Věstník MZd ČR, částka 5/2008
ZPRÁVY A SDĚLENÍ
6.
RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY
|
Ministerstvo zdravotnictví zveřejňuje k zajištění specializačního vzdělávání pro nelékařské zdravotnické pracovníky podle podle ustanovení §45 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 463/2004 Sb., kterým se stanoví obory specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí, rámcové vzdělávací programy pro specializační vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků.
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
příprava radiofarmak
|
15 x
|
označení radiofarmak
|
15 x
|
provedení příslušných záznamů o přípravě
|
15 x
|
měření radioaktivity
|
25 x
|
kontrola radiochemické a radionuklidové čistoty
|
25 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Literatura
Tabulka č. 1
§92 FARMACEUTICKÝ ASISTENT PRO PŘÍPRAVU RADIOFARMAK
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Vybrané kapitoly z fyziologie a somatologie
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.2.
|
Základní pojmy z jaderné fyziky a fyziky ionizujícího záření
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.
|
Příprava radiofarmak
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 2. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Vypracování závěrečné práce: - konzultace
|
P
|
2 - T
|
20
|
|
- praxe
|
P
|
4 - Pr.
|
20
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
čípky, globule nebo dělené prášky
|
15 x
|
provést kontrolu
|
15 x
|
vypracovat protokol s použitým postupem
|
15 x
|
navrhnout složení čajové směsi podle požadovaného léčebného účinku
|
2 x
|
navrhnout texty etiket na obaly čajových směsí
|
5 x
|
připravit IVLP s obsahem účinné látky rostlinného původu
|
5 x
|
prokázat znalost léčebného účinku obsahových látek rostlinných drog v poradenské činnosti
|
30 x
|
provést kontrolu správného skladování rostlinných drog
|
5 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
Literatura
Tabulka č. 1
§94 FARMACEUTICKÝ ASISTENT PRO LÉČIVÉ ROSTLINY
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Vybrané kapitoly z farmakologie a přípravy léčiv I
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.2.
|
Vybrané kapitoly z farmakologie a přípravy léčiv II
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.
|
Rostlinné drogy a využití ve fytoterapii
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 2. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Vypracování závěrečné práce
- konzultace
|
P
|
2 - T
|
20
|
|
- praxe
|
P
|
4 - Pr.
|
20
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
zkoušky totožnosti léčiv
|
15 x
|
zkoušky na čistotu
|
15 x
|
kontrolu náležitostí signatur IPL
|
15 x
|
provést stanovení obsahu účinných látek u vybraných HVLP
|
10 x
|
provést stanovení obsahu účinných látek u vybraných IPL
|
10 x
|
vypracovat protokoly o provedených stanoveních
|
20 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Literatura
Tabulka č. 1
§93 FARMACEUTICKÝ ASISTENT PRO FARMACEUTICKOU KONTROLU
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Vybrané kapitoly z farmaceutické chemie
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.2.
|
Metody chemicko-biologické analýzy léčiv
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.
|
Speciální metody farmaceutické analýzy léčiv
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 2. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Vypracování závěrečné práce:
- konzultace
|
P
|
2 - T
|
20
|
|
- praxe
|
P
|
4 - Pr.
|
20
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
topické gelové přípravky, čípky, globule nebo dělené prášky
|
15 x
|
provést kontrolu
|
15 x
|
vypracovat protokol s použitým postupem
|
15 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a možných rizicích při výkonu povolání farmaceutického asistenta. Tato problematika je zahrnuta do základního modulu.
9. Literatura
Tabulka č. 1
§96 FARMACEUTICKÝ ASISTENT PRO PŘÍPRAVU NÁROČNÝCH LÉKOVÝCH FOREM
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Vybrané kapitoly z farmakologie a přípravy léčiv I
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.2.
|
Vybrané kapitoly z farmakologie a přípravy léčiv II
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.
|
Příprava náročných lékových forem
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 2. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Vypracování závěrečné práce:
- konzultace
|
P
|
2 - T
|
20
|
|
- praxe
|
P
|
4 - Pr.
|
20
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
provést pod odborným dohledem opakovaný výdej zdravot. prostředků a pomůcek na poukaz
|
40 x
|
provést retaxaci poukazů
|
10 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Literatura
Tabulka č.1
§95 FARMACEUTICKÝ ASISTENT PRO ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz farmaceutických pracovišť
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Vybrané kapitoly ze somatologie a fyziologie
|
P
|
1 - T
|
10
|
Odborný modul
4.2.2.
|
Základní materiály pro výrobu ZP
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.
|
Sortiment ZP a pomůcek
|
P
|
1 - T
|
10
|
Praxe - 2. část
|
P
|
2 - Pr.
|
10
|
|
Vypracování závěrečné práce:
- konzultace
|
P
|
2 - T
|
20
|
|
- praxe
|
P
|
4 - Pr.
|
20
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
morfologie
|
3 měsíce
|
koagulace
|
3 měsíce
|
imunohematologie
|
3 měsíce
|
výroba transfuzních přípravků (kontrola kvality a systém jištění jakosti)
|
2 měsíce
|
mikrobiologie a vyšetřování infekčních markerů
|
2 měsíce
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinný seminář zaměřený na management
(statistika ve zdravotnictví, etika, informatika, řízení jakosti)
|
nejméně 5 dnů
|
10 kreditů
|
povinné absolvování 4 modulů odborných seminářů pořádaných
|
||
akreditovanými pracovišti v celkové délce
|
alespoň 20 dnů
|
80 kreditů
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
6. Seznam doporučené literatury
Typ provedeného výkonu / úkonu
|
Počet požadovaných výkonů
|
Počet provedených výkonů
|
Krevní obraz mikroskopicky - provedení nátěrů, barvení
|
100
|
|
Krevní obraz mikroskopicky - odečet
|
100
|
|
Sternální punkce - barvení
|
30
|
|
Sternální punkce - odečet
|
100
|
|
Cytochemické vyšetření
|
15
|
|
Stanovení krevní skupiny AB0, Rh(D)
|
100
|
|
Screening protilátek proti erytrocytům
|
100
|
|
Zkouška kompatibility
|
50
|
|
Interpretace krevního obrazu, včetně dif. rozpočtu leukocytů
|
100
|
|
Interpretace sternální punkce
|
100
|
|
Interpretace základního imunofenotypizačního vyšetření
|
30
|
|
Interpretace základního koagulačního vyšetření
|
100
|
|
Interpretace kompletního či cíleného koagulačního vyšetření
|
50
|
|
Interpretace cytogenetického vyšetření
|
30
|
|
Interpretace molek. genetického vyšetření (různé diagnózy)
|
30
|
|
Interpretace základního imunohematologického vyšetření
|
100
|
|
Interpretace typizace protilátek proti erytrocytům
|
30
|
|
Interpretace zkoušky kompatibility
|
50
|
|
Interpretace testů na protilátky proti trombo- , leukocytům
|
20
|
|
Interpretace testů inf. markerů v transfuzní službě (série)
|
50
|
|
Interpretace konfirmačních testů inf. markerů
|
20
|
|
Prováděné metodiky
|
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinná praxe v klinické biochemii
|
5 měsíců
|
povinná praxe v hematologii a transfúzní službě
|
3 měsíce
|
povinná praxe v mikrobiologii
|
2 měsíce
|
povinná praxe v imunologii
|
2 měsíce
|
povinná praxe v nukleární medicíně
|
1 měsíc
|
povinná praxe v patologicko-anatomické laboratoři
|
1 měsíc
|
povinný modulárně uspořádaný kurz Základy klinických laboratorních oborů - celkem 8 týdnů
|
10 kreditů/týden
|
|
povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
oddělení hematologie a transfúzního lékařství nebo hematologie
|
3 měsíce
|
mikrobiologická laboratoř
|
1 měsíc
|
imunologická laboratoř
|
2 měsíce
|
toxikologická laboratoř
|
1 měsíc
|
laboratoř klinické farmakologie
|
1 měsíc
|
cytogenetická laboratoř
|
1 měsíc
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
Povinný specializační kurz před atestací
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
Povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný specializační kurz před atestací
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinná specializační stáž na akreditovaném pracovišti II. typu
|
1 týden
|
10 kreditů
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činnosti, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. NUSSBAUM, R., McINNES, R., WILLARD, H.: Klinická genetika, Triton 2004
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
Rozvody energií a medií z hlediska bezpečného používání zdravotnických přístrojů
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Biosignály a jejich zpracování
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Diagnostická přístrojová technika
|
5 dní
|
10 kreditů
|
Terapeutická přístrojová technika
|
5 dní
|
10 kreditů
|
Laboratorní přístrojová technika
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Základy informatiky pro klinické inženýry
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Statistické metody
|
1 den
|
2 kredity
|
Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
tvorba plánu péče o ženu v komunitě
|
3x
|
tvorba edukačního plánu u ženy v komunitě
|
3x
|
tvorba plánu preventivních opatření pro snižování zdravotních a sociálních rizik v komunitě
|
2x
|
motivační rozhovor
|
3x
|
tvorba edukačního plánu u zdravé ženy s fyziologickým kojením
|
5x
|
tvorba plánu ošetřovatelské péče a edukačního plánu u ženy s poruchou
|
|
kojení jako následku nedodržení správných postupů při kojení
|
5x
|
tvorba plánu ošetřovatelské péče a edukačního plánu při patologickém stavu matky
|
3x
|
tvorba plánu ošetřovatelské péče a edukačního plánu při patologickém stavu novorozence
|
3x
|
průkaz srdeční akce plodu
|
10x
|
velikost plodu
|
10x
|
průkaz pohybů plodu
|
10x
|
určení množství plodové vody
|
10x
|
uložení plodu v děložní dutině
|
10x
|
určení vrozených vývojových vad, zralost
|
2x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura:
Tabulka č. 1
§64 PORODNÍ ASISTENTKA PRO KOMUNITNÍ PÉČI
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role porodní asistentky specialistky
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Role porodní asistentky v komunitní péči
|
P
|
3 týdny - T
|
30
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.2.1
|
Praxe - 2. část
|
P
|
1 týden
|
5
|
Speciální modul
4.3.1.1
|
Poradenství při kojení
|
D
|
1 týden - Tl
týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.2
|
Ultrazvuková diagnostika v prenatální péči
|
D
|
1 týden - Tl
týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.3
|
Specifická ošetřovatelská péče o rodinu
|
D
|
1 týden - Tl
týden - Pr.
