Animace načítání

Stránka se připravuje...


Cenový věstník MF ČR, částka 13/2011

Ministerstvo financí

Č.j.: 16/102 467/2011

Výměr MF č. 01/2012

ze dne 28. listopadu 2011,

kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami

Ministerstvo financí podle §10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, vydává seznam zboží s regulovanými cenami platnými pro všechny prodávající a kupující (fyzické i právnické osoby) zboží v něm uvedeného, kromě zboží určeného pro dodání či zaslání do jiného členského státu Evropské Unie nebo pro vývoz, pokud v tomto výměru není stanoveno jinak.

Část I.

Seznam zboží, u něhož se uplatňují úředně stanovené ceny

Oddíl A

Maximální ceny stanovené Ministerstvem financí

Položka číslo ... Název

1. Doprava nákladů a doprava osobní železniční veřejná vnitrostátní, z toho jen použití železniční vnitrostátní dopravní cesty celostátních a regionálních drah

Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto výměru.

2. Nemovitosti (stavby, byty, nebytové prostory, pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu nebo jiných prostředků státu

a) Maximální cena je cena zjištěná podle zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů, pokud se neuplatní postup podle §12 odst. 4 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů. V tomto případě kupující předloží návrh na sjednání vyšší ceny, včetně věcného zdůvodnění výše ceny sjednané a znalecký posudek o ceně zjištěné podle zákona o oceňování majetku.

b) V případě pozemku zastavěného dráhou1), dálnicí2) a silnicí3), popřípadě pozemku podle stavebního zákona určeného k zastavění4) některou z uvedených komunikací, pokud jsou nebo budou veřejně užívány [oceňovaného podle §28 odst. 7 písm. a) vyhlášky č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (oceňovací vyhláška)], jakož i pozemků ve funkčním celku5) s veřejně prospěšnou stavbou protipovodňového opatření, je zjištěná minimální cena těchto pozemků:

 
pořadové číslo
 
způsob využití pozemku
 
minimální cena Kč/m2
 
1
 
dráha železniční
 
75,-
 
2
 
dálnice a rychlostní silnice
 
100,-
 
3
 
silnice I. třídy
 
70,-
 
4
 
silnice II. třídy
 
50,-
 
5
 
silnice III. třídy
 
40,-
 
6
 
pozemek se stavbou protipovodňového opatření
 
60,-
 
7
 
pozemek ve funkčním celku se stavbou protipovodňového opatření
 
30,-
 
8
 
pozemek pro ekologické účely
 
10,-

c) Maximální ceny podle této položky se neuplatní v případech, kdy se postupuje při sjednání kupních cen podle zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů.

3. Nájemné z pozemků veřejné infrastruktury, na kterých není provozována podnikatelská činnost a slouží jako občanské vybavení zejména pro veřejnou správu, soudy, státní zastupitelství, policii, vězeňskou službu, pro ochranu obyvatelstva, pro sport, školy, předškolní a školská zařízení, pro kulturu, pro zdravotnictví a sociální služby. Maximální ceny platí pouze pro pronájmy ve veřejném zájmu, kdy je nájemné hrazeno ze státního rozpočtu, státního fondu nebo jiných prostředků státu, z rozpočtu kraje nebo obce. Nájemné z pozemků pro veřejná pohřebiště.

1. Maximální nájemné pro příslušnou obec činí:

 
pořad. číslo
 
lokalita pozemku počet obyvatel v obci
 
maximální nájemné v Kč/m2/rok
 
1
 
Praha
 
120,-
 
2
 
Brno, Ostrava
 
75,-
 
3
 
České Budějovice, Františkovy lázně, Hradec Králové, Jihlava, Karlovy Vary, Liberec, Mariánské Lázně, Olomouc, Opava, Pardubice, Plzeň, Ústí nad Labem a Zlín
 
55,-
 
4
 
Český Krumlov, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Chomutov, Jáchymov, Karviná, Kladno, Luhačovice, Mladá Boleslav, Most, Poděbrady, Přerov, Teplice
 
40,-
 
5
 
v ostatních městech, výše nevyjmenovaných, která byla k 31.12.2002 sídly okresních úřadů
 
30,-
 
6
 
v ostatních obcích nad 25 000
 
25,-
 
7
 
v obcích do 25 000 včetně
 
20,-

2. Počtem obyvatel se rozumí počet trvale bydlících obyvatel na území obce podle stavu periodicky zveřejňovaného Českým statistickým úřadem v Malém lexikonu obcí ČR, který je aktuální v období počínajícím prvním dnem druhého měsíce po jeho vydání. Za první měsíc se považuje měsíc následující po dni vydání.

3. Pro účely této položky se pozemkem sloužícím k podnikání nájemce rozumí i pozemek, z něhož se užívá k podnikání jen určitá část nebo, který je zastavěn stavbou sloužící k podnikání. Je-li pozemek zastavěn stavbou, která není určena k podnikání, avšak v jejíž části se podniká, rozdělí se pro účely stanovení nájemného v poměru, v jakém je podlahová plocha celé stavby nesloužící k podnikání, k podlahové ploše části stavby sloužící k podnikání.

4. Regulace nájemného podle této položky se nevztahuje na pozemky ve vojenských újezdech6) a na pozemky, u nichž je nájemné stanoveno jiným právním předpisem7).

5. V rámci stanoveného maximálního nájemného je pronajimatel povinen při sjednávání jeho výše sjednat jeho výši s ohledem na umístění pozemku v obci, jeho vybavení a další určené podmínky podle §2 odst. 1 zákona o cenách, v obcích uvedených pod pořadovým číslem 7 rovněž s přihlédnutím k velikosti obce podle počtu obyvatel.

