Věstník MZd ČR, částka 5/2011
Vzdělávací program
oboru
GERIATRIE
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání je dosažení takového stupně znalostí, dovedností a postojů, aby byl specialista v geriatrii schopen poskytnout komplexní péči pacientům vyššího věku, zhodnotit zdravotní stav, posoudit soběstačnost a sociální situaci pacienta, navrhnout a realizovat efektivní diagnostické a terapeutické postupy a preventivní opatření.
Vzhledem k obvyklé polymorbiditě, interdisciplinárnímu charakteru zdravotních poruch a postižení ve vyšším věku musí mít geriatr dostatečně hluboké znalosti nejen z vlastního oboru, ale i dalších oborů - vnitřní lékařství, rehabilitační a fyzikální medicína, neurologie, gerontopsychiatrie, ortopedie, včetně traumatologie, posudkové lékařství a dalších.
Cílem specializačního vzdělání je dosažení plné kvalifikace v oboru geriatrie, která umožní absolventovi samostatnou práci v ambulantní i nemocniční sféře včetně následných zdravotnických služeb. Absolvent je kvalifikován pro posuzování soběstačnosti pacientů a navržení komplexního plánu dlouhodobé péče. Dosažený stupeň znalostí odpovídá úrovni znalostí absolventa specializačních vzdělávacích programů v oboru geriatrie v zemích Evropské unie.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru geriatrie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře ukončením nejméně šestiletého prezenčního studia na lékařské fakultě, které obsahuje teoretickou a praktickou výuku v akreditovaném magisterském studijním programu všeobecné lékařství.
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Specializační vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Stáže v základním interním kmeni nebo v kmeni všeobecné praktické lékařství mohou být absolvovány v libovolném pořadí.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru geriatrie je zařazení do oboru, absolvování základního interního kmene nebo kmene všeobecné praktické lékařství (24 měsíců), specializovaného výcviku (24 měsíců) a úspěšné složení atestační zkoušky.
Celková doba specializačního vzdělávání je minimálně 4 roky, z toho
2.1 Základní interní kmen nebo kmen všeobecné praktické lékařství
2.1.1 Základní interní kmen - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) všeobecná povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
2
|
|
2
|
|
2
|
b) povinná praxe v oboru kmene
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
12
|
|
6
|
Výcvik probíhá na standardních interních pracovištích, resp. klinikách s nepřetržitým a neselektovaným příjmem nemocných a dostatečně velkým spádovým územím, která získala akreditaci nejméně pro interní kmen. Pracoviště disponují náležitým personálním a přístrojovým vybavením a zázemím pro školence. Všeobecná povinná praxe i povinná praxe v oboru kmene probíhá na příslušných pracovištích téže nebo i jiné nemocnice, která získala akreditaci. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit na více akreditovaných pracovištích, pokud je nezajistí v celém rozsahu mateřské pracoviště.
nebo
Část I.
2.1.2 Základní kmen všeobecné praktické lékařství - v délce minimálně 24 měsíců
c) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
8
|
|
2
|
|
8
|
|
1
|
|
1
|
|
4
|
V průběhu praxe musí být lékař po celou dobu přípravy v pravidelném kontaktu (nejméně 1x měsíčně) se svým školitelem (akreditovaný všeobecný praktický lékař), který vede jeho přípravu po stránce odborné.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního interního kmene nebo základního kmene všeobecné praktické lékařství (včetně úspěšného absolvování povinného kurzu Novinky z vnitřního lékařství po základním interním kmeni).
Část II.
d) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
21
|
||
z toho
|
3
|
|
specializační stáž „Funkční geriatrické vyšetření“
|
2 dny
|
|
specializační stáž v gerontopsychiatrii
|
10 dnů
|
|
specializační stáž farmakoterapie v geriatrii
|
3 dny
|
d) povinná doplňková praxe
Počet měsíců
|
Počet měsíců
|
|
1
|
||
1
|
||
1
|
||
z toho
|
specializační stáž v gerontopsychiatrii
|
2 týdny
|
e) doporučená doplňková praxe
Povinná praxe a povinná doplňková praxe na akreditovaných pracovištích činí celkem 24 měsíců. Doporučenou doplňkovou praxi je možno absolvovat nad rámec povinné praxe k prohloubení znalostí z dalších oborů.
Jednotlivé části specializační přípravy může školenec absolvovat na kterémkoliv akreditovaném pracovišti. Absolvovanou praxi z jednotlivých oborů i s požadovaným praktickým výcvikem a jejich hodnocením školitelem doloží školenec písemně (logbook).
2.3 Teoretická část vzdělávacího programu
Část III.
f) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 20)
|
1
|
kurz Novinky z vnitřního lékařství 21)
|
5
|
předatestační kurz Geriatrie (Modul I. - III.) 21)
|
6
|
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další odborné akce pořádané a garantované Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo Českou gerontologickou a geriatrickou společností ČLS JEP (dále jen „ČGGS ČLS JEP“) nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) nebo dalšími institucemi pověřenými vzdělávání včetně účasti na odborných konferencích a kongresech nebo akreditovanými pracovišti apod.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (specializační index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbook je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
3.1 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního interního kmene
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 6 měsíců specializačního vzdělávání (všeobecná povinná praxe)
Anesteziologie a intenzivní medicína - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Obsah anesteziologické péče (předanestetické vyšetření, příprava před anestezií, premedikace; základní odborné postupy celkové anestezie; základní odborné postupy místního znecitlivění; zásady péče o pacienta po anestezii, hodnocení míry zotavení, zjištění a zvládání běžných komplikací; zásady pooperační analgesie).
Znalosti základů patofyziologie, patogeneze, diferenční diagnostiky a první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Základní typy znecitlivění, jejich možnosti a rizika.
Rozšířená péče o poraněné Advanced Trauma Life Support (ATLS).
Provoz pracovišť oboru anesteziologie a intenzívní medicína; vedení zdravotnické dokumentace.
Praktické dovednosti
Provádění základní a rozšířené neodkladné resuscitace.
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního katetru; zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy; uložení do stabilizované polohy na boku.
Kompetence po absolvování praxe
Rozpoznání a hodnocení závažnosti stavů náhlé poruchy zdraví či selhání základních životních funkcí.
Poskytnutí lékařské první pomoci u stavů ohrožení života či poruchy základních životních funkcí.
Provedení základních výkonů - zajištění periferního žilního vstupu, zabezpečení volných dýchacích cest polohou hlavy, uložení do stabilizované polohy na boku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Chirurgie - 2 měsíce praxe (včetně 1 ústavní pohotovostní služby týdně) na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základní znalosti obecné a speciální chirurgie.