|
10
5
|
Lze využít dalších speciálních modulů uvedených v tabulce č. 12 rámcového vzdělávacího programu ošetřovatelská péče o pacienty ve vybraných klinických oborech
|
||||
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 týdny
|
10
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinná praxe v klinické biochemii
|
5 měsíců
|
povinná praxe v hematologii a transfuzní službě
|
3 měsíce,
|
povinná praxe v mikrobiologii
|
2 měsíce
|
povinná praxe v imunologii
|
2 měsíce
|
povinná praxe v nukleární medicíně
|
1 měsíc
|
povinná praxe v patologicko-anatomické laboratoři
|
1 měsíc
|
- povinný modulárně uspořádaný kurz Základy klinických laboratorních oborů celkem
|
8 týdnů
|
10 kreditů/týden
|
- povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
- povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
povinný specializační kurz v alergologii a klinické imunologii minimálně
|
1 týden
|
10 kreditů
|
povinné metodologické kurzy v laboratorní imunologii minimálně
|
2 týdny
|
20 kreditů
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
- povinný kurz Základy lékařské mikrobiologie pro absolventy akreditovaného zdravotnického magisterského studijního oboru pro přípravu odborného pracovníka v laboratorních metodách
|
14 dní
|
20 kreditů
|
- povinný kurz Úvod do lékařské mikrobiologie
|
14 dní
|
20 kreditů
|
- povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
- povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
LÉKAŘSKÁ MIKROBIOLOGIE
Typ výuky
|
Název
|
Volitelnost
P – povinný
V – volitelný
|
Délka trvání
|
Počet kreditů
|
Výukový modul
|
Specializační kurz - Úvod do lékařské mikrobiologie
|
P
|
1 týden
|
20
2/den
|
Výukový modul
|
Specializační kurz - Základy lékařské mikrobiologie
|
P
|
2 týdny
|
20
2/den
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v lékařské bakteriologii
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v lékařské virologii
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v lékařské parazitologii
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v lékařské mykologie
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v mykobakteriologii
|
P
|
1-2 týdny
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž v klinické mikrobiologii
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Specializační odborná stáž na antibiotickém středisku
|
P
|
1 týden
|
15
(3/den)
|
Výukový modul
|
Odborná stáž zaměřená na vymezenou oblast oboru lékařské mikrobiologie
|
V
|
1 den až 2 týdny
|
4-40
(4/den)
|
Výukový modul
|
Specializační kurz zaměřený na vymezenou oblast oboru lékařské mikrobiologie
|
V
|
1 den až 2 týdny
|
2 – 20
(2/den)
|
Kurz
|
Neodkladná první pomoc
|
P
|
2 dny
|
4
|
Kurz
|
Základy zdravotnické legislativy
|
P
|
1 den
|
2
|
Písemná odborná práce
|
Atestační práce
|
P
|
|
30
|
Aktivní účast na odborné konferenci
|
V
|
|
maximálně 10* kreditů za všechny akce
|
|
Každých 6 měsíců specializačního vzdělávání
|
|
|
25
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Minimální požadavky na specializační vzdělávání
3. Rozsah požadovaných teoretických znalostí a praktických dovedností, seznam požadovaných výkonů
4. Všeobecné požadavky
5. Hodnocení specializačního vzdělávání
b) praktická část - vyhodnocení analýzy a klinická interpretace výsledků stanovení vybraného analytu imunochemickou metodikou.
6. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
7. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
u psychických poruch přijmu potravy
|
5x
|
u metabolických poruch
|
5x
|
při zvýšené tělesné zátěži
|
5x
|
monitorování množství snědené stravy a jeho vyhodnocování
|
5x
|
edukace člena určité komunity v režimových opatřeních
|
5x
|
posouzení nutriční hodnoty jídelních plánů
|
10x
|
vyhodnocení nedostatků i nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních dietních režimy dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování a hodnocení individuálních výživových režimů pro chronická onemocnění
|
5x
|
provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy
|
5x
|
doporučování výživových režimů s ohledem na věk
|
|
sledování pitného režimu
|
5x
|
sledování příjem stravy a vyhodnocování přijatého množství
|
5x
|
posouzení potřeb pacienta - diabetika I.typu a sestavení plánu nutriční péče
|
2x
|
sestavování dietních režimů dle stáří dítěte, jeho fyzické zátěži a dalších faktorů,
|
|
které je nutno mít na zřeteli
|
5x
|
edukace dětského pacienta se zřetelem na jeho věk
|
5x
|
edukace adolescentů při využívání volného času
|
5x
|
edukace rodičů a rodinných příslušníků pacienta o úskalích této nemoci
|
5x
|
vedení podpůrného rozhovoru
|
2x
|
posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče u pacientů s akutními příznaky
|
5x
|
vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních dietních režimy dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování a hodnocení individuálních výživových režimů u jednotlivých onemocnění
|
5x
|
provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy
|
5x
|
edukace pacienta i rodinných příslušníků v jednotlivých etapách léčby o vhodném
|
|
způsobu výživy
|
10x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností u jednotlivých odborných zaměření
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura
Tabulka č. 1
§100 NUTRIČNÍ TERAPEUT PRO KOMUNITNÍ NUTRIČNÍ PÉČI
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role nutričního terapeuta specialisty
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Role nutričního terapeuta v komunitní nutriční péči
|
P
|
3 týdny - T
|
30
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
A2. rok
|
||||
4.2.1
|
Praxe - 2. část
|
P
|
1 týden
|
5
|
Speciální modul
4.3.1.1
|
Komunitní nutriční péče v oblasti školního stravování od 2 do 6 let, včetně chronicky nemocných
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.2
|
Komunitní nutriční péče a poradenství u dětí a dorostu s onemocněním diabetes mellitus I. typu
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.3
|
Komunitní nutriční péče a poradenství u mentální anorexie a bulimie
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
2 týdny
|
10
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
- alergiemi na potraviny a na lepek
|
5x
|
- interními
|
5x
|
- metabolickými poruchami
|
10x
|
monitorování množství snědené stravy a jeho vyhodnocování
|
5x
|
edukace staršího dětského pacienta v režimových opatřeních
|
5x
|
edukace rodičů dětského pacienta a jeho rodinných příslušníků
|
5x
|
metabolických a alergických onemocnění
|
2x
|
vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních dietních režimy dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování a hodnocení individuálních výživových režimů u metabolických
|
|
poruch a alergických onemocnění
|
5x
|
provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy
|
5x
|
doporučování výživových doplňků s přihlédnutím na druh onemocnění a věk dítěte
|
5x
|
sledování pitného režimu dítěte
|
5x
|
sledování příjem stravy a vyhodnocování přijatého množství
|
5x
|
doporučování změn způsobu podávání výživy
|
2x
|
provádění propočtů enterální výživy a nutriční podpory
|
2x
|
posouzení potřeb pacienta - diabetika I. typu a sestavení plánu nutriční péče
|
2x
|
sestavování dietních režimů dle stáří dítěte, jeho fyzické zátěži a dalších
|
|
faktorů, které je nutno mít na zřeteli
|
5x
|
edukace dětského pacienta se zřetelem na jeho věk
|
5x
|
edukace adolescentů při využívání volného času
|
5x
|
edukace rodičů a rodinných příslušníků pacienta o úskalích této nemoci
|
5x
|
vedení podpůrného rozhovoru
|
2x
|
posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče u pacientů s akutními příznaky
|
|
onkologických onemocnění
|
2x
|
vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních dietních režimy dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování a hodnocení individuálních výživových režimů
|
|
u jednotlivých onkologických onemocnění
|
5x
|
provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy
|
5x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností jednotlivých odborných zaměření
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. DOPORUČENÁ LITERATURA
Tabulka č. 1
§99 NUTRIČNÍ TERAPEUT PRO VÝŽIVU DĚTÍ
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role nutričního terapeuta specialisty
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Role nutričního terapeuta v nutriční péči o dětské pacienty všech věkových kategorií
