Věstník MZd ČR, částka 5/2020
Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru
DĚTSKÁ SESTRA - INTENZIVNÍ PÉČE V PEDIATRII A NEONATOLOGII
KVĚTEN 2020
1 Cíl specializačního vzdělávání
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
2.1 Vstupní podmínky
2.2 Průběh specializačního vzdělávání
3.1 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.1.1 Učební osnova odborného modulu 1
3.1.2 Učební osnova odborného modulu 2
3.1.3 Učební osnova odborného modulu 3
4 Hodnocení účastníka v průběhu specializačního vzdělávání
5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Dětská sestra pro intenzivní péči v pediatrii a neonatologii osvojením si potřebných teoretických znalostí, praktických dovedností, návyků týmové spolupráce i schopnosti samostatného rozhodování pro činnosti stanovené platnou legislativou.
2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání
2.1 Vstupní podmínky
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání dětské sestry nebo všeobecné sestry, pokud všeobecná sestra získala specializovanou způsobilost dětská sestra podle zákona č. 96/2004 Sb. a v souladu s nařízením vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti nařízení vlády č. 164/2018 Sb. Do specializačního vzdělávání lze zařadit uchazeče, kterému byla přiznána nebo uznána odborná způsobilost dětské sestry, popř. specializovaná způsobilost v oboru ošetřovatelská péče v pediatrii.
2.2 Průběh specializačního vzdělávání
Vzdělávací program uskutečňuje akreditované zařízení. Akreditovaným zařízením je poskytovatel zdravotních služeb, jiná právnická osoba nebo fyzická osoba, kterým ministerstvo udělilo akreditaci v souladu s §45, odst. 1, písmeno a), zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Udělením akreditace se získává oprávnění k uskutečňování vzdělávacího programu nebo jeho části.
Vzdělávací program obsahuje celkem 500 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného, ale i neakreditovaného zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem.
Vyučovací hodina teoretické výuky trvá 45 minut, vyučovací hodina odborné praxe trvá 60 minut. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil.
Vzdělávací program specializačního vzdělávání se skládá z modulů. Modulem se rozumí ucelená část vzdělávacího programu vymezená počtem hodin a počtem kreditů stanovených tímto vzdělávacím programem. Počet hodin je stanoven jako minimální, přičemž uzavření každého modulu je zakončeno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.
Optimální doba specializačního vzdělávání je 18-24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování kvality vzdělávání a počtu hodin vzdělávacího programu. Část specializačního vzdělávání lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.
Průběh specializačního vzdělávání je evidován v tzv. Logbooku (deníku, studijním průkazu), do něhož provádí školitel akreditovaného zařízení záznamy o průběhu specializačního vzdělávání, omluvené absenci, průběhu odborné praxe a splnění předepsaných výkonů na neakreditovaném pracovišti nebo na pracovišti akreditovaného zařízení.
Seznam a počet výkonů uvedených v kapitole 3.1. Učební osnovy odborných modulů, je stanoven jako minimální, avšak tak, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.
Podmínky pro přihlášení k atestační zkoušce jsou uvedeny v §56, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Podmínkou přihlášení se k atestační zkoušce je:
a) získání počtu kreditů stanoveného vzdělávacím programem,
b) absolvování modulů, které jsou ve vzdělávacím programu označeny jako povinné, a
c) prokázání výkonu povolání v oboru specializačního vzdělávání intenzivní péče v pediatrii a neonatologii v délce minimálně 1 roku z období posledních 6 let v rozsahu minimálně poloviny stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 let z období posledních 6 let v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby, a to pod odborným dohledem podle §56 odst. 6 ve spojení s §4 odst. 4 zákona č. 96/2004 Sb.
Podmínkou pro získání specializované způsobilosti dětské sestry v oboru Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii je úspěšné složení atestační zkoušky.
3 Učební plán
Specializační vzdělávání v oboru Dětská sestra - Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii |
|||||
Kód |
Typ |
Název |
Rozsah |
||
Teorie |
Praxe |
||||
(počet hodin) |
(počet hodin) |
||||
NZ |
AZ |
||||
OM 1 |
P |
Intenzivní péče v pediatrii |
100 |
||
P |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
80 |
|||
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení pro pracovníky z oboru neonatologie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
40 |
|||
OM 2 |
P |
Intenzivní péče v neonatologii |
80 |
||
P |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
80 |
|||
P |
Odborná praxe v akreditovaném zařízení pro pracovníky z oboru pediatrie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
40 |
|||
OM 3 |
P |
Anesteziologie u dětí |
40 |
||
P |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
40 |
|||
P |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
40 |
|||
220 |
280 |
||||
Celkem 500 hodin |
Vysvětlivky: OM - odborný modul, P - povinný, AZ - akreditované zařízení, NZ - neakreditované zařízení
3.1 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.1.1 Učební osnova odborného modulu 1
Odborný modul - OM 1 |
Intenzivní péče v pediatrii |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
100 hodin teoretické výuky v rozsahu 12,5 dne 80 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie v rozsahu 10 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 40 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru neonatologie v rozsahu 5 dnů (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Cíl |
Připravit dětskou sestru pro požadované činnosti v oblasti intenzivní péče v pediatrii. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Úvod do intenzivní péče v pediatrii |
Úvod do problematiky modulu. |
1 |
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt zasažených. Evakuace zařízení lůžkové péče. Ochrana obyvatelstva. |
2 |
|
Problematika závislostí (přehled návykových látek a jejich vlastnosti, zdravotní a právní aspekty související se zneužíváním návykových látek). |
2 |
|
Radiační ochrana |
Ionizující záření (základní druhy a vlastnosti, nepříznivé účinky), radiační zátěž obyvatel, způsoby ochrany, zásady pro pobyt v prostorách se zdroji ionizujícího záření, legislativa v oblasti radiační ochrany, odpovědnosti při využívání zdrojů ionizujícího záření. |
