Věstník MZd ČR, částka 2/2011
1 Cíl specializačního vzdělávání
Cílem specializačního vzdělávání v oboru Klinická embryologie je získání způsobilosti osvojením potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti klinické embryologie, umožňujících samostatnou činnost na pracovištích, zabývajících se léčbou poruch plodnosti. Za výkon povolání klinického embryologa se považuje samostatné provádění diagnostiky spermií, oocytů a embryí, zpracování spermií pro umělé oplození, vyhledání oocytů, oplození bez mikromanipulace i s její pomocí, kultivace embryí, jejich hodnocení, provedení biopsie pólových tělísek, blastomer, trofoblastu, výběr embryí pro transfer. Dále kryokonzervace spermií, oocytů a embryí. Zavádí nové metody, vede výkaznictví, podílí se na klinickém výzkumu, podílí se s gynekologem a lékařským genetikem na interpretací analýz. Za výkon povolání klinického embryologa se považuje činnost podle zákona č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách) a Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění zákona č. 227/2006 Sb. o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činnostech a o změně některých souvisejících zákonů (§27d - h), ve znění pozdějších právních předpisů.
2 Minimální požadavky na specializační vzdělávání
Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru klinická embryologie je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání odborného pracovníka v laboratorních metodách dle §26 zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).
Specializační vzdělávání se uskutečňuje při výkonu povolání formou celodenní průpravy v rozsahu odpovídajícímu stanovené týdenní pracovní doby podle ustanovení vyplývajícího ze zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.
Celková délka specializačního vzdělávání je minimálně 48 měsíců.
2.1 Základní kmen - specifický pro klinickou embryologii - celkem 24 měsíců
Povinná praxe
Celková doba
|
Počet měsíců
|
Povinná praxe - probíhá v embryologické laboratoří mateřského pracoviště
|
23
|
Výcvik v mikromanipulačních dovednostech v tréningové laboratoří mikromanipulace
|
1
|
Praxe probíhá na pracovištích schválených pro účely specializačního vzdělávání a jejichž laboratorní provozy mají příslušné vybavení a v tréningové laboratoří mikromanipulace. Praxe je zaznamenávána a potvrzována v průkazu odbornosti.
Účast na vzdělávacích aktivitách
Kurzy, semináře
|
Počet dní
|
Povinný kurz Klinická embryologie se základy anatomie a fyziologie pohlavního ústrojí a endokrinního systému.
|
celkem 8 týdnů
10 kreditů/týden
|
Povinný kurz Neodkladná první pomoc.
|
2
4 kredity
|
Povinný seminář Základy zdravotnické legislativy.
|
1
2 kreditů
|
Povinný specializační kurz Klinická embryologie před atestací.
|
10 dní
4 kredity
|
Povinný seminář Legislativa v asistované reprodukci.
|
3
5 kreditů
|
Povinná specializační stáž v klinické embryologii na akreditovaném pracovišti.
|
3 týdny
20 kreditů
|
Povinná specializační stáž v mikromanipulací v tréningové laboratoří.
|
1 týden
10 kreditů
|
Doporučené jsou další odborné akce pořádané akreditovanými zařízeními, odbornou společností aj.
Podmínkou pro ukončení základního kmene je splnění všech požadavků stanovených vzdělávacím programem, včetně úspěšného absolvování povinného kurzu a ověření znalostí písemným testem.
2.2 Vlastní specializovaný výcvik v oboru - minimálně 24 měsíců
Postup do specializovaného výcviku je podmíněn splněním všech požadavků stanovených pro výcvik v rámci základního kmene.
Povinná praxe v oboru
Celková doba
|
Počet měsíců
|
Praxe v embryologické laboratoří
|
22
|
Povinná doplňková praxe
Celková doba
|
Počet měsíců
|
Praxe v embryologické laboratoří asistované reprodukce na akreditovaném pracovišti
|
1
|
Praxe v ambulanci asistované reprodukce na akreditovaném pracovišti
|
1
|
3 Rozsah požadovaných teoretických znalostí, praktických dovedností a seznam výkonů
3.1 Rozsah požadovaných znalostí, dovedností a výkonů prokazatelných na konci základního kmene
Cílem společného základu je získat:
základní praktické dovednosti a teoretické znalosti ve zvoleném oboru,
teoretické znalosti z obecné, speciální a klinické embryologie,
teoretické podklady pro efektivní komunikací s odborníky reprodukční medicíny,
obecné povědomí o klinických provozech zdravotnických zařízení v oboru gynekologie a porodnictví.