|
P
|
3 týdny - T
|
30
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
2. rok
|
||||
4.2.1
|
Praxe - 2. část
|
P
|
1 týden
|
5
|
Speciální modul
4.3.1.1
|
Nutriční péče o děti s metabolickými poruchami mimo DM a alergiemi na potraviny a na lepek
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.2
|
Nutriční péče o děti s onemocněním diabetes mellitus I. typu
|
P
|
1 týden - Tl
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.3
|
Nutriční péče o dětské pacienty s onkologickým onemocněním
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Odborná praxe na akr. pracovišti
|
P
|
2 týdny
|
10
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
interními
|
5x
|
těžkými poruchami výživy a metabolickými onemocněními
|
10x
|
v pooperačních stavech
|
5x
|
monitorování množství snědené stravy a jeho vyhodnocování
|
5x
|
zařazování doplňků stravy,modulárních dietetik a nutriční podpory
|
10x
|
edukace pacienta v režimových opatřeních
|
5x
|
edukace rodičů pacienta a jeho rodinných příslušníků
|
5x
|
posouzení potřeb a sestavení plánu nutriční péče u pacientů v těžkých stavech
|
2x
|
vyhodnocení somatických i nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních nutričních režimy dle stanovené diagnózy
|
5x
|
provádění individuálních propočtů nutričních potřeb dle stanovené diagnózy
|
5x
|
doporučovaní individuálních realimentačních postupů
|
5x
|
doporučování výživových doplňků s přihlédnutím na druh onemocnění a věk
|
|
sledování pitného režimu pacienta
|
5x
|
sledování příjem stravy a vyhodnocování množství přijatého množství
|
5x
|
doporučování změn způsobu podávání výživy
|
2x
|
provádění propočtů enterální výživy a nutriční podpory
|
2x
|
posouzení nutričních potřeb a sestavení plánu individuální nutriční péče
|
|
o psychiatrického pacienta v těžkém stavu
|
2x
|
vyhodnocení somatických a nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních nutričních postupů dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování individuální nutriční strategie u jednotlivých psychických onemocnění
|
5x
|
edukace rodičů a rodinných příslušníků pacienta o úskalích těchto nemoci
|
5x
|
vedení podpůrného rozhovoru
|
2x
|
posouzení nutričních potřeb a sestavení plánu individuální nutriční péče
|
|
o interního pacienta v těžkém stavu
|
2x
|
vyhodnocení somatických a nutričních rizik s následnou dokumentací
|
2x
|
sestavování individuálních nutričních postupů dle stanovené diagnózy
|
5x
|
sestavování individuální nutriční strategie u jednotlivých interních onemocnění
|
5x
|
edukace rodičů a rodinných příslušníků pacienta o úskalích těchto nemoci
|
5x
|
vedení podpůrného rozhovoru
|
2x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností jednotlivých odborných zaměřením
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura
Tabulka č. 1
§101 NUTRIČNÍ TERAPEUT PRO VÝŽIVU V TĚŽKÝCH STAVECH
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role nutričního terapeuta specialisty
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Role nutričního terapeuta ve výživě v těžkých stavech
|
P
|
3 týdny - T
|
30
|
Praxe - 1. část
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
2. rok
|
||||
4.2..
|
Praxe - 2. část
|
P
|
1 týden
|
5
|
Speciální modul
4.3.1.1
|
Metody stanovování nutričních potřeb, následné určení způsobu výživy a její propočet u pacienta v těžkém stavu
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.2
|
Nutriční péče o pacienta v těžkém stavu s psychiatrickým onemocněním
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.3
|
Nutriční péče o pacienta v těžkém stavu s interní onemocněním
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Odborná praxe na akr. pracovišti
|
P
|
2 týdny
|
10
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
Analytické stanovení chemických ukazatelů jakosti pitné vody - krácený, úplný rozbor
|
10 x
|
Provedení výluhového testu pro vyšetření zdravotní nezávadnosti výrobku
|
5x
|
přicházejícího do styku s pitnou vodou
|
|
Provedení výluhového testu pro stanovení celkové a specifické migrace
|
5x
|
z výrobku určeného pro styk s potravinami
|
|
Stanovení základních výživových látek a energetické hodnoty pokrmu
|
3x
|
Chemické vyšetření potravin či pokrmů
|
5x
|
Chemické vyšetření venkovní hrací plochy
|
2x
|
Stanovení chemických kontaminant a tuhého aerosolu ve volném ovzduší
|
5x
|
Stanovení chemických škodlivin v pracovním ovzduší
|
5x
|
Stanovení celkové prašnosti a respirabilní frakce v pracovním ovzduší,
|
|
včetně stanovení křemene a vláknitých prachů
|
5x
|
Biologický expoziční test
|
5x
|
Mikrobiologické vyšetření pitné vody
|
10x
|
Mikrobiologické vyšetření vody ke koupání
|
10x
|
Mikrobiologické vyšetření potravin a pokrmů
|
7x
|
Mikrobiologické vyšetření výrobků přicházejících do styku s pitnou vodou
|
|
a vyšetření předmětů určených pro styk s potravinami
|
5x
|
Vyšetření mikrobiologické čistoty prostředí a kontaminace pracovních ploch a zařízení
|
5x
|
Vyšetření výskytu mikroorganismů ve vnitřním prostředí pobytových místností staveb
|
3x
|
Vyšetření mikrobiálního znečištění venkovní hrací plochy
|
3x
|
Testování sterility
|
5x
|
Biologický rozbor vod a stanovení mikroskopického obrazu
|
5x
|
Měření a hodnocení mikroklimatických parametrů prostředí
|
10x
|
Měření a hodnocení hluku
|
15x
|
Měření a hodnocení vibrací
|
3x
|
Měření a hodnocení neionizujícího záření
|
2x
|
Měření a hodnocení denního a umělého osvětlení a jasů
|
15x
|
Měření ve fyziologii práce
|
5x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura
1. Cíl specializačního vzdělávání OŘZ
2. Podmínky specializačního vzdělávání OŘZ
3. Délka specializačního vzdělávání OŘZ
4. Obsah specializačního vzdělávání
zpracování vize pracoviště v souladu s koncepcí oboru
|
1x
|
založení personální agendy zaměstnance
|
1x
|
sledování kvalifikačního růstu u jednoho zaměstnance
|
1x
|
vypracování standardního postupu řešení stížností klienta / pracovníka
|
1x
|
popsání etického problému a jeho řešení
|
1x
|
připravení podkladu pro pracovní smlouvu při přijetí nového pracovníka
|
|
do trvalého pracovního poměru
|
1x
|
připravení dohody o provedení práce
|
1x
|
analyzování nákladů a výnosů organizačních jednotek a sestavení rozpočtu
|
1x
|
vypracování studie implementace teorie Učící se organizace na pracovišti
|
1x
|
připravení si modelové situace evakuace oddělení
|
1x
|
popsání komunikačního systému ovlivnění druhých na vlastním pracovišti
|
1x
|
sepsání vybraných témat své organizace pro diskusi u „kulatého stolu“
|
1x
|
sestavení vlastního plánu rozvoje osobních kvalit
|
1x
|
vypracování plánu koučování pro konkrétního spolupracovníka
|
1x
|
formulování a výběr konkrétních úkolů vhodných k delegování
|
1x
|
zmapování a utřídění vlastního kariérového pohybu
|
1x
|
formulování účelu a poslání organizace, vize a cíle pracoviště
|
1x
|
vypracování přehledu potřebných strategických změn na svém pracovišti
|
1x
|
vypracování analýzy SWOT svého pracoviště
|
1x
|
získání potřebných dat, sběr, zpracování a záznam potřebných informací
|
1x
|
zpracování projektové dokumentace
|
1x
|
prezentování ideového a realizačního projektu
|
1x
|
připravení projektu hodnocení
|
1x
|
popsání kritérií hodnocení pro nejlepší tým
|
1x
|
připravení akčního plánu zavedení projektu
|
1x
|
vypracování konceptu závěru hodnocení
|
1x
|
připravení a moderování porady v modelové situaci
|
1x
|
napsání projektu řešení konfliktní situace
|
1x
|
vypracování anotace zvoleného tématu závěrečné práce
|
1x
|
připravení časového harmonogramu prací
|
1x
|
vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu 30 - 60 stran dle zadaných požadavků
|
1x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností u jednotlivých odborných zaměření
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Přehled literatury
Tabulka č. 1
§145 SPECIALISTA V ORGANIZACI A ŘÍZENÍ ZDRAVOTNICTVÍ
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role manažera
|
P
|
2 týdny
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Organizace a řízení
|
P
|
3 týdny
|
30
|
Odborná praxe
|
P
|
2 týdny
|
10
|
|
2. rok
|
||||
Praxe na akreditovaném pracovišti
|
P
|
1 týden-Pr
|
10
|
|
Speciální modul
4.3.1.1
|
Leadership- umění vést a ovlivňovat druhé
|
P
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.2
|
Klíčové kompetence a osobní rozvoj vedoucího pracovníka
|
PV
|
2 dny - T
1 den - Pr.