Základy ošetření popálenin, omrzlin a chemických poranění.
Rozdíly v praktické chirurgii dle věkových kategorií.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Indikace k ambulantním, urgentním i elektivním chirurgickým výkonům.
Asistence u ambulantních vyšetřovacích i léčebných postupů, asistence při běžných operacích.
Předoperační příprava nemocných.
Zásady asepse a antisepse, příprava operačního pole a mytí se k operaci.
Náležitosti provedení lokální a celkové anestezie.
Základní pooperační péče a monitorace vitálních funkcí.
Přítomnost při vyšetření a ošetřování poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, včetně imobilizace.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Prevence a terapie tromboembolické nemoci.
Předoperační a pooperační rehabilitace.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Prevence a základní ošetření dekubitů.
Základní vyšetření a diferenční diagnostika náhlých příhod břišních a hrudních.
Základní postupy při diagnostice a léčení polytraumat.
Praktické dovednosti
Vyšetření hlavy, hrudníku, končetin a břicha (včetně per rectum).
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Obvazová technika, různé způsoby imobilizace.
Základní technika ošetření a šití povrchových ran.
Péče o stomie.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacienta.
Zavádění nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Ošetřování nekomplikovaných poranění kůže a podkoží (včetně lokální anestezie a šití).
Asistence při chirurgických operačních výkonech.
Základní ošetření popálenin, omrzlin, chemického a radiačního poranění.
Převazy chirurgických ran a aplikace obvazové techniky.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vnitřní lékařství - 2 měsíce praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy problematiky vnitřních nemocí.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření.
Provoz ambulancí a lůžkového oddělení; vedení zdravotnické dokumentace.
Nejčastěji se vyskytující vnitřní nemoci, klinické projevy, diagnostika, léčba a prevence.
Základní vyšetřovací metody.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Technika podání krevní transfúze a krevních derivátů, prevence a léčení potransfúzních komplikací.
Nejčastěji používané skupiny léčiv v léčbě vnitřních nemocí.
Akutní stavy ve vnitřním lékařství.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního interního vyšetření.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Injekční techniky - s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru, odběr biologického materiálu, odsávání sekretu z dýchacích cest.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d.
Zavedení periferního žilního katetru, péče o centrální žilní katetr, včetně podávání infúzních roztoků.
Zavedení nasogastrické sondy, odběr biologického materiálu.
Podávání krevní transfúze a krevních derivátů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Teoretické znalosti a praktické dovednosti - 1. a 2. rok specializačního vzdělávání (povinná praxe v oboru kmene)
Vnitřní lékařství - 12 měsíců praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Průběžné rozšiřování a prohlubování znalostí o klinice, diagnostice, léčbě a prevenci vnitřních nemocí s důrazem na:
Praktické znalosti
Rozpoznávání a postupy u nejčastěji se vyskytujících vnitřních chorob, zejména u akutních interních příhod.
Základní hodnocení RTG hrudníku a EKG, výsledků laboratorních vyšetření, indikace, kontraindikace, nežádoucích účinků a dávkování nejčastěji používaných léčiv.
Praktické dovednosti
Komplexní interní vyšetření.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., včetně podávání infúzních roztoků, transfúzí krve a krevních derivátů.
Zavedení periferního žilního katetru (10x), péče o centrální žilní katetr, měření CŽT.
Zavedení nasogastrické sondy, močového katetru.
Výplach žaludku.
Odsávání sekretu z dýchacích cest.
Defibrilace.
Kardiopulmonální resuscitace.
Punkce hrudníku.
Punkce ascitu.
Geriatrie - 6 měsíců praxe na akreditovaném pracovišti I. nebo II. typu pod přímým odborným dohledem školitele
Teoretické znalosti
Základy klinické geriatrie.
Specifika onemocnění ve vyšším věku.
Zásady péče o pacienta s geriatrickými syndromy.
Praktické znalosti
Anamnéza a fyzikální vyšetření u geriatrického pacienta.
Specifika klinické manifestace, diagnostiky, léčby a prevence nejčastějších interních onemocnění vyššího věku.
Základy geriatrické farmakoterapie.
Akutní stavy v geriatrii.
Praktické dovednosti
Provedení komplexního geriatrického vyšetření.
Zhodnocení funkční zdatnosti a soběstačnosti geriatrického pacienta.
Zhodnocení kognitivních a afektivních funkcí geriatrického pacienta.
Kompetence po absolvování praxe
Odebírání anamnézy a provedení fyzikálního vyšetření pacientů.
Posouzení poznávacích funkcí seniora.
Posouzení soběstačnosti a stupně závislosti seniora.
Kompetence lékaře vykonávat níže uvedené činnosti samostatně pod konzultačním vedením po ukončení základního interního kmene
Provedení vyšetření a příjem pacientů, vedení zdravotnické dokumentace.
Předkládání návrhu na další diagnostický a léčebný postup.
Propouštění pacientů.
Vykonávání ústavní pohotovostní služby.
Provádění dalších činností a výkonů v rámci specializačního výcviku tak, jak jsou uvedeny ve vzdělávacím programu a logbooku.
Provedení rozšířené neodkladné resuscitace.
3.2 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci výcviku v rámci základního kmene všeobecné praktické lékařství
Všeobecné praktické lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru všeobecné praktické lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Schopnost rychlého posouzení závažnosti a naléhavosti stavu v terénních podmínkách, potřeby a stupně naléhavosti hospitalizace, konzultace, dalších odborných a pomocných vyšetření, terapie, kontrol.
Indikace a interpretace základních laboratorních a zobrazovacích metod.
Komplexní hodnocení subjektivních i objektivních příznaků různých orgánových systémů z hlediska správné dg. a dif. dg., polymorbidit, vlivů léčby.
Znalost dalších faktorů ovlivňujících zdravotní stav pacientů - psychické, pracovní, sociální a možností VPL při jejich řešení.
Znalost nežádoucích účinků léčiv, lékové interakce, kontraindikace.
Péče o staré, tělesně postižené a chronicky nemocné pacienty.
Zásady preventivní a dispenzární péče, očkování.
Znalost doporučených vyšetřovacích a diagnostických postupů ve VPL.
Zásady vedení a organizace práce ordinace všeobecného praktického lékaře.
Spolupráce se zdravotní sestrou, agenturami domácí péče, ambulantními i lůžkovými ZZ jiných odborností a dalšími institucemi v rámci komunitní péče o pacienta.
Praktické dovednosti
Odebírání anamnézy a provedení klinického vyšetření včetně posouzení závažnosti stavu a základní dif. dg. úvahy ve specifických podmínkách primární péče/v ordinaci a terénu.