4. Mléčné výrobky pro žáky8)

Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č. 2 tohoto výměru.

5. Služby spojené s užíváním nájemního bytu

1. Tato položka se nevztahuje na služby spojené s užíváním bytů bytových družstev zřízených po roce 1958, jde-li o byty postavené s finanční, úvěrovou a jinou pomocí poskytnutou podle předpisů o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní bytové výstavbě.

2. Za služby poskytované pronajímatelem jako plnění, spojená s užíváním bytu (dále jen „služby“), se považuje vytápění, osvětlení a úklid společných prostor v domě, dodávka pitné vody, dodávka teplé vody, odvádění odpadních vod kanalizacemi, užívání výtahu, kontrola a čistění komínů, odvoz splašků a čistění žump, vybavení bytu společnou televizní a rozhlasovou anténou a případně další služby, sjednané v nájemní smlouvě.

3. Pronajímatel pro rozúčtování použije cenu služby podle odstavce 2 sjednanou s dodavatelem služby, maximálně však cenu obvyklou v místě a čase plnění zjištěnou podle jiného právního předpisu9).

4. Ceny služeb podle odstavce 2 se rozúčtují na jednotlivé nájemce podle jiného právního předpisu nebo podle ustanovení příslušné položky tohoto výměru regulující cenu služby. Ceny služeb, pro které není způsob rozúčtování stanoven, se rozúčtují na základě dohody mezi pronajímatelem a nadpoloviční většinou nájemců v domě. Nedojde-li k dohodě, rozúčtují se ceny služeb podle podlahových ploch bytů.10)

5. Pronajímatel nesmí zahrnout do cen služeb rozúčtovaných nájemcům bytů ceny za služby spojené s užíváním nebytových prostorů v domě.

6. Výše zálohy na úhradu cen služeb poskytovaných s užíváním bytu se stanoví podle jiného právního předpisu nebo podle ustanovení příslušné položky tohoto výměru regulující cenu služby a v ostatních případech dohodou s nájemcem. Nedohodnou-li se, účtuje pronajímatel nájemci měsíční zálohy za jednotlivé druhy služeb jako měsíční podíl z předpokládané roční ceny uplynulého roku, nebo podle posledního zúčtovacího období, nebo z ceny odvozené z předpokládaných cen běžného roku, jestliže některé služby v uplynulém období nebyly placeny nebo poskytovány.

7. Pronajímatel má právo změnit v průběhu roku měsíční zálohu v míře odpovídající změně ceny služby nebo z dalších oprávněných důvodů, zejména změny rozsahu nebo kvality služby.

8. Měsíční zálohu ve výši změněné podle odstavce 7 může pronajímatel požadovat nejdříve od prvního dne měsíce následujícího po písemném a zdůvodněném oznámení nové výše zálohy nájemci.

9. Skutečná výše cen a záloh za jednotlivé služby se vyúčtuje vždy za kalendářní rok a to nejpozději do 31. května následujícího roku, pokud není jiným právním předpisem stanoven jiný postup, nebo pokud se pronajímatel s nájemcem nedohodnou jinak.

10. Na základě písemné žádosti nájemce je pronajímatel povinen doložit cenu jednotlivých služeb, způsob jejich rozúčtování, způsob stanovení výše záloh a provedení vyúčtování podle této položky.

Oddíl B

Maximální ceny, které mohou stanovit kraje a obce podle zákona č. 265/1991 Sb.,

o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů

Uplatnění maximálních cen a jejich výši vyhlašují kraje a obce nařízením11) při splnění podmínek stanovených v §1 odst. 6 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění zákona č. 141/2001 Sb. a zákona č. 403/2009 Sb.

Položka číslo ... Název číslo

1. Odtahová služba, z toho jen nucené odtahy vozidel podle podmínek stanovených jiným právním předpisem12) a v nařízeních obcí včetně střežení vozidla na parkovišti a případného přitažení zpět

2. Veřejná linková osobní vnitrostátní silniční doprava a železniční osobní vnitrostátní doprava provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu13)

Pro uplatnění maximálních cen platí určené podmínky stanovené v příloze č. 3 tohoto výměru

3. Doprava osob městská hromadná a příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy

Pro uplatnění maximálních cen platí určené podmínky stanovené v části II. položce č. 6 tohoto výměru.

4. Taxislužba osobní na území obce

Pro účely regulace cen se za jízdu na území obce považuje jízda, která byla započata a ukončena na území téže obce.

5. Služby parkovišť

6. Výkony bezpečnostní a pořádkové ostatní, z toho jen přiložení a odstranění technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla podle jiného právního předpisu14)

7. Služby krematorií, z toho jen zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi, uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením včetně ceny urny

8. Pronájem obřadních místností pro smuteční obřady

9. Pohřební služby15)

10. Služby hřbitovní poskytované v souvislosti s pronájmem a užíváním veřejného pohřebiště16)

11. Kontrola a revize spalinové cesty17)

Část II.