|
4
1
|
Speciální modul
4.3.1.3
|
Management kvality ve zdravotnických organizacích
|
PV
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.4
|
Strategický management
|
PV
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.5
|
Projektové řízení
|
PV
|
1 týden - T
1 týden - Pr.
|
10
5
|
Speciální modul
4.3.1.6
|
Hodnocení – nástroj personálního řízení
|
PV
|
2 dny - T
1 den - Pr.
|
4
1
|
Speciální modul
4.3.1.7
|
Efektivní vedení porad a řešení konfliktů
|
D
|
2 dny - T
1 den - Pr.
|
4
1
|
Speciální modul
4.3.1.8
|
Vypracování a obhajoba závěrečné práce
|
P
|
1 týden - K
2 týdny - Pr
|
10
10
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
a) praxe: 6 měsíců na standardně vybaveném pracovišti se zaměřením na klinickou techniku, umožňující realizaci vzdělávacího programu,
|
|
|
z toho 1 měsíc praktický modul na akreditovaném pracovišti
|
|
|
s kterýmkoliv zaměřením na perfuziologii
|
|
20 kreditů
|
b) teorie: povinné absolvování 8 modulů společného základu pro všechna zaměření klinické techniky v celkové délce 4 týdnů:
|
|
|
Rozvody energií a medií z hlediska bezpečného
|
|
|
používání zdravotnických přístrojů
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Biosignály a jejich zpracování
|
1 den
|
2 kredity
|
Diagnostická přístrojová technika
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Terapeutická přístrojová technika
|
3 dny
|
6 kreditů
|
Laboratorní přístrojová technika
|
2 dny
|
4 kredity
|
Základy informatiky pro klinické inženýry
|
2 dny
|
4 kredity
|
Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
a) praxe: 6 měsíců na standardně vybaveném kardiochirurgickém pracovišti, které umožní realizaci vzdělávacího programu v perfuziologii,
|
|
|
z toho 1 měsíc praktický modul na akreditovaném kardiochirugickém pracovišti se zaměřením na perfuziologii
|
|
20 kreditů)
|
b) teorie: povinné absolvování odborných a speciálních modulů specializačních kurzů pro klinické perfuziology:
|
|
|
Odborný modul: Příprava mimotělního oběhu
|
5 týdnů
|
50 kreditů
|
(3 týdny teorie, 2 týdny praxe)
|
|
|
Speciální modul: Vedení perfuze a perfuzní techniky
|
2 týdny
|
20 kreditů
|
(1 týden teorie, 1 týden praxe)
|
|
|
Speciální modul: Podpůrné systémy
|
2 týdny
|
20 kreditů
|
(1 týden teorie, 1 týden praxe)
|
|
|
Speciální modul: Vedení perfuze, perfuzní techniky
|
|
|
a podpůrné systémy u dětského pacienta
|
2 týdny
|
20 kreditů
|
(1 týden teorie, 1 týden praxe)
|
|
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
Kód modulu
|
povinný
|
Počet kreditů
|
30 + 10
|
Nominální délka
|
celkový počet - 120 hod. teorie 80 hod. praxe
|
Vstupní podmínky
|
řádné ukončení základního modulu
|
Typ modulu:
|
odborný
|
Platnost modulu od:
|
po řádném ukončení
|
anatomie srdce a cév
|
8 hod.
|
fyziologie srdce a dalších životně důležitých orgánů
|
8 hod.
|
vrozené srdeční vady
|
8 hod.
|
získané srdeční vady
|
8 hod.
|
chirurgická léčba vrozených vad
|
8 hod.
|
chirurgická léčba získaných vad
|
8 hod.
|
kardioaneseziologie
|
8 hod.
|
monitorace EKG, tlaků, SpO2, CO, EEG, krevních plynů, ACT, atd.,
|
8 hod.
|
fyzikální principy monitorace , kalibrace, etalony, prevence poruch přístrojů
|
8 hod.
|
materiály v přímém kontaktu s krví, jejich složení, způsoby sterilizace,
|
|
způsoby uskladnění, exspirace, biokompatibilní povrchy
|
8 hod.
|
fyziologie krve, náhradní roztoky krve, roztoky pro kardioplegii, kardiologii,
|
|
plasmaexpandery, indikace a kontraindikace
|
8 hod.
|
farmakologie, farmakodynamika, práce s krví, jejími deriváty a náhradami
|
8 hod.
|
zásady hygienicko-epidemiologického chování, sterilizace, asepse, antisepse
|
8 hod.
|
speciální přístrojová technika - kardiostimulace, defibrilace, radioablace,
|
|
kryodestrukce, TMLR
|
8 hod.
|
speciální léčebné postupy s využitím mimotělního oběhu
|
8 hod.
|
Kód modulu
|
povinný
|
Počet kreditů
|
10 + 5
|
Nominální délka
|
celkový počet - 40 hod. teorie 40 hod. praxe
|
Vstupní podmínky
|
řádné ukončení odborného modulu
|
Typ modulu:
|
speciální
|
Platnost modulu od:
|
po řádném ukončení
|
současné systémy pro mimotělní oběh, jejich komponenty, funkce, možnosti využití,
|
|
laická údržba, kontrola, prevence poruch
|
8 hod.
|
vyhodnocení okamžitého stavu pacienta z monitoru a biochemického laboratorního
|
|
vyšetření, možnosti korekce jeho stavu z hlediska perfuziologa - vlivy ECC versus
|
|
farmakologické účinky podávaných léků, vlivy roztoků a krevních derivátů
|
|
a na vnitřní prostředí
|
8 hod
|
fyziologie a patofyziologie krve, metody měření srážlivosti krve ACT, APPT, INR,
|
|
TEG, poruchy srážlivosti, antikoagulace možnosti, komplikace, indikace,
|
|
kontraindikace, variabilní řešení
|
8 hod.
|
možné technické problémy a poruchy, jejich řešení
|
8 hod.
|
iatrogenní komplikace, příčiny, řešení
|
4 hod.
|
vedení dokumentace pacienta, vedení dokumentace přístrojů dle
|
|
zákona č. 123/2000 Sb., právní aspekty vedení MO
|
4 hod.
|
Kód modulu
|
povinný
|
Počet kreditů
|
10 + 5
|
Nominální délka
|
celkový počet - 40 hod. teorie 40 hod. praxe
|
Vstupní podmínky
|
řádné ukončení modulu „vedení perfuze a perfuzní techniky“
|
Typ modulu:
|
speciální
|
Platnost modulu od:
|
po řádném ukončení modulu
|
typy a možnosti různých druhů mechanických podpor selhávající cirkulace,
|
|
jejich indikace, kontraindikace
|
8 hod.
|
obsluha mechanických systémů pro podpůrný mimotělní oběh a pro podpůrnou
|
|
cirkulaci LVAD, RVAD, BiVAD - IABK, Thoratec, Heartmate, Impela, Levitronic
|
8 hod.
|
technické zabezpečení izolované hypertermické perfuze končetin cytostatiky
|
4 hod.
