Věstník MZd ČR, částka 8/2011
Vzdělávací program
specializačního vzdělávání
v oboru
URGENTNÍ MEDICÍNA
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Urgentní medicína je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Urgentní medicína je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotnického záchranáře dle zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Délka výkonu povolání zdravotnického záchranáře je minimálně 36 měsíců v úvazku 1,0, z toho minimálně 12 měsíců na pracovišti zdravotnické záchranné služby v úvazku 1,0 dle odst. 2 §56 zákona 96/2004 Sb.
Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.
Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.
Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.
Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Urgentní medicína je:
- zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
- výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
- absolvování teoretické výuky,
- absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem a splnění výkonů daných vzdělávacím programem,
- potvrzení splnění výkonů daných logbookem,
- získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
- úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a pracovního sešitu (logbooku), ve kterém jsou záznamy o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe (na účastníkem zvoleném pracovišti i na pracovišti zařízení akreditovaného pro praktickou část vzdělávacího programu). Počty výkonů k jednotlivým modulům jsou uvedeny v logbooku včetně typů pracoviště kde budou provedeny. Počet výkonů uvedených v OM 5, OM 6 a OM 7 na akreditovaných pracovištích je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
3.1 Učební osnova základního modulu
Základní modul ZM
|
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl
|
Vybavit zdravotnického záchranáře znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení ošetřovatelské péče.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Vzdělávání dospělých
|
Úvod do problematiky. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
|
4
|
Právní problematika ve zdravotnictví
|
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
3
|
Moderní management v ošetřovatelské péči
|
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
|
3
|
Kvalita a bezpečí
|
Strategické řízení kvality zdravotní péče.
|
4
|
zdravotní péče
|
Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. Řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
|
|
Interpersonální dovednosti zdravotnického záchranáře specialisty
|
Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
|
4
|
Edukace
|
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace.
|
4
|
Průzkumné a výzkumné šetření v ošetřovatelství
|
Charakteristika, specifika a význam ošetřovatelského výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
|
5
|
Vybraná problematika veřejného zdraví
|
Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.
|
2
|
Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
|
2
|
|
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (dále jen NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
|
2
|
|
Krizový management ve zdravotnictví
|
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání).
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
4
|
Výsledky vzdělávání
Absolvent/ka:
- zná zásady vzdělávání dospělých,
- umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky,
- zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědom/a právní odpovědnosti ve zdravotnictví,
- umí vysvětlit význam pojmu management, řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam,
- chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje,
- umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin,
- uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce,
- zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxi,
- zná vybranou problematiku edukace pacientů,
- navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně rodinných příslušníků a jiných osob,
- postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech,
- zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany,
- zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních.
Způsob ukončení modulu - Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:
- podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
- hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
- identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
- provádět průzkumná a výzkumná šetření,
- navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
- připravovat edukační materiály.
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
Cíl: Připravit zdravotnického záchranáře pro požadované činnosti konkrétního oboru specializace.
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
Odborný modul - OM 1
|
Urgentní medicína
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
15 dnů, tj. 120 hodin teoretické výuky a praktických cvičení
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
65 (60 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl OM 1
|
Připravit zdravotnického záchranáře pro teoretické a praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče a neodkladné diagnosticko-léčebné péče na úseku přednemocniční neodkladné péče o pacienta, u kterého dochází k selhání základních životních funkcí nebo kde toto selhání hrozí.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Úvod do problematiky prvního bloku
|
Úvod do problematiky jednotlivých tematických celků OM 1(ZZS, přístrojové a materiální vybavení, monitoring, diagnostika, elektrokardiografie, elektroimpulzoterapie, farmakologie).
|
1
|
Koncepce zdravotnické záchranné služby
|
Definice, vývoj, směr urgentní medicíny. Organizace ZZS. Odborné a personální předpoklady k činnostem na pracovištích urgentní medicíny.
|
2
|
Přístrojové a materiální vybavení pracovišť ZZS a dokumentace
|
Pomůcky, nástroje, speciální zdravotnický materiál a přístroje pro první diagnostická a léčebná opatření, monitoraci základních životních funkcí při akutních stavech. Dokumentace spojená s prací v přednemocniční péči (ošetřovatelská dokumentace, lékařská dokumentace, ostatní dokumentace).
|
2
|
Diagnostika, monitoring, vyšetření
|
Definice, význam a obecné cíle monitorování. Základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody, analýza údajů o zdravotním stavu pacienta. Možnosti monitorování respiračního systému (monitorování dechové frekvence, pulzní oxymetrie, kapnometrie, cooxymetrie, monitorování v průběhu umělé plicní ventilace, další možnosti monitoringu). Monitorování kardiovaskulárního systému (monitorování TK /tlak krevní/, P /pulz/, EKG /elektrokardiografické/ křivky). Monitorování centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Využití hodnotících metodik a škál. Vyšetření biologického materiálu. Indikace k vyšetření, druhy odebíraného biologického materiálu. Správný postup odběru a manipulace s odebraným biologickým materiálem. Fyziologické hodnoty jednotlivých vyšetření.
|
3
|
Farmakologie v urgentní medicíně
|
Základy farmakokinetiky a farmakodynamiky. Hlavní lékové formy a skupiny používané v urgentní medicíně. Léčivé přípravky používané v urgentní medicíně, nástup účinku, žádoucí a nežádoucí účinky léčiv na organismus.
|
16
|
Elektrokardiografie, elektroimpulzoterapie
|
Elektrokardiografické vyšetření (EKG), analýza křivky, patofyziologie poruch srdečního rytmu a jejich promítnutí do EKG křivky, včetně dětských pacientů. Defibrilace a kardioverze pomocí externích defibrilátorů s analýzou srdečního rytmu a bez analýzy srdečního rytmu. Kardiostimulace pomocí externích elektrod. Orientace v problematice pacientských kardiostimulátorů a kardioverterů.
|
16
|
Úvod do problematiky druhého bloku
|
Úvod do problematiky jednotlivých tematických celků OM 1(KPR, zajištění dýchacích cest, UPV, zajištění periferního vstupu).
|
1
|
Kardiopulmonální resuscitace dospělých
|
Rozšířená kardiopulmonální resuscitace dospělých, léčebné postupy a léky používané při kardiopulmonální resuscitaci včetně zprůchodnění a zajištění dýchacích cest. Přístroje k mechanické podpoře oběhu. Terapeutická mírná hypotermie.
