Věstník MZd ČR, částka 3/2018
Akreditovaný kvalifikační kurz
LABORATORNÍ METODY V ASISTOVANÉ REPRODUKCI
1.1 Určení
1.2 Uplatnění absolventa
1.3 Organizační zabezpečení kurzu
1.4 Předpokládané výsledky vzdělávání
1.5 Odborné vědomosti, dovednosti a znalosti
2 Charakteristika vzdělávacího programu
2.1 Postup při zařazení do akreditovaného kvalifikačního kurzu
2.2 Organizace výuky
2.3 Metody výuky
2.4 Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
3.1 Základní modul (ZM1 a ZM2)
3.2 Odborné moduly (OM1-3)
3.3 Praxe
4 Požadavky na zajištění realizace kvalifikačního kurzu
5 Seznam doporučené studijní literatury
Pořádá akreditované zařízení, kterému byla udělena akreditace Ministerstvem zdravotnictví podle §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), v platném znění (dále jen „zákon č. 96/2004 Sb.“).
1 Profil absolventa
1.1 Určení
Akreditovaný kvalifikační kurz je určen pro absolventy akreditovaného magisterského studijního oboru přírodovědného zaměření, kteří chtějí získat odbornou způsobilost k výkonu povolání odborného pracovníka v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků. Jedná se o pracovníky podle §26 odst. 1 písm. b) zákona č. 96/2004 Sb., kteří jsou ve smyslu §26 odst. 3 zákona č. 96/2004 Sb. a §27 a §142 vyhlášky č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška č. 55/2011 Sb.“) oprávněni pod odborným dohledem provádět výkony asistované reprodukce, to je provádět manipulaci a mikromanipulaci s lidskými reprodukčními buňkami při léčbě poruch plodnosti, včetně oplození mimo mateřský organizmus, kultivaci lidských embryí in vitro, diagnostiku embryí a jejich přípravu pro transfer do dělohy.
1.2 Uplatnění absolventa
Úspěšným ukončením akreditovaného kvalifikačního kurzu, získává pracovník odbornou způsobilost k výkonu povolání odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků podle §26 odst. 3 zákona č. 96/2004 Sb.
Účast na akreditovaném kvalifikačním kurzu se považuje za zvyšování kvalifikace, podle zvláštního právního předpisu (Zákoník práce).
1.3 Organizační zabezpečení kurzu
Akreditovaný kvalifikační kurz je realizován modulovým způsobem v akreditovaném zařízení. Skládá se ze základních a odborných modulů.
Celková délka akreditovaného kvalifikačního kurzu je minimálně 8 týdnů v průběhu 6 měsíců.
V průběhu celého vzdělávání musí účastník absolvovat:
- 110 hodin přímé teoretické výuky v akreditovaném zařízení,
- nepřímou teoretickou výuku a samostudium,
- 100 hodin, tj. 4 týdny odborné praxe v rámci odborného modulu.
Do vzdělávání se započte část dříve absolvovaného studia, pokud odpovídá některé části akreditovaného kvalifikačního kurzu, a část odborné praxe určené vzdělávacím programem, kterou účastník vykonal v jiném než akreditovaném zařízení podle §51 odst. 8 zákona č. 96/2004 Sb. O jeho započtení vydává akreditované zařízení potvrzení, v případě pochybností o započtení rozhodne na žádost účastníka vzdělávání nebo akreditovaného zařízení MZ ČR.
1.4 Předpokládané výsledky vzdělávání
Absolvováním akreditovaného kvalifikačního kurzu laboratorní metody v asistované reprodukci se získá odborná způsobilost k výkonu povolání odborný pracovník v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků podle §26 odst. 1 písm. b) zákona č. 96/2004 Sb., opravňující především k výkonu činností stanovených v §26 odst. 3 zákona č. 96/2004 Sb. a v §27 a §142 vyhlášky č. 55/2011 Sb., a to pod dohledem odborného pracovníka v laboratorních metodách a přípravě léčivých přípravků se specializovanou způsobilostí v oboru Klinická embryologie.
1.5 Odborné vědomosti, dovednosti a znalosti
Obsah kurzu je rámcově stanoven v §25 odst. 4 vyhlášky č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání tak, aby si absolvent osvojil teoretické znalosti a praktické dovednosti v souladu s minimálními požadavky danými uvedenou vyhláškou.
2 Charakteristika vzdělávacího programu
2.1 Postup při zařazení do akreditovaného kvalifikačního kurzu
Je stanoven §51 odst. 4 zákona č. 96/2004 Sb.