|
obsluha systémů pro autotransfuzi
|
4 hod.
|
obsluha systémů pro hemofiltraci, modifikovanou hemofiltraci při mimotělním oběhu,
|
|
hemodiafiltraci
|
8 hod.
|
možné poruchy, jejich příčiny a jejich řešení
|
8 hod.
|
Kód modulu
|
povinný
|
Počet kreditů
|
10 + 5
|
Nominální délka
|
celkový počet - 40 hod. teorie, 40 hod. praxe
|
Vstupní podmínky
|
řádné ukončení modulu „vedení perfuze a perfuzní techniky“
|
Typ modulu:
|
speciální
|
Platnost modulu od:
|
po řádném ukončení modulu
|
monitorace a vyhodnocení stavu dětského pacienta
|
8 hod.
|
obsluha systémů pro mimotělní oběh dítěte - specifika
|
8 hod.
|
technické zabezpečení podpůrné cirkulace nebo podpůrného mimotělního oběhu
|
|
s membránovou oxygenací u dětského pacienta
|
8 hod.
|
aplikace léčivých přípravků do mimotělního oběhu u dětského pacienta
|
8 hod.
|
aplikace krevních derivátů do mimotělního oběhu u dětského pacienta
|
4 hod.
|
vyhodnocení účinnosti antikoagulace u dětského pacienta
|
4 hod.
|
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činností absolventů specializačního vzdělávání
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Seznam doporučené literatury
§59 KLINICKÝ PERFUZIOLOG
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Role sestry specialistky
|
P
|
2 týdny
|
20
|
Odborný modul
4.2.1.
|
Příprava mimotělního oběhu
|
P
|
3 týdny T
|
30 + 10
|
Praxe
|
P
|
2 týdny
|
|
|
2. ročník
|
||||
Speciální modul
4.3.1
|
Vedení perfuze a perfuzní techniky
|
P
|
1 týden T
1 týden Pr.
|
10 + 5
|
Speciální modul
4.3.2
|
Podpůrné systémy
|
P
|
1 týden T
1 týden Pr.
|
10 + 5
|
Speciální modul
4.3.3
|
Vedení perfuze, perfuzní techniky a podpůrné systémy u dětského pacienta
|
P
|
1 týden T
1 týden Pr.
|
10 + 5
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
P
|
3 týdny
|
15
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný kurz nebo odborná stáž v oblasti specializace
|
3 - 5 dní
|
6-10 kreditů
|
povinný seminář v legislativě z oblasti specializace pořádané IPVZ
|
1 den
|
2 kredity
|
povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
|
povinná specializační stáž Fyzika a technika v nukleární medicíněna akreditovaném pracovišti
|
1 týden
|
10 kreditů
|
|
povinné kurzy - absolvování minimálně 4 kurzů z níže uvedených:
|
|
|
|
Nové rekonstrukční algoritmy a další matematické metody v nukleární medicíně
|
1 den
|
2 kredity
|
|
Aplikace kombinovaných zobrazovacích metod v nukleární medicíně
|
1 den
|
2 kredity
|
|
Radionuklidová terapie otevřenými zářiči
|
|
2 kredity
|
|
Metody odhadu radiační zátěže pacientů v nukleární medicíně
|
1 den
|
2 kredity
|
|
Metody odhadu radiační zátěže pracovníků a osob přicházejících do styku s pacienty při diagnostických a léčebných postupech
|
1 den
|
2 kredity
|
|
Klinická radiobiologie se zaměřením na nukleární medicínu
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
PŘÍLOHA 1
A. Fyzikální vlastnosti a detekce záření
B. Scintigrafické zobrazování
C. Počítačové zpracování dat v nukleární medicíně
D. Radiační ochrana
Příloha 2
Praktické dovednosti požadované při atestační zkoušce v oboru Radiologická fyzika v nukleární medicíně
Praktická dovednost
č.
|
Praktické dovednosti členěné do tematických modulů
|
Počet úspěšných provedení dané praktické dovednosti
|
1
|
Měřiče aktivity
|
|
1.1
|
Stanovení krátkodobé stability, výpočet variačního koeficientu
|
2
|
1.2
|
Kalibrace pomocí etalonů s deklarovanou aktivitou
|
2
|
1.3
|
Měření linearity odezvy přístroje v závislosti na aktivitě zdroje; stanovení rozmezí aktivit, pro které lze daný měřič aktivity použít
|
3
|
1.4
|
Stanovení závislosti odezvy přístroje na geometrii měření (pro různé druhy penicilínky, stříkačky o různém objemu, apod.)
|
pro jednotlivé nádoby 1x
|
2
|
Spektrometrické soupravy pro in-vivo metody
|
|
2.1
|
Energetická kalibrace soupravy
|
3
|
2.2
|
Stanovení krátkodobé stability, výpočet variačního koeficientu
|
2
|
2.3
|
Stanovení energetické rozlišovací schopnosti
|
2
|
2.4
|
Určení citlivosti spektrometru pro různé radionuklidy
|
2
|
2.5
|
Stanovení závislosti odezvy přístroje na aktivitě zdroje; stanovení rozmezí aktivit, pro které lze danou spektrometrickou soupravu použít; stanovení časové rozlišovací schopnosti
|
3
|
2.6
|
Stanovení závislosti odezvy přístroje na geometrii měření
|
2
|
3
|
Vícedetektorové systémy pro měření in-vitro
|
|
3.1
|
Stanovení krátkodobé stability, výpočet variačního koeficientu
|
2
|
3.2
|
Porovnání relativní citlivosti jednotlivých detektorů
|
2
|
4
|
Kalibrace in-vivo detektorů
|
|
4.1
|
Stanovení krátkodobé stability, výpočet variačního koeficientu
|
2
|
4.2
|
Měření citlivosti pro 3H, 14C
|
2
|
4.3
|
Ověření vlivu zhášení v závislosti na koncentraci roztoku
|
3
|
5
|
Měření scintilační kamery v planárním režimu
|
|
5.1
|
Kalibrace fotonásobičů („tuning“ kamery)
|
2 (počet je pro 1 detektor)
|
5.2
|
Kalibrace mapy citlivosti
|
2 (počet je pro 1 detektor)
|
5.3
|
Integrální a diferenciální vnitřní homogenita (pomocí bodového zdroje)
|
2 (počet je pro 1 detektor)
|
5.4
|
Integrální a diferenciální systémová homogenita (pomocí plošného zdroje)
|
2 (počet je pro 1 detektor)
|
5.5
|
Vnitřní polohová rozlišovací schopnost pomocí čárového fantomu (kvantitativně, vizuálně)
|
2x kvantitativně, 2x vizuálně
|
5.6
|
Systémová polohová rozlišovací schopnost pomocí čárového fantomu (kvantitativně, vizuálně)
|
2x kvantitativně, 2x vizuálně
|
5.7
|
Linearita pomocí čárového fantomu (kvantitativně, vizuálně)
|
2x kvantitativně, x vizuálně
|
5.8
|
Citlivost detektoru s kolimátorem
|
3 (1x pro jednotlivý kolimátor)
|
5.9
|
Energetická rozlišovací schopnost
|
2
|
5.10
|
Polohová rozlišovací schopnost při celotělovém snímku
|
2
|
5.11
|
Víceokénková prostorová registrace
|
2
|
5.12
|
Měřítko zobrazení (mm/pixel)
|
2
|
5.13
|
Měření dostatečného stínění detektoru
|
2
|
5.14
|
Měření odezvy kamery na aktivitu zdroje, stanovení mrtvé doby
|
3
|
6
|
Měření SPECT kamery
|
|
6.1
|
Centrum rotace
|
3
|
6.2
|
Tomografická prostorová rozlišovací schopnost
|
3
|
6.3
|
Tomografická homogenita
|
3
|
6.4
|
Provedení vizuální komplexní kontroly kvality SPECT kamery pomocí fantomu (např. Jaszczak)
|
3
|
7
|
Měření PET kamery
|
|
7.1
|
Normalizace
|
2
|
7.2
|
Citlivost
|
2
|
7.3
|
Homogenita
|
2
|
7.4
|
Prostorové rozlišení
|
2
|
7.5
|
Náhodné koincidence
|
2
|
7.6
|
Rozptýlené koincidence
|
2
|
7.7
|
Provedení vizuální komplexní kontroly kvality PET kamery pomocí fantomu (např. Jaszczak)
|
2
|
8
|
Rekonstrukce, artefakty
|
|
8.1
|
Filtrovaná zpětná projekce, iterativní rekonstrukce
|
počet zprac. studií - 10
|
8.2
|
Volba vhodného rekonstrukčního filtru
|
počet zprac. studií - 20
|
8.3
|
Rozpoznání artefaktů v datech a určení příčiny vzniku
|
20
|
8.4
|
Provedení a posouzení kvality korekce na zeslabení
|
10
|
8.5
|
Provedení korekce na rozptyl
|
10
|
9
|
Počítačové zpracování studií
|
počet zpracovaných studií ve spolupráci s lékařem
|
9.1
|
Vyznačování zájmových oblastí
|
5 (pro každý typ vyšetření)
|
9.2
|
Vyšetření vylučovacího systému (statická a dynamická studie ledvin, kvantifikace)
|
10
|
9.3
|
Vyšetření srdce (perfuze myokardu, radionuklidová ventrikulografie)
|
30
|
9.4
|
Vyšetření mozku (perfuze mozku, fúze snímků s NMR)
|
20
|
9.5
|
Vyšetření gastrointestinálního traktu (polykacího aktu, esofageálního reflexu apod..)