Seznam zboží, u něhož se uplatňují věcně usměrňované ceny

Do ceny zboží v položkách uvedených v této části lze promítnout pouze ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložitelné z účetnictví, přiměřený zisk, daň a případně uplatněné clo podle jiných právních předpisů, není-li dále stanoveno jinak. Za ekonomicky oprávněné náklady nelze uznat zejména:

penále, poplatky z prodlení18), úroky z prodlení a peněžní náhrady škod související s investiční výstavbou,

zaviněná manka,

škody na majetku a náklady spojené s jejich odstraňováním (kromě škod způsobených živelními pohromami), včetně snížení cen nevyužitelných zásob a fyzické likvidace zásob, náhrady škod a odškodnění,

veškeré odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob,

pokuty, poplatky z prodlení, úroky z prodlení, penále, popř. jiná plnění, za nedodržení povinností podle smluv a předpisů (včetně ekologických),

nevyužité provozní náklady spojené s přípravou a zabezpečením investiční výstavby (zmařené investice),

náklady na zastavenou přípravu a záběh výroby a na zastavený výzkum a vývoj,

přirážky k poplatkům placeným za znečištění ovzduší, popř. další platby sankční povahy (např. za škody způsobené na zemědělských půdách),

platby za promlčené dluhy,

opakovaně zahrnované náklady, které již byly uhrazeny,

odpisy vyšší než odpovídá skutečně uplatněným odpisům podle jiného právního předpisu19),

odpisy majetku nabytého bezúplatným převodem s výjimkou majetku převedeného podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů,

výdaje na reprezentaci,

cestovné vyplácené nad rámec jiného právního předpisu20),

peněžité vyrovnání (např. odstupné) nad rámec povinností stanovené jiným právním předpisem21),

platby pojistného za pojištění škod způsobených statutárními orgány právnických osob,

odvod do státního rozpočtu při neplnění stanoveného podílu zdravotně postižených na celkovém počtu zaměstnanců22),

příspěvky na závodní stravování v cizích zařízeních nad 55% ceny jídel,

náklady na splátky leasingové společnosti za věci, které byly dříve ve vlastnictví nájemce a byly následně prodány leasingové společnosti a pronajaty nájemcem (zpětný leasing),

zvýšení cen vstupů, které v době zpracování kalkulace věcně usměrňované ceny nebyly spotřebovávány,

náklady spojené s dlouhodobě nevyužitým majetkem,

odpisy promlčených a nedobytných pohledávek bez ohledu na jejich daňovou uznatelnost,

náklady vynaložené formou sponzorování sportovních a kulturních akcí,

výplaty dividend.

Přiměřeným ziskem je zejména zisk spojený s výrobou a prodejem zboží podléhajícího věcnému usměrňování cen určený na pořízení hmotného a nehmotného majetku a pozemků, na zvýšení základního kapitálu, na tvorbu fondů, jejichž tvorba a naplňování je uloženo jinými právními předpisy.

Položka ... Název číslo

1. Povrchová voda23) odebraná z vodních toků a ostatních povrchových vod

Pro účely regulace cen24)

1. Do ceny nelze zahrnovat náklady na činnosti a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou předmětem dotací poskytovaných ze státního rozpočtu, ze státních fondů, popřípadě hrazeny z jiných zdrojů, a rovněž náklady a zisk za činnosti poskytované prodávajícím za úplatu.

2. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné19) prodávajícím.

3. Prodávající je povinen předložit kupujícímu na jeho žádost kalkulaci ceny vytvořené v souladu s touto položkou.

2. Pitná voda25) dodávaná odběratelům26)

Pitná voda dodávaná do vodovodní sítě pro veřejnou potřebu jiné osobě, než je odběratel („předaná voda”)

Odvádění a čištění odpadních vod, z toho jen voda odvedená kanalizací nečištěná, a voda odpadní čištěná

Odpadní voda převzatá do kanalizačního systému od jiné osoby, než je odběratel („převzatá voda odpadní“)

Tato položka se vztahuje na dodávky pitné vody z vodovodu a na odvádění a čištění odpadních vod kanalizací podle jiného právního předpisu.27)

Pro účely regulace cen platí

1. V případě výraznějšího kolísání cen vstupů oprávněně zahrnovaných do nákladů lze při propočtu ekonomicky oprávněných nákladů tyto ceny časově průměrovat s tím však, že průměrná cena nesmí být za daný časový interval záměrně zvýšena.

2. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné19) prodávajícím.

3. Do ceny nelze zahrnovat náklady a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou dotovány ze státního rozpočtu, ze státních fondů nebo z rozpočtu krajů a obcí, popřípadě hrazeny z jiných zdrojů.

4. Ekonomicky oprávněným nákladem je nájemné za pronájem infrastrukturního vodohospodářského majetku (movitého a nemovitého majetku), který je používán výlučně na výrobu a dodání (rozvod) pitné vody nebo na odvádění a čištění, popřípadě zneškodňování, odpadních vod. Nájemné zahrnuje zejména prostředky na obnovu vodovodů a kanalizací28), investice související s rozvojem (rozšířením) vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu a na správu majetku, včetně případného přiměřeného zisku vlastníka vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.

5. Do ceny nelze zahrnout odpisy infrastrukturního majetku nevyužívaného pro výrobu a dodání (rozvod) pitné vody nebo na odvádění a čištění, popřípadě zneškodňování, odpadních vod, kromě infrastrukturního majetku sloužícího prokazatelně k zajištění pohotovosti dodávek vody a odvádění a čištění vody.

6. Náklady za výrobky a služby přeúčtovávané v rámci účetní jednotky, které jsou uplatňovány v ceně vody, nesmí obsahovat zisk.

7. Do ceny nelze zahrnout náklady vynaložené na jinou než regulovanou činnost, které jsou zahrnuty v jiných tržbách než za vodné a stočné.

8. Do ceny vody lze zahrnout pouze řádně účtované rezervy na opravu hmotného majetku tvořené podle jiného právního předpisu29) Zanikne-li důvod tvorby zákonných rezerv nebo nedojde-li k čerpání rezerv, musí být tyto rezervy zrušeny v celkové neuplatněné výši podle jiného právního předpisu29) a odečteny od ekonomicky oprávněných nákladů v roce zrušení rezervy. U rezerv na více let lze uplatnit časové rozložení nákladů. Do věcně usměrňované ceny lze zahrnout poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových podle jiného právního předpisu30) včetně té části poplatku, jejíž zaplacení bylo odloženo rozhodnutím České inspekce životního prostředí.

