Cenový věstník MF ČR, částka 13/2013
Ministerstvo financí
Č.j.: MF-102 215/2013/16
Výměr MF č. 01/2014
ze dne 22. listopadu 2013,
kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami
Ministerstvo financí podle §10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, vydává seznam zboží s regulovanými cenami platnými pro všechny prodávající a kupující (fyzické i právnické osoby) zboží v něm uvedeného, kromě zboží určeného pro dodání či zaslání do jiného členského státu Evropské Unie nebo pro vývoz, pokud v tomto výměru není stanoveno jinak.
Část I.
Seznam zboží, u něhož se uplatňují úředně stanovené ceny
Oddíl A
Maximální ceny stanovené Ministerstvem financí
Položka číslo ... Název
1. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu, příspěvkové organizace zřízené organizační složkou státu, státních finančních aktiv nebo z rezervního fondu organizační složky státu
a) Maximální cena je cena zjištěná podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů, pokud se neuplatní postup podle §12 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů. V tomto případě kupující předloží návrh na sjednání vyšší ceny, včetně věcného zdůvodnění výše ceny sjednané a znalecký posudek o ceně zjištěné podle zákona o oceňování majetku.
b) V případě pozemku zastavěného dráhou1), dálnicí2) a silnicí3), popřípadě pozemku podle stavebního zákona určeného k zastavění4) některou z uvedených komunikací, pokud jsou nebo budou veřejně užívány [oceňovaného podle §28 odst. 6 písm. a) vyhlášky č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (oceňovací vyhláška)], jakož i pozemků ve funkčním celku5) s veřejně prospěšnou stavbou protipovodňového opatření, je zjištěná minimální cena těchto pozemků:
pořadové číslo
|
způsob využití pozemku
|
minimální cena Kč/m2
|
1
|
dráha železniční
|
75,-
|
2
|
dálnice a rychlostní silnice
|
100,-
|
3
|
silnice I. třídy
|
70,-
|
4
|
silnice II. třídy
|
50,-
|
5
|
silnice III. třídy
|
40,-
|
6
|
pozemek se stavbou protipovodňového opatření
|
60,-
|
7
|
pozemek ve funkčním celku se stavbou protipovodňového opatření
|
30,-
|
8
|
pozemek pro ekologické účely
|
10,-
|
c) Maximální ceny podle této položky se neuplatní v případech, kdy se postupuje při sjednání kupních cen podle zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a dále v případech, kdy kupujícím je subjekt, na který se vztahuje zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.
2. Nájemné z pozemků veřejné infrastruktury, na kterých není provozována podnikatelská činnost a slouží zejména jako občanské vybavení pro veřejnou správu, soudy, státní zastupitelství, policii, vězeňskou službu, pro ochranu obyvatelstva, pro sport, školy, předškolní a školská zařízení, pro kulturu, pro zdravotnictví a sociální služby. Maximální ceny platí pouze pro pronájmy ve veřejném zájmu, kdy je nájemné hrazeno ze státního rozpočtu, státního fondu, příspěvkové organizace zřízené organizační složkou státu, státních finančních aktiv nebo z rezervního fondu organizační složky státu, z rozpočtu kraje nebo obce. Nájemné z pozemků pro veřejná pohřebiště.
1. Maximální nájemné pro příslušnou obec činí:
pořad. číslo
|
lokalita pozemku (počet obyvatel v obci)
|
maximální nájemné v Kč/m2/rok
|
1
|
Praha
|
120,-
|
2
|
Brno, Ostrava
|
75,-
|
3
|
České Budějovice, Františkovy Lázně, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Mariánské Lázně, Olomouc, Opava, Pardubice, Plzeň, Ústí nad Labem a Zlín
|
55,-
|
4
|
Český Krumlov, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Chomutov, Jáchymov, Karviná, Kladno, Luhačovice, Mladá Boleslav, Most, Poděbrady, Přerov, Teplice
|
40,-
|
5
|
v ostatních městech, výše nevyjmenovaných, která byla k 31.12.2002 sídly okresních úřadů
|
30,-
|
6
|
v ostatních obcích nad 25 000
|
25,-
|
7
|
v obcích do 25 000 včetně
|
20,-
|
2. Počtem obyvatel se rozumí počet trvale bydlících obyvatel na území obce podle stavu periodicky zveřejňovaného Českým statistickým úřadem v Malém lexikonu obcí ČR, který je aktuální v období počínajícím prvním dnem druhého měsíce po jeho vydání. Za první měsíc se považuje měsíc následující po dni vydání.