Poskytnutí neodkladné péče v ordinaci a terénu.
Navržení dalšího dg./th. postupu.
Provedení jednoduchých diagnostických a léčebných výkonů.
Vedení zdravotnické dokumentace.
Vyšetření EKG.
Aplikace injekcí s.c., i.m., i.v., i.d., infuzí.
Provedení odběru biologického materiálu a rychlé diagnostiky v ordinaci VPL (např. INR, CRP, OK, glykémie a další metody dle přístrojového vybavení).
Vedení zdravotnické dokumentace a další administrativní činnosti v ord. VPL.
Jednoduché léčebné výkony - ošetření ran, převazy, incise, futura.
Základní farmakoterapie.
Šetření na pracovišti.
Provedení vybraných indikovaných výkonů při návštěvní službě.
Psychiatrie
V oboru psychiatrie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Rozpoznat základní psychiatrické příznaky a psychiatrické syndromy:
- organických a symptomatických duševních poruch,
- poruch chování a duševních poruch způsobených psychoaktivními látkami,
- schizoafektivních poruch,
- poruch neurotických a v souvislosti se stresem,
- poruch osobnosti a chování v dospělosti (psychopatie, poruchy sexuální identity, při laktaci, klimakteriu, v seniu),
- poruch fyziologických funkcí souvisejících s duševními poruchami (psychosomatické poruchy): poruchy spánku, příjmu potravy, sexuální dysfunkce,
- mentální retardace,
- poruch psychického vývoje (dyslexie, agrafie aj.),
- poruch chování a nálad v dětství a adolescenci.
Znát indikace, kontraindikace, nežádoucí účinky a dávkování psychofarmak užívaných v praxi praktického lékaře, zejména anxiolytik, hypnotik, neuroleptik a antidepresiv.
Znát předpisy vztahující se na nemocné s duševními poruchami, zejména hospitalizace bez souhlasu nemocného (detence), omezení svobody pohybu a způsobilosti k právním úkonům.
Posudková činnost u psychiatrických onemocnění.
Praktické dovednosti
Z oboru dermatovenerologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častěji se vyskytujících kožních onemocnění: scabies, pediculosis, trombidiosis, mykotická onemocnění, pyodermatózy, erysipel, acne vulgaris, verrucae, condylomata accuminata, herpes simplex a zoster, molluscum contagiosum, ekzémy, psoriasis vulgaris, lékové exantémy, kontaktní dermatitidy.
Diagnostika a diferenciální diagnostika névů, prekanceróz a kožních nádorů (basaliom, spinaliom, hemangiom, pigmentové nádory).
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie pohlavně přenosných chorob, včetně poradenství, depistáže a hlášení.
Posudkovou činnost u dermatovenerologických onemocnění.
Praktické dovednosti
Neodkladná péče při generalizovaných alergických kožních projevech.
Odběr biologického materiálu u osob nemocných nebo podezřelých z onemocnění venerickými chorobami.
Terapeutické a ošetřovací techniky u bércového vředu (ulcus cruris), varikózního syndromu a u dermatomykóz.
Technika okluzivního obvazu a způsoby aplikace kožních extern.
Terapie condylomata accuminata, veruky, tylomů a drobných fibromů snesením, leptáním, elektrokoagulací.
Provedení kožních testů epikutánních a intradermálních.
Oftalmologie
Z oboru oftalmologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diferenciální diagnostika zarudlého (červeného) a bolestivého oka.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie:
- zánětů víček, spojivek a rohovky,
- iritidy a iridocyklitidy,
- glaukomu,
- katarakty.
Oční příznaky a nálezy u některých celkových onemocnění (hypertenze, diabetes mellitus, revmatická onemocnění).
Poruchy okohybných svalů - etiologie a terapie.
Hlavní skupiny léčiv užívaných v očním lékařství.
Posudkovou problematiku v očním lékařství.
Praktické dovednosti
Základní oční vyšetření: zrakové ostrosti (pomocí optotypů), vyšetření předního očního segmentu, vyšetření barvocitu a orientační vyšetření zorného pole.
Neodkladná péče při poranění a poleptání oka a při cizím tělese v oku.
Neodkladná péče při akutním záchvatu glaukomu.
Otorinolaryngologie
Z oboru otorinolaryngologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častěji se vyskytujících zánětů v oblasti otorinolaryngologie (ORL).
Diagnostika, diferenciální diagnostika akutních život ohrožujících stavů v ORL a jejich terapie.
Diferenciální diagnostika zvětšení mízních uzlin v ORL oblasti.
Prekancerózy a nádory ORL oblasti.
Traumatická postižení v ORL oblasti.
Poškození sluchu, převodní a percepční vady, etiologie, léčba, prevence; profesionální poruchy sluchu.
Posudková problematika v oboru ORL.
Praktické dovednosti
Základní ORL vyšetření s použitím nástrojů, orientační vyšetření sluchu, nepřímá laryngoskopie.
Provedení přední tamponády pro nosní epistaxi.
Výplach zevního zvukovodu.
Provedení Politzerovy sprchy.
Provedení koniopunkce (event. koniotomie).
Posouzení výsledku tónového audiometrického vyšetření.
Hygiena a epidemiologie (včetně hygieny obecné a komunální)
Z oboru hygiena a epidemiologie a hygiena obecná a komunální má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti a praktické dovednosti
Dokonale znát epidemiologii nákaz u nás běžných, znát příznaky I epidemiologii závažných infekčních a parazitárních onemocnění importovaných z tropických a epidemiologicky závažných oblastí (malárie, amébózy, leishmaniózy, závažné helmintózy); provést v rámci svých úkolů a kompetencí nezbytná opatření v ohnisku nákazy (hlášení protiepidemickému oddělení, izolaci, karanténu, lékařský dozor); znát způsoby dezinfekce, opatření při epidemii a bacilonosičství.
Znát a mít přehled o druzích, metodice, termínech a kontraindikacích povinného očkování obyvatelstva; udržovat si přehled o nových očkovacích látkách; ve svém obvodu znát stupeň proočkovanosti.
Znát a ovládat metodiku základních prohlídek závodu nebo pracoviště včetně zhodnocení hygienických podmínek práce; mít přehled o detenčních metodách, sestavování záznamů o prohlídce včetně závěrů; stanovit způsob projednání zjištěných závad, termíny dané k odstranění zjištěných závad a následné kontroly.
Znát význam cílené prohlídky zejména na rizikovém pracovišti včetně postupu při vyhlašování rizikového pracoviště, znát povinnosti vznikající z této skutečnosti pro závod a pro praktického lékaře.
