Věstník MZd ČR, částka 7/2011
Vzdělávací program
nástavbového oboru *
NÁVYKOVÉ NEMOCI
* Certifikovaný kurz (název „nástavbový obor“ vyplývá z legislativní zkratky dle vyhlášky č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů).
1 Cíl vzdělávání v nástavbovém oboru
Cílem vzdělávání v nástavbovém oboru návykové nemoci je získání zvláštní odborné způsobilosti osvojením potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti prevence, diagnostiky, terapie a rehabilitace návykových nemocí, umožňující samostatnou činnost v ambulantní a lůžkové adiktologické péči.
2 Minimální požadavky na vzdělávání v nástavbovém oboru
Podmínkou pro zařazení do nástavbového oboru návykové nemoci je získání specializované způsobilosti v oboru psychiatrie nebo získání specializované způsobilosti v oboru specializace dětská a dorostová psychiatrie dle vzdělávacího programu zveřejněného ve Věstníku MZ 2005, částka 4, Duben 2005.
Vzdělávání se uskutečňuje při výkonu lékařského povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícím stanovené týdenní pracovní době podle ustanovení §83 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vzdělávání může probíhat jako rozvolněná příprava, to je při nižším rozsahu, než je stanovená týdenní pracovní doba. V tomto případě celková délka, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Celková délka přípravy v nástavbovém oboru návykové nemoci je v minimální délce 24 měsíců, z toho
2.1 Specializovaný výcvik - v délce minimálně 24 měsíců
Část I.
a) povinná praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet měsíců
|
|
návykové nemoci 1) - lůžkové pracoviště s akreditací II. typu
|
19
|
|
návykové nemoci 2) - ambulantní pracoviště s akreditací I. typu
|
4
|
|
z toho
|
specializační stáž v metadonovém substitučním centru 3) - podmínkou absolvování stáže je absolvování Základního kurzu o substituční léčbě I.
|
1 týden
|
z toho specializační stáž Návykové nemoci 3) - přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé, ambulantní léčba závislostí na alkoholu a na nealkoholových drogách, rezidenční léčba závislostí na alkoholu, substituční léčba závislostí na opioidech
|
1 týden
|
b) povinná doplňková praxe
Akreditované pracoviště
|
Počet týdnů
|
ústavní ochranné léčení závislostí nebo specializované oddělení pro závislé ve výkonu trestu odnětí svobody
|
1
|
terapeutická komunita pro léčbu závislostí 3)
|
1
|
denní stacionář pro léčbu závislostí 3)
|
1
|
pracoviště následné léčby závislostí (doléčovací/resocializační program) 3)
|
1
|
terénní práce nebo kontaktní centrum pro problémové uživatele a závislé osoby 3)
|
1
|
Povinná doplňková praxe probíhá na akreditovaných pracovištích a pracovištích věnovaných specializované problematice návykových nemocí.
2.2 Teoretická část vzdělávacího programu
Část II.
c) účast na vzdělávacích aktivitách - povinná
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
kurz Prevence škodlivého užívání návykových látek a léčba závislostí 4)
|
1
|
kurz Radiační ochrana 5)
|
1
|
kurz Právní aspekty oboru návykové nemoci 6)
|
1
|
kurz Základní kurz o substituční léčbě I. 6) - splnění kurzu je podmínkou absolvování specializační stáže v metadonovém substitučním centru
|
1
|
kurz Základní kurz o substituční léčbě II. 6) - kurz je absolvován až po ukončení specializační stáže v metadonovém substitučním centru
|
1
|
absolvování akreditovaného systematického psychoterapeutického vzdělávacího programu schváleného Společností pro návykové nemoci České lékařské společnosti J.E.Purkyně (dále jen „SNN ČLS JEP“) a/nebo Psychiatrickou společností (dále jen „PS“). Např. výcvik v dynamické psychoterapii, či kognitivně behaviorální terapii, případně absolvování psychoterapeutického kurzu v podpůrné psychoterapii.