2.2 Organizace výuky
Akreditovaný kvalifikační kurz je realizován kombinovanou formou (tj. formou celodenní průpravy a samostudia), kdy rozsah teoretické a praktické výuky odpovídá délce stanovené týdenní pracovní doby. Akreditovaný kvalifikační kurz se ukončuje závěrečnou zkouškou před zkušební komisí podle §52 zákona č. 96/2004 Sb. a §13 vyhlášky č. 189/2009 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních), v platném znění, kterou se upravují podrobnosti o konání atestační zkoušky, zkoušky k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušky akreditovaných kvalifikačních kurzů, aprobační zkoušky a zkušební řád pro tyto zkoušky.
Úspěšný absolvent získá osvědčení o odborné způsobilosti k výkonu povolání odborného pracovníka v laboratorních metodách a v přípravě léčivých přípravků podle §26 zákona č. 96/2004 Sb.
2.3 Metody výuky
Přednášky, semináře, samostudium a konzultace;
Praxe v rámci odborného modulu.
Ve výuce jsou respektovány zvláštnosti vzdělávání dospělých, kdy jsou uplatňovány metody včetně metod aktivizujících, které napomáhají vytvoření požadovaných dovedností a postojů.
2.4 Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany při práci, hygieny práce a požární ochrany. Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků aktuálně platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Požadavky jsou doplněny o informace o rizicích v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací o opatřeních na ochranu před působením zdrojů rizik.
3 Učební plán
Učební plán pro odborného pracovníka zaměřeného na laboratorní metody v asistované reprodukci se skládá z níže uvedených základních a odborných modulů.
Cíl předmětů: poskytnout znalosti v uvedených okruzích.
Moduly |
Minimální počet hodin |
Neodkladná první pomoc |
2 dny/ 12 hodin |
Základy zdravotnické legislativy |
1 den/ 8 hodin |
Teoretické základy oboru |
3 dny/ 24 hodin |
Techniky asistované reprodukce |
8 dní/ 66 hodin |
Praxe v embryologické a andrologické laboratoři |
100 hodin |
Celkem |
210 hodin |
3.1 Základní modul (ZM1 a ZM2)
ZM1 |
Neodkladná první pomoc |
Počet hodin |
Rozsah |
2 dny/12 hodin |
|
Metody výuky |
Přednášky, praktický nácvik |
|
První pomoc |
Zahájení, řetěz přežití a jeho články; Úloha ZZS v ČR, jejich organizace; Základní životní funkce; Bezprostřední ohrožení života - příčiny, výskyt a příznaky. Náhlá zástava krevního oběhu, výskyt, diagnóza, základní a rozšířená neodkladná resuscitace /NR/. Automatizovaná externí defibrilace: historie vzniku NR, definice, zásady a ukončení NR, terapeutické postupy. Bezvědomí, mdloba, křeče. Dušnost - kardiálního, nekardiálního původu. Zvláštnosti urgentních stavů u dětí. |
6 |
Traumatologie |
Úrazy: krvácení a jeho stavění, zlomeniny, šok, luxace, termická traumata, úrazy elektrickou energií. |
1 |
Krizová připravenost |
Krizový management, integrovaný záchranný systém. Praktická výuka na modelech. Ověření znalostí testem. |
5 |
.
ZM2 |
Základy zdravotnické legislativy |
Počet hodin |
Rozsah |
1den/8 hodin |
|
Metody výuky |
Přednášky |
|
Systém zdravotnictví |
Systém zdravotnictví a zdravotních služeb. Základní práva občanů v péči o zdraví, základní povinnosti zdravotnických pracovníků. Občanský zákoník, zákon č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, zákon č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách, zákon č. 296/2008 Sb. o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů. Financování zdravotnictví. Postavení a kompetence MZ a krajů. Podpora a ochrana veřejného zdraví, orgány a zařízení veřejného zdraví, prevence nozokomiálních nákaz. Vybrané části zákona č. 268/2014 Sb. o zdravotnických prostředcích a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 89/2012 Sb. o zdravotnické dokumentaci. |
4 |
Etika |
Základní kategorie etiky. Základní principy a aplikace v medicíně. Zdroje a obsah lidského jednání, pravidla správného jednání, etika mezilidských vztahů. Hippokratova přísaha, lékařské kodexy a české zákony. Otázky moderní genetiky a embryologie. Transplantace a experimenty na člověku. Etika chronicky nemocných a handicap. Problematika pravdy u lůžka pacienta. Kritické momenty na konci života, koma a definice smrti. Etika výzkumné práce. |
4 |
3.2 Odborné moduly (OM1-3)
OM1 |
Teoretické základy oboru |
Počet hodin |
Rozsah |
3 dny/24 hod |
|
Metody výuky |
Přednášky, semináře, konzultace, demonstrační, názorné aj. |
|
Základy anatomie a fyziologie pohlavního ústrojí, obecné a speciální embryologie |
Stavba a funkce mužského a ženského pohlavního ústrojí. Ovulační cyklus. Hormonální regulace lidské reprodukce. Principy embryogeneze. Oogeneze a spermatogeneze. Periodizace vývoje člověka. Stavba a funkce spermie. Stavba a funkce oocytu. Oplození a preimplantační vývoj embrya. Blastogeneze, embryogeneze. Vývoj jednotlivých orgánových systémů. Embryonální vývoj pohlavních žláz. Základy teratologie. |
20 |
Základy klinické asistované reprodukce |
Definice neplodnosti. Příčiny neplodnosti. Indikace pro léčbu metodami AR. Stimulace ovulace. Odběr vajíček. Transfer embrya. Hormonální podpora implantace embrya. Komplikace asistované reprodukce. |
4 |
.