Teoretické znalosti
Obecná chemie, anorganická a organická chemie, fyzikální chemie.
Fyzikální a chemické principy funkce přístrojů v laboratoří klinické embryologie.
Biochemie (s ohledem na biochemii procesu oplození a kultivace in vitro).
Anatomie a fyziologie reprodukčního ústrojí člověka.
Obecná biologie (morfologie buňky, organely a jejich vlastnosti, kompartmentace metabolických procesů, mitóza a meióza, apoptóza a další) se zaměřením na stavbu a funkci pohlavních buněk.
Embryologie člověka se zvláštním zřetelem na preimplantační a časný postimplantační vývoj.
Teoretické základy embryologických technik v asistované reprodukci včetně kryobiologie.
Molekulární genetika a cytogenetika (nukleové kyseliny, chromosomy, geny, genom, principy genetiky člověka a další).
Základy imunologie (interakce antigen protilátka, principy buněčné imunity, principy humorální imunity, komplement, transplantační imunologie a další).
Mikrobiologie (patogen, patogeneze infekcí, indikace adekvátních diagnostických metod vedoucích k průkazu agens, interpretace laboratorních nálezů ve vztahu k bezpečnosti buněk a tkání in vitro, prevence infekcí).
Ochrana veřejného zdraví (epidemiologie infekčních onemocnění, nozokomiální nákazy, prevence, vakcinace, povinná hlášení, dezinfekce, sterilizace a další).
Základy managementu embryologické laboratoře.
Statistika v lékařských vědách, principy metrologie.
Principy řízení kvality v laboratoří a navazujících provozech.
Uchazeč má dále získat znalosti ze zdravotnické legislativy, organizace a systému zdravotní péče, základy lékařské etiky, psychologie (komunikativní dovednosti), znalosti základní dokumentace oborů (chorobopis, zprávy, povinná hlášení, statistiky); znalosti počítačové techniky a její využití pro dokumentací a získávání informací a další.
Absolvování základního kmene je ukončeno testem ze všech modulů a potvrzením o splnění veškerých požadavků společného základu. Potvrzení o úspěšném absolvování testu a ukončení základního kmene se zapisuje do průkazu odbornosti.
3.2 Rozsah teoretických znalostí, praktických dovedností a výkonů prokazatelných na konci specializovaného výcviku v klinické embryologii
Teoretické znalosti
Embryologie: Gamety a jejich stavba a vývoj. Funkce vajíčka a spermie. Proces oplození in vitro a in vivo. Hormonální regulace vývoje vajíčka a spermie. Farmakologické ovlivnění vývoje gamet. Preimplantační vývoj embrya, jeho časování. Známky úspěšného a neúspěšného vývoje embryí (skórování embryí). Implantace. Komunikace mezi časným embryem a mateřským organizmem. Blastogeneze, embryogeneze, vývoj plodu ve druhém a třetím trimestru. Vznik dvojčat. Rizika vícečetného těhotenství. Vývoj a funkce placenty. Embryonální vývoj pohlavních orgánů. Vliv prostředí na vývoj embrya a plodu. Teratogeneze. Léky v graviditě. Pregnancy rate, implantation rate.
Embryologické techniky asistované reprodukce: Principy světelné mikroskopie, fyzikální metody zvýšení kontrastu mikroskopického obrazu. Principy mikromanipulace, typy mikromanipulátorů. Vlastnosti mikromanipulačních nástrojů. Kryobiologie. Principy pomalé kryokonzervace a vitrifikace. Principy zpracování ejakulátu, centrifugace a jiné metody dělení živých buněk. Principy izolace spermií ze tkáně varlete. Vlastnosti kultivačních medií a materiálů používaných v laboratoří klinické embryologie.