|
8
|
Kardiopulmonální resuscitace dětí
|
Rozšířená kardiopulmonální resuscitace dětí, léčebné postupy a léky používané při kardiopulmonální resuscitaci dětí, včetně zprůchodnění a zajištění dýchacích cest a periferního vstupu do cévního řečiště. Kardiopulmonální resuscitace dětí po porodu, vyšetření a podpora vitálních funkcí novorozence
|
8
|
Zprůchodnění a zajištění dýchacích cest
|
Zajištění dýchacích cest pomocí supraglotických pomůcek, endotracheální intubace a invazivní vstup do průdušnice.
|
16
|
Zajištění cévního řečiště
|
Indikace a kontraindikace k aplikaci periferních žilních vstupů. Místa žilní punkce a volba periferní kanyly, postup a technika periferní žilní kanylace. Komplikace spojené s periferními žilními vstupy. Intraoseální vstupy, postup a technika zajištění a aplikace. Komplikace spojené intraoseálními vstupy.
|
3
|
Umělá plicní ventilace a oxygenoterapie
|
Umělá plicní ventilace (UPV). Ruční dýchací přístroje a automatické dýchací přístroje, jejich nastavení a obsluha. Ventilační režimy, objemy, frekvence. Podpora ventilace polomaskou, kyslíkovými brýlemi. Použití zvlhčovačů vzduchu a kyslíku včetně nebulizátorů. Hyperbaroxická oxygenoterapie.
|
4
|
Úvod do problematiky třetího bloku
|
Úvod do problematiky jednotlivých tematických celků OM 1 (specifická ošetřovatelská péče o dospělé i děti zaměřená na jednotlivé skupiny diferenciální diagnózy).
|
1
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty v bezvědomí
|
Péče o pacienta v bezvědomí z neúrazových příčin (hypoglykémie, hyperglykémie, epilepsie, febrilní křeče, mdloba, synkopa, kolaps) klinické projevy, diagnostika, základní neurologické vyšetření, klasifikace poruch vědomí, možnosti léčby, komplikace.
|
8
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s onemocněním kardiovaskulárního systému
|
Péče o pacienta s akutním koronárním syndromem, infarktem myokardu, plicní embolií, poruchami srdečního rytmu, hypertenzí, cévní mozkovou příhodou, akutním cévním uzávěrem, jícnovými varixy, aneurysma.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s onemocněním respiračního systému
|
Péče o pacienta s respirační insuficiencí, náhlá dechová nedostatečnost, astmatický záchvat, status astmaticus, chronická obstrukční nemoc plicní, nekardiální plicní edém, laryngitidy, edém laryngu, laryngospasmus. Klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s traumaty
|
Péče o pacienta s polytraumatem, poraněním páteře, míchy, hlavy a obličeje, poranění kostí, kloubů a měkkých tkání, poranění hrudníku, břicha a krvácení. Péče o pacienta s termickými traumaty, inhalační trauma. Crash syndrom, blast syndrom, výšková nemoc, dekompresní nemoc, barotrauma.
|
8
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s bolestmi břicha
|
Péče o pacienta s neúrazovými bolestmi břicha, klinické projevy, způsoby vyšetření, komplikace. Péče o pacienta s akutními urologickými obtížemi, způsoby vyšetření, komplikace.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s akutní intoxikací
|
Pacient s akutní intoxikací (alkoholem, návykovými látkami, léky, potravinami, živočišnými jedy, chemickými látkami, inhalační otravy), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, eliminační metody, komplikace. Specifická antidota a jejich dostupnost.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacientky s náhlými stavy v gynekologii a porodnictví
|
Akutní stavy v gynekologii, akutní stavy v porodnictví, překotný porod, porodnické krvácení, klinické projevy, diagnostika, komplikace. Ošetření novorozence.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s duševním onemocněním
|
Péče o pacienta s duševním onemocněním, agrese a agresivita, stavy zmatenosti, delirium, demence, suicidium. Změny chování u pacienta pod vlivem psychotropních látek. Klinické projevy, diagnostika, komplikace.
|
3
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
|
Výsledky vzdělávání
Absolvent/ka:
- umí zprůchodnit a zajistit dýchací cesty supraglotickými
- pomůckami a tracheální intubací u pacientů starších deseti let,
- umí zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělého pacienta,
- umí zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětského pacienta, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- umí zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětí po porodu, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- umí zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití přístrojů k automatické srdeční masáži,
- umí indikovat a provádět defibrilaci srdce,
- umí provádět kardiostimulaci pomocí externích elektrod,
- umí zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití bezprostředně nezbytných léčivých přípravků,
- umí zavádět a udržovat kyslíkovou terapii,
- umí zajistit intraoseální vstup,
- umí provádět měření a analýzu fyziologických funkcí pomocí přístrojové techniky, včetně využití invazivních metod,
- umí vést zdravotnickou dokumentaci v přednemocniční neodkladné péči,
- umí odebírat biologický materiál na vyšetření,
- umí analyzovat EKG křivku,
- zná základy farmakokinetiky a farmakodynamiky léčivých přípravků používaných v urgentní medicíně,
- zná postupy mírné léčebné hypotermie a umí jí zavádět,
- zná postupy invazivního vstupu do průdušnice a umí asistovat při jeho provádění,
- umí udržovat umělou plicní ventilaci ručním i automatickým dýchacím přístrojem,
- umí provádět specifickou ošetřovatelskou péči, včetně diferenciální diagnostiky a neodkladných postupů u pacientů se selháváním životních funkcí z úrazových i neúrazových příčin u pacientů všech věkových kategorií,
- umí vést překotný porod, ošetřovat novorozence a řešit akutní stavy v gynekologii a porodnictví.
Seznam výkonů
- Zajištění pacienta v kritickém stavu
- Rozšířená KPR
- Elektroimpulzoterapie: defibrilace, externí kardiostimulace
- Kanylace periferní žíly u dětí mladších 10 let
- Intraoseální vstup
- Provedení a vyhodnocení orientačního laboratorního vyšetření specifického pro UM
- Zajištění průchodnosti dýchacích cest bez pomůcek
- Zajištění dýchacích cest semiinvazivně (LMA, kombirourou, laryngeálním tubusem)
- Zajištění dýchacích cest tracheální intubací pacienta staršího deseti let
- Ventilace pacienta pomocí ručního křísícího přístroje s maskou
- Umělá plicní ventilace + oxygenoterapie
- Neodkladné výkony v rámci probíhajícího porodu včetně ošetření novorozence
- Infuzní terapie
- Nepřímá srdeční masáž pomocí automatického přístroje
- Záznam a vyhodnocení křivky EKG
- Tracheobronchiální lavaž u pacienta s ETI a TS
- Zavedení gastrické sondy
- Výplach žaludku u pacienta při vědomí
- Výplach žaludku u pacienta staršího 10 let v bezvědomí se zajištěnými dýchacími cestami
Způsob ukončení modulu - Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.) a splnění odborné praxe dané pro odborný modul 1.
Minimální počet výkonů je stanoven logbookem.
