Animace načítání

Stránka se připravuje...


Věstník MZd ČR, částka 2/2011

Vzdělávací program
specializačního vzdělávání v oboru
SEXUOLOGIE A ASISTOVANÁ REPRODUKCE
3.1 Učební osnova základního modulu
3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu
3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné
3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1
3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2
3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3
5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost
6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

1 Cíl specializačního vzdělávání

Cílem specializačního vzdělávání v oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce je získání specializované způsobilosti s označením odbornosti zdravotní laborant pro sexuologii a asistovanou reprodukci osvojením si potřebných teoretických znalostí a praktických dovedností v oblasti sexuologie a asistované reprodukce, umožňujících činnost na pracovištích, zabývajících se léčbou poruch plodnosti. Za výkon povolání zdravotního laboranta pro sexuologii a asistovanou reprodukci se považuje provádění diagnostiky spermií, zpracování spermií pro umělé oplození a jejich kryokonzervace, péče o kryobanku reprodukčních buněk, organizace vyšetřování dárců. Dále vedení administrativy spojené s asistovanou reprodukcí a darováním reprodukčních buněk, včetně elektronických databází a zadávání statistických dat. Dále je to zabezpečení logistiky embryologické laboratoře, dohled nad hygienou provozu embryologické laboratoře a péče o dodržování zásad zákona č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách) a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu ve znění zákona č. 227/2006 Sb., o výzkumu na lidských embryonálních kmenových buňkách a souvisejících činnostech a o změně některých souvisejících zákonů (§27d - h), ve znění pozdějších právních předpisů.

2 Vstupní podmínky a průběh specializačního vzdělávání

Podmínkou pro zařazení do specializačního vzdělávání v oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce je získání odborné způsobilosti k výkonu povolání zdravotního laboranta dle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen zákon č. 96/2004 Sb.).

Specializační vzdělávání nemusí být uskutečňováno při výkonu povolání, účastník vzdělávání však musí před přihlášením se k atestační zkoušce splnit dobu výkonu povolání stanovenou §56 odst. 6 zákona č. 96/2004 Sb.

Část specializačního vzdělávání (základní modul) lze absolvovat distanční formou studia, např. metodou e-learningu.

Optimální doba specializačního vzdělávání je 18 - 24 měsíců, kterou lze prodloužit nebo zkrátit při zachování počtu hodin vzdělávacího programu. V případě, že celková délka specializačního vzdělávání se od celodenní průpravy liší, úroveň a kvalita nesmí být nižší než v případě celodenní průpravy.

Vzdělávací program obsahuje celkem 560 hodin teoretického vzdělávání a praktické výuky. Praktická výuka tvoří alespoň 50 % celkového počtu hodin, včetně odborné praxe na pracovištích akreditovaného zdravotnického zařízení v rozsahu stanoveném tímto vzdělávacím programem. Požadavky vzdělávacího programu je možné splnit ve více akreditovaných zařízeních, pokud je nezajistí v celém rozsahu akreditované zařízení, kde účastník vzdělávání zahájil. Akreditovaná pracoviště disponují náležitým personálním, materiálním a přístrojovým vybavením.

Vzdělávací program zahrnuje modul základní a moduly odborné se stanoveným počtem kreditů, přičemž ukončení každého modulu je realizováno hodnocením úrovně dosažených výsledků vzdělávání.

Podmínkou pro získání specializované způsobilosti v oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce je:

zařazení do oboru specializačního vzdělávání,

výkon povolání v příslušném oboru specializačního vzdělávání minimálně 1 rok z období 6ti let v rozsahu minimálně 1/2 stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 roky v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby do data přihlášení se k atestační zkoušce,

absolvování teoretické výuky,

absolvování povinné odborné praxe v rozsahu stanoveném vzdělávacím programem,

získání stanoveného počtu kreditů určených vzdělávacím programem,

úspěšné složení atestační zkoušky.