Znát jednoduché fyziologické a psychologické metody k zhodnocení vlivu pracovních podmínek na pracovníka s ohledem na zátěž fyzickou, psychickou a sociální.
Znát vliv hlavních skupin rizikových prací na zdravotní stav pracovníků.
Znát fyziologii duševního a tělesného vývoje dorostu, znát fyziologii a hygienu práce žen, včetně znalostí o pracovním zařazení těhotných.
Mít orientační přehled o dosud platných nebo novelizovaných předpisech vztahujících se k problematice hygieny práce.
Mít orientační přehled o nejčastějších chorobách z povolání, způsobech a metodice přiznávání chorob z povolání.
Vnitřní lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Posuzování interních onemocnění, zejména chronických civilizačních chorob včetně posouzení dočasné a dlouhodobé pracovní neschopnosti.
Základní skupiny léčiv, včetně kortikoidů, antiarytmik, perorálních antidiabetik, nežádoucí účinky aktinoterapie a cytostatické léčby.
Rizikové faktory aterosklerózy, hypertenzní choroby, ischemické choroby srdeční a dolních končetin; umět znalosti využít v prevenci těchto onemocnění u rizikových skupin obyvatelstva; rizikové faktory onemocnění horních dýchacích cest a plic, nejčastěji se vyskytující onkologická onemocnění (plic, žaludku, střev, pankreatu, močového měchýře, gynekologické nádory).
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci u hypertenzní choroby, ischemické choroby srdeční a dolních končetin, aterosklerózy, poruch srdečního rytmu, základních získaných srdečních vad, myokarditid, srdeční a oběhové nedostatečnosti, akutních a chronických onemocnění periferních tepen a žil.
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci zánětů horních cest dýchacích, zánětů plic včetně alergických, astma bronchiale, chronické obstrukční choroby bronchopulmonální, bronchiektázií, abscesů plic, zánětů pohrudnice, embolie plícnice a jejích větví, nádorů průdušek a plic.
Etiologie, patogeneze, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a indikace k hospitalizaci nejčastějších chorob žaludku (záněty, vředová choroba), střeva a konečníku, jater (akutní a chronické záněty, cirhózy, nádory), pankreatu (akutní, subakutní a chronické záněty).
Epidemiologie, etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika terapie a klasifikace tuberkulózy včetně zvláštností u dětí a u starých osob; znát zásady spolupráce s odborníkem v oboru pneumologie a ftizeologie.
Znát diferenciální diagnostiku interních symptomů např. zácpy, průjmu, nauzey, zvracení, ikter, dušnosti, kašle apod.
Zásady správné výživy a různé její poruchy, kalorickou potřebu podle věku, pohlaví a zaměstnání, biologickou a kalorickou hodnotu potravin, etiologii, diagnostiku, diferenciální diagnostiku a terapii otylosti.
Etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, typy, klasifikace, komplikace cukrovky, terapie dietou, inzulinem, perorálními antidiabetiky.
Etiologie, diagnostika, diferenciální diagnostika dysfunkce a terapie základních onemocnění štítné žlázy, znát diagnostiku a terapii základních onemocnění hypofýzy a nadledvin.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie glomerulonefritid, intersticiálních nefritid (zejména pyelonefritid), nádorů ledvin, znát příznaky selhání ledvin a jeho léčení včetně dietních opatření, znát zdravotní problem dialyzovaných nemocných, znát diagnostiku, diferenciální diagnostiku a terapii infekcí cest močových včetně negonoroických uretritid, hypertrofie, nádorů a zánětů prostaty, urolitiázy, včetně indikací k chirurgické léčbě.
Diagnostika a diferenciální diagnostika hematurie, výtoku z uretry a bakteriurie včetně asymptomatické.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie anémií (sideropenická, perniciózní a ostatní megaloblastické a sekundární anémie), znát příznaky a diagnostiku základních nádorů krevních a lymfatické tkáně.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie zánětlivých a degenerativních onemocnění kloubů a páteře (revmatoidní artritidy, spondylartritidy, psoriatické artritidy, reaktivní artritidy, enteropatické artritidy, artritis urica a osteoartrózy).
Psychofyziologické zvláštnosti stáří, zásady životosprávy ve stáří, zvláštnosti farmakoterapie ve stáří.
Projevy základních poruch imunity a možnosti terapie.
Diagnostika, terapie a klasifikace alergických stavů.
Diagnostika, diferenciální diagnostika, etiologie průběhu, inkubačních dob, terapie a posuzování častěji se vyskytujících infekčních chorob včetně AIDS, borreliózy.
Posudková činnost u interních onemocnění.
Praktické dovednosti
Dokonalé zvládnutí fyzikálního diagnostického vyšetření a nemedikamentózních terapeutických výkonů v oboru vnitřní lékařství:
- umělé dýchání ručními křísícími přístroji,
- inhalační podávání O2 z tlakové lahve,
- defibrilace elektrickým výbojem,
- vyšetření per rectum,
- výplach žaludku,
- cévkování močového měchýře,
- kanylace periferní žíly flexibilní kanylou,
- vyšetření cévy dopplerovým přístrojem,
- spirometrie.
Zvládnout výkony neodkladné péče, při stavech ohrožujících život z oboru vnitřní lékařství.
Základní posouzení EKG křivky (základní poruchy rytmu, ischemie, nekróza, hypertrofie komor) včetně natočení EKG křivky (končetinové a hrudní svody).
Indikace a hodnocení laboratorních, rentgenových, endoskopických a ultrazvukových vyšetření.
Odběr a uchovávání materiálu na bakteriologické, virologické, sérologické, parazitologické a ostatní laboratorní vyšetření.
Neurologie
V oboru neurologie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnóza a diferenciální diagnóza vertebrogenních onemocnění a jejich terapie medikamentózní a nemedikamentózní.
Cévní onemocnění mozku akutní i chronické, hypertenze a následné projevy na mozku, metabolické postižení CNS při diabetu, jaterních a ledvinných onemocněních.
Diagnóza, diferenciální diagnóza a terapie demencí.
Nádorová onemocnění CNS (intrakraniální a v oblasti páteřního kanálu).
Zánětlivá onemocnění CNS (meningitidy, encefalitidy, myelitidy, vzteklina, herpes zoster, tetanus, neurolues atp.).
Trauma CNS (komoce, kontuze, mozkové komprese, sub- a epidurální hematom, conus occipitalis), následné stavy po kraniocerebrálních traumatech.
Epilepsie a další záchvatovitá onemocnění v neurologii (migrény, Meniérova choroba, meniérský syndrom).