3. Pro účely této položky se pozemkem sloužícím k podnikání nájemce rozumí i pozemek, z něhož se užívá k podnikání jen určitá část nebo, který je zastavěn stavbou sloužící k podnikání. Je-li pozemek zastavěn stavbou, která není určena k podnikání, avšak v jejíž části se podniká, rozdělí se pro účely stanovení nájemného v poměru, v jakém je podlahová plocha celé stavby nesloužící k podnikání, k podlahové ploše části stavby sloužící k podnikání.
4. Regulace nájemného podle této položky se nevztahuje na pozemky ve vojenských újezdech5) a na pozemky, u nichž je nájemné stanoveno jiným právním předpisem6).
5. V rámci stanoveného maximálního nájemného je pronajimatel povinen při sjednávání jeho výše sjednat jeho výši s ohledem na umístění pozemku v obci, jeho vybavení a další určené podmínky podle §2 odst. 1 zákona o cenách, v obcích uvedených pod pořadovým číslem 7 rovněž s přihlédnutím k velikosti obce podle počtu obyvatel.
3. Mléčné výrobky pro žáky7)
Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto výměru.
Oddíl B
Maximální ceny, které mohou stanovit kraje a obce podle zákona č. 265/1991 Sb.,
o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů
Uplatnění maximálních cen a jejich výši vyhlašují kraje a obce nařízením8) při splnění podmínek stanovených v §1 odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 141/2001 Sb. a zákona č. 403/2009 Sb.
Položka číslo ... Název číslo
1. Odtahová služba, z toho jen nucené odtahy vozidel podle podmínek stanovených jiným právním předpisem9) a v nařízeních obcí včetně střežení vozidla na parkovišti a případného přitažení zpět
2. Veřejná linková osobní vnitrostátní silniční doprava a železniční osobní vnitrostátní doprava provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu10)
Pro uplatnění maximálních cen platí určené podmínky stanovené v příloze č. 2 tohoto výměru
3. Doprava osob městská hromadná a příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy
Pro uplatnění maximálních cen platí určené podmínky stanovené v části II. položce č. 7 tohoto výměru.
4. Taxislužba osobní na území obce
Pro účely regulace cen se za jízdu na území obce považuje jízda, která byla započata a ukončena na území téže obce.
5. Služby parkoviš
6. Výkony bezpečnostní a pořádkové ostatní, z toho jen přiložení a odstranění technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla podle jiného právního předpisu11)
7. Služby krematorií, z toho jen zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi, uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením včetně ceny urny
8. Pronájem obřadních místností pro smuteční obřady
9. Pohřební služby12)
10. Služby hřbitovní poskytované v souvislosti s pronájmem a užíváním veřejného pohřebiště13)
11. Kontrola a revize spalinové cesty14)
12. Zpracování průkazů energetické náročnosti budov, energetických auditů a energetických posudků podle jiného právního předpisu15)
Část II.
Seznam zboží, u něhož se uplatňují věcně usměrňované ceny
Do ceny zboží v položkách uvedených v této části lze promítnout pouze ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložitelné z účetnictví, přiměřený zisk, daň a případně uplatněné clo podle jiných právních předpisů, není-li dále stanoveno jinak. Za ekonomicky oprávněné náklady nelze uznat zejména:
- penále, úroky z prodlení a peněžní náhrady škod související s investiční výstavbou,
- zaviněná manka,
- škody na majetku a náklady spojené s jejich odstraňováním (kromě škod způsobených živelními pohromami), včetně snížení cen nevyužitelných zásob a fyzické likvidace zásob, náhrady škod a odškodnění,
- odměny a plnění ve prospěch členů statutárních orgánů a dalších volených orgánů právnických osob plynoucí nad rámec smlouvy o výkonu funkce nebo smlouvy jí podobné a plnění v tomto výměru dále uvedená,
- pokuty, úroky z prodlení, penále, popř. jiná plnění, za nedodržení povinností podle smluv a předpisů (včetně ekologických),
- nevyužité provozní náklady spojené s přípravou a zabezpečením investiční výstavby (zmařené investice),
- náklady na zastavenou přípravu a záběh výroby a na zastavený výzkum a vývoj,
- přirážky k poplatkům placeným za znečištění ovzduší, popř. další platby sankční povahy (např. za škody způsobené na zemědělských půdách),
- platby za promlčené dluhy,
- opakovaně zahrnované náklady, které již byly uhrazeny,
- odpisy vyšší než odpovídá skutečně uplatněným odpisům podle jiného právního předpisu16),
- odpisy majetku nabytého bezúplatným převodem s výjimkou majetku převedeného podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů,
- výdaje na reprezentaci,
- cestovné vyplácené nad rámec jiného právního předpisu17),
- peněžité vyrovnání (např. odstupné) nad rámec povinností stanovené jiným právním předpisem18),
- platby pojistného za pojištění škod způsobených statutárními orgány a dalšími volenými orgány právnických osob,
- odvod do státního rozpočtu při neplnění stanoveného podílu zdravotně postižených na celkovém počtu zaměstnanců19),
- příspěvky na závodní stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů nad 55 % ceny jednoho hlavního jídla v průběhu jedné pracovní směny, a současně nad 70 % stravného při trvání pracovní cesty v rozmezí 5 až 12 hodin.