2 |
Řízení kvality a bezpečí ve zdravotnictví |
Systém řízené dokumentace, implementace platných právních předpisů a standardů kvality. Metody měření a hodnocení kvality (indikátory, audity). Příprava standardů specializovaných postupů. Využití dat o kvalitě. Certifikace, akreditace. Vyhodnocení rizik pochybení a návrh preventivních a nápravných opatření. |
2 |
Psychologické a etické aspekty práce a komunikační dovednosti sestry specialistky |
Podpůrné techniky v komunikaci s nemocným problémovým a agresivním pacientem, s jeho rodiči a zákonnými zástupci. Komunikace se znevýhodněným pacientem (mentální nebo psychické postižení, autismus, handicap fyzický či smyslový), komunikace s pacientem z jiných etnických skupin žijících na území ČR a s jeho rodiči. Etické aspekty intenzivní péče v pediatrii. |
4 |
Prevence negativních dopadů psychické a fyzické zátěže související s výkonem zdravotnického povolání |
Efektivní zvládání nadměrné psychické zátěže a prevence syndromu vyhoření. Prevence rizik nadměrné fyzické zátěže. Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže, interpersonální agrese, budování vztahů v zátěžových situacích, psychosociální hygiena. Role peer podpory*. Péče o duševní zdraví v povolání s vysokou úrovní stresu, upevnění profesionálních kompetencí, podpora ve složitých pracovních situacích, reflexe vlastní práce, poznání vlastního stylu práce a možných slabých míst, supervize. |
3 |
Role školitele ve vzdělávání dospělých |
Zásady vzdělávání dospělých, zvláštnosti ve vzdělávání dospělých, cíle, formy a metody výuky, role školitele v celoživotním vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků. |
2 |
Hodnocení kriticky nemocného dítěte |
Anatomické a fyziologické odlišnosti dítěte podle věkových skupin, specifika v aplikaci léčivých přípravků včetně infuzních roztoků. |
1 |
Vyšetřování stavu a hodnocení potřeb kriticky nemocného dítěte, definování problémů a tvorba plánu ošetřovatelské péče. |
2 |
|
Specifika v monitorování základních životních funkcí dítěte. |
1 |
|
Neodkladná resuscitace |
Základní neodkladná resuscitace (zahájení, nezahájení, ukončení), postup při obstrukci dýchacích cest cizím tělesem, komplikace, použití automatického externího defibrilátoru. |
3 |
Rozšířená neodkladná resuscitace (zdravotnické prostředky, postup resuscitace), komplikace, defibrilace (indikace, zdravotnické prostředky, léčivé přípravky, postup defibrilace), etické aspekty resuscitace dítěte. |
2 |
|
Nácvik na modelech. |
3 |
|
Zajišťování průchodnosti dýchacích cest bez pomůcek, s pomůckami (druhy pomůcek, indikace k jejich zavedení, kontraindikace), komplikace. |
2 |
|
Nácvik na modelech. |
3 |
|
Specifické situace (resuscitace dítěte s pneumotoraxem, akutní hemoragií, poruchou srdečního rytmu, intoxikací apod.) a jejich řešení. |
1 |
|
Poresuscitační péče (řešení myokardiální dysfunkce, zajištění oxygenace a ventilace, regulace tělesné teploty, ev. léčebná hypotermie, kontrola glykémie, hodnocení bolesti apod.), přítomnost rodičů. |
2 |
|
Léčivé přípravky |
Specifika léčivých přípravků u dětí. Léčivé přípravky nezbytné v resuscitaci a intenzivní péči, indikace a kontraindikace jejich podání, hlavní a vedlejší účinky, způsoby podávání, komplikace. |
2 |
Orgánové a systémové poruchy |
Patofyziologie centrálního nervového systému; poruchy vědomí (kvalitativní, kvantitativní), příčiny, klinické projevy, diagnostika (hodnotící systémy), léčba, ošetřovatelská péče. |
3 |
Křeče, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče, prevence. |
2 |
|
Patofyziologie dýchacího systému. Poruchy dýchání (akutní respirační selhání, aspirace, tonutí, sufokující onemocnění, status astmaticus), příčiny, klinické projevy, diagnostika (hodnotící systémy), léčba, ošetřovatelská péče. |
3 |
|
Patofyziologie kardiovaskulárního systému; poruchy srdečního rytmu a srdeční selhání, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Oběhová nedostatečnost (šokové stavy, šokové orgány), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Patofyziologie vnitřního prostředí; poruchy vnitřního prostředí (zachování stálosti vodního a iontového hospodářství, bilance tekutin, nejdůležitější ionty v organizmu, acidobazická rovnováha). |
2 |
|
Intoxikace (léčivy, omamnými látkami, oxidem uhelnatým, chemickými látkami, přírodními toxiny apod.), způsoby intoxikace vzhledem k věku dítěte), klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Akutní selhání ledvin, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Akutní jaterní selhání, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Život ohrožující krvácení, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Náhlé onkologické příhody, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba a její komplikace, ošetřovatelská péče. |
3 |
|
Život ohrožující poranění (polytrauma, popáleniny, poranění hlavy, krku, hrudníku, páteře), příčiny, klinické projevy, iniciální zhodnocení stavu a stabilizace dítěte, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
3 |
|
Fyzicky týrané dítě (Child Abuse and Neglect, Shaken Baby Syndrome). |
2 |
|
Transplantace (indikace, vhodný příjemce, čekací listina, transplantační tým), dárcovství orgánů (definice mozkové smrti, péče o dárce orgánů, odběr orgánů). |
2 |
|
Diagnostické, terapeutické a ošetřovatelské výkony |
Péče o mobilizované dítě a dítě v bezvědomí (péče o kůži, výživu, vyprazdňování), hodnocení rizika poškození kůže (hodnotící systémy), rizika pádu (hodnotící systémy), prevence a řešení komplikací z imobility. |
2 |
Péče o dítě na umělé plicní ventilaci (invazivní, neinvazivní), péče o dýchací cesty, dětské ventilační okruhy, zvlhčování vdechované směsi, dechová rehabilitace, polohování, komunikace s dítětem na umělé plicní ventilaci. |
3 |
|
Zavádění a péče o cévní vstupy (periferní, centrální), indikace, volba místa vstupu, volba katétru, postup zavádění a rušení, prevence a řešení komplikací. |
2 |
|
Péče o dítě po závažných operačních výkonech (péče o operační ránu, drény, invazivní vstupy, prevence a řešení komplikací, včasná mobilizace, realimentace, plánování propuštění). |
2 |
|
Katetrizace močového měchýře, indikace, postup, komplikace, ošetřování urostomií u dětí, preskripce stomických pomůcek. |
2 |
|