3 Učební plán

Nedílnou součástí vzdělávacího programu je vedení studijního průkazu a záznamu o provedených výkonech v rámci celé odborné praxe. Počet výkonů uvedených v kapitole 3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné je stanoven jako minimální, aby účastník specializačního vzdělávání zvládl danou problematiku nejen po teoretické, ale i po stránce praktické.

3.1 Učební osnova základního modulu

 
Základní modul - ZM
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů teorie, tj. 40 hodin
 
Počet kreditů
 
20
 
Cíl
 
Vybavit zdravotního laboranta znalostmi potřebnými k organizační a metodické práci specialisty.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Vzdělávání dospělých
 
Úvod do specializačního vzdělávání. Význam celoživotního vzdělávání. Zásady vzdělávání dospělých, metody, formy cíle, motivační faktory, hodnocení účastníků SV.
 
2
 
Ekonomika provozu klinických laboratoří
 
Akreditace laboratoří. Optimalizace materiálně technického vybavení. Optimalizace personálního obsazení. Validace laboratorních metod. Externí a interní způsob hodnocení kvality.
 
3
 
Organizace a řízení zdravotní péče
 
Systém péče o zdraví lidu v ČR. Ekonomika provozů zdravotnických zařízení v ČR. Rozvoj lidských zdrojů ve zdravotnictví. Zdravotní pojištění.
 
5
 
Právní problematika
 
Právní řád. Zdravotně-sociálně-hygienická oblast v právním prostředí. Právní souvislosti s poskytováním zdravotní péče. Právní odpovědnost ve zdravotnictví.
 
4
 
Krizový management
 
Mimořádné události a katastrofy. Krizová připravenost. Hromadný výskyt postižených. Evakuace nemocnice. Ochrana obyvatelstva.
 
6
 
Systém managementu jakosti v klinických laboratořích
 
Filozofie jakosti, základní pojmy v oblasti managementu jakosti. Národní politika podpory jakosti. Systém řízení jakosti a klinická laboratorní medicína. řízení dokumentace v klinické laboratoří. Certifikace, akreditace laboratoří. Správná laboratorní práce.
 
6
 
Hygienicko- epidemiologický režim klinických laboratoří
 
Legislativa upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění. Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení, provozní řády. Zdravotní rizika životního prostředí, jejich definice. Zdravotní rizika pracovního prostředí. Determinanty zdraví. řešení prevence vzniku nemocí specifických a nespecifických.
 
5
 
Problematika veřejného zdraví
 
Zdravotnictví jako společenský systém, podpora zdraví a prevence, současnost a budoucnost veřejného zdravotnictví v ČR. Radiační ochrana (fakultativně).
 
2
 
Edukace
 
Cíle edukace v klinických laboratořích. Pedagogické zásady edukace. Volba a praktická aplikace metod edukace.
 
2
 
Metody a techniky výzkumu
 
Obecná metodologie, metodologie vědeckého výzkumu. Metody deskriptivní, analytické, experimentální, metody hromadného statistického zpracování dat. Pravidla realizace odborné publikace.
 
4
 
Hodnocení výsledků výuky
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
1
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
orientuje se v právních předpisech souvisejících s pracovní problematikou klinických laboratoří,
ovládá obecné zásady podpory a ochrany zdraví, včetně hygienicko- epidemiologického režimu,
zná zásady poskytování KPR,
zná příslušnou legislativu pro manipulací s biologickým materiálem a jeho likvidací,
zná problematiku krizového managementu,
ovládá metody statistického zpracování dat,
ovládá příslušné uživatelské, laboratorní a nemocniční informační systémy,
zná dokumenty týkající se správné laboratorní práce (včetně edukace zdravotnických pracovníků, event. pacientů),
orientuje se v oblasti ekonomiky klinických laboratoří,
umí vypracovat dezinfekční řád pro vybraná pracoviště klinických laboratoří,
umí provést statistickou analýzu dat pro vědecké a výzkumné účely,
umí vytvořit edukační materiály pro zdravotnické pracovníky a pacienty,
vypracovává laboratorní standardy,
ovládá metody výzkumu,
podílí se na přechodu zdravotnického zařízení ze standardních podmínek do činnosti za nestandardních podmínek.
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (např. kolokvium k závěrečné práci na zvolené téma, test, ústní zkouška, apod.).