Přístrojová technika v klinické embryologii - principy funkce mikroskopu a jeho seřízení, ovládání mikroskopických videokamer, principy kryokozervačních zařízení, principy funkce mikromanipulátoru a jeho ovládání.
Genetika: základní pojmy (mitosa, meiosa, lyonisace, euchromatin, heterochromatin, mozaicismus, segregace lidských chromosomů, klasifikace chromosomových aberací, mechanismy vzniku). Nukleové kyseliny - struktura, vlastnosti, funkce. Genetická informace, gen, genetický kód, replikace, transkripce, translace, regulace genové exprese. Rekombinace. Mechanismy a typy mutací. DNA polymorfismus. Metody DNA diagnostiky. Principy monogenní dědičnosti, nejčastější onemocnění. Polygenní a multifaktoriální dědičnost. Mitochondriální dědičnost. Preimplantační diagnostika, amniocentéza, odběr choria, kordocentéza, screeningové programy (biochemický, ultrazvuk, I. trimestrální kombinovaný, integrovaný, sekvenční, II. trimestrální), termíny provedení, jejich senzitívita, falešná pozitívita. Mutageneze, genotoxicita.
Etická a legislativní problematika asistované reprodukce.
Zdravotnická dokumentace: zdravotnické záznamy v asistované reprodukci.
Záznam embryologických dat v počítači, systém záznamů pro zdravotní pojišťovny.
Bioinformatika.
Praktické dovednosti
Samostatně připravit kultivační a manipulační media pro oplození a pěstování lidských embryí a manipulace s nimi. Samostatně kontrolovat a měřit parametry kultivačního prostředí pro lidská embrya. Rozpoznat známky mikrobíální kontaminace kultivačního media. Samostatně vyšetřit fyzikální, chemické a biologické vlastnosti ejakulátu. Samostatně vyšetřit koncentrací, motilitu a morfologii spermiI. Samostatně obarvit a vyhodnotit nátěr spermiI a otisk tkáně valete. Ovládat metody oplození bez mikromanipulace. Ovládat obecné metody mikromanipulace. Ovládat metodiku intracytoplazmatické injekce spermiI. Ovládat metodiku perforace zona pellucida mechanicky a laserem. Ovládat metodiku biopsie pólocytu, blastomery a části trofoblastu. Ovládat metodiku hodnocení oplození a vývoje embrya a výběru embrya vhodného k transferu. Ovládat metodiku zhotovení diagnostického preparátu z pólocytu, blastomery, části trofoblastu i celého embrya. Ovládat techniku transferu embrya. Ovládat skórování embryí. Dovést včas analyzovat příčiny neúspěchů v oplození a růstu embryí, nalézt vztah mezi implantation rate a použitými metodami asistované reprodukce.
4 Hodnocení specializačního vzdělávání
a) Průběžné hodnocení školitelem:
školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání, provádí pravidelně v šestiměsíčních intervalech záznam o absolvované praxí (konkrétních činnostech na pracovišti) v průkazu odbornosti. Záznamy o ukončení základního kmene se provádí v průkazu odbornosti.
b) Předpoklad přístupu k atestační zkoušce:
absolvování povinné praxe a její zhodnocení v průkazu odbornosti,
absolvování povinných vzdělávacích akcí - záznam v průkazu odbornosti,
předložení seznamu výkonů potvrzené školitelem (logbook),
předložení písemné práce,
získání minimálně 70 kreditů za celou dobu specializačního vzdělávání.
c) Vlastní atestační zkouška - probíhá dle §6 - §7 vyhlášky č. 189/2009 Sb.
část praktická
samostatná analýza spermiogramu,
samostatné provedení oplození bez mikromanipulace,
samostatné provedení izolace spermií z ejakulátu,
samostatné provedení ICSI,
samostatné provedení kryokonzervace spermií,
samostatné provedení kryokonzervace oocytů a embryí,
samostatné otevření zony laserem,
samostatné otevření zony mechanicky,
samostatné provedení biopsie pólocytu, blastomery nebo části trofoblastu,
samostatné vyhodnocení kvality embryí,
samostatná příprava embryí k transferu.