|
min. 200 hodin
|
Účast na vzdělávacích a vědeckých akcích v oboru návykových nemocí zařazených do registru akcí celoživotního vzdělávání lékařů ČLK, dokumentovaná potvrzeními.
|
min. 30 kreditů ročně
|
Pokud výše uvedené kurzy byly absolvovány v rámci jiného vzdělávacího programu v době ne delší než 5 let, nemusí být absolvovány a započítají se.
d) účast na vzdělávacích aktivitách - doporučená
Kurzy, semináře
|
Délka trvání
|
další odborné akce pořádané a garantované Institutem postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví (dále jen „IPVZ“) nebo SNN ČLS JEP nebo Českou lékařskou komorou (dále jen „ČLK“) nebo dalšími institucemi pověřenými vzděláváním včetně účasti na odborných konferencích a kongresech nebo akreditovanými pracovišti apod.
|
v rozsahu min. 20 hod.
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení záznamu o provedených výkonech (logbook) a průkazu odbornosti lékaře (odborný index). Potvrzené výkony musí být doložitelné ve zdravotnické dokumentaci. Počet výkonů uvedený v logbooku je stanoven jako minimální. Předpokládá se absolvování nebo asistence u takového počtu výkonů, aby školenec zvládl danou problematiku jak po teoretické, tak i po praktické stránce.
Teoretické znalosti
Absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru návykové nemoci:
Má přehled o současných teoriích návykových nemocí (biologických, psychologických, sociologických a biopsychosociálních), o meznících historie oboru a hlavních orientacích současného psychiatrického výzkumu a výzkumu v oboru návykové nemoci.
Zná psychopatologické symptomy, platnou klasifikaci, kritéria a obraz duševních poruch a poruch chování vyvolaných účinkem psychoaktivních návykových látek, patologickým hráčstvím a/nebo jinými procesuálními závislostmi v dospělosti, dětství a v dorostovém věku, jejich diferenciální diagnostiku, dynamiku, průběhové varianty a rizika, prognostické ukazatele, komorbiditu, genetiku a epidemiologii, orientuje se v problematice kulturně podmíněných duševních poruch a poruch chování.
Je informován o pomocných vyšetřovacích metodách a jejich významu v adiktologii u konkrétních duševních poruch a poruch chování, počítaje v to i možnosti a základní metody klinického psychologického vyšetření a jeho interpretace.
Zná principy prevence duševních poruch a poruch chování vyvolaných užíváním návykových látek, či závislostmi na nich i soudobé biologické léčebné metody, má přehled v psychoterapii a v socioterapii a v jejich komplexním využívání v léčebných postupech včetně mechanismů účinku, možností a rizik v ústavních i mimoústavních podmínkách, a to od fáze krizové intervence do fáze dlouhodobé rehabilitace.
Zná principy prevence procesuálních závislostí i soudobé léčebné metody u těchto závislostí.
Je obeznámen s náležitostmi preskripce a zásadami farmakoekonomiky.
Je informován o způsobech kvantitativního hodnocení aktuálního stavu a výsledků léčby, o pracovně-posudkovém hodnocení jedinců s duševní/návykovou poruchou.
Zná principy soudně-psychiatrického hodnocení v trestním i občanskoprávním řízení a zásady ochranného léčení.
Je obeznámen s obousměrným vztahem pacienta na jedné a rodiny a ostatního pacientova okolí na druhé straně, vlivem duševní poruchy na pracovní schopnost a kvalitu života, s postavením duševně nemocného/pacienta s návykovou poruchou na veřejnosti a s možnostmi jeho ovlivňování, s morálními aspekty oboru včetně situace výzkumu.
Orientuje se v problematice psychiatrické komorbidity (duálních diagnóz, souběhu několika (minimálně dvou) duševních poruch), resp. poruch chování, z nichž minimálně jedna je diagnostikována jako duševní porucha, či porucha chování, vyvolaná účinkem psychoaktivních látek.