3.1.1 Schopnosti a dovednosti po absolvování základního modulu

Absolvent/ka základního modulu je připraven/a:

pracovat s materiály, poskytujícími pravidla pro optimalizací provozu klinických laboratoří,

podílet se na akreditačním řízení laboratoří, optimalizací materiálně technického vybavení, optimalizací personálního obsazení, validací laboratorních metod, externím a interním způsobu hodnocení kvality,

podílet se na řešení krizových opatření v případě přírodních a jiných katastrof (hromadný výskyt postižených, evakuace nemocnice, ochrana obyvatelstva),

vypracovávat provozní řády příslušných laboratoří v intencích legislativy, upravující podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienických požadavků na provoz zdravotnických zařízení,

zvládat základní neodkladnou kardiopulmonální resuscitací,

podílet se na edukací pracovníků klinických laboratoří dle pedagogických zásad edukace,

provádět statistické zpracování dat,

pracovat s laboratorními informačními systémy,

zpracovávat odborné texty.

3.2 Učební osnovy odborných modulů - povinné

3.2.1 Učební osnova odborného modulu OM 1

 
Odborný modul - OM 2
 
Andrologie
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
17,5 dne, tj. 140 hodin odborné praxe
 
Počet kreditů
 
37,5 (20 kreditů za teoretickou část, 17,5 kreditů za praktickou část)
 
Cíl
 
Připravit zdravotního laboranta pro kvalifikované vyšetření spermiogramu a přípravu spermií pro oplození
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Anatomie mužského pohlavního ústrojí
 
Makroskopická a mikroskopická stavba varlete, nadvarlete, prostaty a semenných váčků, ductus deferens. Makroskopická a mikroskopická stavba skrota a penisu. Krevní zásobení varlat.
 
2
 
Stavba spermie
 
Mikroskopická a submikroskopická stavba spermie.
 
1
 
Fyziologie mužského pohlavního ústrojí
 
Protiproudový systém v cévním zásobení varlete, mechanismus erekce a ejakulace.
 
1
 
Embryonální vývoj varlete
 
Prvopohlavní buňky, indiferentní stadium pohlavní žlázy, diferenciace mužské pohlavní žlázy.
 
1
 
Mitóza a meióza
 
Průběh buněčného dělení, genetický význam meiózy, variabilita v dědičnosti, vznik chromozomových vad.
 
1
 
Spermatogeneze
 
Vývoj mužských pohlavních buněk od spermatogonie po spermatidu.
 
1
 
Spermiogeneze
 
Formování spermie ze spermatidy, původ jednotlivých částí spermie.
 
1
 
Hormonální regulace spermatogeneze
 
Hormony vytvářené ve varleti, jejich chemická struktura. Hormony hypofýzy ovlivňující tvorbu spermií. Sekrece, autokrinní mechanismus, parakrinní mechanismus. Hormonální zpětná vazba. Regulace produkce spermií.
 
1
 
Fyziologie spermie
 
Zdroje energie pro spermii, metabolismus spermie, pohyb spermie, délka přežití spermie, vliv teploty na spermii, vliv pH na spermii. Kapacitace, akrozomální reakce.
 
1
 
Patologie spermie a ejakulátu
 
Syndromy ovlivňující schopnost spermie oplodnit vajíčko, infekce mužského pohlavního ústrojí.
 
2
 
Proces oplození
 
Oplození in vitro a in vivo. Polyspermie a mechanizmy, které jí brání. Faktory ovlivňující oplození.
 
2
 
Metody odběru ejakulátu
 
Odběr masturbací, elektroejakulací, získávání spermií při retrográdní ejakulací.
 
1
 
Operativní získávání spermií
 
MESA, TESA, TESE.
 