Parkinsonova choroba.
Sclerosis multiplex a demyelizační onemocnění.
Nejzákladnější míšní a svalová onemocnění (syringomyelie, amyotrof. laterální skleróza, myopatie a myastenie).
Vasoneurózy.
Úžinové syndromy.
Toxická poškození CNS při otravách (oxid uhelnatý, etyl a metylalkohol, organofosfáty a další).
Neuralgie, neuropatie, nejčastější postižení mozkových a periferních nervů.
Praktické dovednosti
Z oboru anesteziologie a intenzivní medicína má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie a prognóza akutních stavů výše uvedených v rozsahu potřebném pro poskytnutí lékařské neodkladné péče.
Organizaci rychlé zdravotnické pomoci v regionu, obsah a význam traumatického plánu.
Zásady přepravy poraněných a nemocných v akutním stavu, v šoku, bezvědomí, při podezření na poranění páteře, břicha, pánve, hlavy.
Praktické dovednosti
Techniky resuscitace dýchání a oběhu.
Neodkladná péče při bezvědomí.
Neodkladná péče při popáleninách a definitivní ošetření popálenin.
Neodkladná péče při úrazech hlavy, hrudníku, břicha, pánve, páteře a končetin včetně polytraumat, crush syndromu, úrazu elektrickým proudem a bleskem.
Prevence a terapie šoku.
Neodkladná péče při perorálních a inhalačních akutních otravách, častěji se vyskytujících, výplach žaludku.
Neodkladnou péči při edému plic, embolii plicnice a jejích větví, akutním uzávěru končetinové tepny, pneumotoraxu, blast syndromu, tonutí, akutní dechové nedostatečnosti (cizí těleso), metabolickém rozvratu.
Postupy při vyprošťování a zajišťování přepravy poraněného (nemocného) - transportní polohy.
Dětské lékařství
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru dětské lékařství má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Kojení a kojeneckou výživu.
Závažné poruchy v psychomotorickém vývoji dítěte.
Diagnostika a terapie nejčastějších onemocnění (průjmových, kožních, infekcí dýchacích cest a močových cest).
Meningitis u kojence a většího dítěte.
Bolesti břicha u dětí
Uzlinový syndrom u dětí.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie dětských infekčních exantémových onemocnění (vč. inkubačních dob, epidemiologie, nutnosti izolace).
Systém povinného očkování dětí, způsoby aplikace, kontraindikace a komplikace.
Dávky nejčastěji užívaných léčiv u dětí v závislosti na věku a váze; léčiva kontraindikovaná v dětském věku.
Specifika fyziologie a patologie dorostového věku, začleňování dorostu do práce.
Praktické dovednosti
Neodkladnou péči v urgentních situacích v dětském věku: jde zejména o akutní dušnost, epiglotitis, bronchiolitis, laryngotracheitis, intoxikace, výplach žaludku, bezvědomí, hyperpyrexie a febrilní křeče, status asthmaticus a epilepticus, dehydratace kojence event. batolete, zvracení, diabetické kóma, NPB u dětí.
Techniku fyzikálního vyšetření novorozence, kojence a batolete.
Venepunkce novorozence, kojence, batolete a většího dítěte.
Kardiopulmonální resuscitace u dětí všech věkových skupin.
Gynekologie a porodnictví
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru gynekologie a porodnictví má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie častějších gynekologických onemocnění a onemocnění prsů: poruchy menstruace, záněty, nádory, náhlé gynekologicko-porodnické příhody.
Diagnostika a diferenciální diagnostika fyziologického těhotenství a laktace a jeho patologických odchylek, včetně mimoděložního těhotenství.
Zásady životosprávy těhotné ženy, faktory vedoucí k rizikovému těhotenství, komplikace těhotenství.
Zásady a postupy kontracepce, indikace, kontraindikace a nežádoucí účinky kontraceptiv.
Diagnostika, diferenciální diagnostika a terapie poruch klimakteria,
Obecné zásady farmakoterapie v těhotenství a laktaci - při interkurentních a chronických onemocněních jako hypertenze, diabetes mellitus.
Časné příznaky rakoviny čípku a těla dělohy, adnex a prsů, znalost depistáže těchto nádorů.
Posudková činnost v oboru.
Praktické dovednosti
Poskytnout pomoc při mimoústavním porodu.
Provést orientační manuální porodnické vyšetření.
Provést manuální vyšetření prsu.
Umět poučit ženu o technice sebevyšetření prsů.
Provést základní gynekologické vyšetření (v zrcadlech, bimanuální palpační vyšetření, kolposkopie) - ev. zásady odběru cytologie.
Ošetřit běžná onemocnění zevních rodidel.
Chirurgie
Po ukončení výcviku pod vedením lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru chirurgie má uchazeč zvládnout:
Teoretické znalosti
Diagnostika a diferenciální diagnostika náhlých příhod břišních (NPB).
Diagnostika a indikace k operaci u nemocí žaludku a dvanáctníku, tenkého a tlustého střeva, žlučníku a žlučových cest a slinivky břišní; diagnostika a terapie nemocí konečníku a perianální krajiny (hemorrhoidy, fissury, periproktální abscesy a píštěle).
Diagnostika kýl (tříselné, pupeční, břišní, stehenní, brániční a jejich možných komplikací).
Diagnostika a terapie poranění lebky, mozku, obličeje (fraktury, komoce, kontuze, epidurální a subdurální hematomy), v závislosti na rozsahu zranění.
Diagnostika úrazů i onemocnění periferních tepen a žil a jejich chirurgická léčba.
Úrazové a zánětlivé změny svalů, aponeuróz, šlach a šlachových pochev a burz a jejich diagnostika a léčba.
Diagnostika a terapie onemocnění močové trubice, močového měchýře, močovodů, ledvin, prostaty a zevních pohlavních orgánů (záněty, konkrementy, striktury, funkční poruchy, nádory, úrazy).
Diagnostika vrozených deformit končetin a doporučení možnosti terapie (zejména kyčelního kloubu a dolních končetin).
Získané vady pletence pánevního a dolních končetin (coxa vara, valga, genu valgum, recurvatum, pedes plani, halux valgus, calcar calcanei).
Zkřivení páteře v rovině sagitální (kyfózy včetně kyfóz adolescentů, m. Scheuermann, hyperlordózy); zkřivení páteře v rovině frontální (skoliózy).
Osteoporóza, Sudekův algodystrofický syndrom.
Vertebrogenní syndromy - diferenciální diagnostika a léčba.
Základní skupiny ortopedických a protetických pomůcek, indikace a předepisování.
