Animace načítání

Stránka se připravuje...


Přestupky v oblasti podnikání a obchodu

40/1995 Sb. - Zákon o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů - účinnost od 1.1.2025

§8/1 - Fyzická osoba jako šiřitel

§8/2 - Fyzická osoba jako zadavatel reklamy

§8/3 - Fyzická osoba jako zpracovatel

§8/4 - Odborník

§8a/1 - Právnická nebo podnikající fyzická osoba jako šiřitel

§8a/2 - Právnická nebo podnikající fyzická osoba jako zadavatel

§8a/3 - Právnická nebo podnikající fyzická osoba jako zpracovatel

§8a/4 - Právnická nebo podnikající fyzická osoba

§§

Název §§ - skutková podstata

Sankce – peněžitý trest

Od Kč

Do Kč

Subjekt:

Fyzická osoba jako šiřitel

§8/1

a) neoznámí osobě, která prokáže oprávněný zájem podle §6b odst. 2, kdo je zadavatelem nebo zpracovatelem

500 000

b) šíří reklamu nebo anonymní oznámení týkající se voleb, které jsou podle §2 odst. 1 písm. a), b), d) nebo e) zakázány

2 000 000

c) poruší povinnost odlišit způsob šíření informace o výrobku nebo službě od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku podle §3 odst. 3 nebo šíří reklamu na tabákové výrobky jinak, než je uvedeno v §3 odst. 4

2 000 000

d) poruší zákaz bezplatného dodávání vzorků široké veřejnosti u tabákových výrobků podle §3 odst. 7 nebo u humánních léčivých přípravků podle §5a odst. 4 nebo u zdravotnických prostředků a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro podle §5l odst. 2

2 000 000

e) šíří vůči veřejnosti reklamu na veterinární léčivé přípravky, která je v rozporu s §5h nebo s čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6

2 000 000

f) šíří reklamu na střelné zbraně a střelivo v rozporu s §6

2 000 000

g) šíří reklamu činností v pohřebnictví v rozporu s §6a

2 000 000

h) v rozporu s §2 odst. 1 písm. c) šíří nevyžádanou reklamu v listinné podobě

2 000 000

i) v rozporu s §5b odst. 1 nebo §5m odst. 1 šíří prostřednictvím komunikačních prostředků reklamu na humánní léčivé přípravky nebo na zdravotnické prostředky nebo diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, která je zaměřena na odborníky, aniž by tyto komunikační prostředky byly určeny převážně pro odborníky, jichž se reklama na daný typ produktu týká

2 000 000

j) poruší zákaz nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch podle §5b odst. 4 nebo §5m odst. 2

100 000

k) poruší povinnost stanovenou pro šíření reklamy na počáteční kojeneckou výživu podle §5e odst. 1

2 000 000

l) šíří reklamu na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry

2 000 000

m) nesdělí na výzvu orgánu dozoru a ve lhůtě jím stanovené údaje o osobě zadavatele nebo zpracovatele reklamy nebo o osobě, která u něj šíření reklamy objednala, podle §7a odst. 4

500 000

n) v rozporu s §3a odst. 1 šíří reklamu na elektronické cigarety nebo na náplně do nich

2 000 000

o) šíří vůči veřejnosti reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
p) v rozporu s §3b odst. 1 šíří reklamu na psychomodulační látky 2 000 000

Subjekt:

Fyzická osoba jako zadavatel reklamy

§8/2

a) zadá reklamu, která je podle §2 odst. 1 písm. a) nebo f), §3 odst. 1 nebo §5n odst. 1 zakázána nebo je v rozporu s §3 odst. 5