1
 
Vyšetření fyzikálních a chemických vlastností ejakulátu
 
Vyšetření ejakulátu zrakem a čichem. Ztekucení a viskozita ejakulátu. Vyšetření pH ejakulátu, Vyšetření dalších fyzikálních a chemických vlastností ejakulátu.
 
2
 
Vyšetření koncentrace spermií
 
Metody vyšetření koncentrace spermií. Typy komůrek pro vyšetření koncentrace spermií. Normální koncentrace spermií.
 
2
 
Vyšetření pohyblivosti spermií
 
Typy pohybu spermií, normální pohyblivost spermií. Metody měření pohyblivosti.
 
2
 
Vyšetření morfologie spermií
 
Odhad morfologie spermií v nativním preparátu. Vyšetření morfologie spermií v barveném preparátu.
 
2
 
Vyšetření integrity spermií
 
Vyšetření integrity spermií osmotickou metodou a barvící metodou.
 
1
 
Vyšetření genetických vlastností spermií
 
Vyšetření integrity chromatinu spermií, vyšetření frekvence chromozomových aberací ve spermiích.
 
1
 
Vyšetření imunologie spermií a ejakulátu
 
Metody stanovení přítomnosti protilátek proti spermiím v ejakulátu a séru. Protilátky vázané na povrch spermií.
 
1
 
Speciální metody vyšetření ejakulátu
 
Imunofluorescenční a cytochemické vyšetření spermií.
 
1
 
Instrumentální vyšetření ejakulátu a spermií
 
Instrumentální metody vyšetření koncentrace a pohyblivosti. Instrumentální metody vyšetření morfologie spermií.
 
1
 
Denní příprava embryologické a andrologické laboratoře
 
Kontrola úklidu laboratoře. Desinfekce přístrojů. Desinfekce ploch.
 
1
 
Příprava spermií pro intrauterinní inseminací
 
Parametry spermií nezbytné pro jejich použití k intrauterinní inseminací. Metody přípravy spermií pro intrauterinní inseminací.
 
4
 
Příprava spermií pro oplození in vitro
 
Parametry spermií nezbytné pro jejich použití k oplození bez mikromanipulace a pro ICSI. Metody přípravy spermií pro oplození in vitro.
 
4
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka:
umí poučit pacienta o odběru ejakulátu a potřebných hygienických opatřeních,
vyšetřuje fyzikální a chemické vlastnosti ejakulátu,
vyšetřuje koncentrací a pohyblivost spermií,
vyšetřuje morfologii spermií orientačně na nativním preparátu,
zhotovuje nátěr spermií a obarvit jej vhodnými metodami,
vyšetřuje morfologii spermií na barveném preparátu,
provádí fotodokumentací nativního i barveného preparátu spermií,
ovládá základní metody vyšetření integrity spermií,
připravuje ejakulát pro mikrobiologické vyšetření,
připravuje ejakulát pro imunologické vyšetření,
připravuje základní imunologické vyšetření ejakulátu,
připravuje preparát z ejakulátu pro imunocytochemické vyšetření,
připravuje preparát z ejakulátu pro cytochemické vyšetření,
sestavuje z jednotlivých vyšetření ejakulátu spermiogram,
umí správně interpretovat výsledky vyšetření ejakulátu a spermií,
dovede izolovat spermie z ejakulátu,
dovede izolovat spermie z moči při retrográdní ejakulací,
dovede izolovat spermie ze tkáně varlat,
připravuje spermie pro intrauterinní inseminací,
připravuje spermie pro oplození in vitro.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Vyšetření fyzikálních a chemických vlastností ejakulátu
 