Úžinové syndromy.
Posudková činnost v oboru chirurgie.
Praktické dovednosti
Výkony malé chirurgie: místní anestezie, ošetření malé rány (revize, egalizace, sutura), stavění povrchních krvácení opichem nebo peánem, odstranění stehů (sponek) po chirurgických výkonech, incize panaricia, paronychia, furunklu; abscesu, hematomu, fenestrace a ablace nehtu, exstirpace cizího tělesa z kůže i podkoží, definitivní ošetření popálenin do rozsahu 5% povrchu těla, ošetření omrzlin, prevence rané infekce, obstřiky bolestivých zón a kloubů, výplach žaludku; ošetření parafimózy a dekubitů, péče o atonie.
Odstranění malých lézí kůže.
Ostatní výkony: cévkování při akutní retenci moče, repozice kýl, diagnóza a první pomoc při ošetření fraktur, distorzí, vymknutí v pohybovém systému, ošetření úrazů hlavy, páteře, hrudníku, pánve a pánevního pletence dle rozsahu poranění, poskytnutí přednemocniční péče.
Všechny druhy jednoduchých obvazů - tlakové, krycí, fixační.
Zásady antisepse, asepse a sterilizace v ambulantní praxi; základní druhy desinfekčních prostředků v ambulantní praxi.
Urologie
Z oboru urologie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Základní teoretické znalosti v oboru urologie.
Praktické dovednosti
Základní urologická anamnéza.
Základní fyzikální vyšetření urologicky nemocného.
Základní metody urologické diagnostiky.
Základní léčba akutních urologických onemocnění.
Péče o stomie a katetry; odběr moče na bakteriologické vyšetření, nekomplikované katetrizace ženy a muže, ošetřování neprůchodného uretrálního katetru.
Ortopedie
Z oboru ortopedie má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Základní teoretické znalosti v oboru ortopedie.
Praktické dovednosti
Základní ortopedická anamnéza.
Základní fyzikální vyšetření ortopedicky nemocného.
Základní metody ortopedické diagnostiky, interpretace rentgenodiagnostických nálezů.
Základní léčba akutních a chronických ortopedických onemocnění.
Rehabilitační a fyzikální medicína
Z oboru rehabilitační a fyzikální medicína má uchazeč zvládnout následující výkony:
Teoretické znalosti
Praktické dovednosti
3.3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností prokazatelných na konci specializovaného výcviku
Teoretické znalosti
a) Vlastní obor
Teoretické znalosti umožňující porozumět zásadám geriatrické péče:
- geriatrie jako obor, terminologie oboru, koncepce geriatrie,
- struktura geriatrických služeb a jejich integrace v současném zdravotnickém systému u nás a ve světě,
- demografický vývoj v ČR a ve světě, sběr údajů a jejich hodnocení, posouzení situace na regionální úrovni,
- epidemiologie stárnutí - úmrtnost, nemocnost a zdravotní postižení,
- biologie, anatomie a fyziologie stáří, stárnutí orgánů a funkcí, proces adaptace,
- norma a patologie ve vyšším věku, vliv věku na hodnoty běžně prováděných laboratorních a instrumentálních vyšetření,
- specifické rysy chorob ve vyšším věku,
- funkční geriatrické vyšetření a využití standardizovaných testů,
- komplexní posouzení pacienta seniora v akutní, následné a dlouhodobé péči a stanovení komplexního plánu péče,
- preventivní strategie ve vyšším věku, zdravé/úspěšné stárnutí, gerontohygiena,
- ošetřovatelská péče v geriatrii, ošetřovatelská diagnóza a plán péče,
- principy paliativní a terminální péče, hospicová péče, tanatologie,
- základní etické principy v geriatrické péči,
- posudková činnost v geriatrii (posuzování práceschopnosti, schopnosti řízení motorového vozidla, soběstačnosti),
- význam laického pečování, úloha a funkce rodiny, psychologická podpora pečujícím, prevence sociálně patologických jevů (např. týrání a zanedbávání ve vyšším věku),
- management geriatrických služeb, principy multidisciplinární týmové práce a vedení týmu, metody hodnocení kvality a efektivity zdravotní péče,
- principy vědecko-výzkumné práce a práce s odbornou literaturou v oboru.
Klinické znalosti a dovednosti umožňující zhodnocení a léčbu geriatrických pacientů se širokým spektrem akutních poruch zdraví i chronických invalidizujících chorob. Jde zejména o zvládnutí metod hodnocení zdravotního stavu, zdravotního postižení (soběstačnosti) včetně sociálních důsledků (handicapu) a kvality života chronicky nemocných a postižených osob vyššího věku. Pozornost se zaměřuje na diagnostiku, evaluaci a komplexní management.
- Specifické geriatrické syndromy - syndrom seniorské křehkosti, inkontinence, imobilita, instabilita s pády, sarkopenie, delirium a kognitivní poruchy, syndrome teplotní zátěže, sociální syndromy atd.,
- akutní a život ohrožující stavy v geriatrii a jejich zvládání,
- diagnostika a komplexní léčba nejčastějších chorob ve vyšším věku,
- hodnocení senzorických defektů a jejich léčba, možnosti kompenzace postižení,
- diagnostika poruch výživy a základy léčebné výživy u geriatrických nemocných,
- evaluace bolesti a komplexní léčba bolesti,
- základy farmakoterapie v geriatrii (farmakokinetika a farmakodynamika, účelná farmakoterapie, compliance, nežádoucí účinky léčivých přípravků a interakce, prevence iatrogenního poškození),
- hodnocení mobility, prevence úrazů a pádů ve vyšším věku,
- posouzení rehabilitačního potenciálu, indikace kompenzačních a rehabilitačních pomůcek,
- zásady vyšetření a léčby v domácnosti pacienta, v ambulantní a následné lůžkové péči,
- schopnost rozpoznat a řešit etické problémy v práci s geriatrickými nemocnými,
- hodnocení ošetřovatelské zátěže a poskytování poradenské a konzultační činnosti pacientům, laickým i profesionálním pečovatelům a ošetřujícím,
- vedení multidisciplinárního týmu, ovládnutí metody hodnocení kvality a efektivity zdravotní péče.