část teoretická
3 odborné otázky z oblasti obecné embryologie nebo genetiky, speciální a klinické embryologie.
5 Profil absolventa
Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Klinická embryologie bude schopen provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní činnost v oboru. Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s vyhláškou č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen vyhláška č. 424/2004 Sb.), zabezpečovat níže uvedené činnosti v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené uvedenou vyhláškou.
5.1 Charakteristika činností, pro které absolvent specializačního vzdělávání získal způsobilost
Odborný pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru Klinická embryologie získává specializovanou způsobilost k výkonu odborné činnosti a je oprávněn vykonávat činnosti, které jsou uvedeny v §121 a §124 vyhlášky č. 424/2004 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů, a dále:
je schopen samostatně vyhodnotit spermiogram včetně vyhodnocení morfologie spermií na barveném nátěru,
je schopen připravit ejakulát pro specializovaná vyšetření (mikrobiologické, cytogenetické),
je schopen izolovat spermie z ejakulátu pro metody asistované reprodukce,
je schopen izolovat spermie z tělních tekutin,
je schopen izolovat spermie z tkáně varlete,
je schopen připravit a provést oplození bez mikromanipulace,
je schopen provést oplození lidského vajíčka pomocI intracytoplazmatické injekce spermie,
je schopen provést kryokonzervací spermií,
je schopen provést kryokonzervací oocytů a embryí pomalou metodou i vitrifikací,
je schopen provést biopsii embrya,
je schopen posoudit oplození, vývoj embrya a jeho vhodnost k transferu,
je schopen vyhodnotit úspěšnost práce laboratoře klinické embryologie,
sleduje rychlý vývoj metodik klinické embryologie a uvádí je dle možnosti postupně do praxe. Řídí činnost laboratoře, vede výkaznictví provedených výkonů asistované reprodukce, podílí se s odborníkem v reprodukční medicíně na klinickém zhodnocení provedených analýz, podílí se na klinickém výzkumu a zavádění nových metod,
je zodpovědný za provádění národních a mezinárodních kontrol kvality vyšetření a auditů podle typu a zaměření pracoviště.
6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště
Personální požadavky
Osvědčení k výkonu nelékařského zdravotnického povolání bez odborného dohledu.
Specializovaná způsobilost v příslušném oboru.
Školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“. Výjimku tvoří školitelé vzdělávacích programů, které byly nově koncipovány nebo nebyly dosud realizovány a školitelé tedy nemohli získat specializovanou způsobilost. Pro výkon činnosti školitele však musí splnit podmínky, které jsou stanoveny příslušným vzdělávacím programem a být držiteli certifikátu ESHRE Senior Clinical Embryologist.
Pedagogické schopnosti.
Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Personálního a přístrojové vybavení pracoviště dle vyhlášky č. 472/2009 Sb., seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Poskytování zdravotní péče (dle příslušného oboru).
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
7 Programy povinných kurzů, stáží, seminářů
7.1 Charakteristika vzdělávacích aktivit
7.1.1 Program kurzu Neodkladná první pomoc
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Zahájení, řetěz přežití a jeho články; Úloha ZZS v ČR, jejich organizace; Základní životní funkce; Bezprostřední ohrožení života - příčiny, výskyt a příznaky.
|
1
|
Náhlá zástava krevního oběhu, výskyt, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace /NR/
Automatizovaná externí defibrilace:
- historie vzniku NR,
- definice,
- zásady a ukončení NR,
- terapeutické postupy.
|
2
|
Bezvědomí, mdloba, křeče.
|
1
|
Dušnost - kardiálního, nekardiálního původu.
|
1
|
Úrazy:
krvácení a jeho stavění, zlomeniny, šok, luxace, termická traumata, úrazy elektrickou energií.
|
1
|
Zvláštnosti urgentních stavů u dětí.
|
|
Integrovaný záchranný systém a krizová logistika.
|
1
|
Praktická výuka.
|
4
|
Ověření znalostí testem.
|
|
Celkem
|
12
|
Personální a technické zabezpečení
Personální zabezpečení
Lékaři se specializovanou způsobilostí nebo zvláštní odbornou způsobilostí v oboru urgentní medicína a praxí nejméně 5 let v oboru, případně se specializovanou způsobilostí ve vyučované problematice.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe výkonu povolání lékaře v oboru specializace.