- náklady na splátky leasingové společnosti za věci, které byly dříve ve vlastnictví nájemce a byly následně prodány leasingové společnosti a pronajaty nájemcem (zpětný leasing),
- zvýšení cen vstupů, které v době zpracování kalkulace věcně usměrňované ceny nebyly spotřebovávány,
- náklady spojené s dlouhodobě nevyužitým majetkem,
- odpisy promlčených a nedobytných pohledávek bez ohledu na jejich daňovou uznatelnost,
- náklady vynaložené formou sponzorování sportovních a kulturních akcí,
- výplaty dividend.
Přiměřeným ziskem je zejména zisk (před zdaněním) spojený s výrobou a prodejem zboží podléhajícího věcnému usměrňování cen určený na pořízení hmotného a nehmotného majetku a pozemků, na zvýšení základního kapitálu, na tvorbu fondů, jejichž tvorba a naplňování je uloženo jinými právními předpisy.
Položka číslo ... Název
1. Povrchová voda20) odebraná z vodních toků a ostatních povrchových vod
Pro účely regulace cen21) platí.
1. Do ceny nelze zahrnovat náklady na činnosti a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou předmětem dotací poskytovaných ze státního rozpočtu, ze státních fondů, popřípadě hrazeny z jiných zdrojů, a rovněž náklady a zisk za činnosti poskytované prodávajícím za úplatu.
2. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné16) prodávajícím.
3. Prodávající je povinen předložit kupujícímu na jeho žádost kalkulaci ceny vytvořené v souladu s touto položkou.
2. Pitná voda22) dodávaná odběratelům23)
Pitná voda dodávaná do vodovodní sítě pro veřejnou potřebu jiné osobě, než je odběratel („předaná voda”)
Odpadní voda24) odvedená kanalizací25) nečištěná a odpadní voda odvedená kanalizací čištěná
Odpadní voda převzatá do kanalizačního systému od jiné osoby, než je odběratel („převzatá voda odpadní“)
Tato položka se vztahuje na dodávky pitné vody z vodovodu a na odvádění a čištění odpadních vod kanalizací podle jiného právního předpisu.26)
Pro účely regulace cen platí
1. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné16) prodávajícím.
2. Do ceny nelze zahrnovat náklady a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou dotovány ze státního rozpočtu, ze státních fondů nebo z rozpočtu krajů a obcí, popřípadě hrazeny z jiných zdrojů.
3. Ekonomicky oprávněným nákladem je nájemné za pronájem infrastrukturního vodohospodářského majetku (movitého a nemovitého majetku), který je používán výlučně k výrobě a dodání (rozvodu) pitné vody nebo na odvádění a čištění, popřípadě zneškodňování, odpadních vod. Nájemné zahrnuje prostředky na obnovu vodovodů a kanalizací27), investice související s rozvojem (rozšířením) vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu a na správu majetku, včetně případného přiměřeného zisku vlastníka vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu. Prokázání zahrnutého přiměřeného zisku v nájemném je předmětem dohody vlastníka a nájemce.
4. Do ceny nelze zahrnout odpisy infrastrukturního majetku nepotřebného pro výrobu a dodání (rozvod) pitné vody nebo na odvádění a čištění, popřípadě zneškodňování, odpadních vod, kromě infrastrukturního majetku sloužícího prokazatelně k zajištění pohotovosti dodávek vody a odvádění a čištění vody.
5. Náklady za výrobky a služby přeúčtovávané v rámci účetní jednotky, které jsou uplatňovány v ceně vody, nesmí obsahovat zisk. To neplatí pro cenu předané vody a převzaté vody odpadní v rámci prodávajícího jako jedné účetní jednotky, pokud je na ni zpracována samostatná kalkulace podle pravidel této položky.
6. Do ceny nelze zahrnout náklady vynaložené na jinou než regulovanou činnost, které jsou zahrnuty v jiných tržbách než za vodné a stočné.
7. Do věcně usměrňované ceny se zahrnují prostředky na obnovu vodovodů a kanalizací podle jiného právního předpisu27).
8. Do věcně usměrňované ceny lze zahrnout poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových podle jiného právního předpisu28) včetně té části poplatku, jejíž zaplacení bylo odloženo rozhodnutím České inspekce životního prostředí.
