Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 1/2012

Vzdělávací program
specializačního vzdělávání
v oboru
OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE V PEDIATRII
3.1 Učební osnova základního modulu
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Dětská sestra osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru „Ošetřovatelská péče v pediatrii“ je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry dle §58, odst. (1) zákona č. 96/2004 Sb., zákon o nelékařských zdravotnických povolání, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).

Účastník vzdělávání musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání stanovenou §56 odst. (6) zákona č. 96/2004 Sb.

Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.

Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.

Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.

Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru „Ošetřovatelská péče v interních oborech“ je:

  • zařazení do oboru specializačního vzdělávání,
  • výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6-ti let v rozsahu minimálně ˝ stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,
  • absolvování teoretické výuky,
  • absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,
  • získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,
  • úspěšné složení atestační zkoušky.

3 Učební plán

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2. Učební osnovy odborných modulů - seznam výkonů a jejich četnost je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.

3.1 Učební osnova základního modulu

 
Základní modul ZM
 
Organizační a metodické vedení ošetřovatelské péče
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
 
Počet kreditů
 
20
 
Cíl:
 
Vybavit všeobecnou sestru znalostmi potřebnými k organizačnímu a metodickému vedení ošetřovatelské péče.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Vzdělávání dospělých
 
Úvod do problematiky. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
 
4
 
Právní problematika ve zdravotnictví
 
Základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví. Práva a povinnosti zdravotnických pracovníků. Povinná mlčenlivost. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
 
3
 
Moderní management v ošetřovatelské péči
 
Management a role manažera. Klíčové role a funkce vedoucího pracovníka ve zdravotnictví. Leadership a role lídra. Firemní kultura. Strategický management. Management změn. Management času. Budování a řízení pracovního týmu. Personální management a rozvoj lidských zdrojů.
 
3
 
Kvalita a bezpečí zdravotní péče
 
Strategické řízení kvality zdravotní péče. Indikátory kvality ošetřovatelské péče a jejich sledování. Standardy ošetřovatelské péče, správné vedení zdravotnické dokumentace. Řízení rizik a prevence nežádoucích událostí ve zdravotnických zařízeních včetně sledování a vyhodnocení. Externí a interní kontrola kvality.
 
4
 
Interpersonální dovednosti specialistky v ošetřovatelské péči
 
Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňujících kvalitu života pacientů.
 
4
 
Edukace
 
Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů. Zásady moderní prezentace.
 
4
 
Průzkumné a výzkumné šetření v ošetřovatelské péči
 
Charakteristika, specifika a význam ošetřovatelského výzkumu. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe.
 
5
 
Vybraná problematika veřejného zdraví
 
Vymezení problematiky veřejného zdraví, determinanty zdraví a jejich aktuální situace v ČR, aktuální zdravotní politika v evropském kontextu.
 
2
 
Radiační ochrana - ionizující záření, jeho základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky ionizujícího záření, radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany před ionizujícím zářením, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření.
 
2
 
Problematika závislostí - škodlivé užívání návykových látek (dále jen NL) a závislostí na NL v ČR. Přehled NL zneužívaných v ČR a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním NL a závislostí na NL.
 
2
 
Krizový management ve zdravotnictví
 
Mimořádné události a katastrofy (typy katastrof, definice katastrofy a medicíny katastrof, spektrum postižení). Krizová připravenost (definice, legislativní zázemí, orgány krizového řízení a jejich úkoly, organizace ve zdravotnictví, základní pojmy, plán krizové připravenosti zdravotnického zařízení). Hromadný výskyt postižených (základní pojmy, zdravotnický záchranný řetězec, zdravotnická záchranná služba, traumatologický plán nemocnice - základní úkoly, organizace práce při hromadném příjmu, třídění pacientů). Evakuace nemocnic (zásady evakuace, evakuační plán). Ochrana obyvatelstva (definice a základní pojmy, hlavní zásady, prostředky individuální ochrany, základní vybavení domácnosti, informování obyvatelstva, vzdělávání).
 
3
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba
 
4

Výsledky vzdělávání

Absolvent/ka:

  • zná zásady vzdělávání dospělých,
  • umí rozeznat a posoudit neetické a protiprávní chování spolupracovníků a vyhodnotit jeho důsledky,
  • zná základní zákonné a prováděcí předpisy ve zdravotnictví a je si vědom/a právní odpovědnosti ve zdravotnictví,
  • umí vysvětlit význam pojmu management, řízení a vedení, popsat a vysvětlit kulturu organizace a její význam,
  • chápe nutnost vlastního odborného růstu a rozvoje,
  • umí rozpoznat své postoje, přístupy, způsob komunikace při personální práci, při efektivním hospodaření a při zjišťování potřeb a přání pacientů a jejich rodin,
  • uvědomuje si neustálou potřebu zvyšování kvality práce a spolupráce,
  • zná zásady prevence pochybení ve zdravotnické praxi,
  • zná vybranou problematiku edukace pacientů,
  • navrhuje a vypracovává plány edukace pacienta, případně rodinných příslušníků a jiných osob,
  • postupuje dle moderních a vědecky ověřených metod, podílí se na výzkumných šetřeních a projektech,
  • zná účinky ionizujícího záření, systém radiační ochrany, zásady pro uplatňování požadavků radiační ochrany a praktické metody ochrany,
  • zná základy krizového managementu a umí se podílet na přechodu činnosti zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činností za podmínek nestandardních.

Způsob ukončení modulu

  • Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.)