2 000 000

b) poruší podmínky stanovené pro obsah reklamy v §2 odst. 3 nebo 4, §2c§3 odst. 6, §4§5 odst. 3, 4 nebo 5, §5a odst. 1, 2, 5, 6, 7 nebo 8, §5b odst. 2 nebo 8, §5c odst. 1 nebo 2, §5d§5e odst. 1, §5f§5g§5h§5i§5j§5k odst. 3, 4, 5, 6 nebo 7, §5l odst. 1, 3, 4 nebo 5, §5m odst. 1 nebo §5n odst. 2, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/74587) nebo v čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6 nebo v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/746 88)

2 000 000

c) poruší podmínky stanovené pro srovnávací reklamu uvedené v §2 odst. 2 nebo §2a

2 000 000

d) neuchová ukázku (kopii) každé reklamy podle §7a odst. 1 nebo bezplatně nezapůjčí kopii reklamy orgánům dozoru na dobu nezbytně nutnou nebo nesplní povinnost podle §7a odst. 2

500 000

e) zadá reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
f) zadá reklamu na psychomodulační látky, která je v rozporu s §3b odst. 1 2 000 000

Subjekt:

Fyzická osoba se jako zpracovatel

§8/3

a) zpracuje reklamu, která je zakázána podle §2 odst. 1 písm. a) nebo f) nebo §3 odst. 1

2 000 000

b) v rozporu s §2 odst. 1 písm. b) zpracuje reklamu, která je nekalou obchodní praktikou

2 000 000

c) poruší podmínky stanovené pro srovnávací reklamu podle §2 odst. 2 nebo §2a

2 000 000

d) poruší podmínky stanovené pro obsah reklamy podle §2 odst. 3 nebo 4, §2c§3 odst. 6, §4§5 odst. 3, 4 nebo 5, §5a odst. 1, 2, 5, 6, 7 nebo 8, §5b odst. 2 nebo 8, §5c odst. 1 nebo 2, §5d§5e odst. 1, §5f, 5g, 5h, §5i, §5k odst. 3, 4, 5, 6 nebo 7, §5l odst. 1, 3, 4 nebo 5, §5m odst. 1 nebo §5n odst. 2, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/74587) nebo v čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6 nebo v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/746 88)

2 000 000

e) neuvede v reklamě na tabákový výrobek varování podle §3 odst. 5

2 000 000

f) v rozporu s §7a odst. 3 nesdělí na výzvu orgánu dozoru a ve lhůtě jím stanovené údaje o zadavateli reklamy a šiřiteli reklamy

500 000

g) zpracuje reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
h) zpracuje reklamu na psychomodulační látky, která je v rozporu s §3b odst. 1 2 000 000

Subjekt:

Odborník

§8/4

vyžaduje nebo přijímá výhody, které jsou podle §5b odst. 4 nebo §5m odst. 2 zakázané nebo které jsou v rozporu s §5b odst. 5 nebo §5m odst. 3

100 000

Subjekt:

Právnická nebo podnikající fyzická osoba jako šiřitel

§8a/1

a) neoznámí osobě, která prokáže oprávněný zájem podle §6b odst. 2, kdo je zadavatelem nebo zpracovatelem

500 000

b) šíří reklamu nebo anonymní oznámení týkající se voleb, které jsou podle §2 odst. 1 písm. a), d) nebo e) zakázány

2 000 000

c) v rozporu s §2 odst. 1 písm. c) šíří nevyžádanou reklamu v listinné podobě

2 000 000

d) poruší povinnost odlišit způsob šíření informace o výrobku nebo službě od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku podle §3 odst. 3 nebo šíří reklamu na tabákové výrobky jinak, než je uvedeno v §3 odst. 4

2 000 000

e) poruší zákaz bezplatného dodávání vzorků široké veřejnosti u tabákových výrobků podle §3 odst. 7 nebo u humánních léčivých přípravků podle §5a odst. 4 nebo u zdravotnických prostředků a diagnostických zdravotnických prostředků in vitro podle §5l odst. 2