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
Odborný modul - OM 2
|
Intenzivní péče
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky a praktických cvičení
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
25 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl OM 2
|
Připravit zdravotnického záchranáře pro teoretické a praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče a neodkladné diagnosticko-léčebné péče na úseku anesteziologicko-resuscitační péče a v rámci akutního příjmu, o pacienta, u kterého dochází k selhání základních životních funkcí nebo kde toto selhání hrozí.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Úvod do problematiky
|
Úvod do problematiky jednotlivých tematických celků OM2.
|
1
|
Hygienický a protiepidemický režim na pracovištích intenzivní medicíny
|
Nozokomiální nákazy v intenzivní péči (definice pojmů, etiologie a patogeneze, klasifikace, závažnost problematiky). Protiepidemický režim a bariérový přístup. Prevence, možné postupy proti vzniku nozokomiálních infekcí (ranné infekce, nozokomiální bronchopneumonie, močové infekce, infekce z intravaskulárních katétrů).
|
3
|
Kyslíková terapie v intenzivní péči
|
Kyslíková terapie se zaměřením na intenzivní péči. Indikace, zásady a jednotlivé způsoby aplikace, určení vhodné frakce kyslíku vzhledem k onemocnění, pomůcky k aplikaci kyslíkové terapie, zvlhčování dýchacích cest. Používání medicinálních plynů a využití hyperbarické komory.
|
2
|
Diagnostika, monitoring, komplementární vyšetření
|
Definice, význam a obecné cíle monitorování. Základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody, analýza údajů o zdravotním stavu pacienta. Možnosti monitorování respiračního systému (monitorování dechové frekvence, pulzní oxymetrie, kapnometrie, vyšetření krevních plynů a acidobazické rovnováhy, monitorování v průběhu umělé plicní ventilace, další možnosti monitoringu). Možnosti monitorování kardiovaskulárního systému (monitorování TK /tlak krevní/, P /pulz/, EKG /elektrokardiografické/ křivky, monitorování hemodynamických poměrů, prokrvení, možnosti monitorování cévního systému). Možnosti monitorování centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Využití hodnotících metodik a škál. Speciální možnosti monitorovací techniky (abdominální tlak, gastrická tonometrie, TT /tělesná teplota/ a další). Základní a komplementární vyšetření biologického materiálu. Indikace k vyšetření, druhy odebíraného biologického materiálu. Správný postup odběru a manipulace s odebraným biologickým materiálem. Fyziologické hodnoty jednotlivých vyšetření.
|
3
|
Prevence vzniku sekundárních změn v intenzivní péči
|
Problematika imobilizačního syndromu v intenzivní péči. Vliv imobility na jednotlivé orgánové systémy, techniky a způsoby prevence imobilizačního syndromu. Řešení komplikací vzniklých následkem imobilizačního syndromu. Využití hodnotících metodik a škál v prevenci sekundárních změn. Koncept stimulace vnímání. Uplatnění stimulace vnímání v intenzivní péči. Základní postupy užívané v konceptu stimulace vnímání, pravidla práce s konceptem.
|
4
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty s postižením zdraví interního charakteru
|
Pacient s respirační insuficiencí (akutní dušení, astmatický záchvat, status astmaticus, nekardiální plicní edém, chronická obstrukční plicní nemoc), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.
|
4
|
Pacient s kardiovaskulárním postižením (akutní koronární syndrom, klinicky významné arytmie, plicní embolie, kardiomyopatie), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.
|
3
|
|
Pacient s akutními stavy v diabetologii (hypoglykemické a hyperglykemické koma), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.
|
2
|
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty se závažným infekčním onemocněním
|
Pacient se závažným infekčním onemocněním (meningokoková meningitida, tetanus, syndrom získaného imunodeficitu, hepatitidy), klinické projevy, diagnostika, možnosti léčby, komplikace.
|
2
|
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienty na umělé plicní ventilaci
|
Základy umělé plicní ventilace (UPV). Stavy vyžadující umělou plicní ventilaci. Invazivní a neinvazivní umělá plicní ventilace (indikace, ventilační režimy, ovlivnění respiračního systému UPV). Komplikace a nežádoucí účinky UPV. Problematika odvykání od ventilátoru.
|
3
|
Extubace pacienta. Specifická ošetřovatelská péče o pacienty na UPV (péče o endotracheální a tracheostomickou kanylu, toaleta dýchacích cest, způsoby odsávání a dechová rehabilitace, endobronchiální laváže). Komunikace s pacientem na UPV. Hygienická péče o pacienta na UPV (péče o oči, uši, vlasy, vousy, dutinu ústní, nosní, kůži, nehty a další oblasti). Péče o vyprazdňování. Péče o spánek a o duševní hygienu.
|
4
|
|
Výživa kriticky nemocných
|
Enterální výživa pacienta v intenzivní péči. Význam kvalitní výživy při kritických stavech. Indikace, způsoby podávání, druhy výživy, možné komplikace. Pozice nutričního terapeuta v ošetřovatelském týmu.
|
2
|
Parenterální výživa pacienta v intenzivní péči. Indikace, způsoby aplikace, druhy přípravků, komplikace a jejich prevence, přístrojové vybavení a laboratorní monitorace.
|
2
|
|
Základy farmakologie
|
Hlavní lékové skupiny používané na pracovištích intenzivní medicíny. Žádoucí a nežádoucí účinky léčiv na organismus, lékové formy, nástup účinku.
|
4
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
1
|
Výsledky vzdělávání
Absolvent/ka:
- zná problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným postižením respiračního systému,
- zná problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s akutními komplikacemi diabetu mellitu,
- zná problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným infekčním onemocněním,
- zná problematiku komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty vyžadující UPV včetně rizik, komplikací s tím souvisejících,
- umí poskytovat specifickou ošetřovatelskou péči pacientům na UPV
- umí sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky k provádění UPV a zajišťovat její stálou připravenost,
- orientuje se v jednotlivých druzích výživy, umí je aplikovat kriticky nemocným,
- orientuje se ve farmakologických prostředcích užívaných v intenzívní medicíně, zná jejich indikace a účinky.
Seznam výkonů
- Příprava ventilátoru k UPV
- Napojení pacienta na ventilátor
- Napojení pacienta na neinvazivní umělou plicní ventilaci
- Odsávání z dýchacích cest uzavřeným odsávacím systémem
- Odsávání z dýchacích cest otevřeným odsávacím systémem
- Změna polohy endotracheální kanyly
- Odběr krve na vyšetření krevních plynů a acidobazické rovnováhy ve spojení s UPV a analýza výsledků
- Sledování a analýza ventilačních parametrů
- Rozpoznání patologie v oblasti výživy na základě laboratorních vyšetření
- Zhodnocení stavu vědomí s využitím hodnotících metodik
- Zhodnocení hloubky analgosedace s využitím hodnotících metodik
- Vyhodnocení údajů o stavu pacienta při odpojování od ventilátoru
- Uplatnění správného postupu při odpojování pacienta od ventilátoru
- Analýza EKG křivky
- Extubace pacienta
Způsob ukončení modulu - Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.) a splnění odborné praxe dané pro odborný modul 2.