9. Do věcně usměrňované ceny lze zahrnout prostředky na obnovu vodovodů a kanalizací podle jiného právního předpisu28).

10. Pokud je rozhodnuto31) o uplatnění dvousložkové formy vodného a stočného, může být vyčleněno nejvýše 20 % z celkových ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku pro dané období pro výpočet pevné složky32).

11. Pro určení přiměřeného zisku zajišťujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu podle §2 odst. 7 písm. b) zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, platí:

a) tuto část přiměřeného zisku zahrnuje do kalkulace věcně usměrňované ceny prodávající disponující hmotným kapitálem i know-how pro výrobu a prodej zboží s regulovanou cenou, a to bez ohledu na formu vlastnictví, organizační členění či model provozování vodohospodářského majetku,

b) pokud provozovatel zahrne do výpočtu přiměřeného zisku zajišťujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu majetek vlastníka infrastrukturního vodohospodářského majetku, je povinen prokázat, že tento zisk již není vytvářen vlastníkem, například v nájemném.

12. Přiměřený zisk zajišťující přiměřenou návratnost použitého kapitálu (PZNK) se vypočítá pomocí vzorce:

PZNK = OPK × WACC + RO

Kde:

OPK ... je celková hodnota kapitálu použitého pro potřeby výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou,

WACC ... je míra výnosnosti použitého kapitálu stanovená Ministerstvem financí,

RO ... je hodnota finančních prostředků potřebných a nekrytých vlastními a cizími zdroji podle plnění plánu obnovy vodohospodářské infrastruktury v příslušném roce. Tato hodnota může být zahrnuta do přiměřeného zisku zajištujícího přiměřenou návratnost použitého kapitálu, pouze pokud je v plné výši využita pro plnění plánu obnovy a navíc pouze u společností, které vedle výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou jsou zároveň vlastníkem používané infrastruktury. V ostatních případech je jeho hodnota rovna nule.

13. Celkovou hodnotu použitého kapitálu (OPK) tvoří jednotlivé složky, kterými jsou:

a) infrastrukturní majetek (IM),

b) provozní majetek (PM),

c) pracovní kapitál (PK),

d) zohlednění nákupu společnosti (ZNS). Způsob určení jednotlivých složek použitého kapitálu je uveden v příloze č. 4 tohoto výměru.

14. Účetní hodnota infrastrukturního majetku, který je prokazatelně používán pro výrobu a prodej zboží s regulovanou cenou, musí být doložitelná jako zůstatková hodnota aktiv v účetnictví prodávajícího příslušného roku. Do hodnoty infrastrukturního majetku nemůže být zahrnut majetek, který byl pořízen bezúplatně, například na základě smlouvy o bezúplatném převodu, nebo byl financován prostřednictvím dotace (i částečně). Toto ustanovení neplatí pro majetek převedený po transformaci státních podniků v rámci transformace státních podniků podle jiného právního předpisu.33)

15. Účetní hodnota provozního majetku, který je prokazatelně používán za účelem výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou, musí být doložitelná jako zůstatková hodnota aktiv v účetnictví prodávajícího příslušného roku.

16. Hodnota pracovního kapitálu, který je prokazatelně používán za účelem výroby a prodeje zboží s regulovanou cenou, se vypočte způsobem stanoveným v příloze č. 4 tohoto výměru.

17. Hodnota zohlednění nákupu společnosti vyjadřuje rozdíl mezi prokazatelně vynaloženými prostředky na nákup společnosti prodávajícím a výší vlastního kapitálu společnosti v čase nákupu. Tento rozdíl musí být upraven na hodnotu, která dosud nebyla pokryta již realizovanými výnosy z tohoto majetku. Tento rozdíl může vzniknout pouze před datem platnosti tohoto výměru. Promítnutí této složky do hodnoty použitého kapitálu je možné až po předchozím rozhodnutí Ministerstva financí na základě žádosti prodávajícího.

18. Míra výnosnosti použitého kapitálu je stanovena ve výši 7 %. Pokud prodávající prokáže, že stanovená míra výnosnosti je v jeho případě nedostatečná, může rozhodnout o míře výnosnosti Ministerstvo financí rozhodnutím podle §10 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.

19. Prodávající je povinen zajistit postup podle bodů 11 až 18 nejdéle do 31.12.2012, tedy pro zpracování kalkulací cen vstupujících v platnost v roce 2013.

20. Meziroční nárůst hodnoty celkového přiměřeného zisku (CPZ) zahrnutého do kalkulace ceny za 1 m3 vody dodané nebo odvedené na příslušný rok musí odpovídat vztahu CPZt1/CPZt0 < 1,05. Ve výjimečných případech prodávající před sjednáním cen pro další období může předložit Ministerstvu financí žádost s odůvodněním potřeby uplatnění vyššího nárůstu zisku, který může promítnout do ceny až po vydání souhlasného rozhodnutí Ministerstva financí.

21. Za každý další započatý den, kromě prvních 24 hodin nefunkčnosti vodovodního nebo kanalizačního systému, musí být na žádost kupujícího poskytnuta přiměřená sleva z pevné složky. Na tuto okolnost musí být kupující ve smlouvě výslovně upozorněn.

