobecného praktického lékařství
Personální zabezpečení
Ad 1) Lékař s nejvyšším dosaženým vzděláním v oboru všeobecné praktické lékařství a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Ad 2) Lékař s nejvyšším dosaženým vzděláním v oboru vnitřní lékařství, chirurgie, ortopedie, urologie, psychiatrie, neurologie nebo se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Ad 3) Lékař s nejvyšším dosaženým vzděláním v oboru všeobecné praktické lékařství a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Dále odborníci zabývající se uvedenou problematikou s příslušným vysokoškolským vzděláním.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením nebo dostatečné zázemí pro konání kurzu formou e-learningu.
8.1.7 Další vzdělávací aktivity
Kurzy Vybrané kapitoly ze všeobecného praktického lékařství se zaměřují na prezentaci nejfrekventovanějších diagnostických skupin. První část je zaměřena zejména na interní onemocnění, a to zvláště na problematiku hypertenze, aterosklerózy, kardiologie a onemocnění oběhového systému. Druhá část je zaměřena více na onemocnění pohybového aparátu, neurologickou a ortopedickou, třetí část na problematiku psychiatrických onemocnění, zvláště deprese. Doplněním je problematika častých nosologických jednotek z malých oborů. Obdobně je tomu i u dalších doporučených kurzů.
Všechny kurzy uvedené ve vzdělávacím programu pro obor všeobecné praktické lékařství nebo jejich části je možné absolvovat i v kombinované nebo distanční formě.