Minimální počet výkonů je stanoven logbookem.
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
Odborný modul - OM 3
|
Krizové řízení
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
|
|
Počet kreditů
|
20
|
|
Cíl OM 3
|
Připravit zdravotnického záchranáře pro provádění a organizaci záchranných a likvidačních prací při mimořádných událostech.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Úvod do problematiky
|
Úvod do problematiky jednotlivých tematických celků OM3.
|
1
|
Právní aspekty krizového řízení a mimořádných událostí (MU)
|
Systém veřejné správy, systém krizového řízení, základní terminologie. Krizová připravenost zdravotnictví ČR, ochrana obyvatelstva. Systém havarijního a krizového plánování a zásady traumatologického plánování. Typové činnosti IZS.
|
9
|
Psychologické aspekty MU
|
Psychologické aspekty MU a krizových situací. Psychosociální intervenční služba zaměstnancům IZS a obyvatelstvu.
|
8
|
Záchranné a likvidační práce
|
Provádění a organizace záchranných a likvidačních prací při společném zásahu složek integrovaného záchranného systému. Organizace činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události podle aktuálních poznatků medicíny katastrof. Taktiku zásahu v závislosti na typu mimořádné události a aktuálních podmínkách. Zdravotnická dokumentace v podmínkách mimořádné události. Prostředky osobní ochrany. Modelové řešení mimořádné události.
|
12
|
Triáž
|
Metody třídění pacientů při MÚ, třídící karty. Simulace likvidace různých typů MÚ, včetně třídění raněných. Dokumentace při likvidaci MÚ. Vytvoření situační zprávy.
|
10
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
|
Výsledky vzdělávání
Absolvent/ka:
- orientuje se v systému veřejné správy a v systému krizového řízení,
- zná základní terminologii,
- zná krizovou připravenost zdravotnictví ČR,
- orientuje se v ochraně obyvatelstva,
- zná právní aspekty krizového řízení,
- zná psychologické aspekty mimořádných událostí a krizových situací,
- orientuje se v systému havarijního a krizového plánování, znát systém a zásady traumatologického plánování,
- zná zásady koordinace záchranných a likvidačních prací při společném zásahu složek integrovaného záchranného systému,
- zná úkoly a organizaci činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události podle aktuálních poznatků medicíny katastrof,
- umí provádět a organizovat zásah zdravotnických složek při mimořádné události,
- umí vyhodnotit mimořádnou událost zejména z hlediska specifických rizik a požadavků na síly a prostředky zdravotnických složek,
- umí přizpůsobovat taktiku zásahu v závislosti na typu mimořádné události a aktuálních podmínek,
- vede zdravotnickou dokumentaci v podmínkách mimořádné události,
- indikuje použití prostředků osobní ochrany a dalších věcných prostředků.
Způsob ukončení modulu - Praktická zkouška - modelové řešení likvidace MU.
3.2.4 Učební osnova odborného modulu OM 4
Odborný modul - OM 4
|
Operační řízení přednemocniční neodkladné péče
|
|
Typ modulu
|
povinný
|
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe
|
|
Počet kreditů
|
25 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část)
|
|
Cíl OM 4
|
Připravit zdravotnického záchranáře pro poskytování specifické činnosti v rámci zdravotnického operačního střediska.
|
|
Téma
|
Rozpis učiva
|
Minimální počet hodin
|
Zdravotnické operační středisko
|
Úvod do problematiky, systém tísňových volání v ČR a ve světě, JETČV 112 a národní tísňová čísla. Základní principy fungování operačního střediska. Definice a rozdělení, procesní režim zpracování tísňové výzvy. Prostorová a funkční integrace. Kapacitní dimenzování a prostorové uspořádání. Poslání ZOS, úkoly v síti zdravotnických zařízení v ČR, úkoly v rámci činností ZZS - příjem tísňové výzvy, operační řízení, informační služby a telemedicína.
|
3
|
Právní aspekty operačního řízení
|
Právní postavení ZZS v České republice (zákony a vyhlášky). Integrovaný záchranný systém. Trestně právní odpovědnost operátora (neposkytnutí první pomoci, neoprávněné nakládání s osobními údaji, odborné pochybení). Pracovně právní odpovědnost.
|
3
|
Psychologické aspekty práce na ZOS
|
Základy psychologie osobnosti se zaměřením na dynamické vlastnosti osobnosti. Komunikace s volajícím, volání z první, druhé, třetí ruky, taktika komunikace s volajícím, specifické skupiny volajících a přístup k nim. Krizová intervence po telefonu. Náročné životní situace, charakteristika náročné životní situace, stres a jeho odraz do práce operátora, stres volajícího, prevence a boj se stresem, psychosociální tísňové stavy, linky důvěry atd.
|
8
|
Vedení telefonického hovoru
|
Příjem tísňové výzvy, lokalizace, navigace, geografické informační systémy. Příjem tísňové výzvy, klasifikace událostí, obecná část - formalizovaný a volný přístup, chyby a úskalí. Příjem tísňové výzvy, klasifikace událostí - speciální část. Indikace a její význam, stupně naléhavostí, kompetence jednotlivých druhů výjezdových skupin. Telefonicky asistovaná první pomoc, telemedicína, telefonicky asistovaná medikace, telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace. Psychosociální emergence, základy krizové intervence.
|
12
|
Operační řízení PNP
|
Úkoly operačního řízení. Metody optimální alokace zdrojů. Specifika řízení LZS, indikace a kontraindikace využití LZS, operační řízení LZS. Spolupráce s dalšími složkami IZS.
|
5
|
Činnost ZOS při MU
|
Objasnění pojmu MU (hromadné neštěstí, katastrofy, živelné pohromy, epidemie atd.). Legislativní podmínky pro řešení mimořádné události. IZS, stav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, poplachové stupně, záchranné a likvidační práce. Práce ZOS při mimořádné události, příprava na mimořádnou událost (dlouhodobá, operativní, traumatologické, evakuační a krizové plány), identifikace mimořádné události, svolávání záloh, spolupráce s dalšími složkami IZS, operační řízení (zajištění běžného provozu, komunikace se zdravotnickými zařízeními, koordinace distribuce zraněných, udržení spojení, poskytování informací (rodina, média).