|
10
|
9.6
|
Vyšetření kostního systému (třífázová scintigrafie kostí)
|
5
|
9.7
|
Vyšetření dýchacího systému (perfuze plic)
|
5
|
9.8
|
Akumulační test štítné žlázy
|
5
|
10
|
Dozimetrie
|
|
10.1
|
Výpočet aplikované aktivity pro dospělou osobu a pro děti dle národních standardů
|
2
|
10.2
|
Stanovení typické efektivní dávky pro různé typy vyšetření na základě
|
10
|
výpočetních programů nebo tabelovaných konverzních koeficientů
|
|
|
10.3
|
Odhad efektivní dávky pro plod pro různé typy vyšetření
|
5
|
10.4
|
Odhad efektivní dávky pro děti a dospělé osoby žijící v jedné domácnosti s osobou vyšetřenou radiofarmakem (pro různé typy vyšetření)
|
5
|
11
|
Radiační ochrana
|
|
11.1
|
Kalibrace měřidla příkonu dávkového ekvivalentu a monitorovacího systému pomocí radionuklidů o známé aktivitě
|
2
|
11.2
|
Volba vhodného detektoru a jeho parametrů pro měření různých situací v radiační ochraně (osobní monitorování, plošné zamoření, monitorovací systém apod.)
|
1
|
11.3
|
Návrh vhodné ochranné techniky (stínění, čas, vzdálenost) pro personál při různých typech vyšetření, přípravy a aplikace radiofarmaka, orientační výpočet stínění
|
2
|
11.4
|
Postup při dekontaminaci po radiační nehodě
|
2
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný kurz Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
povinná specializační stáž v radiační onkologii na akreditovanémpracovišti
|
1 týden
|
10 kreditů
|
povinné kurzy - absolvování minimálně 4 kurzů z níže uvedených:
|
|
|
IMRT a další konformní techniky v praxi
|
1 den
|
2 kredity
|
Radioterapie řízená obrazem (IGRT)
|
1 den
|
2 kredity
|
Moderní brachyterapeutické techniky
|
1 den
|
2 kredity
|
Moderní algoritmy pro výpočet dávky a metody dozimetrické verifikace
|
1 den
|
2 kredity
|
Využití zobrazovacích metod k definici cílových objemů v radioterapii
|
1 den
|
2 kredity
|
Klinická radiobiologie se zaměřením na radioterapii
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které získal absolvent specializačního vzdělávání způsobilost
6. Seznam doporučené literatury
Příloha:
Praktická dovednost
č.
|
Praktické dovednosti členěné do tematických modulů v radioterepii
|
Počet úspěšných provedení dané praktické dovednosti
|
1
|
QA dozimetrického systému
|
|
1.1
|
QA elektrometr-stabilizační čas; temný proud; rozsahy; vlivy elektrometru při měření; měření v kontrolním zdroji
|
2
|
1.2
|
QA detektory - leakage, stem ef.;atmosf., polaritní, saturační kor; constancy, line- arita, úhlová+energetická závislost; prostorové rozlišení
|
2
|
2
|
RTG svazky-kalibrace
|
|
2.1
|
Stanovení HVL
|
2
|
2.2
|
Stanovení absorbované dávky pro nízké a vysoké energie včetně stanovení nejistoty
|
5
|
2.3
|
Měření OF, efekt zapnutí
|
2
|
2.4
|
Stanovení PHD, měření profilů, měření isodos, prozařování tubusů
|
3
|
3
|
Megavoltové x-svazky - kalibrace
|
|
3.1
|
Stanovení kvality svazku - měření TPR
|
2
|
3.2
|
Navázání ionizačních komor dle TRS 398, 277 pro různé svazky včetně radio-nuklidových; Měření absorbované dávky včetně stanovení nejistoty
|
5
|
4
|
Elektronové svazky
|
|
4.1
|
Stanovení kvality svazku dle TRS 381, 398
|
2
|
4.2
|
Navázání ionizačních komor dle TRS 398, 277 pro různě kalibrované primární standardy; Měření absorbované dávky pro elektronové svazky včetně stanovení nejistoty
|
5
|
5
|
Kalibrace in-vivo detektorů
|
|
5.1
|
Korekce na SSD, OF, klíny, směrová závislost
|
2
|
5.2
|
Kalibrace polovodiče; vstupní, výstupní dávka
|
2
|
5.3
|
TLD dozimetrie
|
2
|
6
|
Měření v otevřeném svazku-měření pro TPS (větší množství polí x a e-svazků)
|
|
6.1
|
PDD
|
5 svazků X, 5 svazků e
|
6.2
|
TAR
|
5 svazků X, 5 svazků e
|
6.3
|
SAR, SMR
|
5 svazků X, 5 svazků e
|
6.4
|
Total scatter factor
|
1 svazek X, 1 svazek e
|
6.5
|
Collimator scatter factor
|
1 svazek X, 1 svazek e
|
7
|
Měření dávkové distribuce-měření pro TPS
|
|
7.1
|
Měření profilů a isodos - vodní fantom, film
|
5 svazků X, 5 svazků e
|
8
|
Měření vykrytých svazků-měření pro TPS
|
|
8.1
|
Měření úhlu klínu; klínový faktor; koef. zeslabení
|
2
|
8.2
|
Faktory zeslabení - bloky, podložky
|
2
|
9
|
QA Lineární urychlovač
|
|
9.1
|
Bezpečnostní, výstražné a indikační systémy; ozařovací pomůcky
|
2
|
9.2
|
Mechanické parametry - osy, stupnice; souhlas mechanických, optických parametrů
|
2
|
9.3
|
Charakteristiky radiačního pole X svazků- velikost, souhlas os+okrajů,hom+sym+stabilita,polostín; pronikající, unikající záření (fantom, film)
|
2
|
9.4
|
Charakteristiky radiačního pole e-svazků- velikost, souhlas os+okrajů, hom+sym+stabilita, polostín; pronikající, unikající záření (fantom, film)
|
2
|
9.5
|
Dozimetrické chrakteristiky X-svazků-QA (dávka, energie, OF, KF, poloha klínu, BF, TF)
|
2
|
9.6
|
Dozimetrické chrakteristiky e-svazků-QA (dávka, energie, OF)
|
2
|
9.7
|
Systém monitorování dávky-stabilita, reprodukovatelnost, linearita, závislost na rotaci Gnt, ukončení pohybové terapie
|
2
|
9.8
|
Ozařovací stůl
|
2
|
9.9
|
QA pro MLC - statický režim
|
2
|
9.10
|
QA pro EPID
|
2
|
9.11
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
2
|
10
|
QA RTG-ozařovače
|
|
10.1
|
aplikovatelné položky z 9.x
|
2
|
10.2
|
Oprava na zapnutí svazku
|
2
|
11
|
QA radionuklidové teleterapeutické ozařovače
|
|
11.1
|
aplikovatelné položky z 9.x; uživatelská kontrola URZ
|
2
|
12
|
QA simulátory
|
|
12.1
|
aplikovatelné položky z 9.x
|
2
|
12.2
|
napětí rentgenky, expoziční čas, průchozí kerma; reprodukovatelnost, linearita kermy,
|
1
|
13
|
Plánování-manuální
|
|
13.1
|
SSD a SAD techniky pro x-svazky; Výpočet pro e-svazky
|
2
|
13.2
|
Manuální výpočet pro RTG a radionuklidové svazky
|
2
|
13.3
|
Rotační terapie, nepravidelná pole, korekce na nehomogenity
|
1
|
14
|
Plánování - výpočetní technika
|
|
14.1
|
Oblast hlava+krk - protilehlá pole, vícepólová technika,napojení polí, klíny, MLC
|
3
|
14.2
|
Oblast hrudní stěna - napojení polí; tečná pole, rotace stolu, rotace kolimátoru, MLC
|
3
|
14.3
|
Oblast plíce, jícen
|
3
|
14.4
|
Oblast pánev-protilehlá pole, box, vícepólová technika
|
3
|
14.5
|
Mantel technika, kraniospinální osa
|
2
|
15
|
Realizace ozáření pacienta
|
|
15.1
|
CT, konturování, plánování, převod do verifikační sítě
|
10
|
15.2
|
simulace, realizace ozáření lokalizací dle 14.x
|
10
|
15.3
|
kontrola ozáření - portálové zobrazení
|
20 polí
|
15.4
|
kontrola ozáření - in vivo-polovodiče, TLD
|
20 polí
|
16
|
QA - plánovací systém
|
|
16.1
|
provedení ověření přímým měřením ve svazku při různých geometriích dle doporučení SÚJB
|
1
|
17
|
Brachyterapie-QA
|
|
17.1
|
Absolutní kalibrace brachyterapeutických afterloadingových zdrojů-kalibrace ve vzduchu; studnová komora; kalibrace ve fantomu včetně stanovení nejistoty