Výživa kriticky nemocného dítěte (enterální, parenterální), základní složky výživy, indikace a kontraindikace jejich podání, způsoby podání (per os, sondou, parenterálně), komplikace a jejich řešení. |
3 |
|
Péče o aktivitu dítěte (bazální stimulace, včasná mobilizace, zájmová činnost, vhodné hry s ohledem na stav dítěte, využití dobrovolníků, nemocničních klaunů, edukace rodičů). |
2 |
|
Zdravotnické prostředky2) |
Ventilátory (druhy, typy, příprava k použití) a ventilační techniky a režimy (konvenční, nekonvenční, invazivní, neinvazivní). |
2 |
Zajištění funkčnosti a připravenosti zdravotnických prostředků (diagnostických, léčebných), specifika v jejich použití, dokumentování použití zdravotnických prostředků (speciální přístrojové techniky). |
2 |
|
Rehabilitace na ARO a JIP |
Respirační fyzioterapie, reflexní metody, polohování, fyzikální terapie, bazální stimulace apod. |
2 |
Paliativní péče v intenzivní medicíně |
Principy paliativní péče a potřeby terminálně nemocného a umírajícího dítěte, příprava dítěte i rodičů na smrt, psychologická a duchovní podpora, sdělování závažné diagnózy, komunikace s terminálně nemocným a umírajícím dítětem, s jeho rodiči a zákonným zástupcem. Péče o tělo zemřelého, dokumentace. Syndrom náhlého úmrtí kojenců (SIDS). |
3 |
Protiepidemický režim na ARO a JIP |
Složky protiepidemického režimu (režim mytí a dezinfekce rukou, výměna prádla, zacházení s nádobím u pacientů s infekcí, používání ochranných oděvů a pomůcek, dezinfekce nástrojů a pomůcek, způsob dezinfekce ploch i předmětů, předsterilizační příprava a sterilizace, zásady pro odběry biologických materiálů apod.); bariérová ošetřovatelská technika, prevence vzniku a šíření infekcí spojených se zdravotní péčí. |
2 |
Ukončení modulu |
Hodnocení, shrnutí, případové studie, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 1 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
80 hodin v rozsahu 10 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Fyzikální vyšetřování kriticky nemocného dítěte, zhodnocení stavu a vitálních funkcí |
10 |
|
Stanovení problémů a tvorba plánu ošetřovatelské péče, včetně jejího vyhodnocení |
5 |
|
Hygienická péče o mobilizované dítě a na umělé plicní ventilaci |
5 |
|
Příprava zdravotnických prostředků k neodkladné resuscitaci, k zajištění průchodnosti dýchacích cest, cévních vstupů, k defibrilaci, asistence při výkonu |
2 |
|
Odsátí z dýchacích cest u dítěte s endotracheální nebo tracheostomickou kanylou |
5 |
|
Asistence při výměně endotracheální kanyly, zajištění zvlhčování vdechovaného vzduchu |
2 |
|
Výměna tracheostomické kanyly (i na modelu), zajištění zvlhčování vdechovaného vzduchu |
2 |
|
Katetrizace močového měchýře dívky, ošetřování urostomie, předepisování ochranných pomůcek |
3 |
|
Zavedení gastrické sondy dítěti, ověření její polohy, výživa dítěte sondou |
5 |
|
Edukace rodiče v zavádění a ověřování gastrické sondy, výživě dítěte sondou |
1 |
|
Sledování a hodnocení rizika poškození kůže (vzniku dekubitů) u mobilizovaného dítěte adekvátními hodnotícími systémy |
5 |
|
Rehabilitace dítěte (respirační fyzioterapie, bazální stimulace, polohování, nácvik soběstačnosti, včasná mobilizace) |
5 |
|
Příprava dítěte a asistence při speciálních diagnostických a léčebných výkonech, edukace dítěte i rodičů, příprava zdravotnických prostředků |
3 |
|
Edukace rodičů v prevenci úrazů u dítěte, v bazální stimulaci |
1 |
|
ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ |
||
Odborný modul - OM 1 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru neonatologie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin v rozsahu 5 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Fyzikální vyšetřování kriticky nemocného dítěte, zhodnocení stavu a vitálních funkcí |
5 |
|
Stanovení problémů a tvorba plánu ošetřovatelské péče, včetně jejího vyhodnocení |
5 |
|
Sledování a hodnocení rizika poškození kůže (vzniku dekubitů) u mobilizovaného dítěte adekvátními hodnotícími systémy |
2 |
|
Rehabilitace dítěte (respirační fyzioterapie, bazální stimulace, polohování, nácvik soběstačnosti, včasná mobilizace) |
2 |
|
Odsátí z dýchacích cest u dítěte s endotracheální nebo tracheostomickou kanylou |
2 |
|
Hygienická péče o mobilizované dítě, o dítě v bezvědomí a na umělé plicní ventilaci (invazivní i neinvazivní) |
2 |
|
Zavedení gastrické sondy, ověření její polohy bezpečným způsobem, výživa dítěte sondou |
2 |
|
Výsledky vzdělávání |
Teoretické znalosti: Absolvent bude znát:
Praktické vědomosti a dovednosti: Absolvent bude připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, simulace neodkladné resuscitace dítěte na modelu, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro OM 1. |
3.1.2 Učební osnova odborného modulu 2
Odborný modul - OM 2 |
Intenzivní péče v neonatologii |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
80 hodin teoretické výuky v rozsahu 10 dnů 80 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru neonatologie i z oboru pediatrie v rozsahu 10 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 40 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie v rozsahu 5 dnů (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Cíl OM 2 |
Připravit dětskou sestru pro požadované činnosti v oblasti intenzivní péče v neonatologii. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Obor neonatologie |
Úvod do problematiky modulu. Demografické ukazatele a epidemiologická data, jejich získávání, hodnocení a interpretace. |
1 |
Základní pojmy v neonatologii (porod, potrat, úmrtnost, mrtvorozenost apod.), třístupňový systém péče o těhotnou a novorozence v České republice. |
2 |
|
Etika v neonatologii (právo na život, hranice životaschopnosti, konflikt zájmů plodu a matky, ne/zahájení resuscitace, efektivní poskytování intenzivní péče, bazální péče, pozdní morbidita apod.). |
3 |
|
Zhodnocení novorozence |
První vyšetření rizikového novorozence po porodu (Apgar skóre, známky zralosti, trofiky, fyzikální vyšetřování jednotlivých částí těla). |
2 |
Zhodnocení poporodní adaptace a uspokojování potřeb nemocných novorozenců, definování problémů a tvorba plánu ošetřovatelské péče. |
2 |
|
Neurologický screening (vývojové reflexy, projevy rizikového novorozence, příznaky postižení nervového systému). |
2 |
|
Další screeningová vyšetření (biochemická, ultrazvuková, vyšetření otoakustických emisí, kritických srdečních vad, katarakty apod.), význam jednotlivých vyšetření, způsob provedení. |
2 |
|
Resuscitace novorozence po porodu |