9. Pokud je rozhodnuto29) o uplatnění dvousložkové formy vodného a stočného, může být vyčleněno nejvýše 20 % z celkových ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku pro dané období pro výpočet pevné složky30), pro ceny sjednávané pro období od 1.1.2015 může být pro výpočet pevné složky vyčleněno nejvýše 15 % z celkových ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku.
10. Za každý další započatý den, kromě prvních 24 hodin nefunkčnosti vodovodního nebo kanalizačního systému, musí být na žádost kupujícího poskytnuta přiměřená sleva z pevné složky. Na tuto okolnost musí být kupující ve smlouvě výslovně upozorněn.
11. Pro určení přiměřeného zisku zajišťujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu podle §2 odst. 7 písm. b) zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, platí:
a) tuto část přiměřeného zisku zahrnuje do kalkulace věcně usměrňované ceny prodávající disponující hmotným kapitálem i know-how pro výrobu a prodej zboží s regulovanou cenou, a to bez ohledu na formu vlastnictví, organizační členění či model provozování vodohospodářského majetku,
b) pokud prodávající zahrne do výpočtu přiměřeného zisku zajišťujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu majetek vlastníka infrastrukturního vodohospodářského majetku, je povinen prokázat, že tento zisk, nebo jeho část, již není vytvářen jiným subjektem, například v nájemném podle bodu 3.
12. Přiměřený zisk zajišťující přiměřenou návratnost použitého kapitálu (PZNK) se vypočítá pomocí vzorce:
PZNK = OPK × WACC + RO,
Kde:
OPK - je celková hodnota kapitálu použitého pro potřeby výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou,
WACC - je míra výnosnosti použitého kapitálu stanovená Ministerstvem financí,
RO - je hodnota finančních prostředků potřebných a nekrytých vlastními a cizími zdroji podle plnění plánu obnovy vodohospodářské infrastruktury v příslušném roce. Tato hodnota může být zahrnuta do přiměřeného zisku zajištujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu, pouze pokud je v plné výši využita pro plnění plánu obnovy a navíc pouze u společností, které vedle výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou jsou zároveň vlastníkem používané infrastruktury. V ostatních případech je jeho hodnota rovna nule.
13. Celkovou hodnotu použitého kapitálu (OPK) tvoří jednotlivé složky, kterými jsou:
a) infrastrukturní majetek (IM),
b) provozní majetek (PM),
c) pracovní kapitál (PK),
d) zohlednění nákupu společnosti (ZNS).
Způsob určení jednotlivých složek použitého kapitálu je uveden v příloze č. 3 tohoto výměru.
14. Účetní hodnota infrastrukturního majetku, který je prokazatelně potřebný k výrobě a prodeji zboží s regulovanou cenou včetně majetku, jehož odpisy jsou považovány za oprávněné v souladu s ustanovením bodu 4, musí být doložitelná jako zůstatková hodnota aktiv u příslušného subjektu ve smyslu bodu 11, popř. z jeho podrozvahových účtů. Do hodnoty infrastrukturního majetku nemůže být zahrnut majetek, který byl financován prostřednictvím dotace (v případě částečného pořízení z dotace se nezahrnuje příslušná část hodnoty majetku takto pořízeného).
15. Účetní hodnota provozního majetku, který je prokazatelně potřebný k výrobě a prodeji zboží s regulovanou cenou, musí být doložitelná obdobně jako u infrastrukturního majetku.
16. Hodnota pracovního kapitálu, který je prokazatelně potřebný k výrobě a prodeji zboží s regulovanou cenou, se vypočte způsobem stanoveným v příloze č. 3 tohoto výměru.
17. Hodnota zohlednění nákupu společnosti vyjadřuje rozdíl mezi prokazatelně vynaloženými prostředky na nákup společnosti prodávajícím a výší vlastního kapitálu společnosti v čase nákupu. Tento rozdíl musí být upraven na hodnotu, která dosud nebyla pokryta již realizovanými výnosy z tohoto majetku. Tento rozdíl může vzniknout pouze před datem 1.1.2013. Promítnutí této složky do hodnoty použitého kapitálu je možné až po předchozím rozhodnutí Ministerstva financí na základě žádosti prodávajícího.