2 000 000

f) v rozporu s §5b odst. 1 nebo §5m odst. 1 šíří prostřednictvím komunikačních prostředků reklamu na humánní léčivé přípravky nebo na zdravotnické prostředky nebo diagnostické zdravotnické prostředky in vitro, která je zaměřena na odborníky, aniž by tyto komunikační prostředky byly určeny převážně pro odborníky, jichž se reklama na daný typ produktu týká

2 000 000

g) poruší povinnosti obchodního zástupce podle §5b odst. 3

2 000 000

h) poruší zákaz nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch podle §5b odst. 4

2 000 000

i) poskytne vzorky humánních léčivých přípravků v rozporu s §5b odst. 7

2 000 000

j) poruší povinnost stanovenou pro šíření reklamy na počáteční kojeneckou výživu podle §5e

2 000 000

k) šíří reklamu na střelné zbraně a střelivo v rozporu s §6

2 000 000

l) šíří reklamu činností v pohřebnictví v rozporu s §6a

2 000 000

m) šíří vůči veřejnosti reklamu na veterinární léčivé přípravky, která je v rozporu s §5h nebo s čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6

2 000 000

n) v rozporu s §2 odst. 1 písm. b) šíří reklamu, která je nekalou obchodní praktikou

5 000 000

o) šíří reklamu na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry

5 000 000

p) nesdělí na výzvu orgánu dozoru a ve lhůtě jím stanovené údaje o osobě zadavatele nebo zpracovatele reklamy nebo o osobě, která u něj šíření reklamy objednala, podle §7a odst. 4

500 000

q) v rozporu s §3a odst. 1 šíří reklamu na elektronické cigarety nebo na náhradní náplně do nich

2 000 000

r) šíří vůči veřejnosti reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
s) v rozporu s §3b odst. 1 šíří reklamu na psychomodulační látky 2 000 000

Subjekt:

Právnická nebo podnikající fyzická osoba, jako zadavatel

§8a/2

a) zadá reklamu, která je zakázána podle §2 odst. 1 písm. a), §3 odst. 1 nebo §5n odst. 1

2 000 000

b) v rozporu s §2 odst. 1 písm. b) zadá reklamu, která je nekalou obchodní praktikou

5 000 000

c) poruší podmínky stanovené pro srovnávací reklamu podle §2 odst. 2 nebo §2a

2 000 000

d) poruší podmínky stanovené pro obsah reklamy podle §2 odst. 3 nebo 4, §2c§3 odst. 6, §4§5 odst. 3, 4 nebo 5, §5a odst. 1, 2, 5, 6, 7 nebo 8, §5b odst. 2 nebo 8, §5c odst. 1 nebo 2, §5d odst. 3 nebo 4, §5e odst. 1, §5f, 5h, §5i, 5j, §5k odst. 3, 4, 5, 6 nebo 7, §5l odst. 1, 3, 4 nebo 5, §5m odst. 1 nebo §5n odst. 2, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/74587) nebo v čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6 nebo v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/746 88)

2 000 000

e) neuvede v reklamě na tabákový výrobek varování podle §3 odst. 5

2 000 000

f) v rozporu s §7a odst. 1 neuchová ukázku (kopii) každé reklamy nebo bezplatně nezapůjčí kopii reklamy orgánům dozoru na dobu nezbytně nutnou

500 000

g) nesplní povinnost podle §7a odst. 2

500 000

h) zadá reklamu na přípravky na ochranu rostlin v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh80)

2 000 000

i) zadá reklamu na potraviny, ve které jsou uvedena výživová nebo zdravotní tvrzení v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím údaje týkající se potravin z hlediska jejich nutriční hodnoty a vlivu na zdraví74)

2 000 000

j) zadá reklamu na potraviny, která nesplňuje požadavky stanovené zákonem o potravinách a tabákových výrobcích86), zejména pokud jde o uvedení informace naznačující, že země původu potraviny je Česká republika, požadavky stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím poskytování informací o potravinách spotřebitelům84) nebo přímo použitelným předpisem Evropské unie, který stanoví pravidla pro použití označení původu, zeměpisných označení nebo tradičních výrazů85)