100
 
Vyšetření koncentrace a pohyblivosti spermií
 
100
 
Orientační vyhodnocení morfologie spermií v nativním preparátu
 
100
 
Zhotovení obarveného nátěru spermií
 
100
 
Vyšetření morfologie spermií v barveném preparátu
 
100
 
Fotodokumentace nativního i barveného preparátu spermií
 
5
 
Vyšetření integrity spermií osmotickým testem
 
5
 
Příprava ejakulátu pro mikrobiologické vyšetření
 
10
 
Příprava ejakulátu pro imunologické vyšetření
 
10
 
Imunologické vyšetření ejakulátu metodou immunobead
 
10
 
Imunologické vyšetření ejakulátu metodou MAR
 
10
 
Zhotovení preparátu ejakulátu pro imunocytochemické vyšetření
 
3
 
Zhotovení preparátu ejakulátu pro cytochemické vyšetření
 
3
 
Sestavení spermiogramu z jednotlivých vyšetření ejakulátu
 
20
 
Interpretace spermiogramu
 
20
 
Izolace spermií z ejakulátu pomocí centrifugace
 
100
 
Izolace spermií z ejakulátu pomocí swimm up
 
100
 
Izolace spermií z moči
 
5
 
Izolace spermií ze tkáně varlat
 
10
 
Příprava spermií pro intrauterinní inseminací
 
10
 
Příprava spermií pro oplození in vitro
 
100
 
Způsob ukončení modulu
 
Diagnostické metody (test a ústní zkouška) + absolvování předepsané praxe doložené odbornou písemnou prací.

3.2.2 Učební osnova odborného modulu OM 2

 
Odborný modul - OM 2
 
Kryokonzervace
 
Typ modulu
 
povinný
 
Rozsah modulu
 
5 dnů, tj. 40 hodin teoretické výuky
17,5 dnů, tj. 140 hodin odborné praxe
 
Počet kreditů
 
37,5 (20 kreditů za teoretickou část, 17,5 kreditů za praktickou část)
 
Cíl
 
Připravit zdravotního laboranta pro požadované činnosti při kryokonzervací spermií a péči o kryobanku zárodečných buněk.
 
Téma
 
Rozpis učiva
 
Minimální počet hodin
 
Základy kryobiologie
 
Mrznutí a tání, krystalický a amorfní led, kryoprotektiva a mechanismus jejich působení.
 
3
 
Tekutý dusík a jeho vlastnosti
 
Fyzikální a chemické vlastnosti tekutého dusíku.
 
2
 
Práce při nízkých teplotách
 
Princip dewarových nádob, jejich údržba a dezinfekce. Měření a udržování nízkých teplot. Měření hladiny tekutého dusíku. Signalizace poruch.
 
3
 
Materiály užívané při kryokonzervací a jejich vlastnosti
 
Materiál pejet a kryotub. Vliv materiálu na jeho svařitelnost. Těsnost pejet a kryotub. Vliv materiálu na reprodukční buňky.
 
3
 
Systémy používané pro kryokonzervací
 
Výhody a nevýhody pejet a kryotub, typy pejet a kryotub. Typy skladovacích pouzder.
 
4
 
Metody kryokonzervace
 
Pomalá kryokonzervace, seeding. Vitrifikace. Principy používaných přístrojů.
 
4
 
Bezpečnost reprodukčních buněk v kryobance
 
Ochrana reprodukčních buněk před záměnou. Ochrana reprodukčních buněk před kontaminací. Ochrana reprodukčních buněk před toxickými vlivy. Požadavky na dárce spermií.
 
6
 
Hodnocení úspěšnosti kryokonzervace
 
Přežívání reprodukčních buněk po kryokonzervací. Statistické metody vyhodnocení úspěšnosti kryokonzervace.
 
4
 
Logistika kryobanky
 
Zásobování kryobanky materiálem a tekutým dusíkem. Příjem a výdej kryokonzervovaného materiálu. Předávání reprodukčních buněk mezi kryobankami.
 
6
 
Ochrana pracovníka a bezpečnost práce v kryokonzervační laboratoří
 
Ochrana pracovníka před účinky nízkých teplot. Ochrana pracovníka před infekcí.
 
3
 
Ukončení modulu
 
Hodnocení, shrnutí, zpětná vazba.
 