Příprava k resuscitaci (zdravotnické prostředky, personál, prostředí), úvodní kroky resuscitace (osušení, zajištění teplotního komfortu), postup resuscitace, zajišťování cévních vstupů (zavádění pupečních katétrů) na porodním sále (pomůcky k prodýchávání, k zajištění cévních vstupů). |
2 |
Nácvik na modelech. |
2 |
|
Specifické situace (postup při diafragmatické hemii, hydropsu plodu, aspiraci mekonia, atrézii choan apod.), komplikace resuscitace a jejich řešení. |
1 |
|
Zajišťování průchodnosti dýchacích cest novorozence se zdravotnickými prostředky (vzduchovodem, laryngeální maskou, endotracheální kanylou apod.). |
1 |
|
Nácvik na modelech. |
2 |
|
Léčivé přípravky |
Specifika použití léčivých přípravků u novorozenců. Léčivé přípravky nezbytné k resuscitaci a intenzivní péči o novorozence, indikace a kontraindikace jejich podání, hlavní a vedlejší účinky, způsoby podávání, komplikace. |
1 |
Orgánové a systémové poruchy |
Rizikový novorozenec (nemocný, s nízkou porodní hmotností, nedonošený, hypotrofický, hypertrofický atd.), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče, komplikace a prevence. |
2 |
Porodní poranění (měkkých tkání, kostí, periferních nervů, vnitřních orgánů, krvácení apod.), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Perinatální asfýxie, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba (léčebná hypotermie), ošetřovatelská péče, dlouhodobé následky hypoxie. |
2 |
|
Poruchy vnitřního prostředí, příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelské péče. |
2 |
|
Plicní patologie (vrozené vývojové vady, syndrom respirační tísně, syndrom aspirace mekonia, bronchopulmonální dysplázie apod.), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
3 |
|
Infekce novorozenců (specifika plodu a novorozence v obraně proti infekci), příčiny infekcí, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
3 |
|
Hematologická problematika (žloutenky, anémie, polycytémie apod.), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Gastroenterologická problematika (vrozená a získaná), klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Onemocnění močového systému (vrozená a získaná), klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
1 |
|
Onemocnění kardiovaskulárního systému (vrozená a získaná), klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Neurologická problematika (intraventrikulámí krvácení, hydrocefalus, zánětlivá onemocnění, obrny periferních nervů), příčiny, klinické projevy, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Retinopatie nedonošených, příčiny, klasifikace, diagnostika, léčba, ošetřovatelská péče. |
1 |
|
Neonatální abstinenční syndrom, příčiny, klinické projevy, diagnostika, hodnotící systémy, léčba, ošetřovatelská péče. |
1 |
|
Genetická onemocnění (chromozomové aberace, monogenně podmíněná a multifaktoriálně dědičná onemocnění). Vrozená metabolická onemocnění, příčiny, klinické projevy, léčba, ošetřovatelská péče. |
2 |
|
Kožní problematika (přechodné jevy na kůži, vrozená a získaná onemocnění, iatrogenní a sororigenní poškození), příčiny, projevy, léčba, ošetřovatelská péče, prevence. |
1 |
|
Diagnostické, terapeutické a ošetřovatelské výkony |
První ošetření rizikového novorozence po porodu (osušení, přerušení pupečníku, identifikace). Zajištění termoneutrálního prostředí a komfortu na porodním sále, v průběhu transportu, na JIPN, při resuscitaci atd., řešení teplotního stresu. |
2 |
Indikace a postupy kyslíkové terapie a umělé plicní ventilace (ventilační režimy a okruhy vhodné pro novorozence), metody a postupy neinvazivní ventilace. |
3 |
|
Péče o novorozence na umělé plicní ventilaci (invazivní, neinvazivní) péče o volné dýchací cesty, celkovou hygienu, výživu a vyprazdňování, prevence poškození kůže a sliznic, zvlhčování vdechované směsi, polohování, fyzioterapie plic apod. |
1 |
|
Péče o novorozence s hyperbilirubinémií (transkutánní ikterometrie, fototerapie, příprava výměnné transfuze a asistence v jejím průběhu). |
1 |
|
Péče o novorozence s vrozenými vývojovými vadami (strukturálními, metabolickými), problémy dítěte a jejich řešení, komplikace a prevence. |
2 |
|
Enterální výživa (kojení nedonošených, podávání formulí, alternativní způsoby podávání výživy), indikace a kontraindikace enterální výživy, odstříkávání a skladování mateřského mléka, pasterizace, zchlazování, fortifikace. Edukace matky v kojení a odstříkávání mateřského mléka, přípravě a podávání formulí. |
2 |
|
Parenterální výživa (složky výživy, množství vzhledem k hmotnosti a stavu novorozence), indikace a kontraindikace parenterální výživy, výhody a nevýhody, specifika péče o žilní vstupy u novorozenců. |
2 |
|
Péče o rány, eroze a léze (hodnocení, hodnotící systémy, moderní metody hojení, přípravky a materiály vhodné pro novorozence), ošetřovatelské postupy a poradenská péče. |
2 |
|
Péče o stomie (v dýchacím a trávicím systému), specifika výživy stomiků, stomické pomůcky a ochranné prostředky, jejich preskripce, ošetřovatelské postupy a poradenská péče. |
2 |
|
Bezpečnost v péči o novorozence |
Bezpečné prostředí, bezpečně prováděné ošetřovatelské výkony, adaptované klinické doporučené postupy (péče o kůži a pupeční pahýl, zavádění a ověřování gastrické sondy, odsávání, zajišťování a ošetřování cévních vstupů, termomanagement, management bolesti apod.), příčiny pochybení. |
2 |
Podpora rodičů |
Podpora rodičů a rodiny, jejich zapojení do procesu péče o novorozence (prvky vývojové péče, bonding, klokánkování apod.). Následná péče o rizikové novorozence po propuštění, sledování a hodnocení vývoje, morbidity. |
3 |
Fyzioterapie a kinestetika |
Indikace pro fyzioterapii, reflexní terapii, základní vzorec pohybu a jeho dodržování, režimová opatření, edukace rodičů. |
2 |
Organizace zdravotnické záchranné služby |
Návaznost přednemocniční neodkladné péče na cílového poskytovatele akutní lůžkové péče, vzájemná spolupráce, organizace práce. |
2 |
Organizace transportu novorozenců, zdravotnické prostředky včetně přístrojové techniky, práce sestry v průběhu transportu, dokumentace transportu novorozence. |
2 |
|
Ukončení modulu |
Hodnocení, shrnutí, případové studie, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 2 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
80 hodin v rozsahu 10 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Fyzikální vyšetření rizikového (nedonošeného, hypotrofického, nemocného atd.) novorozence, zhodnocení stavu a vitálních funkcí |