Orientuje se v problematice návykových poruch/závislostí u somaticky nemocných a v účincích somatické léčby na duševní stav.
Je informován o struktuře a organizaci adiktologických zařízení pečujících o pacienty (zdravotnických i nezdravotnických), se statistikou péče o závislé a péče v oboru návykové nemoci, administrativní, právní, etickou a ekonomickou problematikou oboru včetně zdravotního pojištění.
Praktické dovednosti
Absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru návykové nemoci:
Umí hodnotit informace o pacientovi z jeho okolí nebo z doporučení do péče. Dovede posoudit jeho zevnějšek, psychomotorické projevy, navázat dle možnosti kontakt a vytvořit permisivní a empatické prostředí. Dokáže identifikovat a interpretovat psychopatologické fenomény v pacientových verbálních i neverbálních sděleních a dovede vést rozhovor k získání co možná kompletních informací o příznacích představujících kritéria duševních poruch a poruch chování, provést somatické vyšetření a získané informace převést do písemného záznamu náležité formy.
Dovede provést psychopatologický rozbor zahrnující i zjištěnou dynamiku případné poruchy, její nepřítomnost dokáže rozpoznat a umí určit potřebu formy psychiatrické péče a režimu, posoudit pacientovu možnost kvalifikovaného vyjádření k eventuální hospitalizaci a vyvodit z toho právně odpovídající závěry. Z psychopatologického rozboru zvládne odvodit a zdůvodnit víceosou diagnózu nebo diagnózy aktuálně nejpravděpodobnější a vyjmenovat i alternativy méně pravděpodobné včetně způsobů jejich ověření. Umí zhodnotit konkrétní prognostické ukazatele, a to též vzhledem k riziku auto- a heteroagrese.
Je schopen vypracovat plán pomocných vyšetření od neodkladných k méně naléhavým s konkrétním zdůvodněním každého z nich.
Dokáže vypracovat komplexní léčebný plán, a to s přihlédnutím k pacientovu duševnímu i somatickému stavu, dosavadní farmakologické anamnéze, k prostředí, kde bude ošetřován, k aktuálně uznávaným léčebným postupům i ke konkrétním možnostem včetně ekonomických. Dovede zvážit přínos a riziko léčby duševních poruch a poruch vzniklých v těhotenství.
Dovede rozpoznat návykovou nemoc i v komorbiditě s jinou duševní poruchou, umí přizpůsobit léčbu duševní poruchy při komorbiditě se závislostí.
Umí provádět léčbu odvykacích stavů u různých typů návykových látek jak v lůžkovém zařízení, tak v ambulantních podmínkách.
Umí zvládat akutní duševní poruchy a poruchy chování, vyvolané psychoaktivními látkami.
Umí provádět krátkodobou intervenci a motivační rozhovor u návykových nemocí, umí používat strategie prevence relapsu.
Umí vést komplexní střednědobou i dlouhodobou léčbu pacientů se závislostí a následnou léčbu těchto pacientů.
Umí vést dlouhodobou udržovací substituční léčbu u pacientů závislých na opolidech.
Dovede správně indikovat péči v nezdravotnických adiktologických institucích a dokáže tuto péči zprostředkovat.
Je schopen hodnotit pacientův stav v průběhu péče včetně stupnicové kvantifikace eventuálních změn, používat monitorování hladin léčivých přípravků a interpretovat výsledky dodatečných pomocných vyšetření i obsah dřívější lékařské dokumentace k eventuálnímu diagnostickému přehodnocení, umí vystihnout okamžik vyžadující změnu režimu nebo způsobu léčby.
Dovede vyhotovovat předepsané písemnosti týkající se pacientovy krátkodobé i dlouhodobé pracovní neschopnosti, lázeňské léčby, formulovat podklady pro hodnocení způsobilosti k právním úkonům, příp. pro postup státních orgánů v trestních věcech, písemnosti náležící k výkonu ochranného léčení a dokáže pracovat s tabulkami pro hodnocení ztížení společenského uplatnění a trvalých následků úrazu.