|
3
|
Komunikační technologie
|
Úvod do problematiky. Telefonní systém (tísňové linky, koordinační linky, datové přenosy atd.). Radiové systémy. Geografické informační systémy, lokalizační technologie, lokalizace tísňových volání. Možnosti a limity spolupráce různých technologií, CAD.
|
4
|
Management a řízení kvality práce ZOS
|
Sledování kvality práce ZOS, plán zajištění kvality. Statistická analýza práce ZOS, základní statistické pojmy, ukazatele polohy a variability, statistická evidence a formalizace dat, statistické šetření a sběr dat, analýza dat, hypotéza, hladina pravděpodobnosti, sledované parametry a jejich vypovídací schopnost.
|
2
|
Ukončení modulu
|
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
|
|
Výsledky vzdělávání
Absolvent/ka:
- zná základní principy fungování operačního střediska,
- zná procesní režim zpracování tísňové výzvy, prostorovou a funkční integraci,
- orientuje se v kapacitním dimenzování a prostorovém uspořádání ZOS,
- zná systém tísňových volání v ČR a ve světě,
- zná poslání ZOS, jeho úkoly v síti zdravotnických zařízení v ČR a úkoly v rámci činností ZZS,
- umí komunikovat s volajícím ve stresu, s volajícími různých věkových a sociálních skupin,
- umí přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňovou výzvu,
- umí pracovat se stresem volajícího,
- uvědomuje si vliv stresu na psychiku operátora,
- umí lokalizovat volání z mobilní i pevné linky,
- umí zabezpečit odpovídající způsob řešení tísňové výzvy,
- umí analyzovat volání, klasifikaci a indikaci,
- zvládá telefonicky asistovanou první pomoc, včetně kardiopulmonální resuscitace,
- zvládá telefonicky asistovanou medikaci, telemedicínu,
- umí základy krizové intervence,
- zvládá optimální přiřazení zdrojů k jednotlivým případům,
- zná indikace a kontraindikace pro využití letecké záchranné služby (LZS),
- umí řešit a koordinovat likvidaci mimořádné události,
- zná základních principů elektronické komunikace,
- zná vlastnosti radiových sítí různého typu,
- zná možnosti využití datových a informačních technologií pro potřeby ZOS,
- orientuje se v základech statistického hodnocení práce ZOS,
- umí definovat základní časy a časové intervaly.
Seznam výkonů
- Přijetí tísňové výzvy
- Provedení telefonicky asistované první pomoci nebo neodkladné resuscitace
- Provedení modelové aktivace složek integrovaného záchranného systému
Způsob ukončení modulu - Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, simulace výkonů na modelu, apod.) a splnění odborné praxe dané pro odborný modul 4.
Minimální počet výkonů je stanoven logbookem.
3.2.5 Učební osnova odborného modulu OM 5
Odborný modul - OM 5
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - lůžková část
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
Počet kreditů
|
15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
|
Cíl OM 5
|
Po získání teoretických znalostí připravit zdravotnického záchranáře pro praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče o pacienta staršího 10 let, u kterého dochází k selhání základních životních funkcí nebo kde toto selhání hrozí.
|
Seznam výkonů
|
Minimální počet výkonů
|
KPR dospělého
|
3
|
KPR dítěte
|
2
|
Zajištění průchodnosti dýchacích cest bez pomůcek
|
10
|
Zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí laryngeální masky
|
5
|
Asistence u zajištění průchodnosti dýchacích cest endotracheální kanylou
|
5
|
Zajištění průchodnosti dýchacích cest endotracheální kanylou
|
10
|
Ventilace pacienta pomocí ručního křísícího přístroje s maskou
|
5
|
Příprava sterilního stolku k aseptickým výkonům
|
2
|
Odsávání z dýchacích cest uzavřeným odsávacím systémem
|
5
|
Odsávání z dýchacích cest otevřeným odsávacím systémem
|
5
|
Změna polohy endotracheální kanyly
|
5
|
3.2.6 Učební osnova odborného modulu OM 6
Odborný modul - OM 6
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení krajského zdravotnického operačního střediska
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah modulu
|
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
Počet kreditů
|
15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
|
Cíl OM 6
|
Po získání teoretických znalostí připravit zdravotnického záchranáře pro praktické zvládnutí specifických činností zdravotnického operačního střediska.
|
Seznam výkonů
|
Minimální počet výkonů
|
TANR, TAPP (s využitím příposlechu)
|
10
|
Přijetí tísňové výzvy
|
10
|
Provedení modelové aktivace složek IZS
|
1
|
3.2.7 Učební osnova odborného modulu OM 7
Odborný modul - OM 7
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - zdravotnická záchranná služba
|
Typ modulu
|
povinný
|
Rozsah modulu
|
10 dnů, tj. 80 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
|
Počet kreditů
|
30 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
|
Cíl OM 7
|
Po získání teoretických znalostí připravit zdravotnického záchranáře pro praktické zvládnutí poskytování specifické ošetřovatelské péče a neodkladné diagnosticko - léčebné péče na úseku neodkladné péče, o pacienta, u kterého dochází k selhání základních životních funkcí nebo kde toto selhání hrozí.