10 |
|
Stanovení problémů a tvorba plánu ošetřovatelské péče, včetně jejího vyhodnocení |
5 |
|
První ošetření novorozence po porodu |
5 |
|
Hygienická péče o novorozence v inkubátoru nebo na otevřeném vyhřívaném lůžku |
5 |
|
Příprava zdravotnických prostředků k resuscitaci novorozence, k zajištění průchodnosti dýchacích cest a cévních vstupů, asistence při výkonu |
5 |
|
Odsátí z dýchacích cest novorozence s endotracheální nebo tracheostomickou kanylou |
5 |
|
Sledování a hodnocení rizika poškození kůže novorozence adekvátními hodnotícími systémy |
5 |
|
Zavedení gastrické sondy novorozenci, ověření její polohy bezpečným způsobem, podání výživy sondou |
5 |
|
Rehabilitace novorozence (respirační fyzioterapie, polohování, bazální stimulace) |
5 |
|
Asistence při diagnostických a léčebných výkonech, příprava dítěte i rodiče, příprava zdravotnických prostředků |
3 |
|
Ošetření rány, eroze a léze nebo stomie |
2 |
|
Příprava transportního inkubátoru k výjezdu, provedení úklidu po výjezdu, doplnění spotřebovaných zdravotnických prostředků a léčivých přípravků |
2 |
|
Edukace matky v kojení rizikového novorozence, odstříkávání a skladování mateřského mléka, edukace v alternativních technikách podávání výživy |
5 |
|
ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ |
||
Odborný modul - OM 2 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin v rozsahu 5 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Fyzikální vyšetření rizikového (nedonošeného, hypotrofického, nemocného atd.) novorozence, zhodnocení jeho stavu a vitálních funkcí |
5 |
|
Sledování a hodnocení rizika poškození kůže novorozence adekvátními hodnotícími systémy |
2 |
|
První ošetření novorozence po porodu, zajištění termoneutrálního prostředí |
2 |
|
Odsátí z dýchacích cest novorozence s endotracheální nebo tracheostomickou kanylou |
2 |
|
Zavedení gastrické sondy novorozenci, ověření její polohy bezpečným způsobem, podání výživy sondou |
5 |
|
Zhodnocení a ošetření rány, eroze a léze nebo stomie |
3 |
|
Rehabilitace novorozence (respirační fyzioterapie, bazální stimulace, polohování) |
5 |
|
Výsledky vzdělávání |
Teoretické znalosti Absolvent bude znát:
Praktické vědomosti a dovednosti Absolvent je připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, simulace resuscitace novorozence na modelu, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 2. |
3.1.3 Učební osnova odborného modulu 3
Odborný modul - OM 3 |
Anesteziologie u dětí |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin teoretické výuky v rozsahu 5 dnů 40 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče v rozsahu 5 dnů (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) 40 hodin odborné praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče v rozsahu 5 dnů (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Cíl OM 3 |
Připravit dětskou sestru pro požadované činnosti v oblasti anesteziologie a intenzivní medicíny u dětí. |
|
Téma |
Rozpis učiva |
Minimální počet hodin |
Příprava dítěte na anestezii a operační výkon |
Úvod do problematiky modulu; Zvláštnosti dětského věku z pohledu anesteziologa |
1 |
Vyšetření základní a doplňující, anesteziologická anamnéza, stanovení operačního rizika (dle věku, typu operačního výkonu, onemocnění), psychická a somatická příprava dítěte k zákroku (premedikace, lačnění), hodnocení rizika a prevence pádu, komunikace s dítětem na operačním sále před uvedením do anestezie. Etické aspekty anestezie u dětí. |
2 |
|
Léčivé přípravky |
Léčivé přípravky (anestetika, analgetika, relaxancia, sedativa, antiemetika atd.) používané k celkové i místní anestezii, analgezii, indikace a kontraindikace jejich podání, hlavní a vedlejší účinky, způsoby podávání, komplikace. |
2 |
Perioperační náhrady krevních ztrát a tekutin |
Perioperační tekutinová bilance, náhradní roztoky, hemoterapie (transfuzní přípravky, krevní deriváty), autotransfuze, nutriční podpora. |
1 |
Způsoby anestezie |
Celková anestezie (anesteziologické techniky, léčivé přípravky), úvod do anestezie, vedení a probouzení, sledování a dokumentace průběhu celkové anestezie, komplikace (maligní hypertermie) a jejich řešení. |
2 |
Místní (lokální, regionální) anestezie, indikace, speciální blokády, sledování a dokumentace průběhu místní anestezie, komplikace a jejich řešení. |
2 |
|
Způsoby zajištění průchodnosti dýchacích cest |
Zdravotnické prostředky (vzduchovody, laryngeální masky, ostatní supraglotické pomůcky, endotracheální kanyly), postupy a techniky zajišťování průchodnosti dýchacích cest, obtížná intubace, koniotomie, tracheostomie, komplikace jednotlivých technik a postupů. |
2 |
Úvod, vedení a ukončování anestezie dle oborů |
Anestezie v jednodenní chirurgii, u ambulantních výkonů, v břišní a hrudní chirurgii, v kardiochirurgii, v porodnictví, u novorozence, anestezie u operací na hlavě, v neurochirurgii, anestezie v traumatologii, u komplikujících onemocnění, za mimořádných podmínek, u popálených a jiných neodkladných výkonů apod. |
15 |
Analgosedace |
Patofyziologie bolesti (vznik, vývoj a vedení bolesti), dělení bolesti, farmakologické techniky léčby bolesti (invazivní, neinvazivní), komplikace. Syndrom z odnětí léčiva (abstinenční syndrom). |
2 |
Hodnocení projevů bolesti adekvátními hodnotícími systémy, příprava dítěte na bolestivý zákrok, nefarmakologické techniky tišení bolesti. |
2 |
|
Diagnostické, terapeutické a ošetřovatelské výkony |
Eliminační metody (peritoneální dialýza, hemofiltrace, hemoperfuze, hemodialýza), pomůcky, roztoky, příprava dítěte, postup napojení a odpojení, řešení komplikací a jejich prevence, dokumentace celého procesu. |
3 |
Dekomprese a výplach žaludku, očistná a léčebná klyzmata, irigace kolostomiků. |
1 |
|
Práce sestry na anesteziologickém pracovišti |
Organizace příjmu dítěte na operační sál, kontrola totožnosti, zajištění teplotního komfortu, prevence proleženin, zajištění žhni linky, asistence při úvodu, v průběhu a při ukončení anestezie, organizace předávání dítěte na lůžkovou část zdravotnického zařízení, hodnocení rizika pádu, vedení zdravotnické dokumentace. |
2 |
Zdravotnické prostředky v anesteziologii |
Zdravotnické prostředky (přístroje a pomůcky) k indukci a vedení anestezie, k podpoře/náhradě vitálních funkcí, k monitoraci, zajištění teplotního prostředí, k prevenci komplikací apod. |
2 |
Ukončení modulu |
Hodnocení, shrnutí, případové studie, zpětná vazba. |
1 |
ODBORNÁ PRAXE |
||