3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu

Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:

  • podílet se na kontinuálním zvyšování kvality a bezpečnosti ošetřovatelské péče,
  • koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu,
  • hodnotit kvalitu ošetřovatelské péče,
  • identifikovat faktory ovlivňující kvalitu života pacientů,
  • provádět průzkumná a výzkumná šetření,
  • navrhovat a vypracovávat plány edukace pacienta, blízkých osob,
  • připravovat edukační materiály.

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1

 
Odborný modul - OM 1
 
Pediatrie a pediatrická ošetřovatelská péče
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
16 dnů, tj. 128 hodin teoretické výuky
20 dnů, tj. 160 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
 
Počet kreditů
 
99 (64 kreditů za teoretickou část, 20 kreditů za praktickou část, 15 kreditů za praktickou část na akreditovaném pracovišti)
 
Cíl OM 1
 
Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované ošetřovatelské péče dětem.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Koncepce a strategie pediatrické péče
 
Úvod do problematiky modulu. Úkoly v péči o zdraví dětí - program Zdraví 21, koncepce oboru pediatrie. Organizace lůžkové a ambulantní péče o děti. Hygienické zabezpečení provozu dětských zařízení.
Praktické lékařství pro děti a dorost - preventivní prohlídky, dispenzarizace, očkování, návštěvní služba, výživa. Zdravotní a očkovací průkaz dítěte. Specializovaná ošetřovatelská péče v rámci praktického lékařství pro děti a dorost zaměřená na zajištění provozu ambulance, diagnostiky, kurativní a preventivní péče. Spolupráce s institucemi zajišťujícími sociální a zdravotní služby. Poradenská činnost.
Specializovaná ošetřovatelská péče v dětských zařízeních zaměřená na organizaci lůžkové jednotky a poskytování oš. péče dětem v jednotlivých věkových obdobích na lůžkových odděleních a v ambulancích nemocnic.
 
7
 
Psychické, somatické a sociální potřeby dětí zdravých a nemocných, posouzení vývojových a společenských rizik ohrožující zdravý vývoj
 
Psychosociální potřeby dětí s ohledem na vývojová období.
Psychomotorický vývoj dítěte v jednotlivých trimenonech. Vývoj řečových schopností dítěte, poruchy vývoje řeči. Význam neverbální komunikace. Komunikace se zdravým, nemocným, handicapovaným a chronicky nemocným dítětem, komunikace s rodiči a blízkými osobami, komunikační pasti. Problematika dětí se sociálním znevýhodněním. Etický přístup k dítěti v jednotlivých věkových kategoriích.
Prevence užívání návykových látek u dětí.
 
5
 
Specifické odlišnosti fyziologických hodnot, somatických parametrů a pediatrické diagnostiky v jednotlivých obdobích dětského věku
 
Anatomické a fyziologické odlišnosti dětského věku. Hodnocení tělesného růstu a vývoje dítěte. Rozdíly v tělesném složení a bazální potřebě tekutin a kalorií. Hodnocení vzhledu a chování dítěte. Hodnocení fyziologických funkcí dítěte. Hodnocení stavu výživy. Hodnocení hydratace a hladiny elektrolytů. Hodnocení vyprazdňování a pocení. Hodnocení smyslového vnímání. Hodnocení projevů bolesti, vznik, vývoj a vedení bolesti dle věkových odlišností dítěte. Hodnocení rizika poruch u mobility. Příprava dítěte na hospitalizaci, vyšetření, zákrok. Diagnostika v pediatrii. Základní vyšetřovací metody, zobrazovací metody, biochemická a hematologická vyšetření. Vznik, vývoj, vedení bolesti a projevy bolesti.
 
7
 
Genetická problematika v pediatrii
 
Genetika v perinatologii a pediatrii. Genetické poradenství. Klinicko-genetické vyšetření. Genetická onemocnění, chromozomové poruchy, monogenně podmíněná onemocnění, autosomálně dominantní dědičnost, autosomálně recesivní dědičnost. Multifaktoriálně dědičná onemocnění.
 
4
 
Sociální pediatrie a patologie
 
Úmluva o právech dítěte. Programy dlouhodobého zvyšování zdravotního stavu dětí. Rodina a její poruchy ve vztahu k dítěti, odpovědnost rodičů za děti. Ohrožené dítě, dítě se zdravotním znevýhodněním, handicapované dítě, chronicky nemocné dítě. Náhradní péče o děti. Týrané, zanedbávané a zneužívané dítě (syndrom CAN). Sociálně - právní ochrana dítěte.
 
6
 
Výživa v dětském věku
 
Přirozená výživa - fyziologie laktace, techniky kojení, kontraindikace kojení.
Umělá výživa - počáteční mléka, pokračovací mléka, počáteční výživa, přechodné období, období smíšené stravy, doporučení ESPGHAN.Výživa od batolecího věku po adolescenci. Alternativní výživa. Obezita v dětském věku.
 
4
 
Farmakoterapie u dětí
 
Zvláštnosti a odlišnosti farmakoterapie u dětí, zásady správného dávkování léků dětem. Lékové formy, způsoby a zásady podávání léků dětem v jednotlivých věkových obdobích. Nežádoucí účinky léků u dětí. Kyslíková terapie. Hemoterapie.
 
3
 
Rehabilitace v pediatrii
 
Ošetřovatelská a rehabilitační péče využívaná v pediatrii (např. polohování, posazování, postavování…).
Základní prvky a principy speciálních fyzioterapeutických technik využívaných v pediatrii ( např. Bobath, Vojta …). Fyzikální terapie, protetika.
 
2
 
Základní neodkladná resuscitace
 
Definice kardiopulmonální resuscitace. Základní neodkladná resuscitace. Praktické nácviky základní neodkladné resuscitace.
 