Umí vytvořit terapeutický vztah s pacientem, informovat ho přiměřeně o jeho stavu, léčebných plánech, alternativách, cílech a rizikách léčby, poskytnout mu podpůrnou psychoterapii a získat ho dle možnosti k dlouhodobé spolupráci při léčbě. Dokáže pracovat s pacientovou rodinou (je-li to možné nebo přípustné) ve prospěch přesnější diagnózy, lepšího pacientova postavení a zajištění eventuální dlouhodobé spolupráce při léčbě.
Osvojil si principy účasti v terapeutické komunitě i zásady týmové a kolegiální spolupráce, a to v podmínkách různých typů psychiatrických a adiktologických zařízení a nezdravotnických zařízení pro návykové poruchy, dokáže výstižně referovat o pacientovi spolupracovníkům i na odborných setkáních, umí provést konsiliární vyšetření somaticky nemocného a zhodnotit i podíl somatického stavu a somatické léčby na případné duševní poruše a spolupracovat s ošetřujícím lékařem, či s terapeutem nezdravotnického zařízení pro návykové poruchy.
Zná a umí vést předepsanou lékařskou dokumentaci a vyhotovovat písemnosti pro zdravotnické i nezdravotnické instituce, a to s použitím současných komunikačních technologií.
Pokud jako odborník veřejně vystupuje, dokáže to dělat v souladu s etickými principy a se současnými odbornými poznatky a ve prospěch pacientů a lékařské profese.
Dokáže zpracovat z cizojazyčné, příp. domácí literatury přehledný referát na odborné téma, a to ve formě požadované pro písemná sdělení i ve tvaru přednášky.
O odborných tématech dovede srozumitelně a přínosným způsobem informovat laickou veřejnost.
Všechny požadované znalosti a dovednosti umí předávat spolupracovníkům a dovede je vést k samostatnému odbornému studiu.
Seznam požadovaných výkonů
Komplexně vyšetřit, diagnosticky zhodnotit, naplánovat léčbu a rehabilitaci a sledovat dynamiku stavu u pacientů s diagnostickou strukturou a v počtech uvedených v seznamu výkonů, seznámit se s odbornou činností nejméně v úsecích uvedených v části o povinné praxi v oboru a v dalších oborech.
Z ostatních oborů
Teoretické znalosti
Dětská a dorostová psychiatrie
Orientovat se v teoriích o úloze rodiny u duševních poruch v dětství a v dorostovém věku a v alternativách jejich dlouhodobé dynamiky.
Orientovat se v návykových poruchách v dětském a dorostovém věku.
Gerontopsychiatrie
Orientovat se v základních specifikách sociální a zdravotní situace ve stáří.
Orientovat se v návykových poruchách ve stáří.
Sexuologie
Orientovat se v problematice antikoncepce.
Vnitřní lékařství
Orientovat se v teoriích stresu a psychosomatických poruch (behaviorální medicíny).
Znát obvyklý klinický obraz poruch, které mívají často v popředí duševní poruchu nebo poruchu chování.
Být informován o nejběžnějších účincích léčivých přípravků v oboru často užívaných na duševní stav.
Hygiena a epidemiologie, infekční lékařství
Orientovat se v problematice nejčastějších infekčních onemocnění se vztahem k duševním/návykovým poruchám (zejména infekčních hepatitid a infekce HIV), jejich prevence, detekce, opatření při zjištění infekce, spolupráce s příslušnými zařízeními při depistáži a léčbě infekčních onemocnění.
Gynekologie a porodnictví
Orientovat se v problematice gravidity u závislých pacientek, znát specifické léčebné postupy u těchto pacientek, včetně substituční léčby, znát postupy při léčbě neonatálního abstinenčního syndromu.