Odborný modul - OM 3 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel nemusí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin v rozsahu 5 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příprava (psychická, somatická) a doprovod dítěte k vyšetření nebo k operačnímu zákroku |
5 |
|
Sledování a hodnocení projevů bolesti dostupnými hodnotícími systémy |
5 |
|
Nefarmakologické tišení bolesti (změna polohy, jemná masáž, chlazení/zahřívání, konejšení, podání sacharózy apod.) dle věku dítěte |
5 |
|
Příprava zdravotnických prostředků (přístrojů a pomůcek) a asistence při eliminačních metodách a technikách |
2 |
|
Dekomprese nebo výplach žaludku u dítěte se zajištěnými dýchacími cestami |
2 |
|
Příprava a podání klyzmatu před operačním výkonem |
1 |
|
Hodnocení rizika pádu u dítěte po celkové anestézii adekvátními hodnotícími systémy, prevence pádu |
5 |
|
ODBORNÁ PRAXE V AKREDITOVANÉM ZAŘÍZENÍ |
||
Odborný modul - OM 3 |
Odborná praxe u cílových poskytovatelů akutní lůžkové péče pro pracovníky z oboru pediatrie i neonatologie (tento poskytovatel musí být akreditovaným zařízením podle §45, zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |
|
Typ modulu |
povinný |
|
Rozsah modulu |
40 hodin v rozsahu 5 dnů |
|
Seznam výkonů |
Minimální počet výkonů |
|
Příprava (psychická, somatická) a doprovod dítěte k vyšetření nebo zákroku |
5 |
|
Příprava zdravotnických prostředků (pomůcek) a asistence při zajišťování průchodnosti dýchacích cest dítěte před celkovou anestézií |
5 |
|
Příprava zdravotnických prostředků (přístrojů a pomůcek) k anestézii vzhledem k věku, operačnímu výkonu, zdravotnímu stavu dítěte |
5 |
|
Příprava anesteziologického přístroje včetně okruhů pro všechny dětské věkové skupiny |
5 |
|
Vedení zdravotnické dokumentace v průběhu anestézie |
5 |
|
Výsledky vzdělávání |
Teoretické znalosti Absolvent bude znát:
Praktické vědomosti a dovednosti Absolvent je připraven:
|
|
Způsob ukončení modulu |
Test, ústní zkouška, splnění odborné praxe a potvrzení výkonů daných pro odborný modul 3. |
4 Hodnocení účastníka v průběhu specializačního vzdělávání
Školitel akreditovaného zařízení vypracovává studijní plán a plán plnění odborné praxe a praktických výkonů, které má účastník specializačního vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje jeho znalosti, vědomosti a dovednosti.
Odborná praxe v akreditovaných i neakreditovaných zařízeních probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru všeobecná sestra Ošetřovatelská péče v pediatrii, Intenzivní péče v pediatrii nebo dětská sestra Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii a minimálně 3 roky praxe v oboru.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii bude připraven poskytovat, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou ošetřovatelskou péči v oboru péče o kriticky nemocné dítě a novorozence včetně nedonošených. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat intenzivní péči v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu a platné legislativy.
5.1 Charakteristika profesních kompetencí, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Sestra se specializovanou způsobilostí v oboru Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii je připravena:
a) bez indikace
- edukovat děti, případně jiné osoby ve specializovaných ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály,
- sledovat a vyhodnocovat stav dětí a novorozenců včetně nedonošených z hlediska možnosti vzniku komplikací a náhlých příhod a podílet se na jejich řešení,
- koordinovat práci členů ošetřovatelského týmu v oblasti své specializace,
- hodnotit kvalitu poskytované ošetřovatelské péče,
- připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,
- vést specializační vzdělávání v oboru své specializace,
- provádět a dokumentovat fyzikální vyšetření dětí a novorozenců včetně nedonošených,
- sledovat a analyzovat údaje o zdravotním stavu dítěte a novorozence včetně nedonošeného, hodnotit vitální funkce, analyzovat křivku elektrokardiogramu, hodnotit závažnost stavu,
- zahajovat a provádět neodkladnou resuscitaci dětem a novorozencům včetně nedonošených se zajištěním dýchacích cest a s použitím dostupného technického vybavení,
- pečovat o dýchací cesty dětí a novorozenců včetně nedonošených i při umělé plicní ventilaci, včetně odsávání z dolních cest dýchacích, provádět tracheobronchiální laváže u dětí a novorozenců včetně nedonošených se zajištěnými dýchacími cestami,
- zajišťovat stálou připravenost klinického a anesteziologického pracoviště, včetně funkčnosti zdravotnických prostředků (speciální přístrojové techniky a věcného vybavení); sledovat a analyzovat údaje na speciální přístrojové technice, rozpoznávat technické komplikace a řešit je,
- hodnotit a ošetřovat venózní a arteriální vstupy u dětí a novorozenců včetně nedonošených a zajišťovat jejich průchodnost,
- provádět první ošetření nedonošeného (rizikového) novorozence po porodu včetně případného zahájení resuscitace, zajišťovat termoneutrální prostředí,
- vyhodnocovat výchovné, sociální a léčebné prostředí poskytovatele zdravotních služeb, vytvářet stimulující prostředí pro zdravý rozvoj dítěte všech věkových kategorií,
- zajišťovat preventivní a protiepidemiologická opatření na jednotkách intenzivní a intermediámí péče a na anesteziologických pracovištích,
- edukovat rodiče nebo jiného zákonného zástupce dítěte ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích, a to ve výživě včetně kojení a v hygieně,
b) na základě indikace lékaře
- provádět měření a analýzu vitálních funkcí dětí a novorozenců včetně nedonošených specializovanými postupy pomocí přístrojové techniky, včetně využití invazivních metod,
- provádět přípravu dětí a novorozenců včetně nedonošených na specializované diagnostické a léčebné postupy, doprovázet je a asistovat během výkonu, sledovat a ošetřovat je po výkonu,
- edukovat děti, případně jiné osoby ve specializovaných diagnostických a léčebných postupech,
- provádět katetrizaci močového měchýře dívek všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- provádět venepunkci a zavádět periferní žilní katétry/kanyly dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců, zajišťovat jejich průchodnost,
- zajišťovat dýchací cesty dítěte všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců dostupnými pomůckami,