3
 
Akutní stavy v pediatrii
 
Úvod do problematiky akutních stavů v pediatrii (laryngitida, epiglotitida, aspirace, šok, dehydratace, křeče, bezvědomí, horečka, intoxikace, hypotermie, respirační insuficience).
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, monitoring vitálních funkcí, léčebné možnosti.
Specifika vysoce specializované ošetřovatelské péče.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence
 
Klasifikace novorozence. Poporodní adaptace novorozence. Screeningová vyšetření. Specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o novorozence zaměřená na observaci, první ošetření a vyšetření novorozence na porodním sále, dále na resuscitaci novorozence, přiložení dítěte k prsu, techniky kojení, podporu bondingu, přiložení dítěte „skin to skin“, na bariérovou ošetřovatelskou péči, systém rooming-in.
 
6
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním Centrálního nervového systému (CNS) a Periferního nervového systému (PNS) v dětském věku
 
Epileptické syndromy, non-epileptické záchvaty, bolesti hlavy, hybné syndromy, neurovývojové poruchy (DMO), hydrocefalus, nervosvalová onemocnění, mozkové nádory, zánětlivá onemocnění CNS.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním CNS a PNS poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním
 
Fyziologie vidění, afekce očních víček, záněty uveálního traktu, zánět zrakového nervu, strabismus, katarakta, glaukom, konjunktivitidy, úrazy, nádory oka.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence. Ortoptická a pleoptická cvičení.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s očním onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním
 
Nemoci ucha, poruchy sluchu, vrozená a získaná postižení sluchu. Nemoci nosu a vedlejších dutin nosních. Nemoci horních dýchacích cest. Vývojové vady hrtanu a dolních dýchacích cest. Poranění hrtanu, dolních cest dýchacích. Cizí tělesa v dýchacích a polykacích cestách.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ušním, nosním, krčním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním
 
Prenatální kardiologie. Vrozené srdeční vady. Získaná srdeční onemocnění. Zánětlivá onemocnění srdce. Poruchy převodního systému srdečního.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kardiologickým onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
4
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním
 
Vývojové poruchy dýchacího ústrojí. Pneumonie. Intersticiální plicní onemocnění. Bronchitidy. Pleuritidy. Cystická fibróza.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s respiračním onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s alergií a poruchou imunity
 
Atopie, alergie. Astma. Alergická rýma, polinózy. Atopický ekzém. Urtikaria, alergické exantémy. Reakce na potraviny. Léková alergie. Hmyzí alergie. Anafylaxe.
Imunodeficience primární. Poruchy buněčné imunity. Poruchy komplementového systému. Poruchy fagocytózy. Sekundární imunodeficience. Autoimunitní choroby. Orgánově specifické autoimunitní choroby.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s alergií a poruchou imunity poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
4
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému
 
Onemocnění jícnu. Onemocnění žaludku. Dyspeptický syndrom. Onemocnění tenkého střeva. Onemocnění tlustého střeva, dyspepsie kojenců. Zácpa. Onemocnění jater a slinivky břišní. Parazitární onemocnění.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním trávicího systému poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest
 
Vrozené vady uropoetického systému. Infekce močových cest. Vezikoureterální reflux. Glomerulonefritida. Nefrotický syndrom. Hydronefróza. Enuréza a neurogenní močový měchýř.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním ledvin a močových cest poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním
 
Kožní parazitózy. Pyodermie. Dermatomykózy. Herpetická onemocnění. Ekzém a dermatitida. Psoriasis. Vaskulární anomálie.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s kožním onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Bariérová ošetřovatelská péče. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem mellitem
 
Onemocnění hypotalamo-hypofyzární systému, štítné žlázy a příštítných tělísek, nadledvin, gonád. Poruchy růstu. Diabetes mellitus, klasifikace, incidence DM, manifestace DM, diabetické komplikace (hypoglykémie, diabetická ketoacidóza, kóma).
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti (druhy inzulínů, způsoby aplikace, pomůcky), komplikace, prevence, selfmonitoring.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s endokrinologickým onemocněním a diabetem mellitem poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s infekčním onemocněním
 
Exantémové nákazy. Nákazy vyvolané enteroviry. Průjmová onemocnění. Infekce nervového systému. Virové hepatitidy.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Poskytování bariérové ošetřovatelské péče a speciální ošetřovatelské péče v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
4
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s revmatickým onemocněním
 
Juvenilní idiopatická artritida. Akutní revmatismus. Reaktivní artritidy. Systémový lupus erythematodes. Juvenilní dermatomyozitida a polymyozitida. Juvenilní sklerodermie. Vaskulitidy.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s revmatickým onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s metabolickým onemocněním
 
Fenylketonurie. Galaktosémie. Mukopolysacharidózy. Poruchy β-oxidace mastných kyselin. Dědičně podmíněné poruchy metabolismu.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s metabolickým onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním
 
Anémie. Choroby bílé krevní řady. Krvácivé stavy. Trombofilní stavy. Leukémie. Solidní nádory. Dědičné poruchy krvetvorby a hemakoagulačních faktorů
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s hematologickým a onkologickým onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče v dětské gynekologii
 
Gynekologické rozdělení dětského věku. Záněty rodidel. Krvácení z rodidel. Dysmenorea. Nádory rodidel. Úrazy rodidel. Plánované rodičovství a antikoncepce.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče v dětské gynekologii poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním pohybového aparátu vyžadujícím chirurgickou léčbu
 
Vrozené a získané vady pohybového aparátu.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s onemocněním pohybového aparátu vyžadujícím chirurgickou léčbu poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s náhlou příhodou břišní
 
Náhlé příhody břišní na podkladě vrozených vývojových vad. Malrotace. Neprůchodnost střevní, invaginace, pylorostenóza. Zánětlivé náhlé příhody břišní. Náhlé příhody břišní úrazového původu. Onkologická onemocnění imitující náhlé příhody břišní u dětí. Bolesti břicha gynekologického původu.
Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, komplikace, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s náhlou příhodou břišní poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace dítěte a rodinného příslušníka. Poradenská činnost.
 