2
 
Výsledky vzdělávání
 
Absolvent/ka zná:
základy kryobiologie,
vlastnosti tekutého dusíku,
principy práce při nízkých teplotách,
materiály užívané při kryokonzervací a jejich vlastnosti,
vlastnosti systémů používaných pro kryokonzervací,
jednotlivé metody kryokonzervace,
principy bezpečnosti reprodukčních buněk v kryobance,
hodnocení úspěšnosti kryokonzervace,
logistiku kryobanky,
ochranu pracovníka a bezpečnost práce v kryokonzervační laboratoří.
 
Seznam výkonů
 
Počet výkonů
 
Denní příprava kryokonzervační laboratoře
 
100
 
Údržba a dezinfekce dewarových nádob
 
5
 
Měření nízkých teplot
 
5
 
Měření hladiny tekutého dusíku
 
5
 
Čerpání a přelévání tekutého dusíku
 
5
 
Obsluha zařízení pro signalizací poruch
 
5
 
Svařování kryopejet
 
100
 
Údržba zařízení pro kryokonzervací
 
5
 
Pomalá kryokonzervace spermií
 
50
 
Pomalá kryokonzervace testikulární tkáně
 
5
 
Vitrifikace spermií
 
50
 
Označování kryopejet a pouzder
 
10
 
Mikroskopické vyhodnocení přežití spermií po kryokonzervací
 
10
 
Statistické vyhodnocení přežití spermií po kryokonzervací
 
10
 
Statistické vyhodnocení přežití embryí po kryokonzervací
 
10
 
Zpracování dokumentace při přijetí a propuštění reprodukčních buněk
 
50
 
Způsob ukončení modulu
 
Test a ústní zkouška + absolvování předepsané praxe doložené odbornou písemnou prací.

3.2.3 Učební osnova odborného modulu OM 3

 
Odborný modul - OM 3
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
Typ modulu
 
Povinný
 
Rozsah praxe
 
5 dnů, tj. 40 hodin praxe
 
Počet kreditů
 
15
 
Seznam výkonů
 
Předepsané výkony k jednotlivým odborným modulům, jež není možno vykonat na vlastním ani jiném neakreditovaném pracovišti
 
Výkony spojené s praktickou a teoretickou realizací odborné písemné práce na individuálně zvolené téma oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce, která je zároveň praktickou částí atestační zkoušky.

4 Hodnocení výsledků vzdělávání v průběhu specializačního vzdělávání

Akreditované zařízení přidělí každému účastníkovi specializačního vzdělávání školitele, který je zaměstnancem akreditovaného zařízení. Školitel pro teoretickou výuku vypracovává studijní plán a plán plnění praktických výkonů, které má účastník vzdělávání v průběhu přípravy absolvovat a průběžně prověřuje znalosti (vědomosti a dovednosti). Školitel pro praktickou část hodnotí zvládnutí výkonů stanovených vzdělávacím programem. Odborná praxe na odborných pracovištích probíhá pod vedením přiděleného školitele, který je zaměstnancem daného pracoviště, má specializovanou způsobilost v oboru a osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu. Školitel odborné praxe potvrzuje splnění výkonů.

a) Průběžné hodnocení školitelem:

školitel pravidelně a průběžně prověřuje teoretické znalosti a praktické dovednosti účastníka specializačního vzdělávání. Do studijního průkazu zapisuje ukončení každého modulu a získaný počet kreditů.

b) Předpoklad pro vykonání atestační zkoušky:

absolvování teoretické a praktické výuky; včetně splnění požadované odborné praxe v akreditovaném zařízení potvrzené ve studijním průkazu a splnění výkonů obsažených ve vzdělávacím programu potvrzené přiděleným školitelem;

získání příslušného počtu kreditů.

c) Vlastní atestační zkouška probíhá dle vyhlášky č. 189/2009 Sb., ve znění pozdějších právních předpisů.

5 Profil absolventa

Absolvent specializačního vzdělávání v oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce bude připraven provádět, zajišťovat a koordinovat základní, specializovanou a vysoce specializovanou laboratorní diagnostiku v oboru sexuologie a asistované reprodukce.