Účastníci kurzu obdrží současně s pozvánkou do kurzu na CD učební texty Lékařská první pomoc k seznámení s tématy, což umožní ve stanovené době probrat tak rozsáhlou a náročnou problematiku.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením.
Učebna pro praktickou výuku s vybavením: manekýn (dospělý, dětský a novorozenec) umožňující praktický nácvik základní i rozšířené neodkladné resuscitace se simultánním záznamem sledovaných vitálních funkcí (zejména respiračních a oběhových) k objektivizací účinnosti prováděné resuscitace a možností uložení sledovaných dat do PC a závěrečné vyhodnocení.
Model musí umožnit nácvik:
- zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí vzduchovodů, Combi-tubusu, laryngeálního tubusu, laryngeální masky (včetně intubační) a různými technikami tracheální intubace,
- umělé plicní ventilace z plic do plic ústy, přes masku, ručním dýchacím přístrojem/ transportním ventilátorem,
- nácvik intubace dětí/novorozenců a umělou plicní ventilací,
- zajištění průchodnosti dýchacích cest koniopunkcí, minitracheotomiI (krikotomiI),
- punkci pneumotoraxu,
- zajištění vstupu do krevního řečiště - punkci a kanylací periferní žíly, centrální žíly (subclavia, jugularis int.), v. femoralis a různé techniky intraoseálního přístupu,
- diagnostiky simulovaných poruch rytmu na kardioskopu a volbu farmako- a elektroimpulzoterapie.
Počítačová učebna pro závěrečné testování znalostI. Pro objektivní hodnocení je nezbytné pracovat alespoň s ověřeným kvazistandardizovaným testem.
7.1.2 Program semináře Základy zdravotnické legislativy
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Organizace a řízení zdravotnictví, financování zdravotní péče.
|
2
|
Systém právních předpisů ve zdravotnictví. Postavení a kompetence MZ a krajů.
|
4
|
Systém všeobecného zdravotního pojištění.
|
|
Orgány a zařízení ochrany veřejného zdraví.
|
|
Druhy, formy a právní postavení zdravotnických zařízení.
|
|
Postavení a kompetence komor.
|
|
Zdravotnická dokumentace, ochrana dat.
|
|
Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
|
|
Etika zdravotnického povolání, základní kategorie etiky, principy a aplikace etiky ve zdravotnictví, vztah etiky a práva.
|
2
|
Celkem
|
8
|
Personální a technické zabezpečení
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a veřejného zdravotnictví, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxí v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Lektoři z řad pracovníků SÚKL pověřených inspekcemi ve tkáňových zařízeních.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí studijních textů Základy zdravotnické legislativy, event. jiné.
7.1.3 Program semináře Legislativa v asistované reprodukci
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách) a navazující předpisy.
|
10
|
Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění zákona 227/2006 Sb. o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činnostech a o změně některých souvisejících zákonů.
|
2
|
Etika práce se zárodečnými buňkami, vztah etiky a práva.
|
6
|
Celkem
|
18
|
Personální a technické zabezpečení
Personální zabezpečení
Lektoři se znalostí zdravotnického práva a etiky, zejména osoby s právnickým vzděláním a profesní zkušeností v oblasti zdravotnického práva v délce alespoň 5 let.
Součástí lektorského týmu mohou být i další osoby, zejména osoby, které mají praxí v oblasti řízení ve zdravotnictví nejméně 5 let, dále studovali management, ať již na vysoké škole nebo v MBA programu, popřípadě obdobných oborů vysokých škol či celoživotního vzdělávání.
Lektoři z řad pracovníků SÚKL pověřených inspekcemi ve tkáňových zařízeních.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením; poskytnutí textů zákonů, event. jiné.