5
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním
 
Specifika ošetřovatelské péče o děti s chirurgickým onemocněním, perioperační péče, typická chirurgická onemocnění a úrazy v dětském věku.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s chirurgickým onemocněním poskytovaná v návaznosti na fyzikální vyšetření sestrou, posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských intervencí. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace dítěte a rodinného příslušníka. Poradenská činnost.
 
5
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
3

Výsledky vzdělávání

Absolvent/ka:

  • zná systém a návaznost v poskytování pediatrické a ošetřovatelské péče dětem,
  • prokazuje při poskytování ošetřovatelské péče znalosti z pediatrie, pediatrické propedeutiky a sociální pediatrie,
  • zná metody a prostředky zajišťování výživových potřeb dětí všech věkových období dle klinických diagnóz včetně přípravy a podávání stravy dětem,
  • zná speciální diagnostická vyšetření, léčebné procedury a testy u jednotlivých onemocnění, přípravu dětí na tato vyšetření včetně aktuálního zhodnocení zdravotního stavu,
  • zná rizika ohrožující zdravý vývoj dítěte, zná způsoby předcházení jejich vzniku a umí utvářet výchovné, léčebné a bezpečné prostředí pro zdravý vývoj dítěte,
  • umí provést první ošetření a vyšetření novorozence, sledovat jeho projevy a změny zdravotního stavu při adaptaci na prostředí,
  • zná ošetřovatelské postupy v péči o novorozence s fyziologickým průběhem jeho vývoje včetně edukace matky ke správné manipulaci s novorozencem, k dotekové komunikaci, k denní péči o novorozence/dítě,
  • zná zásady vedení matky ke kojení, správné technice krmení, k vnímavé a citlivé péči o dítě,
  • zná správný postup při kardiopulmonální resuscitaci a její poskytnutí,
  • zná zvláštnosti postupů při provádění specializovaných ošetřovatelských činností u dětí,
  • umí posoudit aktuální zdravotní stav tělesného, duševního a sociálního vývoje, individuálních potřeb zdravých, nemocných dětí a sestavit plán ošetřovatelské péče respektující zvláštnosti přístupu k dětem v jednotlivých věkových obdobích,
  • umí vykonávat ošetřovatelské činnosti související s preventivní péčí, včetně očkování, preventivních prohlídek, návštěvní služby a dispenzární péče,
  • umí provádět speciální ošetřovatelské výkony na základě indikace lékaře,
  • umí edukovat děti a jejich zákonné zástupce v přípravě na specializované diagnostické a léčebné postupy,
  • umí provádět fyzikální vyšetření nemocného dítěte za účelem včasné identifikace odchylek od normy a intervence,
  • sleduje psychomotorický vývoj dítěte a vypracovává plán řešení k nápravě opožděného vývoje.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností dítěte, jeho potřeb
 
5
 
Vypracování, realizace a zhodnocení stanoveného plánu ošetřovatelské péče u dítěte s vybraným onemocněním
 
5
 
Příprava dítěte k diagnostickému a terapeutickému výkonu, operaci, zákroku
 
5
 
Příprava kojenecké stravy pro zdravé a nemocné dítě
 
5
 
První ošetření a vyšetření u fyziologického novorozence
 
5
 
Sledování a hodnocení změny stavu fyziologického novorozence a jeho potřeb
 
5
 
Hygienická péče a péče o kůži novorozence včetně ošetření pupku
 
5
 
Péče o výživu novorozence, přikládání ke kojení
 
5
 
Fyzikální vyšetření nemocného dítěte, hodnocení fyziologických funkcí, projevů bolesti, rizika vzniku poškození kůže
 
5
 
Hygienická péče u nemocného dítěte včetně ošetření ran, stomií, portů
 
5
 
Zavedení gastrické a duodenální sondy, ověření její polohy, nakrmení dítěte sondou
 
5
 
Zavedení periferní žilní kanyly, příprava a aplikace infúze
 
5
 
Výplach žaludku u dítěte při vědomí, včetně přípravy pomůcek
 
5
 
Katetrizace močového měchýře u dívek, příprava pomůcek
 
3
 
Rehabilitační výkony (polohování, dechová rehabilitace, fyzioterapie plic)
 
5
 
Vypracování edukačního plánu pro rodiče k osvojení dovedností v úpravě léčebného režimu a používání speciálních pomůcek k ošetřování dítěte v domácím prostředí
 
5
 
Vypracování edukačního plánu u dětí s vybraným onemocněním
 
5
 
Vypracování plánu preventivního opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků na vybraných dětských pracovištích
 
1
 
Asistence při diagnostických a léčebných výkonech, příprava dítěte i rodiče, příprava pomůcek
 
5
 
Provedení ošetřovatelských výkonů v rámci preventivních prohlídek, asistence při očkování
 
5
 
Návštěvní služba u novorozence a poskytnutí rady a pomoci matce (kojení, výživa, oš. péče)
 
5
 
Zhodnocení projevů bolesti u dětí podle analogových škál
 
5
 
Tišení bolesti nefarmakologickými prostředky s ohledem na věk dítěte
 
5

Způsob ukončení modulu:

  • Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 1.
 