- provádět výměnu a ošetření tracheotomické kanyly dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- zavádět gastrickou sondu dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců, ověřovat její polohu a aplikovat enterální výživu,
- provádět výplach žaludku dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců se zajištěnými dýchacími cestami,
- hodnotit a ošetřovat rány a stomie dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců, doporučovat použití vhodných zdravotnických prostředků a předepisovat je, edukovat rodiče v péči o rány a stomie i v domácí péči,
- vykonávat činnosti, které vyžaduje léčba dostupnými očišťovacími metodami krve, u dětí všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců s akutním a chronickým selháním ledvin,
- vykonávat činnosti v souvislosti s umělou plicní ventilací u dětí všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- vykonávat činnosti spojené s přípravou, průběhem a ukončením aplikace metod léčby bolesti u dětí všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- vykonávat činnosti spojené s přípravou, průběhem a ukončením všech způsobů celkové a místní anestézie u dětí všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- provádět punkci artérií k jednorázovému odběru krve a kanylaci k invazivní monitoraci krevního tlaku s výjimkou artérie femoralis u dětí všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- aplikovat intravenózně léčiva v lékových formách infuzního nebo injekčního roztoku s výjimkou radiofarmak dětem všech věkových kategorií včetně nedonošených novorozenců,
- vykonávat činnosti v souvislosti s dlouhodobou umělou plicní ventilací i v domácí péči, včetně poučení dítěte a jím určených osob o používání a obsluze zdravotnických prostředků,
c) pod odborným dohledem lékaře
- asistovat při katetrizaci umbilikální vény a arterie u novorozenců včetně nedonošených,
- aplikovat intravenózně transfuzní přípravky a krevní deriváty,
- provádět extubaci tracheální rourky,
- provádět externí kardiostimulaci.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, poskytovatelé zdravotních služeb3) a pracoviště zajišťující teoretickou výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle tohoto vzdělávacího programu.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální zabezpečení |
Školitelem se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb. Školitelem teoretické části může být zdravotnický pracovník, který získal:
Školitelem odborné praxe může být zdravotnický pracovník, který získal:
|
Věcné a technické vybavení |
Pro teoretickou část vzdělávacího programu
Pro praktickou část vzdělávacího programu pracoviště pro výuku odborné praxe v akreditovaném zařízení je vybaveno dle platných právních předpisů upravujících věcné a technické vybavení. |
Organizační a provozní požadavky |
pro praktickou část vzdělávacího programu je podmínkou poskytování zdravotní péče dle oboru specializace. |
7 Tabulka modulů
Specializační vzdělávání v oboru Dětská sestra - Intenzivní péče v pediatrii a neonatologii |
||||
Kód |
Typ |
Název |
Rozsah |
Počet kreditů |
OM 1 |
P |
Intenzivní péče v pediatrii |
100 hodin T v rozsahu 2,5 týdne 80 hodin Pr v rozsahu 2 týdnů (pro pracovníky z oboru pediatrie) |
50 (á 4 kredity/den) 10 (á 1 kredit/den) |
100 hodin T v rozsahu 2,5 týdne 80 hodin Pr v rozsahu 2 týdnů + 40 hodin Pr AZ v rozsahu 1 týdne (pro pracovníky z oboru neonatologie) |
40 (á 4 kredity/den) 10 (á 1 kredit/den) 15 (á 3 kredity/den) |
|||
OM 2 |
P |
Intenzivní péče v neonatologii |
80 hodin T v rozsahu 2 týdnů 80 hodin Pr v rozsahu 2 týdnů + 40 hodin Pr AZ v rozsahu 1 týdne (pro pracovníky z oboru pediatrie) |
40 (á 4 kredity/den) 10 (á 1 kredit/den) 15 (á 3 kredity/den) |
80 hodin T v rozsahu 2 týdnů 80 hodin Pr v rozsahu 2 týdnů (pro pracovníky z oboru neonatologie) |
40 (á 4 kredity/den) 10 (á 1 kredit/den) |
|||
OM 3 |
P |
Anesteziologie u dětí |
40 hodin T v rozsahu 1 týdne 40 hodin Pr v rozsahu 1 týdne + 40 Pr AZ v rozsahu 40 hodin |
20 (á 4 kredity/den) 5 (á 1 kredit/den) 15 (á 3 kredity/den) |
T - teorie Σ 220 Pr - praxe Σ 200 Pr - AZ Σ 80 hodin |
165 |
|||
Celkem 500 hodin, počet kreditů 165 |
Vysvětlivky: P - povinné, T-teorie, Pr - praxe, Pr AZ - praxe v akreditovaném zařízení
8 Seznam doporučených zdrojů
Doporučená literatura
BAJČIOVÁ, V. a kol. Náhlé příhody v dětské onkologii. Praha: Mladá Fronta, 2013. 288 s. ISBN 978-80-204-2877-6.
BERKA, I.; STRAŇÁK, z. Péče o novorozence s kongenitální diafragmatickou hemií. Neonatologické listy, 2017, roč. 23, č. 2, s. 15. ISSN 1211-1600.
BOŽENSKÝ, J. Význam tuků ve výživě kojenců a batolat z pohledu epigenetiky. Neontologické listy, 2017, roč. 23,č. 2, s. 32-33. ISSN 1211-1600.
ČAPKOVÁ, Š. Vrozené vývojové vady kůže. Neonatologické listy, 2017, roč. 23, č. 2, s. 20-22. ISSN 1211-1600.
DJAKOV, J. Základní zhodnocení a intervence u kriticky nemocného dítěte. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 12-17, ISSN 1212-1924.
DJAKOV, J. Neodkladná resuscitace dětí. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 23-29, ISSN 1212-1924.
DOMINIK, P. Šokové stavy v pediatrii. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 33-45, ISSN 1212-1924.
DORT, J.; DORTOVÁ, E.; ŠPIDLENOVÁ, D.; BUREŠOVÁ, J. Ošetřovatelské postupy v neonatologii. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. 238 s. ISBN 978-80-7043-944-9.
DORTOVÁ, E.; DORT, J. Co by měl pediatr vědět o novorozenci s velmi nízkou porodní hmotností? Pediatrie pro praxi, 2015, roč. 16., č. 1, s. 20-23. ISSN 1213-0494.
ERC 2015. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015. Souhrn doporučení. Urgentní medicína, 2015, ročník 18, mimořádné vydání, ISSN 1212-1924.
FABICHOVÁ, K.; MIKLÓŠOVÁ, J. Úrazy hlavy u dětí. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 57-63, ISSN 1212-1924.
FEDORA, M. a kol. Dětská anesteziologie. Brno: NCO NZO, 2012. 268 s. ISBN 978-80-7013-5440.
FENDRYCHOVÁ, J.; KLIMOVIČ, M. a kol., Péče o kriticky nemocné dítě. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: NCO NZO, 2018. 420 s. ISBN 978-80-7013-592-1.
FENDRRYCHOVÁ, J. a kol. Ošetřování ran a stomií u novorozenců a kojenců. Brno: NCO NZO, 2018. 120 s. ISBN 978-80-7013-593-8.
FENDRYCHOVÁ, J.; BOŘEK, I. a kol. Intenzivní péče o novorozence. 2. vydání. Brno: NCO NZO, 2012, ISBN 978-80-7013-547-1.
FENDRYCHOVÁ, J., Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2011. 189 s. ISBN 978-80-247-3940-3.
FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: NCO NZO, 2013. 112 s. ISBN 978-80-7013-560-0.