Je oprávněn na základě vlastního posouzení a rozhodnutí, v souladu s platnou legislativou zabezpečovat laboratorní diagnostiku v rozsahu své specializované způsobilosti stanovené činnostmi, ke kterým je připraven na základě tohoto vzdělávacího programu.

5.1 Charakteristika výstupních vědomostí, dovedností a postojů, tj. profesních kompetencí, pro které absolvent/ka specializačního vzdělávání získal/a způsobilost

Zdravotní laborant se specializovanou způsobilostí v oboru Sexuologie a asistovaná reprodukce je připraven/a:

Bez odborného dohledu klinického embryologa a indikace lékaře:

spolupracovat s ostatními zdravotnickými pracovníky při zajištění edukace v přípravě na specializované diagnostické postupy, zejména poskytovat zdravotnickým pracovníkům, pacientům, případně jimi určeným osobám, odborné informace o podmínkách odběrů biologického materiálu pro laboratorní vyšetření,

instruovat pacienta o odběru ejakulátu a souvisejících okolnostech,

instruovat členy týmu v oblasti své specializace,

provádět kalibrace jednotlivých laboratorních přístrojů v oboru své specializace nebo zaměření a zajišťovat jejich přesnou dokumentací,

provádět verifikací naměřených hodnot,

podílet se na identifikací činnosti vyžadující změnu v postupu, odhalovat příčiny nedostatků v poskytované péči, vytvářet podmínky pro aplikací výsledků výzkumů do klinické praxe nejen na vlastním pracovišti, ale i v rámci oboru,

připravovat data ke statistickému vyhodnocení,

připravovat standardy specializovaných postupů v rozsahu své způsobilosti,

dohlížet na dodržování hygienických standardů v embryologické laboratoří a organizovat činnost k jejich udržení,

organizovat chod kryobanky reprodukčních buněk,

organizovat plynulé zásobování embryologické laboratoře materiálem.

Bez odborného dohledu klinického embryologa na základě indikace lékaře:

zpracovávat ejakulát pro oplození intrauterinní inseminací,

provádět laboratorní vyšetření ejakulátu,

připravovat ejakulát pro mikrobiologické, genetické, event. další vyšetření.

Pod odborným dohledem klinického embryologa se specializovanou způsobilostí v oboru a na základě indikace lékaře:

zpracovávat ejakulát pro oplození in vitro,

kryokonzervovat spermie,

kryokonzervovat testikulární tkáň,

sestavovat na základě laboratorního vyšetření ejakulátu spermiogram.

6 Charakteristika akreditovaných zařízení a pracovišť

Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků specializačního vzdělávání musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. ve znění pozdějších právních předpisů. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování specializačního vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.

6.1 Akreditovaná zařízení a pracoviště

Personální požadavky

Školitelem pro praktickou výuku se rozumí zaměstnanec akreditovaného zařízení ve smyslu zákona č. 96/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který organizuje a řídí praktickou část specializačního vzdělávání.

Školitelem může být pouze zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“.

Lektorem pro teoretickou výuku se rozumí zdravotnický nebo jiný odborný pracovník, který se podílí na výuce v teoretické části specializačního vzdělávání.

Lektorem pro teoretickou výuku může být:

zdravotnický pracovník se specializovanou způsobilostí v oboru specializace a je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“,

zdravotnický pracovník, který je držitelem „Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu“,

lékař s atestací v příslušném oboru,

další odborný pracovník s jinou kvalifikací (JUDr., Ing. atd.), která odpovídá zaměření vzdělávacího programu (předměty jako je ekonomika a financování, právní problematika, krizový management, organizace a řízení, atd.).

Pedagogické schopnosti.

Doklady o odborné, specializované event. pedagogické způsobilosti.

Materiální a technické vybavení

Musí odpovídat standardům a platné legislativě.

Pro teoretickou část vzdělávacího programu standardně vybavená učebna s PC a dataprojektorem a s možností přístupu k internetu.

Modely a simulátory potřebné výuce praktických dovedností - modely a simulátory k výuce KPR, které signalizují správnost postupu KPR.

Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).