|
Seznam výkonů
|
Minimální počet výkonů
|
Zajištění pacienta v kritickém stavu
|
5
|
Rozšířená KPR
|
3
|
Defibrilace
|
1
|
Defibrilace na modelu
|
5
|
Kardiostimulace pomocí externích elektrod na modelu
|
5
|
Kanylace periferní žíly u dětí mladších 10 let
|
2
|
Intraoseální vstup
|
1
|
Intraoseální vstup na modelu
|
5
|
Provedení a vyhodnocení orientačního laboratorního vyšetření specifického pro UM
|
10
|
Zajištění průchodnosti dýchacích cest bez pomůcek
|
10
|
Zajištění dýchacích cest semiinvazivně
|
5
|
Zajištění dýchacích cest tracheální intubací pacienta staršího deseti let
|
2
|
Provedení koniopunkce na kadaveru
|
2
|
Umělá plicní ventilace a oxygenoterapie
|
2
|
Infuzní terapie
|
5
|
Srdeční masáž pomocí automatického přístroje
|
1
|
Zajištění mírné léčebné hypotermie
|
1
|
Analýza EKG křivky
|
10
|
Modelová aktivace složek IZS
|
1
|
Tracheobronchiální laváž u pacienta s ETI a TS
|
1
|
Výplach žaludku u pacienta při vědomí
|
1
|
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:
- zprůchodnit a zajistit dýchací cesty supraglotickými pomůckami a tracheální intubací u pacientů starších deseti let,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělého pacienta,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětského pacienta, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětí po porodu, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití přístrojů k automatické srdeční masáži,
- indikovat a provádět defibrilaci srdce,
- provádět kardiostimulaci pomocí externích elektrod,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití bezprostředně nezbytných léčivých přípravků,
- zavádět a udržovat kyslíkovou terapii,
- zajistit intraoseální vstup,
- provádět měření a analýzu fyziologických funkcí pomocí přístrojové techniky, včetně využití invazivních metod,
- vést zdravotnickou dokumentaci v přednemocniční neodkladné péči,
- odebírat biologický materiál na vyšetření,
- analyzovat EKG křivku,
- specifikovat základy farmakokinetiky a farmakodynamiky léčivých přípravků používaných v urgentní medicíně,
- specifikovat postupy mírné léčebné hypotermie a umí jí zavádět,
- specifikovat postupy invazivního vstupu do průdušnice a umí asistovat při jeho provádění,
- udržovat umělou plicní ventilaci ručním i automatickým dýchacím přístrojem,
- provádět specifickou ošetřovatelskou péči, včetně diferenciální diagnostiky a neodkladných postupů u pacientů se selháváním životních funkcí z úrazových i neúrazových příčin u pacientů všech věkových kategorií,
- umí vést překotný porod, ošetřovat novorozence a řešit akutní stavy v gynekologii a porodnictví,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným postižením respiračního systému,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s akutními komplikacemi diabetu mellitu,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným infekčním onemocněním,
- vysvětlit problematiku komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty vyžadující UPV včetně rizik, komplikací s tím souvisejících,
- poskytovat specifickou ošetřovatelskou péči pacientům na UPV,
- sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky k provádění UPV a zajišťovat její stálou připravenost,
- specifikovat jednotlivé druhy výživy, umí je aplikovat kriticky nemocným,
- orientovat se ve farmakologických prostředcích užívaných v intenzívní medicíně, zná jejich indikace a účinky,
- orientovat se v systému veřejné správy a v systému krizového řízení,
- vysvětlit základní terminologii,
- specifikovat krizovou připravenost zdravotnictví ČR,
- orientovat se v ochraně obyvatelstva,
- vysvětlit právní aspekty krizového řízení,
- vysvětlit psychologické aspekty mimořádných událostí a krizových situací,
- orientovat se v systému havarijního a krizového plánování, vysvětlit systém a zásady traumatologického plánování,
- vysvětlit zásady koordinace záchranných a likvidačních prací při společném zásahu složek integrovaného záchranného systému,
- vysvětlit úkoly a organizaci činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události podle aktuálních poznatků medicíny katastrof,
- provádět a organizovat zásah zdravotnických složek při mimořádné události,
- vyhodnotit mimořádnou událost zejména z hlediska specifických rizik a požadavků na síly a prostředky zdravotnických složek,
- přizpůsobovat taktiku zásahu v závislosti na typu mimořádné události a aktuálních podmínek,
- vést zdravotnickou dokumentaci v podmínkách mimořádné události,
- indikovat použití prostředků osobní ochrany a dalších věcných prostředků,
- vysvětlit základní principy fungování operačního střediska,
- vysvětlit procesní režim zpracování tísňové výzvy, prostorovou a funkční integraci,
- orientovat se v kapacitním dimenzování a prostorovém uspořádání ZOS,
- specifikovat systém tísňových volání v ČR a ve světě,
- vysvětlit poslání ZOS, jeho úkoly v síti zdravotnických zařízení v ČR a úkoly v rámci činností ZZS,
- komunikovat s volajícím ve stresu, s volajícími různých věkových a sociálních skupin,
- přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňovou výzvu,
- pracovat se stresem volajícího,
- uvědomit si vliv stresu na psychiku operátora,
- lokalizovat volání z mobilní i pevné linky,
- zabezpečit odpovídající způsob řešení tísňové výzvy,
- analyzovat volání, klasifikaci a indikaci,
- provádět telefonicky asistovanou první pomoc, včetně kardiopulmonální resuscitace,
- provádět telefonicky asistovanou medikaci, telemedicínu,
- specifikovat základy krizové intervence,
- přiřadit optimální zdroje k jednotlivým případům,
- vysvětlit indikace a kontraindikace pro využití letecké záchranné služby (LZS),
- řešit a koordinovat likvidaci mimořádné události,
- vysvětlit základní principy elektronické komunikace,
- vysvětlit vlastnosti radiových sítí různého typu,
- vysvětlit možnosti využití datových a informačních technologií pro potřeby ZOS,
- orientovat se v základech statistického hodnocení práce ZOS,
- definovat základní časy a časové intervaly.
4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání
Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti).
Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem.
Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů.
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.
b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:
absolvování teoretické a praktické výuky, včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu a v logbooku potvrzené přiděleným školitelem,
získání příslušného počtu kreditů.
c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Urgentní medicína bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oboru urgentní medicíny. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou, zabezpečovat intenzivní péči v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu.