18. Míra výnosnosti použitého kapitálu je stanovena ve výši 7 %. Pokud prodávající prokáže, že stanovená míra výnosnosti je v jeho případě nedostatečná, může rozhodnout o míře výnosnosti Ministerstvo financí rozhodnutím podle §10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
19. Meziroční nárůst hodnoty přiměřeného zisku (CPZ) zahrnutého do kalkulace ceny za 1 m3 vody dodané nebo odvedené na rok 2014 musí odpovídat vztahu CPZt1/CPZt0 ≤ 1,05, na rok 2015 pak musí odpovídat vztahu CPZt1/CPZt0 ≤ 1,07. Při zpracování kalkulace ceny pro rok 2015 je výchozím obdobím rok 2014. Ve výjimečných případech prodávající před sjednáním cen pro další období může předložit Ministerstvu financí žádost s odůvodněním potřeby uplatnění vyššího nárůstu zisku, který může promítnout do ceny až po vydání souhlasného rozhodnutí Ministerstva financí. Prodávající sestavuje každoročně průkaz o rozdělení celkového zisku v rozsahu podle přílohy č. 4.
20. Prodávající je povinen předložit kupujícímu na jeho žádost kalkulaci ceny vytvořené podle této položky. Kalkulace ceny prokazující dodržení pravidel regulace podle §11 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, kromě subjektů postupujících podle bodu 21, zpracovává v členění nákladových položek odpovídajícím příloze č. 19 vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů. Tato struktura kalkulace je pro prodávajícího závazná i při předávání údajů pro databáze spravované Ministerstvem zemědělství.
21. U subjektů, které postupují podle přílohy č. 7 Operačního programu Životní prostředí pro období 2007 - 2013 Dohoda mezi Českou republikou a Evropskou komisí na „Podmínkách přijatelnosti vodohospodářských projektů pro Operační program Životní prostředí v programovacím období 2007 - 2013“ předložených EK 6. srpna 2007 a používají k naplnění těchto podmínek pro čerpání prostředků k tomuto účelu v nich stanovený postup pro výpočet ceny, se považuje tento postup za postup podle této položky. Tyto subjekty v rámci vedení cenové evidence sestavují kalkulaci cen postupem podle věty třetí bodu 20. pouze pro účely v ní uvedené.
3. Užití železniční infrastruktury celostátních a regionálních drah
1. Cenová regulace platí pro dráhy celostátní a regionální podle §3 odst. 1 písm. a) a b) zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Provozovatel dráhy a přídělce odpovídají za uplatnění rovnocenných a nediskriminačních cen pro všechny dopravce, kterým jsou poskytovány regulované služby podle odstavce 2 stejného druhu na stejné anebo podobné části železniční infrastruktury.
2. Cena za užití železniční infrastruktury zahrnuje cenu přídělce za přidělení kapacity dopravní cesty a cenu provozovatele dráhy za použití dopravní cesty pro jízdu vlaku a za traťový přístup k zařízením služeb (dále jen "regulované služby")31). Cena se kalkuluje na jednotku dopravního výkonu vlaku "vlakový kilometr" a "hrubý tunový kilometr".
3. Do věcně usměrňované ceny za regulované služby lze zahrnout pouze náklady přímo vynaložené na provoz železniční dopravy, kterými se rozumí ekonomicky oprávněné náklady vynaložené na jízdu vlaku na železniční infrastruktuře snížené o nepřímé nákladové položky.
4. Cena za regulované služby zahrnuje náklady provozovatele dráhy přímo vynaložené na
a) přidělení kapacity dopravní cesty,
b) zajištění provozování dráhy (řízení provozu),
c) zajištění provozuschopnosti dráhy (údržba a opravy infrastruktury),
d) zajištění traťového přístupu k zařízením služeb31).
Náklady podle písmene b) a c) zahrnují pouze náklady spojené s použitím dopravní cesty pro jízdu vlaku.
5. Za náklady přímo vynaložené na provoz železniční dopravy nelze kromě nákladů uvedených v úvodu Části II. tohoto výměru považovat ani:
- výdaje na pořízení zásob;
- náklady na provozuschopnost dráhy spojené s odstraňováním škody na majetku;
- náklady (výdaje) na zprostředkování a na činnost jiných osob, které jsou již součástí vlastních nákladů vlastníka, přídělce nebo provozovatele dráhy, anebo na činnosti, které by mohl zabezpečit vlastník, přídělce nebo provozovatel dráhy sám, anebo prostřednictvím jiných osob s nižšími náklady, než jsou náklady provozovatele;
- členské příspěvky a náklady na činnost jiných osob;
- náklady vyplývající z chyb ve výpočtech, v kalkulačních propočtech, anebo v účetnictví;
- pokuty za nedodržení odběrních limitů energie; náklady na zdravotní prohlídky pro zaměstnance;
- náklady na vzdělávání zaměstnanců;
- příspěvky zaměstnavatele na kapitálové životní pojištění a penzijní připojištění zaměstnanců;
- příspěvky zaměstnavatele na komplexní ozdravné pobyty zaměstnanců;
- náklady na finanční a derivátové operace;
- finanční náklady spojené s úhradou úroků z úvěrů, dluhopisů nebo dalších finančních instrumentů;
- odpisy hmotného a nehmotného majetku a náklady na vyřazený hmotný a nehmotný majetek včetně zůstatkové ceny vyřazeného hmotného a nehmotného majetku;
- vnitropodnikové výkony;
- další režijní náklady.