Praktické dovednosti
Minimální počty výkonů
Předpokládá se schopnost provedení výkonů požadovaných v základním interním kmeni. Další požadavky na praktické dovednosti:
Výkony
|
Počet
|
Provedení komplexního funkčního geriatrického vyšetření
|
30
|
Zhodnocení soběstačnosti u geriatrického nemocného
|
30
|
Provedení předoperačního vyšetření, posouzení rizika operační zátěže u geriatrického pacienta a optimalizace peri- a pooperační péče
|
20
|
Interpretace nálezů kostní denzitometrie a přítomnost při tomto vyšetření
|
10
|
Interpretace nálezů urodynamického vyšetření a přítomnost při tomto vyšetření
|
10
|
Ošetření chronických kožních defektů
|
20
|
b) Ostatní obory
Gerontopsychiatrie
Psychologie stárnutí, psychosociální adaptace na stárnutí a odchod do důchodu,
etiopatogeneze nejčastějších psychiatrických onemocnění v seniu (demence, deprese, delirantní stavy, úzkostné stavy, psychózy),
specifika psychofarmakologické léčby ve vyšším věku.
Z praktických činností je absolvent schopen:
- provést vyšetření mentálních funkcí u geriatrického pacienta,
- provést diagnostickou a diferenciálně diagnostickou rozvahu u častých psychiatrických chorob ve stáří a navrhnout komplexní léčebný postup.
Výkony
|
Počet
|
Zhodnocení kognitivních a afektivních funkcí geriatrického pacienta
|
20
|
Diferenciální diagnóza syndromu demence, stanovení komplexního plánu péče
|
20
|
- Rehabilitační a fyzikální medicína
- Ovládnout základy fyziatrie, balneologie a léčebné rehabilitace a aplikovat je s přihlédnutím ke zvláštnostem vyššího věku u invalidizujících onemocnění (například cévní mozkové příhody, poúrazové a pooperační stavy),
- posoudit rehabilitační potenciál pacienta a zhodnotit účinnosti rehabilitace,
- znalost rehabilitačních a kompenzačních pomůcek a jejich indikace u pacientů seniorů,
- význam aktivity a aktivizace ve stáří, pohybový režim seniora, rekondice,
- zvládnout ergoterapeutické metody nácviku všedních činností a obnovy soběstačnosti.
Výkony
|
Počet
|
Klasifikace zdravotního postižení s použitím metody ICF
|
20
|
Stanovení rehabilitačního potenciálu, ev. s indikováním kompenzačních a rehabilitačních pomůcek u geriatrického pacienta
|
20
|
Neurologie
- Znalost klinického obrazu, diferenciální diagnostiky a léčby neurologických onemocnění ve vyšším věku,
- komplexní management cévních onemocnění mozku včetně primární a sekundární prevence, léčby akutních i chronických stavů po mozkové příhodě, indikace rehabilitačních metod fyzio- a ergoterapie u pacientů vyššího věku,
- teoretické základy neurobiologie demencí a neurologické projevy u demencí,
- epilepsie a další záchvatová onemocnění ve vyšším věku,
- extrapyramidová a demyelinizační onemocnění ve stáří,
- neuralgie a neuropatie s přihlédnutím k vyššímu věku,
- indikace a interpretace výsledků neurologických vyšetřovacích metod s ohledem na vyšší věk.
Z praktických činností je schopen:
- provést orientační neurologické vyšetření a neurologickou diferenciální diagnostiku u geriatrického pacienta,
- ovládnout komplexní management neurologických onemocnění ve vyšším věku včetně posouzení jejich funkčního dopadu a stanovení komplexního léčebného plánu.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent specializačního vzdělávání:
- ovládá problematiku oboru v celé šíři především ve vztahu k ostatním medicínským oborům a subspecializacím,
- analyzuje poskytování specializované geriatrické péče a její výsledky ve svém regionu/spádové oblasti v návaznosti na celostátní situaci v souladu s koncepcí oboru geriatrie,
- je obeznámen s hlavními současnými problémy a trendy rozvoje oboru včetně celospolečenských programů zaměřených na seniory (zdravé/úspěšné stárnutí, prevence v geriatrii, snižování invalidity),
- specialista v geriatrii ovládá právní předpisy týkající se pacientů senior a geriatrické péče, je obeznámen s nejčastějšími etickými problémy,
- ovládá manažerské dovednosti potřebné pro vedení a řízení interdisciplinárního týmu,
- úzce spolupracuje s resortem sociální péče, je obeznámen s posudkovou problematikou, vyjadřuje se k pracovní způsobilosti seniorů, navrhuje a indikuje poskytování sociálních dávek, sociálních služeb a péče zdravotně sociální včetně domácí péče a ústavní následné a dlouhodobé péče.
5 Hodnocení specializačního vzdělávání
Specializační vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznam školitele o absolvované praxi a konkrétních činnostech na školicích pracovištích v průkazu odbornosti (v šestiměsíčních intervalech) a v logbooku. Celkové zhodnocení na konci základního interního kmene a jeho záznam v logbooku.
b) Kritéria pro vydání certifikátu o absolvování základního interního kmene nebo kmene všeobecné praktické lékařství vzdělávacího programu
absolvování všeobecné povinné praxe a povinné praxe v oboru kmene potvrzené všemi školiteli s příslušnou specializovanou způsobilostí na akreditovaném pracovišti (viz tab. Část I.), v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem, v délce minimálně 24 měsíců,
předložení potvrzení o provedených výkonech v logbooku,
absolvování povinného kurzu Novinky z vnitřního lékařství po základním interním kmeni na konci základního interního kmene (pouze v případě absolvování základního interního kmene).
c) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce
potvrzení o absolvování praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
absolvování dalších povinných školicích akcí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
předložení písemné práce (projektu), publikace,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část III.).
d) Vlastní atestační zkouška
praktická část - vyšetření pacienta, diferenciálně diagnostická rozvaha, návrh vyšetření a léčby,
teoretická část - 3 odborné otázky, 1 otázku nahrazuje obhajoba písemné práce.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Absolvent specializačního vzdělávání v geriatrii je oprávněn pracovat samostatně jako ambulantní specialista v celé šíři oboru a provádět komplexní ambulantní diagnostiku a léčbu geriatrických nemocných. V lůžkových zařízeních geriatrického profilu pracuje jako samostatný specialista nebo konziliář (ordinář). Metodicky vede a koordinuje práci jednotlivých členů multidisciplinárního geriatrického týmu a též činnost specialistů - konziliářů jiných oborů. Spolupracuje s pracovníky sociální péče a orgány státní správy při posuzování a indikování zdravotně sociální a dlouhodobé péče podle individuálních potřeb pacienta.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na ústavních pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu
Personální požadavky
- Vedoucí/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru geriatrie a nejméně 7 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru geriatrie a min. 3 roky praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.
- Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Zajišťování geriatrické péče doložené smluvním vztahem se zdravotní pojišťovnou pro oddělení následné a rehabilitační péče (lůžka odbornosti 024 v počtu nejméně 30).