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
Zdravotnický záchranář se specializovanou způsobilostí v oboru Urgentní medicína je připraven:
- podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
- hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
- identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
- provádět průzkumná a výzkumná šetření,
- navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
- připravovat edukační materiály,
- zprůchodnit a zajistit dýchací cesty supraglotickými pomůckami a tracheální intubací u pacientů starších deseti let,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělého pacienta,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětského pacienta, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dětí po porodu, včetně zprůchodnění dýchacích cest a zajištění periferního vstupu do cévního řečiště,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití přístrojů k automatické srdeční masáži,
- indikovat a provádět defibrilaci srdce,
- provádět kardiostimulaci pomocí externích elektrod,
- zahájit a provádět rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci za použití bezprostředně nezbytných léčivých přípravků,
- zavádět a udržovat kyslíkovou terapii,
- zajistit intraoseální vstup,
- provádět měření a analýzu fyziologických funkcí pomocí přístrojové techniky, včetně využití invazivních metod,
- vést zdravotnickou dokumentaci v přednemocniční neodkladné péči,
- odebírat biologický materiál na vyšetření,
- analyzovat EKG křivku,
- specifikovat základy farmakokinetiky a farmakodynamiky léčivých přípravků používaných v urgentní medicíně,
- specifikovat postupy mírné léčebné hypotermie a umí ji zavádět,
- specifikovat postupy invazivního vstupu do průdušnice a umí asistovat při jeho provádění,
- udržovat umělou plicní ventilaci ručním i automatickým dýchacím přístrojem,
- provádět specifickou ošetřovatelskou péči, včetně diferenciální diagnostiky a neodkladných postupů u pacientů se selháváním životních funkcí z úrazových i neúrazových příčin u pacientů všech věkových kategorií,
- umí vést překotný porod, ošetřovat novorozence a řešit akutní stavy v gynekologii a porodnictví,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným postižením respiračního systému,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů s akutními komplikacemi diabetu mellitu,
- vysvětlit problematiku vysoce specializované ošetřovatelské péče u pacientů se závažným infekčním onemocněním,
- vysvětlit problematiku komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče o pacienty vyžadující UPV včetně rizik, komplikací s tím souvisejících,
- poskytovat specifickou ošetřovatelskou péči pacientům na UPV,
- sledovat funkčnost speciální přístrojové techniky k provádění UPV a zajišťovat její stálou připravenost,
- specifikovat jednotlivé druhy výživy, umí je aplikovat kriticky nemocným,
- orientovat se ve farmakologických prostředcích užívaných v intenzívní medicíně, zná jejich indikace a účinky,
- orientovat se v systému veřejné správy a v systému krizového řízení,
- vysvětlit základní terminologii,
- specifikovat krizovou připravenost zdravotnictví ČR,
- orientovat se v ochraně obyvatelstva,
- vysvětlit právní aspekty krizového řízení,
- vysvětlit psychologické aspekty mimořádných událostí a krizových situací,
- orientovat se v systému havarijního a krizového plánování, vysvětlit systém a zásady traumatologického plánování,
- vysvětlit zásady koordinace záchranných a likvidačních prací při společném zásahu složek integrovaného záchranného systému,
- vysvětlit úkoly a organizaci činností zdravotnických složek při provádění záchranných a likvidačních prací v místě mimořádné události podle aktuálních poznatků medicíny katastrof,
- provádět a organizovat zásah zdravotnických složek při mimořádné události,
- vyhodnotit mimořádnou událost zejména z hlediska specifických rizik a požadavků na síly a prostředky zdravotnických složek,
- přizpůsobovat taktiku zásahu v závislosti na typu mimořádné události a aktuálních podmínek,
- vést zdravotnickou dokumentaci v podmínkách mimořádné události,
- indikovat použití prostředků osobní ochrany a dalších věcných prostředků,
- vysvětlit základní principy fungování operačního střediska,
- vysvětlit procesní režim zpracování tísňové výzvy, prostorovou a funkční integraci,
- orientovat se v kapacitním dimenzování a prostorovém uspořádání ZOS,
- specifikovat systém tísňových volání v ČR a ve světě,
- vysvětlit poslání ZOS, jeho úkoly v síti zdravotnických zařízení v ČR a úkoly v rámci činností ZZS,
- komunikovat s volajícím ve stresu, s volajícími různých věkových a sociálních skupin,
- přijímat, evidovat a vyhodnocovat tísňovou výzvu,
- pracovat se stresem volajícího,
- uvědomit si vliv stresu na psychiku operátora,
- lokalizovat volání z mobilní i pevné linky,
- zabezpečit odpovídající způsob řešení tísňové výzvy,
- analyzovat volání, klasifikaci a indikaci,
- provádět telefonicky asistovanou první pomoc, včetně kardiopulmonální resuscitace,
- provádět telefonicky asistovanou medikaci, telemedicínu,
- specifikovat základy krizové intervence,
- přiřadit optimální zdroje k jednotlivým případům,
- vysvětlit indikace a kontraindikace pro využití letecké záchranné služby (LZS),
- řešit a koordinovat likvidaci mimořádné události,
- vysvětlit základní principy elektronické komunikace,
- vysvětlit vlastnosti radiových sítí různého typu,
- vysvětlit možnosti využití datových a informačních technologií pro potřeby ZOS,
- orientovat se v základech statistického hodnocení práce ZOS,
- definovat základní časy a časové intervaly.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb.
Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
- Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání.*
- Školitelem může být pouze zdravotnický záchranář se specializovanou způsobilostí v oboru specializace nebo všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Intenzivní péče, který/á je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a má v intenzivní medicíně minimálně 3 roky praxe po ukončení specializované způsobilosti.
- Lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.
- Lektorem může být zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.
- Lektorem pro teoretickou výuku může být i všeobecná sestra nebo zdravotnický záchranář pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let.
- Lektorem může být i lékař s atestací v příslušném oboru.
- Lektorem může být i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing., atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je management, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.).
- Doklady o odborné, specializované, event. pedagogické způsobilosti, o délce odborné praxe.
* školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem
Materiální a technické vybavení
- Modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR včetně grafického záznamu, modely a simulátory k zajištění průchodnosti dýchacích cest jednotlivými pomůckami, včetně obtížné intubace, modely a simulátory umožňující punkci artérie radialis, včetně simulace obtížné punkce, modely a simulátory k výuce KPR u dětí, které signalizují správnost postupu KPR, modely a simulátory k zajištění průchodnosti dýchacích cest jednotlivými pomůckami u dětí.
- Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.
- Musí odpovídat standardům a platné legislativě.
- Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
- Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.
- Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.
- Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.
Bezpečnost a ochrana zdraví
- Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
- Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru Urgentní medicína
|
||||
Kód
|
Typ
|
Název
|
Rozsah
|
Počet kreditů
|
ZM
|
P
|
Organizační a metodické vedení specializované ošetřovatelské péče
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 1
|
P
|
Urgentní medicína
|
3 týdny T - 120 hodin
1 týden Pr - 40 hodin
|
60 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
|
OM 2
|
P
|
Intenzivní péče
|
1 týden T - 40 hodin
1 týden Pr - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
|
OM 3
|
P
|
Krizové řízení
|
1 týden T - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
|
OM 4
|
P
|
Operační řízení PNP
|
1 týden T - 40 hodin
1 týden Pr - 40 hodin
|
20 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
|
OM 5
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - lůžková část
|
1 týden Pr - 40 hodin
AZ
|
15 (á 3 kredity/den)
|
OM 6
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - krajské operační středisko
|
1 týden Pr - 40 hodin
AZ
|
15 (á 3 kredity/den)
|
OM 7
|
P
|
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení - zdravotnická záchranná služba
|
2 týdny Pr - 80 hodin
AZ
|
30 (á 3 kredity/den)
|
|
|
T - teorie Σ 280
|
|
|
|
|
Pr - praxe Σ 120
|
|
|
|
|
Pr - AZ Σ 160 hodin
|
|
|
|
|
Celkem 560 hodin
|
215 kreditů
|
Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s. ISBN 80-7013-416-X.
BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 86 s. ISBN 80-7013-439-9.
BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009.135 s. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČERNÝ, V. Sepse v intenzivní péči. 2. vyd. Praha: Maxdorf, 2005. 212 s. ISBN 80-7345-054-2.
DOBIÁŠ, V. Urgentní zdravotní péče. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2007. 178 s. ISBN 978-80-8063-258-8.
DOLEŽEL, Z.; KOPEČNÁ, L. Akutní selhání ledvin u dětí: současné léčebné postupy. 1. vyd. Brno: IDV PZ, 2000. 58 s. ISBN 80-7013-307-4.