FENDRYCHOVÁ, J.; FERDUSOVÁ, M.; JANÍČKOVÁ, B.; TISOVSKÁ, L. Odběr kapilární krve na novorozenecký screening. Pediatrie pro praxi, 2013, roč. 14,, č. 1, s. 398-340, ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVÁ, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Péče o kůži novorozence. Pediatrie pro praxi, 2015, roč. 16., č. 4, s. 275-278. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVÁ, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Zavádění a ověřování gastrické sondy u novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2016, roč. 17., č. 1,s. 59-62. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVÁ, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Odsávání novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2017, roč. 18., č. 4, s. 258-261. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVÁ, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Zavádění a ošetřování periferních žilních vstupů u novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2018, roč. 19., č. 2, s. 120-123. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVÁ, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Ošetřování centrálních žilních vstupů u novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2018, roč. 19., č. 5, s. 296-300. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVA, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Hodnocení a řešení komplikací žilních vstupů u novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2019, roč. 20., č. 2, s. 123-126. ISSN 1213-0494.
FENDRYCHOVA, J. Adaptovaný klinický doporučený postup: Termomanagement u novorozenců a kojenců. Pediatrie pro praxi, 2019, roč. 20., č. 5, s. 326-330. ISSN 1213-0494
FUHREROVÁ, E. Výživa kojících matek v období hospitalizace na neonatologickém pracovišti. Neonatologické listy, 2017, roč. 23, č. 1, s. 40. ISSN 1211-1600.
HEINIGE, P.; PRCHLÍK, M.; FAJT, M. Polytrauma u dětí. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 46-56, ISSN 1212-1924.
JANÁČKOVÁ, L.; KANTOR, L. Maličké miminko, Brno: Grifart, 2016. 215 s.
KOLEK, F.; MIXA, V. Analgosedace dětských pacientů v přednemocniční péči. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 64-69, ISSN 1212-1924.
KŘIVOHLAVÁ, R. Používání šidítka z pohledu laktační poradkyně. Pediatrie pro praxi, 2015, roč. 16., č. 6, s. 423-426. ISSN 1213-0494.
LIŠKA, K. Resuscitace a podpora poporodní adaptace novorozence - nová doporučení. Neonatologické listy, 2016, roč. 22, č. 1, s. 3-11. ISSN 1211-1600.
MAREŠ, J. Morální distres lékařů a sester při pediatrické péči. Pediatrie pro praxi, 2017, roč. 18., č. 4, s. 248-252. ISSN 1213-0494.
MEDKOVÁ, A.; HÁLEK, J.; MIHÁL, V. Staré a nové laboratorní znaky novorozenecké sepse. Pediatrie pro praxi, 2017, roč. 18., č. 4, s. 219-221. ISSN 1213-0494.
MIHÁL, V.; KLÁSKOVÁ, E.; KARÁSKOVÁ, E.; MICHÁLKOVÁ, K. Vzduchová embolie v portálním řečišti po náhodném požití koncentrovaného peroxidu vodíku. Pediatrie pro praxi, 2016, roč. 18., č. 3, s. 192-194, ISSN 1213-0494.
MIKOLÁŠEK, P. Dehydratace u dětí. Pediatrie pro praxi, 2018, roč. 19., č. 5, s. 252-255. ISSN 1213-0494.
MIXA, V.; HEINIGE, P.; VOBRUBA, V. a kol. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta a. s., 2017. 637 s. ISBN 978-80-204-4643-5.
MROWETZ, M.; CHRASTILOVÁ, G.; ANTALOVÁ, I. Bonding - porodní radost. Praha: Dharma Gaía, 2011. 279 s. ISBN978-80-7436-014-5.
MROWETZ, M.; PEREMSKÁ, M. Podpora raného kontaktu jako nepodkročitelná norma - chiméra, či realita budoucnosti? Pediatrie pro praxi, 2013, roč. 14., č. 3, s. 201-204. ISSN 1213-0494.
MUSILOVÁ, Š.; RADA, V. Vliv oligosacharidů mateřského mléka na střevní mikrobiotu kojenců. Pediatrie pro praxi, 2015, roč. 16., č. 1, s. 17-19. ISSN 1213-0494.
NOVÁK, I. Kardiopulmonální resuscitace novorozenců - pokyny a doporučení 2015. Česko-slovenská Pediatrie, 2016, roč. 71, č. 5-6. ISSN 0069-2328.
ODEHNAL, M.; MALEC, J.; MALCOVÁ, I.; DOTŘELOVÁ, D. Dnešní pohled na vznik, vývoj a léčbu retinopatie nedonošených. Neonatologické listy, 2016, roč. 22, č. 1, s. 16-19. ISSN 1211-1600.
PÁNEK, M. Současné trendy v péči o novorozence. Pediatrie pro praxi, 2013, roč. 14., č. 6, s. 363-366. ISSN 1213-0494.
POKORNÁ, A.; KAMENÍKOVÁ, M.; DVOŘÁKOVÁ, V. Možnosti podpory kojení (laktačního poradenství) z pohledu laické i odborné veřejnosti. Pediatrie pro praxi, 2016, roč. 17., č. 5, s. 313-317. ISSN 1213-0494.
POKORNÁ, A.; DVOŘÁKOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, V. Léčba nehojících se ran u novorozenců s využitím silikonových materiálů vlhkého hojení. Pediatrie pro praxi, 2017, roč. 18., č. 3, s. 186-191. ISSN 1213-0494.
STÝBLOVÁ, J.; KOKEŠOVÁ, A.; ROUŠKOVÁ, B. Výživa po operacích střeva. Neontologické listy, 2017, roč. 23, č. 2, s. 18-19. ISSN 1211-1600.
ŠEBLOVÁ, J.; DISSOU, J. Dětská přednemocniční a urgentní péče z hlediska systémového řešení. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 6-8, ISSN 1212-1924.
ŠIRC, J.; STRAŇÁK, Z. Transport nedonošeného novorozence Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 79-82, ISSN 1212-1924.
ŠTĚRBA, J. a kol., Podpůrná péče v dětské onkologii. Brno: NCO NZO, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7013-483-2.
VELIŠKOVÁ, M.; TESLÍK, L. Popáleniny zevního genitálu manganistanem draselným při léčbě vulvovaginitidy. Pediatrie pro praxi, 2017, roč. 18., č. 5, s. 311-312. ISSN 1213-0494.
VESELÁ, K. Akutní stavy u dětí v kontextu ABCDE. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 18-22, ISSN 1212-1924.
VOBRUBA, V. Zabezpečení transportu novorozenců. Urgentní medicína, 2018, roč. 21, č. 2, s. 72-78, ISSN 1212-1924.
* Nabízení a přijímání pomoci založené na sdíleném porozumění, respektu a vzájemném posílení mezi lidmi v podobných situacích (Meadová a kol., 2001). Peer = kolega, vrstevník, rovnocenný člověk.
2) viz zákon č. 268/2014 Sb.
3) viz zákon č. 372/2011 Sb.