6. Kalkulace ceny za regulované služby musí být zpracována na jednotlivé kategorie drah, druhy dopravy a trakce, u kterých je uplatňována rozdílná cena za regulované služby, a nesmí zahrnovat část dotace kryjící náklady přímo vynaložené na regulované služby poskytnuté ze státního rozpočtu, státních fondů či rozpočtů krajů a obcí, popř. prostředky hrazené z jiných zdrojů, na běžný rok.
7. Pokud je na určité části infrastruktury uplatňována přirážka k regulované ceně za regulované služby v souladu s odstavcem 8, je nutno provést kalkulaci této ceny samostatně.
8. Přirážku je možné uplatnit na části infrastruktury s nedostatkem kapacity dopravní cesty během období přetížení; přirážka za regulované služby nesmí přesáhnout 100% regulované ceny.
9. S ohledem na povinnosti přídělce uložené mu jiným právním předpisem32) se cena za regulované služby vykalkuluje s platností pro dobu trvání jízdního řádu a zveřejňuje se v Prohlášení o dráze. V průběhu platnosti Prohlášení o dráze nemá provozovatel dráhy povinnost upravovat vyhlášenou cenu podle měnící se výše nákladových vstupů, ze kterých se cena kalkuluje.
4. Veřejná linková osobní vnitrostátní silniční doprava a železniční osobní vnitrostátní doprava provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu10) - z toho jen rozsah a výše poskytovaných slev a bezplatné přepravy
Pro sjednávání cen platí určené podmínky stanovené v příloze č. 2 tohoto výměru.
5. Doprava osob železniční vnitrostátní (jízdné) kromě dopravy osob železniční vnitrostátní provozované v rámci Integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu10) se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 2
Pro účely regulace cen platí:
1. Určené podmínky uvedené v příloze č. 5 tohoto výměru.
2. Věcně usměrňovaná cena zahrnuje
a) ekonomicky oprávněné náklady na:
aa) provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava osob)
ab) provozování a provozuschopnost železniční dráhy (dopravní cesty) pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu, z toho na:
- řízení provozu železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy na dopravní cestě. Výše nákladů musí být snížena o tu část, která je vynakládána na dopravu zajišťovanou jinými dopravci (použití železniční dopravní cesty).
- infrastrukturu dopravní cesty železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy. Výše nákladů musí být snížena o tu část, která je vynakládána na dopravu zajišťovanou jinými dopravci (použití železniční dopravní cesty).
b) zaplacené ceny za použití železniční dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu, pokud ji provozovatel drážní dopravy platí jinému subjektu,
c) přiměřený zisk33), který se váže k provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy.
3. Kalkulace věcně usměrňované ceny musí být provedena na jednotlivé kategorie vlaků osobní přepravy, u kterých je uplatňováno rozdílné jízdné. Pokud je k jízdnému uplatňována cena (příplatek) za použití vlaků vyšší kvality (či jiné kategorie), je dopravce povinen provést kalkulaci této ceny (příplatku) samostatně.
Věcně usměrňované ceny vykalkulované za jednotlivé kategorie vlaků musí odpovídat vztahu:
kde
N = ekonomicky oprávněné náklady na provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava osob) a provozování a provozuschopnost železniční dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu předcházejícího roku zvýšené o prokazatelné náklady na vstupech běžného roku,
Z = přiměřený zisk vztahující se k provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy odpovídající podmínkám běžného roku,
T = plánované tržby za železniční veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu (jízdné, příplatky uplatňované k jízdnému pro vlaky vyšší kvality, za místenku, lehátko, lůžko, cenné známky k průkazkám na slevu apod.) na běžný rok bez daně z přidané hodnoty,
D = dotace poskytnuté ze státního rozpočtu, státních fondů či rozpočtů krajů a obcí, popř. prostředky hrazené z jiných zdrojů, na provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy a na dopravní cestu železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy na běžný rok.
4. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné16).