Odborný modul - OM 1
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
 
Počet kreditů
 
15 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
 
Seznam výkonů
 
Počet
 
Hygienická péče u nemocného dítěte včetně ošetření ran, stomií, portů
 
2
 
Zavedení gastrické a duodenální sondy, ověření její polohy, nakrmení dítěte sondou
 
2
 
Zavedení periferní žilní kanyly, příprava a aplikace infúze
 
2
 
Výplach žaludku u dítěte při vědomí
 
2
 
Katetrizace močového měchýře u dívek, příprava pomůcek
 
2
 
První ošetření a vyšetření u fyziologického novorozence
 
2
 
Sledování a hodnocení změny stavu fyziologického novorozence a jeho potřeb
 
2
 
Hygienická péče a péče o kůži novorozence včetně ošetření pupku
 
2
 
Vypracování, realizace a hodnocení stanoveného plánu ošetřovatelské péče u dítěte s vybraným onemocněním
 
2
 
Vypracování edukačního plánu u dětí s vybraným onemocněním
 
2
 
Asistence při diagnostických a léčebných výkonech, příprava dítěte i rodiče, příprava pomůcek
 
2
 
Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem)
 

3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2

 
Odborný modul - OM 2
 
Dětská a dorostová psychiatrie
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
4 dny, tj. 32 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti
2,5 dne, tj. 20 hodin odborné praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
Počet kreditů
 
28 (16 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část, 7 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení)
 
Cíl OM 2
 
Připravit všeobecnou sestru pro poskytování specializované ošetřovatelské péče o děti s psychickým onemocněním.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Duševní poruchy v dětském věku
 
Úvod do problematiky modulu. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy.
 
4
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s vývojovou poruchou
 
Vývojové poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s vývojovou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s psychotickou poruchou
 
Psychotické poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s psychotickou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
2
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s afektivní poruchou
 
Afektivní poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s afektivní poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
2
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s neurotickými a úzkostnými poruchami
 
Neurotické a úzkostné poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s neurotickými a úzkostnými poruchami poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
2
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s poruchami chování a emocí
 
Poruchy chování a emocí. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s poruchami chování a emocí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s psychickými poruchami se somatickými projevy
 
Psychické poruchy se somatickými projevy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s psychickými poruchami se somatickými projevy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s poruchou příjmu potravy
 
Poruchy příjmu potravy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s poruchou příjmu potravy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Návyková rizika u dětí a dospívajících
 
Závislost na návykových látkách. Odvykací syndrom. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, prevence.
Specializovaná ošetřovatelská péče o děti s akutní intoxikací a se závislostí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Realizace ošetřovatelského plánu. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost.
 
3
 
Specifické otázky dětské psychiatrie
 
Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku.
 
3
 
Terapie v dětské a dorostové psychiatrii
 
Psychofarmaka a biologické léčebné metody. Elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí.
 
2
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2

Výsledky vzdělávání

Absolvent/ka:

  • zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování psychiatrické ošetřovatelské péče, právní a etické normy,
  • zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny,
  • zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie,
  • zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii,
  • umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí,
  • umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem,
  • umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče,
  • umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách,
  • umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk…a použít restrikci.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou
 
2
 
Vypracování, realizace a hodnocení plánu oš. péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným onemocněním
 
2
 
Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace
 
2
 
Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony
 
2
 
Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí
 
2
 
Sledování a posuzování změn zdravotního stavu dítěte s vybranou duševní poruchou
 
2
 
Vedení dítěte ke zvládání aktivit denního života
 
2
 
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí
 
2
 
Vytvoření plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze
 
2

Způsob ukončení modulu:

  • Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2.
 
Odborný modul - OM 2
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení poskytující péči v dětské a dorostové psychiatrii
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah modulu
 
2,5 dne, tj. 20 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
 
Počet kreditů
 
7 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
 
Seznam výkonů
 
Počet
 
Příjem, překlad, propuštění dítěte s duševní poruchou
 
2
 
Vypracování, realizace a hodnocení plánu oš. péče, včetně edukace pacienta a jeho blízkých s vybraným onemocněním
 
2
 
Příprava dítěte na terapeutické vycházky, výchovná zaměstnání a aktivity včetně realizace
 
2
 
Příprava dítěte na speciální diagnostické a terapeutické výkony
 
2
 
Zajištění bezpečného a výchovného prostředí, strategie zvládání mimořádných událostí
 
2
 
Vedení dětí ke zvládání aktivit denního života
 
2
 
Sledování a posuzování změn zdravotního stavu dítěte s vybranou duševní poruchou
 
2
 
Vytvoření plánu vedení dítěte k soběstačnosti v sebeobsluze
 
2
 
Posouzení aktuálního stavu schopností a dovedností handicapovaných dětí
 
2
 
Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem)
 

3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3

 
Odborný modul - OM 3
 
Výchovná péče o děti
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
5 dnů, tj. 40 hodin odborné praxe na vlastním nebo jiném pracovišti
2,5 dne, tj. 20 hodin odborné praxe na pracovišti akreditovaného zařízení poskytujícím výchovnou péči dětem do 3 let věku
 
Počet kreditů
 
32 (20 kreditů za teoretickou část, 5 kreditů za praktickou část, 7 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení)
 
Cíl OM 3
 
Připravit všeobecnou sestru pro organizaci a vedení výchovné péče a výchovných aktivit o děti do 3 let věku.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Pojetí pedagogiky a základní pedagogické kategorie
 
Úvod do problematiky modulu. Výchova, vzdělávání. Koncepce výchovy a vzdělávání. Činitelé a podmínky výchovně vzdělávacího procesu. Pedagogické zásady.
 
6
 
Metody vzdělávání a výchovy, didaktické prostředky
 
Výchovné metody - metody přímého situačního ovlivňování, metody osobnostního ovlivňování, metody organizování sociálního prostředí dětí, vzdělávací metody - slovní, názorné, praktické. Učební pomůcky, didaktická technika, funkce didaktických prostředků.
 