Neurologie
Znát obvyklý klinický obraz poruch, které mívají často v popředí duševní/návykovou poruchu nebo poruchu chování včetně poruch způsobených škodlivým užíváním psychoaktivních látek.
Praktické dovednosti
Urgentní medicína
Umět poskytnout neodkladnou resuscitaci a poskytnout úvodní péči pacientovi s poruchou vědomí.
Neurologie
Umět správně indikovat a zdůvodnit konsiliární neurologické vyšetření.
Vnitřní lékařství
Umět správně indikovat a zdůvodnit konsiliární vyšetření odborníka ve vnitřním lékařství, umět přizpůsobit léčbu duševní poruchy při komorbiditě s vnitřním onemocněním.
Umět přispět k týmové léčbě psychosomatických onemocnění.
Chirurgie
Dokázat ošetřit povrchová poranění související s injekční aplikací drog.
4 Všeobecné požadavky
Absolvent nástavbového oboru má:
- znalosti standardní dokumentace používané v oboru, hlášení substituční léčby závislostí na opioidech (Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek), hlášení některých infekčních nemocí, hlášení o pracovním úrazu, hlášení nežádoucího účinku léčivých přípravků, náležitosti lékařské zprávy, dokumentace pro potřeby pojišťoven,
- potřebnou úroveň schopností pro komunikaci s pacienty, příbuznými i spolupracovníky,
- základní znalosti posudkového a revizního lékařství, lékařské etiky, základních právních předpisů platných ve zdravotnictví, organizace zdravotnické služby a ekonomiky zdravotnictví a statistiky, problematika ČLK,
- schopnost provozní a administrativní činnosti a managementu týmové práce,
- základy počítačové techniky jako prostředku pro ukládání a vyhledávání dat, odborných informací a komunikace.
5 Hodnocení vzdělávání v nástavbovém oboru
Vzdělávání probíhá pod vedením přiděleného školitele na akreditovaném pracovišti.
a) Průběžné hodnocení školitelem
záznam o absolvované praxi (konkrétních činnostech na pracovišti) a školicích akcích v průkazu odbornosti, záznamy o provedených výkonech v logbooku. Záznamy o průběžném hodnocení školitelem pravidelně v šestiměsíčních intervalech.
b) Předpoklad přístupu k závěrečné zkoušce
absolvování požadované praxe potvrzené všemi školiteli se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí,
předložení potvrzení o provedených kompletních výkonech v logbooku,
předložení vypracované písemné práce, a to minimálně 2 měsíce před termínem závěrečné zkoušky, v požadovaném rozsahu na téma předem projednané se školitelem - 30 normostran textu, doplněného o seznam použitých zdrojů / literatury; společně s písemnou prací předkládá školenec také doporučení školitele k obhajobě práce v rámci závěrečné zkoušky,
potvrzení o absolvování kurzů, vědeckých a vzdělávacích akcí (viz tab. Část II.).
c) Vlastní závěrečná zkouška
praktická část - vyšetření pacienta s vypracováním diagnostického rozboru, plánu dalších vyšetření, terapeutického a rehabilitačního plánu, prognostické úvahy a posudkového zhodnocení,
teoretická část - 3 odborné otázky, obhajoba písemné práce.
6 Charakteristika činností, pro které absolvent vzdělávání v nástavbovém oboru získal zvláštní odbornou způsobilost
Absolvováním nástavbového oboru návykové nemoci zdravotničtí pracovníci získávají zvláštní odbornou způsobilost pro vymezené činnosti, které prohlubují získanou specializovanou způsobilost.
Absolvent nástavbového oboru návykové nemoci je schopen samostatné činnosti při poskytování specializované péče v lůžkovém nebo nelůžkovém zařízení pro léčbu návykových nemocí, je schopen provádět konsiliární činnost pro jiné obory a podílet se na vzdělávání specialistů v oboru psychiatrie a návykových nemocí.