|
2
|
17.2
|
těsnost URZ; aktivní délka a homogenita;aplikátory; trezory; nosiče URZ; makety URZ; řadiče; řídící systém; ovládací prvky; ozařovací čas; bezpečnostní systémy
|
1
|
17.3
|
verifikace vlastností lokalizátoru
|
2
|
17.4
|
verifikace plánovacího systému
|
1
|
18
|
Brachyterapie-plánování+aplikace
|
|
18.1
|
Intersticiální aplikace
|
2
|
18.2
|
Intrakavitární aplikace; ověření dávky v kritických orgánech měřením
|
2
|
18.3
|
Povrchová brachyterapie-plánování, dozimetrické ověření distribuce,aplikace
|
2
|
SPECIÁLNÍ TECHNIKY V RT
|
|
|
19
|
IMRT
|
|
19.1
|
QA ozařovače IMRT - „step and shoot“
|
1
|
19.2
|
QA ozařovače IMRT - „sliding window“
|
|
19.3
|
plánování IMRT-oblast hlava+krk
|
2
|
19.4
|
plánování IMRT-oblast pánev
|
2
|
19.5
|
imobilizace pacienta; aplikace ozáření
|
4
|
19.6
|
QA ozařovaného plánu
|
4
|
20
|
Stereotaktické ozáření
|
|
20.1
|
gama nůž-QA
|
1
|
20.2
|
plánování - gama nůž
|
1
|
20.3
|
QA-sterotaxe (mikroMLC, tubusy)
|
1
|
20.4
|
plánování stereotaxe LU
|
1
|
21
|
Plánování-Monte Carlo, Colapsed Cone
|
|
21.1
|
Vstupy dat pro TPS s modulem MC nebo CC;plánování
|
1
|
22
|
Celotělové ozařování
|
|
22.1
|
Plánování celotělového ozáření
|
1
|
22.2
|
Aplikace celotělového ozáření, in-vivo měření
|
1
|
23
|
Výpočet stínění
|
|
23.1
|
Orientační výpočet stínění ozařovny se svazky záření X nebo gamma
|
1
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný kurz Neodkladná první pomoc -
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinný seminář Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
povinné školicí akce na akreditovaném pracovišti periodicky 2-4x ročně - celkem
|
1 měsíc
|
2 kredity za den
|
povinné kurzy - absolvování minimálně 4 kurzů z níže uvedených:
|
|
|
Zobrazování za použití magnetické rezonance (MRI) a ultrazvuku
|
1 den
|
2 kredity
|
Digitální zobrazovací systémy v radiodiagnostice
|
1 den
|
2 kredity
|
Technické parametry rentgenových zařízení
|
1 den
|
2 kredity
|
Metody odhadu radiační zátěže pacientů v radiodiagnostice
|
1 den
|
2 kredity
|
Využití zobrazovacích metod k definici cílových objemů v radioterapii
|
1 den
|
2 kredity
|
Klinická radiobiologie se zaměřením na radiodiagnostiku a intervenční radiologii
|
1 den
|
2 kredity
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Činnosti radiologického fyzika se specializovanou způsobilostí v radiodiagnostice jsou stanoveny §25 odst. (3) zákona č. 96/2004 Sb. a §23, §117 a §119 vyhlášky č. 424/2004 Sb.
6. Seznam doporučené literatury
Příloha 1
Praktické dovednosti požadované při atestační zkoušce v oboru Radiologická fyzika v radiodiagnostice
Praktická dovednost
č.
|
Praktické dovednosti členěné do tematických modulů
|
Počet úspěšných provedení dané praktické dovednosti
|
1
|
Zajištění jakosti dozimetrického systému
|
|
1.1
|
Elektrometr - stabilizační čas; temný proud; rozsahy, přesnost, meze použití
|
2
|
1.2
|
Ionizační komora - konstrukce různých IK, oblasti použití; kompenzace efektu tlaku a teploty, polaritní a saturační jev; linearita odezvy; úhlová a energetická závislost; vliv zpětného rozptylu
|
2
|
2
|
Dozimetrie s ionizační komorou, měření přímo měřitelných veličin pro jednotlivé zobrazovací modality
|
|
2.1
|
Skiagrafie a skiaskopie - měření kermy a kermového příkonu
|
5
|
2.2
|
Mamografie - měření kermy; výpočet střední dávky v mléčné žláze
|
5
|
2.3
|
CT - měření kermových indexů
|
5
|
2.4
|
Zubní rentgeny - měření kermy
|
5
|
3
|
Navazování provozních měřidel na ověřené měřidlo
|
|
3.1
|
Stanovení kvality svazku - měření polotloušťky, výpočet celkové filtrace
|
3
|
3.2
|
Navázání provozních měřidel pro svazky různé kvality, stanovení opravných faktorů
|
3
|
4
|
Indikátor plošné kermy („DAP-metr“)
|
|
4.1
|
Stanovení kvality svazku
|
5
|
4.2
|
Kalibrace DAP-metru za použití ověřeného měřidla; opravný faktor pro různé kvality svazku, různé vzdálenosti a různé velikosti pole
|
5
|
5
|
Kalibrace dozimetrů pro in-vivo dozimetrii (polovodič, TLD, MOSFET)
|
|
5.1
|
Korekce na kvalitu svazku, vzdálenost, teplotu; směrová závislost
|
2 x polovodič, 2 x TLD, 2 x MOSFET
|
5.2
|
Kalibrace polovodičových detektorů - vstupní a výstupní dávka; opravné faktory; oblast použití
|
2
|
5.3
|
Kalibrace TL dozimetrů - opravné faktory; oblast použití
|
4
|
5.4
|
Kalibrace MOSFET detektorů - opravné faktory; oblast použití
|
2
|
6
|
Měření neužitečného záření
|
|
6.1
|
Stanovení kermového příkonu ve vzduchu pro různá místa vyšetřovny, ovladovny a okolních místností
|
3
|
6.2
|
Výpočet potřebného stínění, stanovení ekvivalentní tloušťky olova pro stínící materiály/pomůcky
|
3
|
7
|
Dávková studie na pacientech za použití indikátoru součinu kermy a plochy (DAP metr) a za použití TLD, příprava formulářů, porovnání s DRÚ
|
|
7.1
|
Měření za použití DAP-metru (skiagrafie, skiaskopie)
|
2 x skiagrafie, 2 x skiaskopie
|
7.2
|
Měření za použití TLD (skiagrafie, skiaskopie, CT)
|
1 x skiagrafie, 1 x skiaskopie, 2 x CT
|
7.3
|
Porovnání hodnot naměřených různými metodami a jejich srovnání s DRÚ
|
2
|
8
|
Stanovení orgánových dávek a efektivní dávky z provedené dávkové studie za použití výpočetních programů nebo tabelovaných konverzních koeficientů
|
|
8.1
|
Stanovení efektivní dávky a orgánových dávek - skiagrafie, skiaskopie
|
6
|
8.2
|
Stanovení efektivní dávky a orgánových dávek - CT vyšetření
|
2
|
9
|
Zajištění kvality řetězce pro zpracování a odečítání filmů (vyvolávací automat, temná komora, zesilovací folie, negatoskop)
|
|
9.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
9.2
|
Vlastní měření
|
3
|
9.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
3
|
10
|
Optimalizace vyvolávacího procesu
|
|
10.1
|
Senzitometrická křivka a její závislost na parametrech vyvolávacího procesu
|
1 x skiagrafie, 1 x mamografie
|
10.2
|
Index citlivosti, index kontrastu, střední gradient
|
1 x skiagrafie, 1 x mamografie
|
10.3
|
Optimalizace vyvolávacího procesu
|
3
|
11
|
Zajištění kvality digitálního zobrazovacího procesu
|
|
11.1
|
Systémy nepřímé digitalizace
|
5
|
11.2
|
Systémy přímé digitalizace
|
5 (není povinné)
|
12
|
Vlastnosti generátorů vysokého napětí a rentgenek
|
|
12.1
|
Typy generátorů a jejich charakteristiky; emisní, zatěžovací a tepelné charakteristiky rentgenky
|
1
|
12.2
|
Určení bezpečného rozsahu expozičních parametrů s přihlédnutím k vlastnostem generátoru a rentgenky
|
3
|
13
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - skiagrafický přístroj
|
|
13.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
13.2
|
Vlastní měření
|
5
|
13.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
13.4
|