22. Prodávající je povinen předložit kupujícímu na jeho žádost kalkulaci ceny vytvořené podle této položky. Kalkulace ceny prokazující dodržení pravidel regulace podle §11 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, se zpracovává v členění nákladových položek odpovídajícím příloze č. 19 vyhlášky č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů.

23. Subjekty, které postupují podle přílohy č. 7 Operačního programu Životní prostředí pro období 2007 - 2013 Dohoda mezi Českou republikou a Evropskou komisí na „Podmínkách přijatelnosti vodohospodářských projektů pro Operační program Životní prostředí v programovacím období 2007 - 2013“ předložených EK 6. srpna 2007 a používají k naplnění těchto podmínek pro čerpání prostředků k tomuto účelu v nich stanovený postup pro výpočet ceny, považuje se tento postup za postup podle této položky. Tyto subjekty jsou povinny v rámci vedení cenové evidence sestavovat kalkulaci cen postupem stanoveným v bodu 22.

24. Rozúčtování vodného a stočného34) jednotlivým spotřebitelům se provede podle písemné dohody uzavřené mezi odběratelem26) a spotřebiteli účastnícími se tohoto rozúčtování. Spotřebitelem se rozumí majitel bytu, uživatel bytu, uživatel nebytových prostorů nebo jiný uživatel nemovitosti včetně odběratelů, kteří nemovitost přímo užívají.

25. Nedojde-li k dohodě podle odst. 24 nejméně s polovinou spotřebitelů provede se rozúčtování podle počtu obyvatelů bytu v závislosti na vybavení bytu a podle počtu a druhu nebytových prostorů (směrná čísla roční potřeby vody)35). Pevná složka, je-li zvolena dvousložková forma vodného a stočného, se rozúčtuje podle m2 podlahové plochy bytů a nebytových prostorů.

26. Způsob výpočtu záloh dohodne odběratel26) se spotřebiteli. Nedojde-li k dohodě nejméně s polovinou spotřebitelů, měsíční zálohy za dodávku pitné vody a za odpadní vodu odvedenou se pro každé zúčtovací období vypočítají ve výši maximálně jedné dvanáctiny dodávek a to podle skutečné spotřeby vody za předchozí roční období nebo podle směrných čísel roční potřeby vody,35) vynásobené cenami sjednanými podle stanovených pravidel věcného usměrňování cen. Tato dohoda musí být uzavřena před počátkem zúčtovacího období.

3. Veřejná linková osobní vnitrostátní silniční doprava a železniční osobní vnitrostátní doprava provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu13) - z toho jen rozsah a výše poskytovaných slev a bezplatné přepravy

Pro sjednávání cen platí určené podmínky stanovené v příloze č. 3 tohoto výměru.

4. Doprava osob železniční vnitrostátní (jízdné) kromě dopravy osob železniční vnitrostátní provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu13) se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 2

Pro účely regulace cen platí:

1. Určené podmínky uvedené v příloze č. 5 tohoto výměru.

2. Věcně usměrňovaná cena zahrnuje

a) ekonomicky oprávněné náklady na:

aa) provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava osob)

ab) provozování a provozuschopnost železniční dráhy (dopravní cesty) pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu, z toho na:

- řízení provozu železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy na dopravní cestě. Výše nákladů musí být snížena o tu část, která je vynakládána na dopravu zajišťovanou jinými dopravci (použití železniční dopravní cesty).

- infrastrukturu dopravní cesty železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy. Výše nákladů musí být snížena o tu část, která je vynakládána na dopravu zajišťovanou jinými dopravci (použití železniční dopravní cesty).

b) zaplacené ceny za použití železniční dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu, pokud ji provozovatel drážní dopravy platí jinému subjektu,

c) přiměřený zisk36), který se váže k provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy.

3. Kalkulace věcně usměrňované ceny musí být provedena na jednotlivé kategorie vlaků osobní přepravy, u kterých je uplatňováno rozdílné jízdné. Pokud je k jízdnému uplatňována cena (příplatek) za použití vlaků vyšší kvality (či jiné kategorie), je dopravce povinen provést kalkulaci této ceny (příplatku) samostatně.

Věcně usměrňované ceny vykalkulované za jednotlivé kategorie vlaků musí odpovídat vztahu:

N + Z - D > T,

kde

N = ekonomicky oprávněné náklady na provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava osob) a provozování a provozuschopnost železniční dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu předcházejícího roku zvýšené o prokazatelné náklady na vstupech běžného roku; do ekonomicky oprávněných nákladů nelze zahrnout náklady na zpětný leasing,

Z = přiměřený zisk vztahující se k provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy odpovídající podmínkám běžného roku,

T = plánované tržby za železniční veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu (jízdné, příplatky uplatňované k jízdnému pro vlaky vyšší kvality, za místenku, lehátko, lůžko, cenné známky k průkazkám na slevu apod.) na běžný rok bez daně z přidané hodnoty,

D = dotace poskytnuté ze státního rozpočtu, státních fondů či rozpočtů krajů a obcí, popř. prostředky hrazené z jiných zdrojů, na provozování železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy a na dopravní cestu železniční veřejné vnitrostátní pravidelné osobní dopravy na běžný rok.

4. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné19).