6. Veřejná vnitrostátní pravidelná autobusová doprava (dále jen „linková doprava“) kromě městské a příměstské dopravy podle položky č. 7 a veřejné linkové dopravy vnitrostátní provozované v rámci Integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu10) se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 2
Pro účely regulace cen platí:
1. Určené podmínky uvedené v příloze č. 6 tohoto výměru.
2. Dopravce propočte pro běžný rok věcně usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného na základě cen uvedených v příloze č. 6 upravených koeficientem k, jehož výše nesmí přesáhnout hodnotu vypočtenou podle vzorce
kde
N = ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy v roce 2012. Za ekonomicky oprávněný se považuje i náklad na pohonné hmoty určený na základě ocenění fixní cenou dohodnutou s bankou v rámci uzavřené smlouvy na zajištění ceny nakoupených pohonných hmot pro maximálně dohodnuté množství pohonných hmot s připočtením dalších pořizovacích nákladů (zejména spotřební daň a obchodní přirážka distributorů). Tato fixní cena se může uplatnit nejdéle na období 12 měsíců. Pro další období je nutno zohlednit vývoj aktuálních cen pod cenovou fixací.
Z = přiměřený zisk odpovídající podmínkám roku 2012 podle bodu 3.,
T = tržby celkem bez daně z přidané hodnoty za linkovou dopravu v roce 2012,
D = prostředky poskytnuté z rozpočtu krajů a obcí za plnění smlouvy o závazku veřejné služby nebo smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících v roce 2012,
n = roční růst provozních nákladů roku 2014 ve výši 1,063.
3. Přiměřený zisk se vypočítá podle vzorce:
kde
Z = přiměřený zisk,
A = počet autobusů dopravce nezbytných pro zajišťování linkové dopravy, za takový se považuje autobus, který ujede ve veřejné linkové dopravě v daném roce více než 80 % kilometrů z celkového počtu ujetých kilometrů,
CA = cena autobusu ve výši 4,5 mil. Kč,
I = roční objem investic souvisejících s provozováním linkové dopravy, popř. podíl z budoucí investice připadající na příslušný rok,
d = koeficient zdanění ve výši 0,19 (vychází z výše daně z příjmů právnických osob pro rok 2014),
f = koeficient povinného přídělu do fondů ve výši 0,05 u podniků s nenaplněným rezervním fondem, ve výši 0 u podniků s naplněným rezervním fondem,
OA = částka celkových uplatněných účetních odpisů autobusů používaných v linkové dopravě,
OI = částka celkových uplatněných účetních odpisů investic souvisejících s provozováním linkové dopravy,
DA = částka přiznané dotace ze státního rozpočtu a z rozpočtů krajů nebo rozpočtů obcí na nákup nově vyrobených autobusů.
Investicemi souvisejícími s provozováním linkové dopravy se rozumí investice do:
- technické základny (např. garáže, odstavné plochy, mycí linky, čerpací stanice),
- informačních a odbavovacích systémů pro cestující,
- vybavení autobusových nádraží, autobusových stanovišť a zastávek a technického zařízení pro řízení provozu, jsou-li vlastnictvím dopravce.
Všechny údaje se vztahují k roku 2012.
4. Dopravce, který začal provozovat pravidelnou linkovou dopravu po roce 2012, vypočte koeficient k v roce zahájení provozu podle vzorce
kde
N = eekonomicky oprávněné náklady. Za ekonomicky oprávněný se považuje i náklad na pohonné hmoty určený na základě ocenění fixní cenou dohodnutou s bankou v rámci uzavřené smlouvy na zajištění ceny nakoupených pohonných hmot pro maximálně dohodnuté množství pohonných hmot s připočtením dalších pořizovacích nákladů (zejména spotřební daň a obchodní přirážka distributorů). Tato fixní cena se může uplatnit nejdéle na období 12 měsíců. Pro další období je nutno zohlednit vývoj aktuálních cen pod cenovou fixací.
Z = přiměřený zisk,
t = 25,6 pro případy zahájení provozu v roce 2013,
t = 25,7 pro případy zahájení provozu v roce 2014,
S = propočtené množství km ujetých jednotlivými spoji na všech provozovaných linkách.
Pro výpočet koeficientů se použijí údaje o skutečném, a není-li, o předpokládaném rozsahu linkové dopravy v roce jejího zahájení. Ustanovení bodu 3. se použije přiměřeně.
5. Věcně usměrňovaná cena plného (obyčejného) a zlevněného jízdného se zaokrouhluje na celé koruny (t.j. do 0,50 Kč dolů a od 0,50 Kč včetně nahoru) s tím, že současně musí být splněny podmínky uvedené v části II. Čl. 1 přílohy č. 6 tohoto výměru.
6. Takto propočtenou cenu může dopravce zvýšit na spojích, odsouhlasených příslušným dopravním úřadem, až o 20 %. V pracovní dny nemůže podíl spojů s takto navýšenou cenou přesáhnout 20 % z celkového počtu spojů provozovaných dopravcem.
7. Propočet věcně usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného podle bodu 2. této položky se nevztahuje pro propočet jízdného na linkách provozovaných v rámci integrovaných veřejných služeb10) pro tarifní pásma do 30 km včetně.