Organizační a provozní požadavky

Pro teoretickou část vzdělávacího programu - jiná zařízení, která mají smluvní vztah s poskytovatelem zdravotní péče dle příslušného oboru specializace.

Pro praktickou část vzdělávacího programu - poskytování zdravotní péče dle příslušného oboru.

Pro praktickou část vzdělávacího programu smluvní vztah s jedním nebo více akreditovaným zařízením z důvodu zajištění komplexnosti vzdělávacího programu.

Bezpečnost a ochrana zdraví

Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením.

Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.

7 Tabulka modulů

 
Specializační vzdělávání v oboru
 
Kód
 
Typ
 
Název
 
Rozsah
 
Počet kreditů
 
ZM
 
P
 
Organizačně provozní problematika klinických laboratoří
 
1 týden T - 40 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
 
OM 1
 
P
 
Andrologie
 
1 týden T - 40 hodin
3,5 týdne Pr - 140 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
17,5 (á 1 kredit/den)
 
OM 2
 
P
 
Kryokonzervace
 
1 týden T - 40 hodin
3,5 týdne Pr - 140 hodin
 
20 (á 4 kredity/den)
17,5 (á 1 kredit/den)
 
OM 3
 
P
 
Odborná praxe na pracovišti akreditovaného zařízení
 
1 týden Pr - 40 hodin
 
15 (á 3 kredit/den)
 
 
P
 
Odborná písemná práce
 
120 hodin Pr
 
45 (á 3 kredity/den)
 
 
 
 
T - teorie Σ 120 hodin
Pr - praxe Σ 400 hodin
Pr - AZ Σ 40 hodin
 
 
 
 
 
Celkem 560 hodin
 
155 kreditů

Vysvětlivky: P - povinné, T - teorie, Pr - praxe, P - AZ - praxe na akreditovaném pracovišt

8 Seznam doporučených zdrojů

Doporučená literatura

ČSN EN ISO 15189:2007 Zdravotnické laboratoře - Zvláštní požadavky na kvalitu a způsobilost. Praha: Český normalizační institut, 2007. 55 s.

BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc. 2. přeprac.vyd. Praha: Grada, 2004. 76 s. ISBN 80-247-0680-6.

MACH, J. Zdravotnictví a právo: komentované předpisy. 2. rozšíř. vyd. Praha: LexisNexis, 2005. 455 s. ISBN 80-86199-93-2.

MATÝŠKOVÁ, M.; ZAVŘELOVÁ, J.; MATÝŠEK, S. Systém managementu jakosti: využití v laboratoří. 1. vyd. Brno : IDV PZ, 2002. 87 s. ISBN 80-7013-367-8.

MELICHERČÍKOVÁ, V. Sterilizace a dezinfekce ve zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Grada, 1998. 102 s. ISBN:80-7169-442-8.

PRUDIL, L. Základy právní odpovědnosti ve zdravotnictví. 4. dopl. vyd. Brno: NCO NZO, 2006. 77 s. ISBN 80-7013-433-X.

TICHÁČEK, B. Základy epidemiologie. 1. vyd. Praha: Galén, 1997. 240 s. ISBN 80-85824-53-1.

VURM, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Triton, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7254-997-9.

ZLÁMAL, J.; BELLOVÁ, J. Ekonomika zdravotnictví. 1. vyd. Brno: NCO NZO, 2005. 206 s. ISBN 80-7013-429-1.

Zákon č. 258/2000 Sb. ze dne 14.7.2000 o ochraně veřejného zdraví. Sb.Z. ČR, 2000, č. 74, s. 3622-3662. ISSN 1211-1244.

Zákon č. 239/2000 Sb. ze dne 28.6.2000 o integrovaném záchranném systému. Sb.Z. ČR, 2000, č. 73, s. 3461-3474. ISSN 1211-1244.

Zákon č. 296/2008 Sb. ze dne 16. července 2008 o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských tkáních a buňkách). Sb.Z. ČR, 2008, č. 97, s. 4441- 4459. ISSN 1211-1244.