OM2 |
Techniky asistované reprodukce |
Počet hodin |
Rozsah |
8 dní/66 hodin |
|
Metody výuky |
Přednášky, semináře, konzultace, demonstrační, názorné aj. |
|
Zásady práce v embryologické laboratoři a ochrana reprodukčních buněk |
Režim a pohyb v embryologické laboratoři. Aseptické postupy, postupy vylučující záměnu reprodukčních buněk. Používané materiály a roztoky a jejich uchovávání. Logistika v embryologické laboratoři. Management kvality v embryologické laboratoři. Řízená dokumentace v embryologické laboratoři. Propouštění reprodukčních buněk a embryí. |
2 |
Ochrana reprodukčních buněk |
Legislativa o ochraně lidských reprodukčních buněk. Základy mikrobiologie a epidemiologie. Ochrana reprodukčních buněk a embryí před zevní a křížovou kontaminací. Ochrana reprodukčních buněk a embryí před fyzikálními a chemickými noxami. |
8 |
Přístrojové vybavení embryologické laboratoře |
Mikroskopy a jejich typy, základy optiky mikroskopů. Inkubátory pro reprodukční buňky. Laminární boxy. Mikromanipulátory. Centrifugy. Měření teploty a koncentrace vodíkových iontů. |
10 |
Principy vyšetření spermiogramu |
Smysl vyšetření spermiogramu. Manuál WHO 2010. Klasické a instrumentální metody vyšetření ejakulátu. Zhotovení a barvení nátěru spermií. Vyhodnocení morfologie spermií. |
8 |
Kultivační media |
Obecné složení kultivačních medií. Pufry využívané v kultivačních mediích, ekvilibrace. Makromolekulární složky kultivačních medií. Typy medií a jejich použití. |
6 |
Techniky zpracování spermií pro oplození |
Centrifugace spermií. Gradientová centrifugace spermií. Metoda swimm up. Méně obvyklé metody selekce spermií. |
2 |
Základy mikromanipulace |
Typy mikromanipulátorů pro klinickou embryologii. Mikromanipulační nástroje. Zásady mikromanipulace. |
6 |
Techniky oplození in vitro |
Faktory ovlivňující oplození in vitro. Oplození bez mikromanipulace a s mikromanipulací, ICSI, PICSI, IMSI. Vyhodnocení výsledku oplození. |
4 |
Vývoj lidského embrya in vitro a hodnocení jeho kvality |
Stadia vývoje, časování vývoje, specifické znaky kvality vývoje u jednotlivých stadií. Metody optického záznamu vývoje embryí a jejich význam. |
8 |
Hodnocení kvality práce embryologické laboratoře |
Vedení záznamů o práci v embryologické laboratoři. Kritéria hodnocení výsledků laboratoře. Hodnocení výsledků jednotlivých metod. Hodnocení výsledků jednotlivých pracovníků. |
8 |
Komunikace s léčeným párem |
Interpretace hodnot spermiogramu při komunikaci s vyšetřovaným, sdělování výsledku oplození, kultivace embryí, preimplantačního genetického testování, výběru embrya pro transfer, těhotenského testu. Vysvětlení páru při žádosti o poskytování údajů o průběhu těhotenství a porodu. |
2 |
Příprava na závěrečnou zkoušku / test |
Shrnutí základních požadavků na znalosti a rozbor hlavních témat z jednotlivých modulů. |
2 |
3.3 Praxe
Na základní a odborné moduly navazuje odborná praxe na akreditovaném pracovišti asistované reprodukce. Nezbytnou součástí akreditovaného kvalifikačního kurzu Laboratorní metody v asistované reprodukci je seznámení se s principy práce v embryologické laboratoři a andrologické laboratoři a získání základních dovedností při obsluze laboratorního zařízení a manipulaci s buňkami a tkáněmi. Frekventant/ka si ověří svou manuální zručnost, která je nezbytným předpokladem pro práci v embryologické laboratoři.
Záznam o absolvování odborné praxe potvrdí školitel příslušného pracoviště.