5. Veřejná vnitrostátní pravidelná autobusová doprava (dále jen „linková doprava“) kromě městské a příměstské dopravy podle položky č. 6 a veřejné linkové dopravy vnitrostátní provozované v rámci integrovaných veřejných služeb podle jiného právního předpisu13) se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 2

Pro účely regulace cen platí:

1. Určené podmínky uvedené v příloze č. 6 tohoto výměru.

2. Dopravce propočte pro běžný rok věcně usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného na základě cen uvedených v příloze č. 6 upravených koeficientem k, jehož výše nesmí přesáhnout hodnotu vypočtenou podle vzorce

 
k =
 
N + Z
 
x n,
 
T + D

kde

N = ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy v roce 2010; do ekonomicky oprávněných nákladů nelze zahrnout náklady na zpětný leasing,

Z = přiměřený zisk odpovídající podmínkám roku 2010 podle bodu 3.,

T = tržby celkem bez daně z přidané hodnoty za linkovou dopravu v roce 2010,

D = prostředky poskytnuté z rozpočtu krajů a obcí za plnění smlouvy o závazku veřejné služby v roce 2010,

n = roční růst provozních nákladů roku 2012 ve výši 1,063.

3. Přiměřený zisk se vypočítá podle vzorce:

 
Z = (
 
A x C
 
+ I - OA - OI) x
 
1
 
x
 
1
 
- DA,
 
8
 
1 - d
 
1 - f

kde

Z = přiměřený zisk,

A = počet autobusů dopravce nezbytných pro zajišťování linkové dopravy, za takový se považuje autobus, který ujede ve veřejné linkové dopravě v daném roce více než 80 % kilometrů z celkového počtu ujetých kilometrů,

CA = cena autobusu ve výši 4,5 mil. Kč,

I = roční objem investic souvisejících s provozováním linkové dopravy, popř. podíl z budoucí investice připadající na příslušný rok,

d = koeficient zdanění ve výši 0,19 (vychází z výše daně z příjmů právnických osob pro rok 2012),

f = koeficient povinného přídělu do fondů ve výši 0,05 u podniků s nenaplněným rezervním fondem, ve výši 0 u podniků s naplněným rezervním fondem,

OA = částka celkových uplatněných účetních odpisů autobusů používaných v linkové dopravě,

OI = částka celkových uplatněných účetních odpisů investic souvisejících s provozováním linkové dopravy,

DA = částka přiznané dotace ze státního rozpočtu a z rozpočtů krajů nebo rozpočtů obcí na nákup nově vyrobených autobusů.

Investicemi souvisejícími s provozováním linkové dopravy se rozumí investice do:

- technické základny (např. garáže, odstavné plochy, mycí linky, čerpací stanice),

- informačních a odbavovacích systémů pro cestující,

- vybavení autobusových nádraží, autobusových stanovišť a zastávek a technického zařízení pro řízení provozu, jsou-li vlastnictvím dopravce.

Všechny údaje se vztahují k roku 2010.

4. Dopravce, který začal provozovat pravidelnou linkovou dopravu po roce 2010, vypočte koeficient k v roce zahájení provozu podle vzorce

 
k =
 
N + Z
 
,
 
t . S

kde

N = ekonomicky oprávněné náklady; do ekonomicky oprávněných nákladů nelze zahrnout náklady na zpětný leasing,

Z = přiměřený zisk,

t = 25,6 pro případy zahájení provozu v roce 2011,

t = 25,7 pro případy zahájení provozu v roce 2012,

S = propočtené množství km ujetých jednotlivými spoji na všech provozovaných linkách.

Pro výpočet koeficientů se použijí údaje o skutečném, a není-li, o předpokládaném rozsahu linkové dopravy v roce jejího zahájení. Ustanovení bodu 3. se použije přiměřeně.

5. Věcně usměrňovaná cena plného (obyčejného) a zlevněného jízdného se zaokrouhluje na celé koruny (t.j. do 0,50 Kč dolů a od 0,50 Kč včetně nahoru) s tím, že současně musí být splněny podmínky uvedené v části II. Čl. 1 přílohy č. 6 tohoto výměru.

6. Takto propočtenou cenu může dopravce zvýšit na spojích, odsouhlasených příslušným dopravním úřadem, až o 20 %. V pracovní dny nemůže podíl spojů s takto navýšenou cenou přesáhnout 20 % z celkového počtu spojů provozovaných dopravcem.

6. Doprava osob městská hromadná a příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy - z toho jen rozsah a výše poskytovaných slev a bezplatné přepravy

Pro účely regulace cen platí tyto určené podmínky:

a) bezplatně se přepravují

- děti do 6 let,

- držitelé průkazu „ZTP“ a „ZTP/P“ včetně průvodce a vodícího psa37);

b) za nejvýše polovinu plné časové jízdenky nepřenosné s platností nejméně jeden měsíc se na území města přepravují

- děti od 6 do 15 let,

- žáci základních a středních škol podle jiného právního předpisu38) a studenti vysokých škol podle jiného právního předpisu39) za splnění podmínek uvedených v §11, §12, §13 a §14 jiného právního předpisu40) s výjimkou studentů trvale výdělečně činných podle §10 jiného právního předpisu40).

7. Nájemné v obytných místnostech v zařízeních určených k trvalému bydlení41)

1. Do nájemného za kalendářní rok lze zahrnout ekonomicky oprávněné náklady

a) na mzdy;

b) na údržbu a opravy budov a strojního zařízení, nejvýše však 1,3 % z jejich pořizovací ceny, popřípadě reprodukční pořizovací ceny podle jiného právního předpisu42);

c) na údržbu a opravy vnitřního zařízení obytných a ostatních místností zejména nábytku, dalšího inventáře, koberců, matrací, ložního prádla, povlaků, prostěradel, polštářů a přikrývek, nejvýše však 1,5 % z jejich pořizovací ceny, popřípadě reprodukční pořizovací ceny podle jiného právního předpisu42);

d) ve výši odpisů budov a strojního zařízení odpovídající rovnoměrnému odpisování podle jiného právního předpisu43);

e) na opotřebení ložního prádla, povlaků a prostěradel, nejvýše však 33 %, a polštářů a pokrývek nejvýše však 20 % z pořizovací ceny, popřípadě reprodukční pořizovací ceny podle jiného právního předpisu43);

f) režijní ostatní náklady, nejvýše však 60% z hrubých mezd;

g) na služby, které poskytuje nebo zprostředkovaně zajišťuje pronajímatel, vycházející ze skutečnosti uplynulého kalendářního roku.