7. Doprava osob městská hromadná a příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy - z toho jen rozsah a výše poskytovaných slev a bezplatné přepravy
Pro účely regulace cen platí tyto určené podmínky:
a) bezplatně se přepravují
- děti do 6 let,
- držitelé karty sociálních systémů, která slouží jako průkaz „ZTP“ a „ZTP/P“ nebo průkazu „ZTP“ a „ZTP/P“ včetně průvodce a vodícího psa34);
b) za nejvýše polovinu plné časové jízdenky nepřenosné s platností nejméně jeden měsíc se na území města přepravují
- děti od 6 do 15 let,
- žáci a studenti všech škol do věku 26 let, kteří plní povinnou školní docházku nebo se soustavně připravují na budoucí povolání ve střední, vyšší odborné, vysoké nebo speciální škole v denní nebo prezenční formě studia35).
8. Sběr, přeprava, třídění a odstraňování komunálního odpadu vymezeného ve skupině 20 katalogu odpadu uvedeného ve vyhlášce, kterou se provádí zákon o odpadech36)
Pro účely regulace cen platí:
1. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné16) prodávajícím.
2. Do ceny nelze zahrnout náklady a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou dotovány ze státního rozpočtu, ze státních fondů nebo rozpočtů krajů a obcí, popřípadě hrazeny z jiných fondů.
3. Do ceny lze zahrnout pouze řádně účtované rezervy na opravu hmotného majetku tvořené podle jiného právního předpisu37). Zanikne-li důvod tvorby zákonných rezerv nebo nedojde-li k čerpání rezerv, musí být tyto rezervy zrušeny v celkové neuplatněné výši podle jiného právního předpisu37) a odečteny od ekonomicky oprávněných nákladů v roce zrušení rezervy. U rezerv na více let lze uplatnit časové rozložení nákladů.
4. Do ceny lze zahrnout poplatek za ukládání odpadu na skládky podle jiného právního předpisu36), s výjimkou případu, kdy původcem odpadu je obec a ukládá odpad na skládku, která je na jejím katastrálním území. V takovém případě nelze do ceny zahrnout základní složku poplatku, která se od obce nevybírá.
5. Do ceny nelze zahrnout penále za neodvedený poplatek za ukládání odpadu na skládky podle jiného právního předpisu36).
6. Do ceny lze zahrnout náklady na finanční rezervu na rekultivaci, zajištění péče o skládku a asanaci po ukončení jejího provozu podle jiného právního předpisu36).
7. Náklady na uložení komunálního odpadu na skládce lze do věcně usměrňované ceny zahrnout pouze do výše odpovídající skutečnému množství komunálního odpadu uloženého na skládky. Toto množství se prokazuje na základě hlášení o produkci a nakládání odpady podle jiného právního předpisu.38)
9. Služby krematorií, z toho jen zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi, uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením včetně ceny urny, kromě služeb se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 7
10. Pronájem obřadních místností pro smuteční obřady, kromě pronájmů se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 8
11. Služby hřbitovní poskytované v souvislosti s pronájmem a užíváním veřejného pohřebiště13), kromě služeb se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 10
12. Pohřební služby, pouze služby spojené s pohřbením, které zajišťuje obec podle právního předpisu o pohřebnictví (§5 zákona č. 256/2001 Sb.)
Pro účely regulace cen platí:
Do věcně usměrňované ceny lze zahrnout pouze tyto položky:
použití chladícího boxu, zpracování žádosti o pohřbení, cena rakve a vložky do rakve případně cena transportního vaku, cena za oblečení a za úpravu zemřelého, cena rubáše, uložení zemřelého do rakve včetně manipulace s rakví, přeprava zemřelého, cena za zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi včetně uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením, cena za urnu, rozptyl nebo vsyp zpopelněných lidských pozůstatků nebo uložení urny do úložiště jednotlivých uren nebo uložení do hrobu nebo hrobky, ostatní náklady spojené se zajištěním uvedených činností.
Uvedené činnosti lze do ceny zahrnout pouze za podmínky jejich skutečného provedení.
Při opakování stejné služby lze do ceny zahrnout cenu této služby pouze jednou.
Část III.
Obecná a zrušující ustanovení
1. Úředně stanovenými cenami uvedenými v části I. tohoto výměru se rozumí ceny včetně daně z přidané hodnoty podle jiného právního předpisu.39)
2. Pro zařazení zboží do položky je rozhodující slovní popis položky.
3. Zrušují se výměry MF:
č. 01/2013 (Cenový věstník částka 13/2012),
č. 02/2013 (Cenový věstník částka 9/2013).
Část IV.
Účinnost
Výměr nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2014 s výjimkou ustanovení položky č. 3 v části II. výměru, která nabývají účinnosti 1. prosince 2013.