6
 
Psychologické aspekty výchovy dětí útlého věku
 
Zvláštnosti psychologického přístupu ve výchově dětí v prvních letech života. Potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti vnějších podnětů. Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech. Potřeba prvotních citových a sociálních vztahů (vztah k osobám). Potřeba vlastního uplatnění. Potřeba otevřené budoucnosti.
 
4
 
Výchovné programy v dětském věku
 
Předpoklady pro vytváření výchovných programů. Výchovné metody a prostředky. Organizace výchovné praxe.
 
5
 
Hra jako základní činnost dětí
 
Charakteristika dětské hry. Klasifikace dětských her (funkcionální hry, receptivní hry, úlohové hry, konstruktivní hry). Hra jako výchovný prostředek. Tvořivé hry a jejich dělení, vývoj tvořivé dětské hry. Hry s pravidly a jejich význam pro rozvoj dítěte (hry didaktické, hry pohybové).
 
5
 
Výchova dětí raného věku ve zdravotnických zařízeních
 
Požadavky na hygienické, prostorové a materiální vybavení, organizační zajištění. Zvláštnosti péče o děti do tří let.
 
4
 
Úkoly sestry v oblasti výchovné péče
 
Požadavky na sestru, chování a jednání sestry, odborné výchovné činnosti.
 
4
 
Speciální výchova postižených dětí
 
Speciální pedagogika. Dítě se specifickou potřebou. Postižené dítě a rodina. Postižené dítě a ostatní. Dětská sestra a postižené dítě. Speciální výchova postižených dětí (charakteristika speciální výchovy, principy speciální výchovy, metody speciální výchovy). Výchova a vzdělávání dětí tělesně postižených, nemocných a zdravotně znevýhodněných.
 
4
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2

Výsledky vzdělávání

Absolvent/ka:

  • zná zásady organizace vzdělávání dětí hospitalizovaných, dětí léčených v ozdravovnách a odborných léčebnách, zásady spolupráce se speciálními pedagogy mateřských a základních škol,
  • zná význam výchovné péče pro vývoj dítěte, pro usnadnění jeho adaptace na nemocniční prostředí, pro přijetí léčebného režimu a vyrovnání se s nemocí,
  • zná teorii her a herních aktivit, jejich vývojové proměny, didaktické zásady při jejich realizaci,
  • zná postupy pro společnou edukaci rodiče s dítětem s využitím herních aktivit a technik,
  • zná pedagogické zákonitosti využití výchovných hraček a pomůcek,
  • zná systém zajišťování služeb v rámci speciální pedagogiky,
  • umí navázat vztah důvěry s dítětem s využitím herních prvků,
  • umí zajišťovat aktivity pro naplňování volného času dětí výchovnými zaměstnáními a hrou,
  • umí využívat herní prvky k přípravě dítěte na vyšetření, k jeho názorné edukaci, ke spolupráci s rodiči v péči o dítě,
  • umí poskytovat rady a pomoc rodičům, výchovným pracovníkům v péči a výchově dítěte do 3 let věku,
  • umí stanovit odpovídající výchovné postupy pro dosažení věku odpovídajícího vývojového stupně,
  • umí vést rodiče k strukturovanému uspořádání režimu dítěte jako nezbytné podmínky zdravého vývoje,
  • umí sledovat psychomotorický vývoj dítěte a vypracovávat plán řešení k nápravě opožděného vývoje.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Posouzení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte, vést záznam
 
2
 
Plán, organizace, vedení výchovných aktivit u dětí do 3 let věku
 
2
 
Realizace herní výchovné aktivity pro děti a rodiče v přípravě na soběstačnost v péči v domácím prostředí
 
2
 
Rozhovor, beseda s rodiči ke spolupráci na jednotném výchovném působení na dítě
 
2

Způsob ukončení modulu:

  • Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.), splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3.
 
Odborný modul - OM 3
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení poskytující výchovnou péči dětem do 3 let věku
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah modulu
 
2,5 dne, tj. 20 hodin odborné praxe na akreditovaném pracovišti
 
Počet kreditů
 
7 kreditů za praktickou část v akreditovaném zařízení
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Posouzení aktuální úrovně schopností a dovedností dětí, vedení záznamu
 
2
 
Plán, organizace, vedení výchovných aktivit u dětí do 3 let věku
 
2
 
Realizace herní výchovné aktivity pro děti a rodiče v přípravě na soběstačnost v péči v domácím prostředí
 
2
 
Rozhovor, beseda s rodiči ke spolupráci na jednotném výchovném působení na dítě
 
2
 
Vyhodnocení odborné praxe školitelem (mentorem)
 

3.3 Schopnosti a dovednosti po absolvování odborných modulů

Absolvent/ka odborných modulů je připraven/a:

  • provádět první ošetření novorozence včetně případného zahájení resuscitace, zajišťovat termoneutrální prostředí a sledovat bezproblémovou poporodní adaptaci,
  • vykonávat činnosti specializované ošetřovatelské péče dítěti v domácím prostředí i během hospitalizace, vykonávat návštěvní službu, spolupracovat s fyzioterapeutem, nutričním terapeutem, klinickým psychologem nebo zdravotně-sociálním pracovníkem,
  • vyhodnocovat výchovné, sociální a léčebné prostředí ve zdravotnických a zvláštních dětských zařízeních, vytvářet stimulující prostředí pro zdravý rozvoj dítěte, sledovat psychomotorický vývoj dítěte, rozvíjet komunikační schopnosti dítěte,
  • vykonávat činnosti specializované ošetřovatelské péče dítěti, které má poruchy duševního zdraví, nevyžaduje stálý dozor nebo použití omezujících prostředků z důvodu ohrožení života nebo zdraví dítěte a jeho okolí,
  • řešit zdravotní i zdravotně-sociální potřeby dítěte, spolupracovat s institucemi v oblasti péče o dítě a rodinu, státními i nestátními dětskými zdravotnickými zařízeními a zařízeními pro děti vyžadující zvláštní péči,
  • zajišťovat preventivní a protiepidemická opatření včetně plánu povinného očkování,
  • edukovat rodiče nebo zákonné zástupce dítěte ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích a to převážně ve výživě, včetně kojení, hygieně a dále v oblasti preventivních prohlídek a dispenzární péče,
  • podílet se na zajištění prevence, diagnostiky, léčby, rehabilitace, neodkladné a dispenzární péče u dítěte,
  • aplikovat infuzní roztoky a nitrožilní léčiva s výjimkou radiofarmak,
  • provádět výplach žaludku u dětí při vědomí,
  • zavádět gastrickou a duodenální sondu u dítěte při vědomí,
  • provádět katetrizaci močového měchýře dívek.

4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splněné výkony a provádí písemný záznam výsledného hodnocení odborné praxe účastníka studia.

a) Průběžné hodnocení školitelem:

  • školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.

b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:

  • absolvování teoretické a praktické výuky, včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;
  • získání příslušného počtu kreditů.

c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.

5 Profil absolventa

Absolvent/ka specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii bude připraven/a provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oblasti péče o dítě. Je oprávněn/a na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat ošetřovatelskou péči v interních oborech v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven/a na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.

5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost

Všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii je připraven/a:

  • provádět první ošetření novorozence včetně případného zahájení resuscitace, zajišťovat termoneutrální prostředí a sledovat bezproblémovou poporodní adaptaci,
  • vykonávat činnosti specializované ošetřovatelské péče dítěti v domácím prostředí i během hospitalizace, vykonávat návštěvní službu, spolupracovat s fyzioterapeutem, klinickým psychologem nebo zdravotně-sociálním pracovníkem,
  • vykonávat činnosti specializované ošetřovatelské péče dítěti, které má poruchy duševního zdraví, nevyžaduje stálý dozor nebo použití omezujících prostředků z důvodu ohrožení života nebo zdraví dítěte nebo jeho okolí,
  • řešit zdravotní i zdravotně-sociální potřeby dítěte, spolupracovat s institucemi v oblasti péče o dítě a rodinu, státními i nestátními dětskými zdravotnickými zařízeními a zařízeními pro děti vyžadující zvláštní péči,
  • zajišťovat preventivní a protiepidemická opatření včetně plánu povinného očkování,
  • edukovat rodiče a zákonné zástupce dítěte ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích a to především ve výživě včetně kojení, hygieně a dále v oblasti preventivních prohlídek a dispenzární péče,
  • podílet se na zajištění prevence, diagnostiky, léčby, rehabilitace, neodkladné a dispenzární péči u dítěte,
  • aplikovat infuzní roztoky, nitrožilní léčiva s výjimkou radiofarmak,
  • provádět výplach žaludku u dětí při vědomí,
  • zavádět gastrickou a duodenální sondu u dítěte při vědomí,
  • provádět katetrizaci močového měchýře dívek,
  • podílet se a vést teoretickou i praktickou výuku účastníků specializačního vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii.

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

Personální požadavky

  • školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, který organizuje a řídí teoretickou nebo praktickou část specializačního vzdělávání,*

* školitelem může být i mentor, pokud splňuje požadavky na školitele stanovené vzdělávacím programem

  • školitelem odborné praxe může být všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče o děti a dorost, Ošetřovatelská péče v dětské a dorostové psychiatrii, Výchovná péče, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v klinických oborech, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky,
  • lektorem se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání,
  • lektorem může být všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí v oboru specializace Ošetřovatelská péče o děti a dorost, Ošetřovatelská péče v dětské dorostové psychiatrii, Výchovná péče, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v klinických oborech, Ošetřovatelská péče v pediatrii - dětská sestra se zaměřením na ošetřovatelskou péči v dětské a dorostové psychiatrii a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“ a profesními zkušenostmi ve výkonu povolání v délce nejméně 3 roky,
  • lektorem může být i lékař s atestací v příslušném oboru,
  • lektorem může být lékař i další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.),
  • lektorem pro teoretickou výuku může být i všeobecná sestra pracující bez odborného dohledu s profesními zkušenostmi a výkonem povolání v délce nejméně 5 let,
  • pedagogické schopnosti,
  • doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti, osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu,

Materiální a technické vybavení

  • pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu,
  • modely a simulátory potřebné k výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR u dětí a novorozenců, které signalizují správnost postupu KPR, modely a simulátory k zajišťování dýchacích cest, modely a pomůcky k cévkování dívek, k zavádění gastrické sondy, k zajištění cévních vstupů, aktivizaci pacientů), apod.
  • přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení), možnosti podpory teoretické výuky pomocí elearningu,
  • pracoviště pro výuku odborné praxe na akreditovaném pracovišti je vybaveno dle platných standardů personálního a přístrojového vybavení,
  • akreditovaným pracovištěm na odbornou praxi odborného modulu OM1 mohou být dětské kliniky interního a chirurgického zaměření, dětská a dorostová oddělení, novorozenecká oddělení, odborného modulu OM2 dětská psychiatrická pracoviště, odborného modulu OM3 výchovná zařízení pro děti do 3 let věku,