DOSTÁL, P. a kol. Základy umělé plicní ventilace. 2. rozšíř. vyd. Praha: Maxdorf, 2005. 292 s. ISBN 80-7345-059-3.
FENDRYCHOVÁ, J.; KLIMOVIČ, M. Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 402 s. ISBN 80-7013-427-5.
FRANĚK, O. Manuál dispečera Zdravotnického operačního střediska. 2. opr. a dopl. vyd. Brno: Computer Press a. s., 2010. 230 s. ISBN 978-80-254-5910-2.
HAMPTON, J. R. EKG stručně, jasně, přehledně. 2. rozšíř. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 149 s. ISBN 80-247-0960-0.
HANDL, Z. Monitorování pacientů v anesteziologii, resuscitaci a intenzivní péči - vybrané kapitoly. 4. dopl. vyd. dotisk. Brno: NCO NZO, 2007. 149 s. ISBN 978-80-7013-459-7.
HLAVÁČKOVÁ, D.; ŠTOREK, J.; FIŠER, V. Krizová připravenost zdravotnictví. 1. vydání, Brno: NCO NZO, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7013-452-8.
IVANOVÁ, K.; ŠPIRUDOVÁ, L; KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1.
JANDA, J. a kol. Dětská nefrologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 261 s. ISBN 80-7262-378-8.
KALINA, M. Akutní neurologie - intenzivní péče v neurologii. 1. vyd. Praha: Triton, 2000. 197 s. ISBN 80-7254-100-5.
KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 350 s. ISBN 978-80-247-1930-9.
KLUSOŇOVÁ, E.; PITNEROVÁ, J. Rehabilitační ošetřování pacientů s těžkými poruchami hybnosti: určeno zdravotním sestrám. 2. dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 117 s. ISBN 80-7013-423-2.
KOLÁŘ, J. a kol. Kardiologie pro sestry intenzivní péče a studenty medicíny. 4. dopl. přeprac. vyd. Praha: Galén, 2009. 480 s. ISBN 978-80-7262-604-5.
KOLEKTIV AUTORŮ. Sestra a urgentní stavy. 1. čes. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 549 s. ISBN 978-80-247-2548-2.
KŘIVOHLAVÝ, J. Sestra a stres. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010.119 s. ISBN 978-80-247-3149-0.
LACHMANOVÁ, J. Vše o hemodialýze pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. 130 s. ISBN 978-80-7262-552-9.
MAJOR, M.; SVOBODA, L. Náhrada funkce ledvin - hemodialýza, peritoneální dialýza, transplantace. 1. vyd. Praha: Triton, 2000. 38 s. ISBN 80-7254-127-7.
MARKOVÁ, M. A KOL. Role sestry specialistky, 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. 102 s. ISBN 978-80-7013-488-7.
MINIBERGEROVÁ, L.; JIČÍNSKÁ, K. Vybrané kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2010 78 s. ISBN 978-80-7013-513-6.
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005. 156 s. ISBN 80-247-1024-2.
MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005. 202 s. ISBN 80-7238-220-9.
NOVÁK, I. Intenzivní péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Galén, 2008. 579 s. ISBN 978-80-7262-512-3.
NOVÁK, I.; MATĚJOVIČ, M.; ČERNÝ, V. Akutní selhání ledvin a eliminační techniky v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2008. 147 s. ISBN 978-80-7345-162-2.
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 2. přeprac. vyd. Brno: NCO NZO, 2008. 100 s. ISBN 978-80-7013-466-5.
POKORNÝ, J. a kol. Urgentní medicína. 1. vyd. Praha: Galén. 2004. 547 s. ISBN 80-7262-259-5.
PRUDIL, L. Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 77 s. ISBN 80-7013-433-X.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 4. aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 488 s. ISBN 978-80-7367-503-5.
RYŠAVÁ, M. Základy anesteziologie a resuscitace u dětí. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2004. 234 s. ISBN 80-7013-400-3.
SOVOVÁ, E. a kol. EKG pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 112 s. ISBN 80-247-1542-2.
SULKOVÁ, S. A KOL. Hemodialýza. Praha: Maxdorf, 2000. 1. vyd. 693 s. ISBN 80-85912-22-8.
SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s. ISBN 978-80-7013-498-6.
ŠEVČÍK, P.; ČERNÝ, V.; VÍTOVEC, J. Intenzivní medicína. 2. rozšíř. vyd. Praha: Galén, 2003. 422 s. ISBN 80-7262-203-X.
ŠEVELA, K.; ŠEVČÍK, P.; KRAUS, R. Akutní intoxikace v intenzivní medicíně. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 248 s. ISBN 80-7169-843-1.
ŠKRLA, P. Především neublížit: cesta k prevenci pochybení v léčebné a ošetřovatelské péči. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 162 s. ISBN 80-7013-419-4.
ŠKRLA, P.; ŠKRLOVÁ, M. Kreativní ošetřovatelský management. 1. vyd. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 80-7072-841-1.
ŠPIRUDOVÁ, L. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X.
ŠTEJFA, M. a kol. Kardiologie. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 722 s. ISBN 978-80-247-1385-4.
TEPLAN, V. a kol. Praktická nefrologie. 2. zcela přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 496 s. ISBN 80-247-1122-2.
TESAŘ, V. Nefrologie. 1. vyd. Praha: Triton, 2003. 182 s. ISBN 80-7254-422-5.
TYRLÍKOVÁ, I. a kol. Neurologie pro sestry. 1. vyd. Brno: IDV PZ, 1999. 287 s. ISBN 80-7013-287-6.
ÚLEHLOVÁ, D. A KOL. Problematika domácího násilí pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009, 116 s. ISBN 978-80-7013-502-0.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Galén, 2006. 30 s. ISBN 80-7262-392-3.
VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 68 s. ISBN 80-247-0705-5.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1.
Vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 14/2001 Sb., kterou se mění vyhláška ministerstva zdravotnictví č. 434/1992 Sb. o zdravotnické záchranné službě ve znění vyhlášky č. 51/1995 Sb. 2001.
Vyhláška Ministerstva vnitra č. 328/2001 Sb. o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému 2001.
ZADÁK, Z. Výživa v intenzivní péči. 2. rozšíř. a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 542 s. ISBN 978-80-247-2844-5.
Zákon č. 239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů 2000.
Zákon č. 285/2002 Sb. o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů (transplantační zákon).
ZEMAN, K. Poruchy srdečního rytmu v intenzivní péči. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 175 s. ISBN 80-7013-222-1.
ZEMANOVÁ, J. Základy anesteziologie - 1 část. 2. přeprac. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 149s. ISBN 978-80-7013-505-1.
ZLÁMAL, J.; BELLOVÁ, J. Ekonomika zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.