2. Do nájemného za kalendářní rok lze zahrnout přiměřený zisk, nejvýše však 10 % ze součtu nákladů podle bodu 1.

3. Do nájemného je možno zahrnout jen náklady přímo související s provozem, řízením a správou obytných místností v zařízeních určených k trvalému bydlení a jen náklady na služby spojené s jejich užíváním vynaložené v uplynulém kalendářním roce.

4. Nájemné za kalendářní rok se rozpočte podle počtu místností nebo lůžek nebo m2 užívané podlahové plochy.

5. Maximální měsíční nájemné činí jednu dvanáctinu z nájemného zjištěného podle bodu 4.

6. Pronajímatel může nájemné zvýšit pouze na základě zvýšení cen uplatněného dodavateli jednotlivých služeb spojených s užíváním obytných místností v souladu s cenovými předpisy nebo na základě dohodnuté změny v rozsahu a kvalitě dodávaných služeb. Podmínkou je předchozí seznámení nájemníků s tímto zvýšením nájemného včetně předložení průkazu o vlivu zvýšení cen nebo změny v rozsahu a kvalitě služeb na měsíční nájemné podle bodu 5.

8. Sběr, přeprava, třídění a odstraňování komunálního odpadu vymezeného ve skupině 20 katalogu odpadu uvedeného ve vyhlášce, kterou se provádí zákon o odpadech44)

Pro účely regulace cen platí:

1. Odpisy lze zahrnout do ceny maximálně ve výši skutečně uplatněné19) prodávajícím.

2. Do ceny nelze zahrnout náklady a tvorbu prostředků na rozvojové potřeby, které jsou dotovány ze státního rozpočtu, ze státních fondů nebo rozpočtů krajů a obcí, popřípadě hrazeny z jiných fondů.

3. Do ceny lze zahrnout pouze řádně účtované rezervy na opravu hmotného majetku tvořené podle jiného právního předpisu29). Zanikne-li důvod tvorby zákonných rezerv nebo nedojde-li k čerpání rezerv, musí být tyto rezervy zrušeny v celkové neuplatněné výši podle jiného právního předpisu26) a odečteny od ekonomicky oprávněných nákladů v roce zrušení rezervy. U rezerv na více let lze uplatnit časové rozložení nákladů.

4. Do ceny lze zahrnout poplatek za ukládání odpadu na skládky podle jiného právního předpisu44), s výjimkou případu, kdy původcem odpadu je obec a ukládá odpad na skládku, která je na jejím katastrálním území. V takovém případě nelze do ceny zahrnout základní složku poplatku, která se od obce nevybírá.

5. Do ceny nelze zahrnout penále za neodvedený poplatek za ukládání odpadu na skládky podle jiného právního předpisu44).

6. Do ceny lze zahrnout náklady na finanční rezervu na rekultivaci, zajištění péče o skládku a asanaci po ukončení jejího provozu podle jiného právního předpisu44).

7. Náklady na uložení komunálního odpadu na skládce lze do věcně usměrňované ceny zahrnout pouze do výše odpovídající skutečnému množství komunálního odpadu uloženého na skládky. Toto množství se prokazuje na základě hlášení o produkci a nakládání odpady podle jiného právního předpisu.45)

9. Vnitrostátní poštovní služby46), z toho jen vnitrostátní poštovní služby, jejichž účelem je dodání poštovních zásilek a poukázané peněžní částky

(1) Vnitrostátní poštovní zásilky47)

obyčejné psaní, obyčejný balík, obyčejná slepecká zásilka, doporučená zásilka, doporučená slepecká zásilka, cenné psaní, cenný balík, dodejka, dodání do vlastních rukou, dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta, dobírka, zkrácení odběrní lhůty pro vyzvednutí poštovní zásilky, reklamace;

(2) Poštovní poukazy47)

poštovní poukázka hotovost-účet (A), poštovní poukázka účet-hotovost (B), poštovní poukázka hotovost-hotovost (C), dodejka, dodání do vlastních rukou, dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta, termínovaná výplata, reklamace;

Pro účely regulace cen platí:

1. Ekonomicky oprávněnými náklady jsou náklady na poskytování poštovních služeb spojených s přijímáním, přepravou a dodáváním poštovních zásilek.

2. Ekonomicky oprávněné náklady podle odstavce 1, přiměřený zisk a náklady na služby uvedené v odstavci 4. celkem za jednotlivé souhrnné skupiny služeb v bodech (1) a (2) se v rámci těchto skupin rozpočítají na jednotlivé služby.

3. Výše věcně usměrňovaných cen nesmí překročit u dále uvedených služeb stanovené nejvýše přípustné částky:

 
 
 
Obyčejná zásilka (čl. 11 Poštovních podmínek České pošty, s.p., dále jen „Poštovních podmínek“)
Obyčejné psaní standard do 50 g včetně
 
10,00
 
Doporučená zásilka
Doporučená zásilka do 50 g včetně
(čl. 13 Poštovních podmínek)
 
26,00
 
Dodejka
Dodejka (čl. 17 a 60 Poštovních podmínek)
 
10,00
 
Dodání do vlastních rukou
Dodání do vlastních rukou (čl. 18 a 61 Poštovních podmínek) a dodání do vlastních rukou výhradně jen adresáta (čl. 19 a 62 Poštovních podmínek)
 
8,00

4. Bezplatně se poskytují tyto poštovní služby:

Slepecké zásilky (čl. 12 a 14 Poštovních podmínek)

Zásilky pro válečné zajatce a civilní internované osoby nebo zásilky jimi odesílané.