- Fakultativně: geriatrická ambulance, akutní geriatrické oddělení s nejméně 15 lůžky (odbornost 1F6/1H6), oddělení následné péče ošetřovatelské (lůžka odbornosti 005).
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu
Personální požadavky
- Vedoucí/školitel má nejvyšší vzdělání v oboru geriatrie a nejméně 7 let výkonu povolání lékaře nebo specializovanou způsobilost v oboru geriatrie a min. 3 roky praxe od získání specializované způsobilosti a s minimálním úvazkem 1,0.
- Pracoviště má min. 2 školitele.
- Poměr školitel/školenec - 1:1-2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 5 letech.
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
- Vybavení pracoviště dle standardů personálního a přístrojového vybavení.
- Provádí výkony v celém rozsahu vzdělávacího programu geriatrie.
Organizační a provozní požadavky
AP musí zajišťovat následující geriatrickou péči:
- geriatrická ambulance,
- akutní geriatrické oddělení - nejméně 15 lůžek (odbornost 1F6/1H6).
Dále:
- oddělení následné péče léčebné a rehabilitační (lůžka odbornosti 024) nebo lůžka následné ošetřovatelské péče (odbornost 005).
Vědeckovýzkumná činnost
- AP II. typu rozvíjí výzkumnou činnost, jeho pracovníci publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilost v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.2 Program kurzu Novinky z vnitřního lékařství
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Novinky v diagnostice a léčbě kardiovaskulárních chorob, zejména: akutní koronární syndromy, arteriální hypertenze, plicní embolie, ischemická choroba dolních končetin, prevence kardiovaskulárních chorob.
|
6
|
Aktuální pohledy na neodkladnou resuscitaci. Požadavky anesteziologa na předoperační vyšetření.
|
3
|
Novinky v diagnostice a léčbě gastrointestinálních chorob, zejména: vředová choroba žaludku a duodena, krvácení do trávicí trubice, karcinom tračníku, idiopatické střevní záněty, choroby pankreatu, infekční hepatitidy, jaterní cirhóza.
|
4
|
Aktuální pohledy na diagnostiku a léčbu chirurgických náhlých příhod břišních, hrudních a cévních (pro internisty).
|
2
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu nejběžnějších plicních chorob, zejména: karcinom plic, bronchiální astma a obstrukční plicní nemoc, chronická respirační insuficience, tuberkulóza.
|
3
|
Choroby krevní: přehled s důrazem na novinky v oboru, zejména: anémie, krevní transfúze a krevní deriváty, poruchy koagulace, hematoonkologické malignity.
|
3
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu nejběžnějších nefrologických chorob.
|
2
|
Aktuální problémy v endokrinologii, se vztahem k chorobám sledovaným internistou.
|
2
|
Aktuální pohled na diagnostiku a léčbu diabetu (pro internisty).
|
2
|
Aktuality v přístupu k revmatologickým chorobám (pro internisty).
|
2
|
Aktuální problémy v diagnostice a léčbě geriatrických pacientů a jejich řešení.
|
2
|
Aktuality v neurologii, zejména přístup k cévním mozkovým příhodám.
|
2
|
Novinky v racionalizaci preskripce a nežádoucích účincích léků.
|
1
|
Pracovní lékařství a toxikologie: aktuální přehled pro internisty.
|
1
|
Celkem
|
35
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Novinky z vnitřního lékařství
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru vnitřní lékařství, nebo specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice a praxí nejméně 10 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna/posluchárna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostí.
8.1.3 Program předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL I. - Základy klinické a sociální gerontologie
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Demografie, populační gerontologie. Epidemiologie stáří, mortalita, morbidita, dysaptibilita.
|
2
|
Epidemiologie stáří, mortalita, morbidita, dysaptibilita.
|
2
|
Obecné základy gerontologie a geriatrie. Zvláštnosti chorob ve stáří.
|
2
|
Vybrané geriatrické syndromy.
|
2
|
Principy farmakoterapie ve vyšším věku.
|
2
|
Bolest ve stáří.
|
1
|
Poruchy výživy ve stáří.
|
1
|
Základní informace o důchodovém pojištění, sociálních službách, sociální péči a mimořádných výhodách pro zdravotně postižené. Posudková činnost.
|
2
|
Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie.
|
2
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL I. - Základy klinické a sociální gerontologie
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru geriatrie nebo specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru přednášené problematiky (algeziologie, klinická farmakologie, posudkové lékařství apod.) a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením pro výuku včetně možnosti závěrečného testování znalostí na PC.
8.1.4 Program předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL II. – Klinická gerontologie, problematika kardiologická, hematologická a endokrinologická
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Ischemická choroba srdeční ve vyšším věku.
|
2
|
Arteriální hypertenze ve vyšším věku.
|
2
|
Arytmie u nemocných vyššího věku.
|
1
|
Srdeční selhání a možnosti léčby.
|
2
|
Endokrinní změny ve stáří.
|
1
|
Diabetes mellitus.
|
2
|
Tyreopatie.
|
1
|
Hematologická problematika ve stáří, hemokoagulace.
|
2
|
Anémie ve stáří.
|
1
|
Myelodysplastický syndrom. Trombocytopatie. Hemoblastózy, mnohočetný myelom.
|
1
|
Celkem
|
15
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL II. - Klinická gerontologie, problematika kardiologická, hematologická a endokrinologická
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru geriatrie nebo specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru přednášené problematiky a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením pro výuku včetně možnosti závěrečného testování znalostí na PC.
8.1.5 Program předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL III. – Klinická gerontologie, problematika neurologická, psychiatrická a pohybového aparátu
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Neurologická onemocnění ve stáří.
|
1
|
Cévní onemocnění mozku ve vyšším věku.
|
2
|
Deprese ve stáří. Syndrom demence.
|
2
|
Diferenciální diagnostika stařeckého tremoru. Parkinsonské syndromy a Parkinsonova nemoc.
|
2
|
Osteoporóza.
|
2
|
Osteoartróza a revmatická onemocnění ve stáří. Polymyalgia rheumatica.
|
2
|
Zásady rehabilitace u nemocí pohybového aparátu a neurologických ve vyšším věku (teoretická a praktická část).
|
3
|
Celkem
|
14
|
Personální a technické zabezpečení předatestačního kurzu Geriatrie - MODUL III. - Klinická gerontologie, onemocnění neurologická a pohybového aparátu
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí v oboru geriatrie nebo specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru přednášené problematiky a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením pro výuku včetně možnosti závěrečného testování znalostí na PC. Učebna pro praktickou demonstraci vyšetření.