7.1.4 Specializační kurz v klinické embryologii - 2 dny (16 hod.).
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Gamety a proces oplození in vitro a in vivo.
|
1
|
Hormonální regulace vývoje vajíčka a spermie. Farmakologické ovlivnění vývoje gamet.
|
1
|
Preimplantační vývoj embrya, jeho časování. Známky úspěšného a neúspěšného vývoje embryí (skórování embryí). Pregnancy rate, implantation rate.
|
2
|
Implantace. Komunikace mezi časným embryem a mateřským organizmem.
|
1
|
Blastogeneze, embryogeneze, vývoj plodu ve druhém a třetím trimestru.
|
1
|
Vznik dvojčat. Rizika vícečetného těhotenství. Vývoj a funkce placenty.
|
1
|
Embryonální vývoj pohlavních orgánů.
|
1
|
Přístrojová technika v klinické embryologii.
|
1
|
Základní genetické poznatky.
|
1
|
Nukleové kyseliny, metody DNA diagnostiky.
|
1
|
Principy monogenní dědičnosti, nejčastější onemocnění. Polygenní a multifaktoriální dědičnost. Mitochondriální dědičnost.
|
1
|
Preimplantační diagnostika.
|
1
|
Prenatální diagnostika.
|
1
|
Vliv prostředí na vývoj embrya a plodu. Mutageneze, genotoxicita, teratogeneze. Léky v graviditě.
|
1
|
Etická problematika asistované reprodukce.
|
1
|
Celkem
|
16
|
Personální a technické zabezpečení
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru Klinická embryologie (atestace) a praxí nejméně 6 let v oboru. V počátečním období se specializovaná způsobilost nahradí certifikátem ESHRE Senior Clinical Embryologist.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 15 let praxe v oboru.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením, poskytnutí studijních materiálů.
7.1.5 Specializační stáž na akreditovaném pracovišti v klinické embryologii - 1 týden (33 hod.)
Předmět
|
Minimální počet hodin
|
Mikromanipulační techniky oplození.
|
5
|
Techniky pomalé kryokonzervace.
|
3
|
Techniky vitrifikace.
|
3
|
Techniky biopsie pólocytů, blastomer a trofoblastu.
|
3
|
Skórování embryí.
|
2
|
Hodnocení barveného nátěru spermiI.
|
2
|
Elektronická dokumentace cyklu asistované reprodukce.
|
1
|
Hospitace v laboratořích.
|
|
Pronatal s.r.o.
|
2
|
ÚBLG 2. LF Motol
|
|
- molekulárně genetické a cytogenetické lab.,
|
4
|
- reprodukční genetiky a andrologie.
|
4
|
GENPROGRESS s.r.o.
|
4
|
Celkem
|
33
|
Personální a technické zabezpečení
Personální zabezpečení
Lektoři se specializovanou způsobilostí v oboru Klinická embryologie, Lékařská genetika, Klinická genetika (atestace, nebo zpočátku certifikát ESHRE Senior Clinical Embryologist) a praxí nejméně 5 let v oboru.
Garant kurzu má nejvyšší vzdělání v oboru a nejméně 10 let praxe v oboru.
Technické zabezpečení
Učebna pro teoretickou výuku s příslušným vybavením, tréningové laboratoří zřízené ARE a další akreditované domácí nebo zahraniční laboratoře, poskytnutí studijních materiálů.
8 Seznam doporučené literatury
Doporučená literatura
ČIHÁK R: Anatomie 2. Grada, 2002.
GANONG WF: Přehled lékařské fyziologie. Nakladatelství a vydavatelství H&H, 2006.
TRÁVNÍK P, ČECH S: Základy obecné a speciální embryologie pro klinické embryology. YBUX, 2010.
TRÁVNÍK P, HLINKA D, ŽÁKOVÁ J, ORÁČOVÁ E: Metody asistované reprodukce pro klinické embryology. YBUX, 2010.
SNUSTAD DP, SIMMONS MJ: Genetika. Masarykova univerzita, 2009.