Modifikace zkoušek pro digitální zobrazovací řetězec
|
1
|
14
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - skiaskopický přístroj
|
|
14.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
14.2
|
Vlastní měření
|
5
|
14.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
15
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - mamografický přístroj
|
|
15.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
15.2
|
Vlastní měření
|
5
|
15.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
15.4
|
Modifikace zkoušek pro digitální zobrazovací řetězec
|
1
|
16
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - konvenční tomografie
|
|
16.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
16.2
|
Vlastní měření
|
3
|
16.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
3
|
17
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - výpočetní tomografie
|
|
17.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
17.2
|
Vlastní měření
|
5
|
17.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
18
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - zubní rentgen (intra- i extraorální)
|
|
18.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
18.2
|
Vlastní měření
|
5
|
18.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
18.4
|
Modifikace zkoušek pro digitální zobrazovací řetězec
|
1
|
19
|
Periodické zkoušky provozní stálosti - DSA
|
|
19.1
|
Výběr měřidel a pomůcek
|
1
|
19.2
|
Vlastní měření
|
5
|
19.3
|
Zpracování protokolů, opatření k nápravě zjištěných závad
|
5
|
20
|
Výpočet stínění
|
|
20.1
|
Orientační výpočet stínění vyšetřovny s rtg svazky o různé kvalitě
|
1
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
povinný kurz - Neodkladná první pomoc
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinný seminář - Základy zdravotnické legislativy
|
1 den
|
2 kredity
|
povinná odborná stáž na specializovaném toxikologickém pracovišti pro specializační vzdělávání
|
3 dny
|
6 kreditů
|
povinný kurz v klinické toxikologii na akreditovaném pracovišti
|
2 dny
|
4 kredity
|
povinná specializační stáž v soudní toxikologii na akreditovaném pracovišti, s možností využití i krátkodobých stáží v jiných specializovaných laboratořích soudní toxikologie s odlišným přístrojovým vybavením nebo spektrem vyšetření, příp. i v zahraničí celkem minimálně
|
3 týdny
|
30 kreditů
|
povinný Specializační kurz v soudní toxikologii na akreditovaném pracovišti
|
1 týden
|
10 kreditů
|
3. Obsah specializačního vzdělávání
4. Hodnocení specializačního vzdělávání
část praktická
|
- řešení analytického problému z oblasti thanatotoxikologie nebo klinické toxikologie na základě předložených okolností případu, včetně interpretace nálezu pro medicínské nebo právní účely,
|
nebo
|
|
- výpočet hladiny alkoholu v krvi dle údajů zadaných ve spisové dokumentaci
|
|
nebo
|
|
- řešení toxikologického problému na základě spisové dokumentace
|
|
část teoretická
|
- 3 odborné otázky z obecné a speciální části oboru
|
- obhajoba písemné práce na schválené téma.
|
5. Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
7. Seznam doporučené literatury
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
pracovní modely (Pin Systém, Model Systém 2000, repoziční destička, Master Pin Systém)
|
10 x
|
inlay kořenová nepřímá
|
10 x
|
korunka plášťová celokovová
|
15 x
|
korunka plášťová fazetovaná kompozitním plastem
|
8 x
|
korunka plášťová fazetovaná plastem Superpont C+B
|
8 x
|
korunka fasetovaná - metalokeramika
|
10 x
|
fixní můstek ve frontálním úseku
|
2 x
|
fixní můstek v laterálním úseku
|
4 x
|
částečná snímatelná náhrada s jednoduchými ret. prvky
|
3 x
|
částečná snímatelná náhrada s litými prvky
|
3 x
|
skeletová náhrada
|
2 x
|
celkové snímatelné náhrady pro obě čelisti
|
2 x
|
celková snímatelná náhrada pro jednu čelist
|
2 x
|
opravy snímatelných náhrad
|
10 x
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura
Tabulka č. 1
§84 ZUBNÍ TECHNIK PRO FIXNÍ A SNÍMATELNÉ NÁHRADY
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz zubní laboratoře
|
P
|
1 týden - T
1 týden - T
sem. práce
|
20
|
Odborný modul
4.2
|
Zubní lékařství a zubní protetika
|
P
|
1 týden - T
1 týden - T
sem. práce
|
20
|
Praxe - 1. část
|
P
|
4 týdny - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Praxe - 2. část
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
Speciální modul
4.3.1
|
Náhrady z dentálních
keramik
|
P
|
3 dny - T
|
6
|
Speciální modul
4.3.2
|
Kombinované náhrady
kotvené attachmenty
|
P
|
4 dny - T
|
8
|
Speciální modul
4.3.3
|
Snímatelné náhrady
|
P
|
3 dny - T
|
6
|
Písemné závěrečné práce
ke spec. modulům
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
|
Odborná praxe na akrt. pracovišti
|
Zaměř. ke speciálním
modulům (3 + 4 + 3 dny)
|
P
|
2 týdny
|
10
|
Celkem
|
|
|
120 kreditů
|
|
1. Cíl specializačního vzdělávání
2. Podmínky specializačního vzdělávání
3. Délka specializačního vzdělávání
4. Obsah specializačního vzdělávání
jednoduchý deskový snímací aparát
|
5
|
složitý deskový snímací aparát
|
5
|
přestavba modelů diagnostická, příp. pro positioner
|
2
|
retenční desky
|
10
|
retenční desky s obloukem dle Van der Lindena
|
2
|
složitý deskový snímací aparát - nákusy
|
5
|
složitý deskový snímací aparát - 2 šrouby
|
3
|
monoblok a jeho modifikace
|
2
|
Klammtův elastický otevřený aktivátor
|
2
|
Baltersův bionátor
|
2
|
Lehman
|
2
|
Maxilator
|
1
|
Fránkel
|
2
|
palatinální třmen
|
2
|
nákusná deska k fixním aparátům
|
2
|
vestibulární clona
|
2
|
skluzná stříška
|
1
|
mezerník
|
2
|
dětská protézka
|
2
|
retenční dlaha
|
1
|
dlaha pro bruxismus
|
1
|
5. Formy specializačního vzdělávání
6. Charakteristika činnosti
7. Materiální a personální zabezpečení
8. Bezpečnost a ochrana zdraví
9. Doporučená literatura
Tabulka č.1
§83 ZUBNÍ TECHNIK PRO ORTODONCII
|
||||
KÓD MODULU
|
NÁZEV MODULU
|
TYP MODULU
|
DÉLKA TRVÁNÍ (týdny)
|
POČET KREDITÚ
|
1. ročník
|
||||
Základní modul
4.1.
|
Organizace a provoz zubní laboratoře
|
P
|
1 týden - T
1 týden - T
sem. práce
|
20
|
Odborný modul
4.2.
|
Ortodoncie a ortodontické pomůcky
|
P
|
1 týden - T
1 týden - T
sem. práce
|
20
|
Praxe na vl. pracovišti
|
P
|
4 týdny - Pr.
|
20
|
|
2. ročník
|
||||
Praxe na vl. pracovišti
|
P
|
2 týdny - Pr.
|
10
|
|
Speciální modul
4.3.1
|
Snímatelné deskové přístroje
|
P
|
3 dny - T
|
6
|
Speciální modul
4.3.2
|
Funkční přístroje
|
P
|
4 dny - T
|
8
|
Speciální modul
4.3.3
|
Léčebné pomůcky
|
P
|
3 dny - T
|
6
|
Písemné závěrečné práce ke spec. modulům
|
P
|
2 týdny - T
|
20
|
|
Odborná praxe na akredit. pracovišti
|
Ke speciálním modulům (3 + 4 + 3 dny)
|
P
|
2 týdny
|
10
|
Celkem
|
|
|
|
120 kreditů
|