7 Charakteristika akreditovaných pracovišť
Pracoviště zajišťující výuku školenců musí být akreditováno (ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb.). Pracoviště musí zajistit školenci absolvování vzdělávacího programu. K tomu slouží řádné a plné zapojení školence do práce včetně účasti na pohotovostních službách a dále umožnění studia a pobytu na jiném akreditovaném pracovišti poskytujícím část přípravy, která není dostupná na vlastním pracovišti. Vzhledem k rozdílnému rozsahu poskytované odborné péče a výuky se rozlišují následující typy pracovišť. Minimální kritéria akreditovaného pracoviště jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Nedílnou součástí žádosti o udělení akreditace je plán atestační přípravy školence.
7.1 Akreditovaná pracoviště (AP)
7.1.1 Akreditované pracoviště I. typu - ambulantní pracoviště
Personální požadavky
- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
- Poměr školitel/školenec - 1: 1-2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 2 letech (celoživotní vzdělávání).
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
Materiální a technické vybavení
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
7.1.2 Akreditované pracoviště II. typu - lůžkové pracoviště
Personální požadavky
- Školitel má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let výkonu povolání lékaře v oboru, z toho alespoň 5 let od získání specializované způsobilosti nebo zvláštní odborné způsobilosti a s minimálním úvazkem 0,5.
- Poměr školitel/školenec - 1: 1-2.
- Školitel dokládá svou způsobilost při žádosti o akreditaci pracoviště profesním životopisem a přehledem svých odborných a pedagogických aktivit v posledních 2 letech (celoživotní vzdělávání).
- Spolu se žádostí je nutno předložit plán plnění povinností stanovených vzdělávacím programem. Pokud pracoviště zajišťuje více než jednu část, vždy výukový plán předkládá.
- Na pracovišti je přítomen klinický psycholog.
Materiální a technické vybavení
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Pracoviště poskytuje celé spektrum metod rezidenční léčby závislostí na návykových látkách, včetně detoxifikace a rezidenční léčby procesuálních závislostí.
Vědeckovýzkumná činnost AP
- Pracovníci AP publikují odborná sdělení v domácích i zahraničních časopisech a podílejí se na řešení výzkumných úkolů. Školenec by se měl seznámit během své přípravy se zásadami vědecké práce, měl by mít možnost seznámit se s výzkumnou činností pracoviště, případně se i na ní podílet.
7.2 Vysvětlivky - požadavky na pracoviště
8 Programy povinných vzdělávacích aktivit a personální a technické vybavení pro jejich realizaci
8.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
8.1.1 Program kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Škodlivé užívání NL a závislostí na NL v ČR.
|
1
|
Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastností.
|
1
|
Zdravotní aspekty škodlivého užívání NL a závislostí na NL.
|
1
|
Problematika škodlivého užívání NL a závislostí na NL ve specifických podmínkách jednotlivých medicínských oborů, možnosti prevence.
|
2
|
Přehled specifických léčebných modalit pro osoby škodlivě užívající NL a závislé.
|
1
|
Právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostmi na NL.
|
1
|
Závěr kurzu, diskuse.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Prevence škodlivého užívání návykových látek (NL) a léčba závislostí
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
8.1.2 Program kurzu Radiační ochrana
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
a) Účinky ionizujícího záření na živé systémy, charakter deterministických a stochastických účinků. Veličiny a jednotky používané pro potřeby radiační ochrany.
|
1
|
b) Systém radiační ochrany, aplikace základních principů radiační ochrany do soudobé koncepce a legislativy EU a ČR.
|
1
|
c) Radiační zátěž obyvatel z různých zdrojů ionizujícího záření. Specifický charakter lékařského ozáření, velikosti dávek pacientů pro typické radiologické postupy.
|
1
|
d) Úloha lékařů indikujících vyšetření nebo léčbu s využitím zdrojů ionizujícího záření - význam indikačních kriterií (Věstník MZ ČR č. 11/03).