Organizační a provozní požadavky

  • pro praktickou část vzdělávacího programu je podmínkou poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru,
  • pro teoretickou část vzdělávacího programu je podmínkou smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace,
  • akreditované pracoviště na realizaci vzdělávacího programu musí splňovat požadavky dané platnou legislativou a vést příslušnou dokumentaci,

Bezpečnost a ochrana zdraví

  • součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením,
  • výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
  • požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Tabulka modulů

 
Specializační vzdělávání v oboru Ošetřovatelská péče v pediatrii
 
Kód
 
Typ
 
Název
 
Rozsah
 
Počet kreditů
 
ZM
 
P
 
Organizační a metodické vedení specializované ošetřovatelské péče
 
1 týden T - 40 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
 
OM 1
 
P
 
Pediatrie a pediatrická ošetřovatelská péče
 
16 dnů T - 128 hodin
4 týdny Pr. - 160 hodin
 
64 (á 4 kredity/den)
20 (á 1 kredit/den)
 
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
1 týden Pr. AZ - 40 hod
 
15 (á 3 kredity/den)
 
OM 2
 
P
 
Dětská a dorostová psychiatrie
 
4 dny T - 32 hodin
1 týden Pr. - 40 hodin
 
16 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
 
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
2,5 dne Pr. AZ - 20 hodin
 
7 (á 3 kredity/den)
 
OM 3
 
P
 
Výchovná péče o děti
 
1 týden T - 40 hodin
1 týden Pr. - 40 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
5 (á 1 kredit/den)
 
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
2,5 dne Pr. AZ - 20 hodin
 
7 (á 3 kredity/den)
 
 
 
 
T - teorie Σ 240
Pr - praxe Σ 240
Pr - AZ Σ 80 hodin
 
 
 
 
 
Celkem 560 hodin
 
Celkem 179 kreditů

Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, Pr - AZ - praxe na akreditovaném pracovišti

8 Seznam doporučených zdrojů

Doporučená literatura

BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. 252 s.

BÁRTLOVÁ, S.; HNILICOVÁ, H. Vybrané metody a techniky výzkumu zjišťování spokojenosti pacientů 1. vyd. Brno: IDVPZ, 2000. 118 s.

BÁRTLOVÁ, S.; SADÍLEK, P.; TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 146 s.

BARTOŠÍKOVÁ, I. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 86 s.

BARTOŠOVÁ, D. Dětské infekční nemoci. Trendy soudobé pediatrie, svazek 2. 1. vyd. Praha: Galén, 2003. 284 s.

BOREK, I. a kol. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. 2. dopl. vyd. Brno: IDVPZ, 2001. 328 s.

DUNOVSKÝ, J. a kol. Sociální pediatrie. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. 279 s.

FENDRYCHOVÁ J.; VACUŠKOVÁ, M.; ZOUHAROVÁ, A. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. 2. rozšíř. vyd. Brno: NCO NZO, 2005 160 s.

FENDRYCHOVÁ, J. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii, 2. část Péče o fyziologického novorozence. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 130 s.

GLADKIJ, I. Management ve zdravotnictví: ekonomika zdravotnictví, řízení lidských zdrojů ve zdravotnictví, kvalita zdravotní péče a její vyhodnocování. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2003. 380 s.

GROHAR-MURRAY, M. E.; DICROCE, H. R. Zásady vedení a řízení v oblasti ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 330 s. ISBN 80-247-0267-3.

HORT, V. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 492 s.

HRODEK, O.; VAVŘINEC, J. Pediatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2002. 767 s.

HRSTKOVÁ, H. a kol. Výživa kojenců a mladších batolat. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2003. 77 s.

IVANOVÁ, K.; ŠPIRUDOVÁ, L; KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. 1.vyd. Praha: Grada, 2005. 248 s.

JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 77 s.

KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 246 s.

LEBL, J.; PROVAZNÍK, K.; HEJCMANOVÁ, L. Preklinická pediatrie. 1. přeprac. vyd. Praha: Galén, 2007. 248 s.

LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Praha: Grada, 2004. 952 s.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s.

MARKOVÁ, E.; VENGLÁŘOVÁ, M.; BABIAKOVÁ, M. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 352 s.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H&H, 2001. 147 s.

MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 156 s.

OŠLEJŠKOVÁ, H. a kol. Vybrané kapitoly z dětské neurologie. 1. vyd. Brno: NCO NZO. 2008. 143 s.

PAYNE, J. Kvalita života a zdraví. 1. vyd. Praha: Triton, 2005. 629 s.

PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 318 s.

PRUDIL, L. Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 77 s.

SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s. 2008. 241 s.

STOŽICKÝ, F.; PIZINGEROVÁ, K. Nemoci dětského věku. 3. vyd. dotisk. Praha: Karolinum, 2004. 296 s.

SVOBODNÍK, P. Management pro zdravotníky v kostce. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 125 s.

ŠKRLA, P.; ŠKRLOVÁ, M. Řízení rizik ve zdravotnických zařízeních. 1. vyd.. Praha: Grada, 2008. 199 s.

ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 248 s.

TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. nezměn. vyd. dotisk. Brno: NCO NZO, 2006. 184 s.

VACUŠKOVÁ, M. a kol. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 1. část. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2009. 221 s.

VENGLÁŘOVÁ, M.; MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 144 s.

VONDRÁČEK, L.; VONDRÁČEK, J. Pochybení a sankce při poskytování ošetřovatelské péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. 68 s.

VONDRÁČEK, L.; WIRTHOVÁ, V. Právní minimum pro sestry: příručka pro praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. 95 s.

Výchovná problematika v dětských zařízeních. 1. vyd. Brno: IDVPZ, 1996. 258 s.