OM3 |
Praxe v embryologické a andrologické laboratoři |
Počet hodin |
Rozsah |
100 hodin |
|
Metody výuky |
Workshop, práce ve skupinách, individuální praktická cvičení, praktické nácviky, diskuse, prezentace samostatné práce |
|
Seznámení se základy provozu andrologické laboratoře |
Zásady identifikace klienta. Praktické základy aseptické práce a ochrany zdraví při práci s biologickým materiálem. Nácvik práce s mikroskopem ve fázovém kontrastu. Ovládání centrifugy. Nácvik práce v laminárním boxu. |
30 |
Seznámení se základy provozu embryologické laboratoře |
Zásady sledování vzorku reprodukčních buněk, witnessing. Praktické základy manipulace s reprodukčními buňkami a tkáněmi. Základy práce s mikromanipulátorem. Základy práce s kapalným dusíkem. |
70 |
4 Požadavky na zajištění realizace kvalifikačního kurzu
Vzdělávací instituce, zdravotnická zařízení a pracoviště zajišťující výuku účastníků akreditovaného kvalifikačního kurzu musí být akreditovány dle ustanovení §45 zákona č. 96/2004 Sb. Tato zařízení musí účastníkovi zajistit absolvování vzdělávání dle příslušného vzdělávacího programu. Minimální kritéria akreditovaných zařízení jsou dána splněním odborných, provozních, technických a personálních předpokladů.
Personální požadavky
Garantem akreditovaného kurzu může být odborný pracovník v laboratorních metodách a při přípravě léčiv se specializovanou způsobilostí v Klinické embryologii.
Lektory teoretické části mohou být odborníci s příslušnou kvalifikací.
Školiteli praktické části mohou být zdravotničtí pracovníci s odbornou způsobilostí, praxi v laboratoři řídí odborný pracovník v laboratorních metodách a při přípravě léčiv se specializovanou způsobilostí v Klinické embryologii.
U garanta a všech školitelů se vyžaduje předložení dokladu o odborné resp. specializované způsobilosti.
Materiální a technické vybavení
Zdravotnické zařízení určené pro realizaci vzdělávacího programu musí být náležitě materiálně a technicky vybaveno pro provádění všech metod asistované reprodukce, včetně biopsie pro preimplantační genetickou diagnostiku a videozáznamu a fotodokumentace vývoje embryí. Pracoviště musí být dále vybaveno zařízením na sledování mikromanipulačních výkonů druhou osobou a jejich videozáznam.
Přístup k odborné literatuře, včetně el. databází (zajištění vlastními prostředky nebo ve smluvním zařízení).
Organizační a provozní požadavky
Poskytování zdravotní péče v reprodukční medicíně resp. asistované reprodukce. Poskytovatel musí disponovat embryologickou laboratoří akreditovanou pro výuku v oboru Klinická embryologie podle §45 odst. 2 zákona č. 96/2004 Sb., jejíž součástí je andrologická laboratoř. Zároveň je vyžadována akreditace poskytovatele v oboru Reprodukční medicína podle ustanovení §13 zákona č. 95/2004 Sb., zákona o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, v platném znění.
Bezpečnost a ochrana zdraví
Součástí teoretické i praktické výuky je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany včetně ochrany před ionizujícím zářením;
Výuka k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází z požadavků platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci;
Požadavky jsou doplněny informacemi o rizicích možných ohrožení v souvislosti s vykonáváním praktické výuky, včetně informací vztahujících se k opatřením na ochranu před působením zdrojů rizik.
5 Seznam doporučené studijní literatury
Doporučená studijní literatura k modulu První pomoc a základy krizové připravenosti (ZZM1)
HASIK, J: První pomoc pro příslušníky tísňových složek, vydal Úřad Českého červeného kříže, Thunovská 18, Praha 1, 2004
Doporučená studijní literatura k modulu Základy zdravotnické legislativy (ZZM2)
HAŠKOVCOVÁ, H.: Lékařská etika. Praha, Galén, 2002
Kolektiv autorů: Studijní materiály kproblematice veřejného zdravotnictví s důrazem na zdravotnickou legislativu. ŠVZ IPVZ, Praha, 2004
PEŠEK, J., PAVLÍKOVÁ, J.: Naše zdravotnictví a lékárenství vEU.Praha, Grada, 2005
Doporučená studijní literatura k odborným modulům (OM1-3)
TRÁVNÍK P., ČECH S.: Základy obecné a speciální embryologie pro klinické embryology, YBUX, 2011
REZÁČOVÁ J a kol. Reprodukční medicína od A do Z. MF Postgraduální medicína 2018.
TRÁVNÍK P. a kol.: Soubor přednášek z akreditovaného kvalifikačního kurzu.