|
1
|
e) Zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany pacientů při provádění a řízení zdravotnických výkonů s použitím zdrojů ionizujícího záření - optimalizace radiační ochrany při lékařském ozáření (diagnostické referenční úrovně, princip ALARA „As Low As Reasonably Achievable“).
|
1
|
f) Praktické metody ochrany radiačních a ostatních pracovníků, ostatních pacientů a obyvatel při využívání zdrojů ionizujícího záření ve zdravotnickém zařízení (kontrolované a sledované pásmo, systém monitorování, vedení dokumentace, program zabezpečování jakosti).
|
1
|
g) Odpovědnost za zajištění požadavků radiační ochrany při využívání zdrojů ionizujícího záření v lékařství: úloha indikujícího lékaře, aplikujícího odborníka, radiologického fyzika. Význam soustavného dohledu dohlížející osobou a osobou s přímou odpovědností.
|
1
|
h) Pracovně-lékařská péče o radiační pracovníky. Lékařská pomoc lidem ozářeným v důsledku radiační nehody.
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Radiační ochrana
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru radiologie a zobrazovací metody, specializací v oboru radiologický fyzik, případně se specializací v radiační ochraně /Státní ústav radiační ochrany (dále jen „SÚRO“), Státní úřad pro jadernou bezpečnost (dále jen „SÚJB“)/ pro předměty v bodech a), b), c), e), f) a g).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru radiologie azobrazovací metody, neuroradiologie a dětská radiologie pro předmět v bodě d).
Lektoři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru pracovní lékařství, radiologie a zobrazovací metody, případně se specializací v radiační ochraně (SÚRO, SÚJB) pro předmět v bodě h).
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí výukových materiálů.
8.1.3 Program kurzu Právní aspekty oboru návykové nemoci
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Opatření k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami.
|
2
|
Obecná povinnost mlčenlivosti lékaře a její specifika v souvislosti s léčbou uživatelů návykových látek.
|
2
|
Vymáhání práva v oblasti nelegálních návykových látek.
Způsobilost zdravotnických pracovníků k výkonu povolání.
|
2
|
Celkem
|
6
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Právní aspekty oboru návykové nemoci
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Nebo právník se specializovanou způsobilostí v oboru veřejné zdravotnictví.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením. Kurz není možné realizovat formou e-learningu.
8.1.4 Program kurzu Základní kurz o substituční léčbě I.
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Základní principy a cíle substituční léčby.
|
1
|
Legislativní podklad substituční léčby.
|
1
|
Organizace a praxe substituční léčby.
|
1
|
Lékařská péče o pacienty v substituční léčbě.
|
2
|
Preskripce buprenorfinu.
|
2
|
Národní registr uživatelů lékařsky indikovaných substitučních látek (NRULISL).
|
1
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základní kurz o substituční léčbě I.
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením. Kurz není možné realizovat formou e-learningu.
8.1.5 Program kurzu Základní kurz o substituční léčbě II.
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Aktuální praxe substituční léčby v podmínkách ČR.
|
2
|
Klinické aspekty substituční léčby závislosti na opioidech v rámci komplexní léčby závislostí.
|
2
|
Komplikace při substituční léčbě a jejich řešení.
|
2
|
Celkem
|
6
|
Personální a technické zabezpečení kurzu Základní kurz o substituční léčbě II.
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru návykové nemoci a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením. Kurz není možné realizovat formou e-learningu.
9 Doporučená literatura
Doporučená literatura
KALINA, K., aj. Základy klinické adiktologie. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 388 s. ISBN 978-80-247-1411-0.
LOWINSON, J.H., aj. Substance abuse: a comprehensive textbook. 4th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2005. 1421 p. ISBN 0781734746.
MIOVSKÝ, M., aj. Konopí a konopné drogy. Adiktologické kompendium. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 533 s. ISBN 978-80-247-0865-2.
Časopisy
Adiktologie
Alkoholizmus a drogové závislosti
Česká a slovenská psychiatrie
Psychiatrie
Internetové odkazy