5. Provádí-li se úhrada poštovních služeb platnými poštovními známkami, platí pro jejich prodej nejvýše částka ve výši jejich nominální hodnoty.

10. Služby krematorií, z toho jen zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi, uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením včetně ceny urny, kromě služeb se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 7

11. Pronájem obřadních místností pro smuteční obřady, kromě pronájmů se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 8

12. Služby hřbitovní poskytované v souvislosti s pronájmem a užíváním veřejného pohřebiště16), kromě služeb se stanovenými maximálními cenami podle části I. oddílu B položky č. 10

13. Pohřební služby, pouze služby spojené s pohřbením, které zajišťuje obec podle právního předpisu o pohřebnictví (§5 zákona č. 256/2001 Sb.)

Pro účely regulace cen platí:

Do věcně usměrňované ceny lze zahrnout pouze tyto položky:

použití chladícího boxu, zpracování žádosti o pohřbení, cena rakve a vložky do rakve případně cena transportního vaku, cena za oblečení a za úpravu zemřelého, cena rubáše, uložení zemřelého do rakve včetně manipulace s rakví, přeprava zemřelého, cena za zpopelnění zemřelého a ostatků v rakvi včetně uložení popele do pevně uzavíratelné urny s označením, cena za urnu, rozptyl nebo vsyp zpopelněných lidských pozůstatků nebo uložení urny do úložiště jednotlivých uren nebo uložení do hrobu nebo hrobky, ostatní náklady spojené se zajištěním uvedených činností.

Uvedené činnosti lze do ceny zahrnout pouze za podmínky jejich skutečného provedení.

Při opakování stejné služby lze do ceny zahrnout cenu této služby pouze jednou.

Část III.

Obecná a zrušující ustanovení

1. Úředně stanovenými cenami uvedenými v části I. tohoto výměru, kromě maximálních cen podle položky č. 1 v části I. oddílu A, se rozumí ceny včetně daně z přidané hodnoty podle jiného právního předpisu.48)

2. Pro zařazení zboží do položky je rozhodující slovní popis položky.

3. Zrušují se výměry MF:

č. 01/2010 (Cenový věstník částka 13/2009),

č. 02/2010 (Cenový věstník částka 2/2010),

č. 03/2010 (Cenový věstník částka 8/2010),

č. 04/2010 (Cenový věstník částka 10/2010),

č. 05/2010 (Cenový věstník částka 13/2010),

č. 01/2011 (Cenový věstník částka 2/2011),

č. 02/2011 (Cenový věstník částka 2/2011),

č. 03/2011 (Cenový věstník částka 6/2011),

č. 04/2011 (Cenový věstník částka 9/2011),

č. 05/2011 (Cenový věstník částka 10/2011).

Část IV.

Účinnost

Výměr nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2012.

Ing. Miroslav Kalousek, v. r.

ministr financí

1) Kód 14 tabulky č. 2 přílohy k vyhlášce č. 26/2007 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění zákona pozdějších předpisů., a zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů., (katastrální vyhláška).
2) Kód 15 tabulky č. 2 k vyhlášce č. 26/2007 Sb.
3) Kód 16 tabulky č. 2 k vyhlášce č. 26/2007 Sb.
4) §61, §77 a §115 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).
5) §2 písm. f) vyhlášky č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (oceňovací vyhláška).
6) Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
7) §22 odst. 9 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů.
8) Nařízení vlády č. 205/2004 Sb., kterým se v rámci společné organizace trhu s mlékem a mléčnými výrobky stanoví bližší podmínky poskytování podpory a národní podpory spotřeby mléka a mléčných výrobků žáky, kteří plní povinnou školní docházku ve školách zařazených do sítě škol, ve znění pozdějších předpisů.
9) §2 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), ve znění pozdějších předpisů.
10) §2 zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
11) §4 odst. 1 a §4a odst. 1 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů.
12) Např. zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
13) §6 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů.
14) Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.
15) §6 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
16) §2 zákona č. 256/2001 Sb.
17) Nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
18) Např. §723 občanského zákoníku.
19) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
21) §67 a násl. zákona č. 262/2006 Sb.
22) §81 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
23) §2 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
24) §101 zákona č. 254/2001 Sb.
25) Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
26) §2 odst. 5 a §8 odst. 7 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů.
27) Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů.
28) §8 odst. 11 zákona č. 274/2001 Sb.
29) Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
30) §89 zákona č. 254/2001 Sb.
31) §20 odst. 4 a 5 zákona č. 274/2001 Sb.
32) §20 odst. 3 zákona č. 274/2001 Sb.
33) Např. zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.
34) §8 odst. 13 a 14 zákona č. 274/2001 Sb.
35) Příloha č. 12 k vyhlášce č. 428/2001 Sb.
36) §2 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
37) Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.
38) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
39) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
40) Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
41) §717 a §718 občanského zákoníku.
42) §25 odst. 5 písm. b) zákona č. 563/1991 Sb.
43) Zákon č. 586/1992 Sb.
44) Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Příloha č. 1 - skupina odpadů 20 vyhlášky č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), ve znění pozdějších předpisů.
45) Příloha č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
46) Zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů.
47) Poštovní podmínky České pošty, s.p.
48) Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.