2 000 000

k) zadá reklamu na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry

5 000 000

l) zadá reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
m) zadá reklamu na psychomodulační látky, která je v rozporu s §3b odst. 1 2 000 000

Subjekt:

Právnická nebo podnikající fyzická osoba, jako zpracovatel

§8a/3

a) zpracuje reklamu, která je zakázána podle §2 odst. 1 písm. a) nebo §3 odst. 1 nebo je v rozporu s §5j

2 000 000

b) v rozporu s §2 odst. 1 písm. b) zpracuje reklamu, která je nekalou obchodní praktikou

5 000 000

c) poruší podmínky stanovené pro srovnávací reklamu podle §2 odst. 2 nebo §2a

2 000 000

d) poruší podmínky stanovené pro obsah reklamy podle §2 odst. 3 nebo 4, §2c§3 odst. 6, §4§5 odst. 3, 4 nebo 5, §5a odst. 1, 2, 5, 6, 7 nebo 8, §5b odst. 2 nebo 8, §5c odst. 1 nebo 2, §5d odst. 3 nebo 4, §5e odst. 1, §5f, §5h, 5i, §5k odst. 3, 4, 5, 6 nebo 7, §5l odst. 1, 3, 4 nebo 5, §5m odst. 1 nebo §5n odst. 2, nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/74587) nebo v čl. 119, 120 nebo 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6 nebo v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/746 88)

2 000 000

e) neuvede v reklamě na tabákový výrobek varování podle §3 odst. 5

2 000 000

f) v rozporu s §7a odst. 3 nesdělí na výzvu orgánu dozoru a ve lhůtě jím stanovené údaje o zadavateli reklamy nebo o šiřiteli reklamy

500 000

g) zpracuje reklamu na přípravky na ochranu rostlin v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh80)

2 000 000

h) zpracuje reklamu na potraviny, ve které jsou uvedena výživová nebo zdravotní tvrzení v rozporu s přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím údaje týkající se potravin z hlediska jejich nutriční hodnoty a vlivu na zdraví74)

2 000 000

i) zpracuje reklamu na potraviny, která nesplňuje požadavky stanovené zákonem o potravinách a tabákových výrobcích86), zejména pokud jde o uvedení informace naznačující, že země původu potraviny je Česká republika, požadavky stanovené přímo použitelným předpisem Evropské unie upravujícím poskytování informací o potravinách spotřebitelům84) nebo přímo použitelným předpisem Evropské unie, který stanoví pravidla pro použití označení původu, zeměpisných označení nebo tradičních výrazů85)

2 000 000

j) zpracuje reklamu na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry

5 000 000

k) zpracuje reklamu na medikovaná krmiva nebo meziprodukty, která je v rozporu s čl. 11 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/4 2 000 000
l) zpracuje reklamu na psychomodulační látky, která je v rozporu s §3b odst. 1 2 000 000

Subjekt:

Právnická nebo podnikající fyzická osoba

§8a/4

a) poruší zákaz nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch podle §5b odst. 4, §5m odst. 2 nebo čl. 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6

1 000 000

b) poskytuje bezplatně pohoštění a ubytování v rozporu s §5b odst. 5, §5m odst. 3 nebo čl. 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6

1 000 000

c) vyžaduje nebo přijímá v souvislosti s reklamou výhody, které jsou zakázané podle §5b odst. 4 nebo §5m odst. 2 nebo které jsou v rozporu s §5b odst. 5 nebo §5m odst. 3, nebo vyžaduje nebo přijímá v souvislosti s reklamou veterinárních léčivých přípravků výhody, které jsou zakázané podle čl. 121 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/6

100 000

d) poruší zákaz sponzorování podle §3, 3a nebo 3b

2 000 000